پیام مازند

آخرين مطالب

رئیس دانشگاه علمی کاربردی بابل خبر داد

«هدایت مدیا» مهم ترین دستاورد دانشگاهی مراکز علمی کاربردی علمي

«هدایت مدیا» مهم ترین دستاورد دانشگاهی مراکز علمی کاربردی
  بزرگنمايي:

پیام مازند - ایسنا/مازندران رئیس دانشگاه علمی کاربردی بابل از طراحی نرم افزاری به نام "هدایت مدیا" به عنوان مهم ترین دستاورد دانشگاهی کشور در این مرکز علمی خبر داد.

حسن هدایتی شیرسوار در گفت و گو با ایسنا، از مباحث مدیریت دانش سخن گفت و اظهار کرد: بحث بدیهی و جدی در مدل سازی دانشگاه که تمامی دانشگاه های کشور و حتی وزارت علوم آن را نادیده گرفته اند این است که در حوزه مدیریت دانش، هیچ کاری انجام نگرفته و بنابراین همه اطلاعات به دست آمده به هدر می رود.
هدایتی هدف اصلی طراحی سیستم "هدایت مدیا" را جلوگیری از هدر رفت دانش دانست و تاکید کرد: در این نرم افزار رسانه ای همه موارد علمی و دانشی که توسط دانشجو، اساتید و کارمندان تولید شده جمع آوری، طبقه بندی و ارزش گذاری و برای اشتراک گذاری به مراکز دیگر ارایه و حتی فروخته می شود.
وی با بیان اینکه بسیاری از اطلاعات مجموعه حتی توسط مهمانانی که از کارخانجات و از نقاط دیگر وارد مرکز علمی کاربردی شده، جمع آوری می شود، خاطرنشان کرد: چرا هر مرکز علمی تولید کننده علم و دانش، نباید اطلاعات را جمع آوری، پردازش و طبقه بندی کند و چرا این تولیدات علمی را برای به اشتراک گذاشتن در اختیار نداشته باشد.
رئیس دانشگاه علمی کاربردی بابل رویکرد فوق را دستور کار مدل کسب و کار واحد فناور دانشگاه اعلام و اظهارکرد: در این واحدها اصل بر فروش دانش، تکنولوژی و مهارت است، یعنی انسان های ماهر را ارزیابی کرده و آنها را در اختیار کارخانجات قرار می دهد و یا برعکس، برخی از مشاغل و حرفه ها را سفارش گرفته و فرد مناسب برای آن حرفه را تربیت و مهارت برای او ایجاد می کند.
هدایتی اساس تشکیل دانشگاه علمی کاربردی را مهارت آموزی در کنار علم برای دانشجویان دانست و گفت: ایده دانشگاه علمی کاربردی بابل توسط تیم 5 نفره ما از دانشگاه نوشیروانی شروع شد؛ پایه گذار مراکز علمی کاربردی از طریق جهاد دانشگاهی بود.
وی سال تاسیس این مرکز را 1387 و سال شروع به کار و جذب دانشجو مرکز علمی کاربردی را 1388 اعلام کرد و افزود: این دانشگاه دارای 3 طبقه با 2 ساختمان مجزا و حدود 5000 مترمربع زیربنای ساختمانی شامل 3000 متر دانشکده و 2000 متر برای مراکز نوآوری است که در 1500 متر زمین ساخته شده است.
رئیس دانشگاه علمی کاربردی بابل از راه اندازی مدل جدیدی با محوریت مرکزشتاب دهی یادگیری توسعه فردی در این مجموعه خبر داد و تاکید کرد: این واحد تلفیقی از بخش آکادمیک با مرکز نوآوری مدل سازی کسب و کار بوده که بر اساس استانداردهایی مرتبط، مطالعه و پیاده سازی شده است.
هدایتی با بیان اینکه اگر استانداردی نداشته باشیم و از آن آگاه نباشیم اهداف تولید کارگاهی مشخص نخواهد شد به تشریح این مدل پرداخت و گفت: مطابق رویکردهای بین المللی، استانداردهایی برای هر شغل استخراج و پیاده می شود که مشخصا در دانشگاه علمی کاربردی بابل روی استانداردهای SOC که استانداردهای کاربردی شغلی اصلاح شده در آمریکا و بسیاری از کشورهای توسعه یافته است تمرکز شده است.
وی افزود: طی ارزیابی به وسیله استانداردها، کارنامه ای دریافت می شود که به واسطه آن خواهیم دانست فارغ التحصیلان مرکز نوآوری و لیسانس ها و تکنسین های فارغ التحصیل مرکز دارای توانایی لازم و بالا هستند، همچنین این ارزیابی شامل مدلی از یادگیری زبان است که توانایی شنوایی، مکالمه و یک مذاکره موفق چه به صورت غیرحضوری و یا چهره به چهره را بررسی کرده و به آن امتیاز می دهد.
رئیس مرکز جامع علمی کاربردی بابل خاطرنشان کرد:در این مرکز مجموعه ای از ظرفیت ها و امکانات فرآهم شده تا بتواند فرد را از لحاظ مهارتی توانمند کند و مهارت های شغلی در کنار مهارت های فنی و همچنین زبان انگلیسی به افراد تعلیم داده شود، در نتیجه فارغ التحصیلان با این توانمندی در هر کجای دنیا می توانند مشغول به کار شده و مدرک ارائه شده در همه نقاط دنیا قابل تعریف است.
هدایتی ضمن اشاره به اینکه بسیاری از دانشگاه های دنیا از این لحاظ دسته بندی شده و سالها است که چنین رویکردی دارند، با ابراز گلایه از شیوه آموزش بسیاری از دانشگاه های کشورگفت: فارغ التحصیلان از هر دانشگاهی برخلاف علمی کاربردی، لازم است دوباره مهارت های خاص را در مرکز دیگری بیاموزند اما تعریف استانداردها می گوید که فرد فارغ التحصیل چه توانایی هایی دارد و به چه مهارت هایی مسلط است.
وی از وجود سازمان های ارزیابی کننده سطوح دانش و مهارت افراد در کشورهای پیشرفته یاد کرد و افزود: پس از ارزیابی های متعدد، افراد و دانشجویان می توانند در هر سازمان یا شرکتی به کار گرفته شوند چرا که شرکت های متقاضی نیروی کار با خیالی آسوده از توانایی افراد و نیروی کار مجرب و کارآمد اقدام به اشتغال پایدار می کنند.
رئیس مرکز جامع علمی کاربردی بابل به پذیرش و تربیت 11 واحد فناور در این مجموعه اشاره و تاکید کرد: از کارخانجات مهم تولیدی کشور که حتی صادرات هم دارند در دانشگاه مستقر و پروژه های مشترکی بین دانشگاه و کارخانه ها تعریف و اجرا شد و البته بخشی از مشارکت ها شامل شرکت هایی بود که شاید در حال ورشکستگی بوده و یا مشکل داشتند که به این مرکز مراجعه کردند.
وی خاطرنشان کرد:این شرکت ها کسب و کارشان با طراحی مدل جدید دانشگاه تغییر یافته و قوی شدند و نیز طرح های توجیهی خوبی با کمک واحد خدمات کسب و کار که در همین مرکز مستقر است به مرحله اجرا رسید و حتی در یک پروژه مشترک، شرکت جدیدی را با سرمایه گذاری دانشگاه و کارخانه ایجاد کردیم که مشغول به کار است.
هدایتی افزود: 11 واحد در حوزه های مختلف شامل فرآیندهای حرارتی، بهینه سازی سیستم های الکتریکی، مشاوره هوشمند مالی و حوزه آکادمی هنر و کسب و کار، آکادمی زبان تجاری، کامپیوتر و مخابرات پیشرفته و چند واحد دیگر در این مرکز فعال است به علاوه این ترم مجموعا 8 رشته کاردانی نیز پذیرش و جذب دانشجو خواهد داشت.
وی با بیان اینکه دانشجویان به شرط پرداخت ودیعه، استخدام شده و می توانند حقوق، بیمه و سابقه کار داشته باشند، تصریح کرد: تا زمان فارغ التحصیلی دانشجویان، سه ترم حقوق و سابقه کار برای آنان لحاظ شده و در پایان نیز به شرط نوشتن طرحی که کسب و کار جدید و بالاتر از قانون کار ایجاد کنند، ودیعه برگردانده می شود، حتی امکان ادامه فعالیت پس از فارغ التحصیلی در مرکز فناور و دریافت حقوق مزایا وجود دارد.
رئیس دانشگاه علمی کاربردی بابل با تاکید بر اینکه در ترم پیش رو مقطع کارشناسی در این مرکز وجود ندارد، خاطرنشان کرد: رشته های کاردانی در دو گرایش صنعت و مدیریت خدمات اجتماعی دانشجو می پذیرد.
هدایتی مرکزعلمی کاربردی بابل را به لحاظ کسب و کار بهترین مجموعه دانشگاهی توصیف کرد و افزود: این مجموعه دانشگاهی از لحاظ رتبه بندی مراکز علمی کاربردی کشور در سطح 2 قرار دارد و نخستین مرکز علمی زیر جهاد دانشگاهی است؛ در حاضر یکی از 2 دانشگاه علمی کاربردی هیئت موسسی در استان مازندران هستیم که زیر نظر وزارت علوم اداره می شود.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/146466/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آئین تجلیل از معلمان نمونه مازندران

اهتزاز بزرگ‌ترین پرچم رضوی در منطقه گردشگری عباس آباد

مس سونگون از شکست برابر سایپا گریخت/ توقف آریو برابر دریا بابل

اعزام 600 نفر به اردوهای راهیان نور غرب کشور

اسنادی از شرایط بغرنج اقتصاد ایران در سال منتهی به انقلاب 57

آیین تجلیل از معلمان نمونه مازندران

بنای ما بر حمایت جدی است

انتشار «لی‌لا» نوشته مریلین رابینسون

توصیه رئیس پلیس پایتخت به ماموران در طرح نور

وزیر ارشاد: مردم کتاب را رها نکردند

برگزاری جلسه ستاد شاهد و ایثارگر دانشگاه آزاد اسلامی دامغان

بازیکنان پرسپولیس منتظر پیامک ویژه بانکی!

جابه‌جایی یک میلیون و 400 هزار تن کالا از مازندران

دستگیری شکارچی بی رحم حیات وحش در تنگ هفت خرم‌آباد

طعنه سنگین جعفرزاده به ابراهیم رئیسی/مدینه گفتی و کردی کبابم!

گواهینامه موتورسواری برای بانوان صادر می‌شود؟/ تجهیز البسه فراجا به دوربین به روایت وزیر کشور

رونمایی از کتاب حضرت فاطمه (س) با محتوای ١٠٠ ساله

وزیر ارتباطات رئیسی قرار است اینترنت را به «سرعت نور» برساند!

توقیف 3 تن چوب جنگلی قاچاق در تنکابن

تصمیم جدید پلیس برای جاده چالوس

داروی دل نمی‌کنم کان که مریض عشق شد

گریه ای افتاد در من بی امان

تجلیل از خانواده معلم شهید غریب در اسارت «صفدر محمدی» در کرمانشاه

حضور نشر شاهد با حدود 20 اثر تازه در نمایشگاه کتاب تهران

دیدار مدیریت شعب بانک سپه آذربایجان شرقی با سرپرست بنیاد شهید و امور ایثارگران استان

جزئیات برنامه‌های گرامیداشت سالروز عملیات بازی‌دراز اعلام شد

برگزاری اردوی شاگردان کاوه در مازندران فقط با 6 کشتی‌گیر

اجرای 1700 پروژه محرومیت زدایی در مازندران

563 برنامه هفته هلال احمر در مازندران اجرا می شود

حسن یزدانی و کامران قاسمپور در اردو تیم ملی/المپیکی‌ها جمع شدند

هوای مازندران پایان هفته جاری چگونه است

تو را با غیر میبینم، صدایم درنمی‌آید

مدیرکل بنیاد مازندران از ثبت بیش از پنج هزار تاریخ شفاهی والدین شهدا خبرداد

شهرستان‌های استان تهران 57شهید امدادگر تقدیم انقلاب کرده است

بیش از 1.3 میلیون تن گندم خریداری شد، اما ریالی پرداخت نشد

گلایه برخی گندم کاران کرمانی از تاخیر در پرداخت پول گندم

آخرین خبرها از جاده‌های مازندران در پایان هفته

آمادگی صددرصدی برای برگزاری دور دوم انتخابات الکترونیکی در 5 شهر مازندران

«میگوی دهان‌پا» قوی‌ترین بینایی را در قلمروی جانوران دارد!

ساخت مخزن آبرسانی جویبار 60 درصد پیشرفت دارد

مرتفع شدن مشکل منابع مالی پروژه راه آهن دورود به خرم آباد

تجلیل از 100 دانشجوی برتر مسابقات ورزشی دانشگاه پیام نور کرمان

آغاز اردوی راهیان نور بسیج دانشجویی در کرمانشاه

شناسایی سرمایه‌گذار اولیه‌ برای کارخانه فولاد ازنا

نخستین کاروان‌ راهیان نور وارد سرپل‌ذهاب شد

جاده چالوس فردا یک طرفه می‌شود

وزیر ارتباطات: اینترنت به سرعت نور می‌رسد / امیدوارم تا پایان سال، چند برند جدید موبایل ایرانی داشته باشیم

دادستان کل کشور: بی حجابی امروز ناشی از کشف حجاب رضاخانی است / بدحجابی سطح بندی شود / دستورالعملی برای اجرای طرح نور به فراجا ابلاغ می شود

جای یک کتابخانه مرکزی در شهر عالم‌پرور آمل خالی است

قرارداد ساخت 16 مدرسه جدید در مازندران امضا شد