پیام مازند

آخرين مطالب

غلبه شوق تحصیل بر بیم کرونا در مدارس مازندران مقالات

غلبه شوق تحصیل بر بیم کرونا در مدارس مازندران
  بزرگنمايي:

پیام مازند - ساری - سال تحصیلی جدید مدارس کشور در حالی وارد دومین هفته خود شده است که آمارهای رسمی آموزش‌وپرورش مازندران از کم رنگ شدن اضطراب حضور در کلاس‌های درس و استقبال نسبتا خوب خانواده‌ها حکایت دارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، مازندران در سال تحصیلی جدید حدود 506 هزار دانش آموز دارد که در چهار هزار و 490 مدرسه تحصیل می کنند. به این آمار باید بیش از 30 هزار دانش آموز پیش دبستانی را هم اضافه کرد.
اگر چه بر اساس برآوردهای رسمی صورت گرفته در نخستین هفته سال تحصیلی کمتر از 50 درصد دانش آموزان مازندرانی در کلاس های درس حاضر شدند ، ولی با توجه به وضعیت قرمز کرونایی این استان و اعلام مسئولان مبنی بر این که آموزش حضوری اجباری نیست ، این آمار از نگاه مسئولان رضایت بخش و از نظر کارشناسان هم چشمگیر و غیرمنتظره ارزیابی شده است.
طبق برآورد رسمی آموزش و پرورش مازندران ، مدارس استان در نخستین روز سال تحصیلی شاهد حضور دستکم 20 درصد معادل یکصد هزار نفر از دانش آموزان بود. نکته جالب این که بیشترین میزان حضور مربوط به دانش آموزان مقطع ابتدایی با 30 درصد و کمترین نیز مربوط به هنرستانی های فنی حرفه ای و کار و دانش با 17 درصد بود. 
مدارس مازندران دومین روز سال تحصیلی هم شاهد حضور 60 درصدی دانش آموزان بود و برآوردها نشان داد که بیش از 305 هزار دانش آموز در کلاس های درس حضور یافتند. در این روز با وجود افزایش چشمگیر دانش آموزان در کلاس های درس حضوری ، اما برخلاف روز نخست دانش آموزان مقطع ابتدایی به نسبت جمعیت در مقایسه با مقاطع دیگر حضور کمتری داشتند. دانش آموزان مقطع متوسط دوم رشته های نظری با 64 درصد یعنی 44 هزار نفر از مجموع 69 هزار نفر بیشترین حضور را روز دوم سال تحصیلی به خود اختصاص دادند. 
آمار حضور دانش آموزان مازندرانی در مدارس از سومین روز سال تحصیلی یعنی دوشنبه تا پایان هفته اگر چه روند کاهشی به خود گرفت ، ولی در نهایت روز چهارشنبه مدارس استان با حضور 43 درصدی دانش آموزان یعنی حضور حدود 218 هزار نفر به استقبال تعطیلات پایان هفته رفتند.
بررسی آمارهای یک هفته ای نشان می دهد که در مجموع کمترین میزان حضور در مدارس مازندران مربوط به دانش آموزان مقطع متوسطه دوم با 36 درصد بود و بیشترین حضور را دانش آموزان مقطع ابتدایی با 44 درصد به نام خود ثبت کردند.
تنوع چینش کلاس‌ها و محدودیت‌های کرونایی
نخستین هفته برگزاری کلاس های درس حضوری در همه نقاط کشور برای دانش آموزان شکل و شمایل تازه ای داشت . گذشته از پوشیدن ماسک و فاصله گذاری فیزیکی ، چینش کلاس ها و ساماندهی آنها به گونه ای که پروتکل های بهداشتی بدرستی و با کمترین خطا قابل اجرا باشد ، محدودیت های زیادی را برای مدیران و کادر آموزشی بویژه معلمان ایجاد کرد و شاید همین مشکل هم سبب شد طی پنج روز هفته ، حضور دانش آموزان دارای نوسان بود.
در مازندران بخشی از مدارس ابتدایی که دو شیفته و دارای تراکم جمعیت دانش آموزی زیاد بودند ، مجبور شدند هر روز هفته را تنها برای یک پایه تحصیلی اختصاص دهند تا بتوانند با کمترین دغدغه و نگرانی در باره رعایت پروتکل های بهداشتی ، آموزش حضوری را پیش ببرند. این مدارس هر روز پذیرای یک چهارم تا یک پنجم از دانش آموزان بودند که سبب شد تا آمار حضوری جمعیت دانش آموزی کاهش داشته باشد.
برخی از مدارس دوشیفته با تراکم کمتر 2 روز در میان دانش آموزان هر کلاس را برای آموزشی ساماندهی کردند که به معنای حضور حداکثر یک سوم جمعیت دانش آموزی در مدرسه طی روزهای هفته بود. بیشتر مدارس هم با توجه تراکم جمعیتی متوسط روش یک روز در میان را به اجرا گذاشتند که در این مدارس هم تنها نصف جمعیت دانش آموزی هر روز در مدرسه حضور یافتند. برنامه ریزی چرخشی هر روزه طی دو مقطع تعریف شده در زمان صبح یا عصر هم تنها نصیب مدارسی شد که تراکم جمعیتی کمتری داشتند و تنها این مدارس بودند که دانش آموزان آن در طول هفته شانس حضور روزانه در کلاس های درس را داشتند . 
البته باید به این تنوع و محدودیت ، تصمیم برخی خانواده ها را هم اضافه کرد که به طور کلی تصمیم گرفته اند فرزندشان را برای آموزش حضوری به مدرسه نفرستند و به همان آموزش مجازی رضایت داده اند. آمار مشخصی از تعداد دانش آموزانی که با این تصمیم از آموزش حضوری در مازندران محروم شده اند ، در دست نیست ولی برخی از منایع تعداد آنها را حداکثر تا 10 درصد جمعیت دانش آموزی استان در نخستین هفته سال تحصیلی برآورد می کنند.
بسیاری از مدیران مدارس و معلمانی که خبرنگار ایرنا در هفته نخست سال تحصیلی با آنان گفت و گو کرد ، بر این باور بودند که استقبال دانش آموزان خوب و فراتر از حد انتظارشان بوده است. این مجموعه کادر آموزشی و اداری مدارس نگران این بودند وضعیت قرمز کرونایی تا حد زیادی مدارس را خالی از دانش آموز کند ، بویژه این که وزیر آموزش و پرورش و مدیران استانی نظام آموزشی بر اجباری نبودن حضور دانش آموزان تاکید کرده بودند.
کارشناسان آموزشی هم بر این باورند که مدارس مازندران با توجه به آمارهای جمع آوری شده ، هفته نخست تحصیلی را با وجود شرایط قرمز کرونایی تا حدود زیادی نرمال پشت سر گذاشته اند ، وضعیتی که ممکن است طی هفته های آینده تمایل به آموزش حضوری را افزایش دهد.
سایه بیم کرونا بر سر مدارس
یک کارشناس تحصیلی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در این باره گفت : با فرض رعایت تمامی پروتکل های بهداشتی و شیوه های سختگیرانه فاصله گذاری فیزیکی در مدارس، باز هم نگرانی شیوع ویروس کرونا در میان خانواده ها و دانش آموزان امری طبیعی است و اگر چنین نگرانی ای مشاهده نشود ، باید نگران شد.
علی پیشنماززاده افزود : نگرانی از احتمال شیوع کرونا سبب می شود تا رعایت پروتکل های بهداشتی جدی تر گرفته شود ضمن این که نه لازم و ضروری است و نه امکان پذیر است که آموزش حضوری مانند شرایط عادی در مدارس برنامه ریزی شود.
وی در پاسخ به این پرسش که پس چرا با وجود بیم و نگرانی باز هم استقبال خانواده ها برای آموزش حضور در مازندران بر خلاف پیش بینی ها در حد رضایت بخش و قابل قبول برای مجموعه آموزش و پرورش بوده ، پاسخ داد : یکی از علت ها را باید در کمی و کاستی هایی دید که آموزش مجازی دارد. دانش آموزان نیمه دوم سال تحصیلی گذشته را با آموزش مجازی پشت سر گذاشتند و خانواده ها از نزدیک در جریان کاستی های این نوع آموزش قرار دارند در نتیجه متقاعد شده اند برای رفع این کمبودها گامی برداشته و همکاری کنند.
پیشنماززاده گفت : همچنین خانواده ها از مزیت های آموزش حضوری و چهره به چهره و یادگیری راحت تر فرزندانشان آگاهی دارند و لابد قبل از آغاز سال تحصیلی و طی هفته نخست وضعیت مدارس را بررسی و اعتماد کرده اند ، چون به هر حال حضور دانش آموزان در مدرسه و آموزش حضوری اجباری نبود و این موضوع را هم مسئولان بلندپایه آموزش و پرورش از وزیر گرفته تا معاونانش و مدیران کل در استان ها اعلام کرده اند و هم مدیران مدارس و معلمان به اطلاع خانواده ها رسانده اند.
با این وصف این کارشناس آموزشی معتقد است که حضور یا عدم حضور دانش آموزان در مدرسه طی هفته نخست را نباید ملاک ارزیابی قرار داد. پیشنماز زاده معتقد است که ارزیابی قطعی نیازمند زمان است و احتمالا وضعیت اواخر ماه مهر می تواند مبنای بهتری برای تحلیل باشد.
وی در عین حال این نگرانی را ابراز داشت که آموزش حضوری تنها در صورتی موثر و بر آموزش مجازی ترجیح دارد که نگرانی و ترس از کرونا بر دانش آموز هنگام حضور در مدرسه قالب نشود.
تاثیر غیرضروری بودن آموزش حضوری
دبیر پروژه مهر آموزش و پرورش مازندران هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ضمن ابراز رضایت از میزان حضور دانش آموزان در مدارس طی هفته نخست سال تحصیلی ، گفت : اگر چه وضعیت حضور همه روزها یکسان نبود و نوسان داشت ، ولی علت اصلی نوسان هم اظهارات مسئولان ارشد کشور از جمله وزیر آموزش و پرورش در باره اجباری نبودن کلاس‌های حضوری بوده است. 
اسفندیار نظری افزود : سخنان وزیر آموزش و پرورش اطمینان خاطری برای دانش آموزان و والدینی بود که نسبت به غیبت در کلاس های حضوری نگران بودند.
وی با تاکید بر کارآمدی کلاس های حضوری در مقایسه با کلاس های مجازی ، گفت : والدین نگران فرزندان خود هستند و نمی توان این نگرانی را نادیده گرفت ضمن این که نباید انتظار داشته باشیم که تمامی دانش آموزان بتوانند مانند روال معمول همه ساله آموزش حضوری ببینند چون ضرورت رعایت پروتکل های بهداشتی عملا اجازه چنین کاری را نمی دهد. 
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش مازندران افزود : البته باید این نکته را هم در نظر داشت که دانش‌آموزان از ماه اسفند سال گذشته با شیوه آموزش مجازی آشنا شدند و با این شیوه خو گرفته اند . از سوی دیگر تسهیلگری برای فراگیری آموزش مجازی هم صورت گرفت . معلمان کیفیت تدریسشان در فضای مجازی افزایش یافته است . همه این عوامل قطعا با توجه به اجباری نبودن آموزش حضوری بر حضور دانش آموز در مدرسه اثرگذاری کرده است و می کند.
نظری گفت : هنوز هم نمی توان سایه ترس ویروس کرونا را بر فضای آموزشی نادیده گرفت و دانش آموزان و والدین تا حد قابل توجهی نگران این وضعیت هستند. رفع این نگرانی و اعتمادسازی برای آموزش مجازی زمانبر است و باید زمان بیشتری سپری شود تا خانواده ها بتوانند به تصمیم قطعی برسند. 
وی در مورد پیش بینی آموزش حضوری در هفته دوم و بیشتر هم اظهار داشت : آنچه مسلم است برای آموزش و پرورش اصل بر آموزش حضوری است . به همین خاطر هم مدارس طبق روال معمول باز هستند . معلمان و کادر آموزشی در مدارس حضور دارند و پذیرای دانش آموزانی هستند که آموزش حضوری را انتخاب می کنند . در مورد تصمیم والدین هم نمی توان پیش بینی خاصی ارائه کرد و باید منتظر ماند ، اگر چه هفته نخست در مازندران رضایت بخش بوده است.
دبیر پروژه مهر آموزش و پرورش مازندران گفت : در حال حاضر هم آموزش حضوری و هم آموزش مجازی برای سال تحصیلی جدید در مدارس مازندران و توسط معلمان زحمتکش جریان دارد ولی قطعا همان گونه که کارشناسان آموزشی تاکید کرده اند ، تاثیر آموزش حضوری بیشتر و اصلا متفاوت است . یادگیری دانش آموز در این روش تسهیل می شود. ولی با همه این مزیت ها ، آموزش و پرورش هیچ دانش آموزی را مجبور به حضور در کلاس درس نمی کند و این تصمیم والدین است که کدام روش تحصیل را برای فرزندانشان ترجیح بدهند.
نظری بر ضرورت اعتماد سازی برای خانواده ها از سوی مدارس تاکید کرد و افزود : حضور دانش آموزان در مدرسه متکی بر اعتماد سازی مدارس برای والدین و دانش آموزان است. همه چیز به فضای ایمنی و سلامت بستگی دارد که مدیران و معلمین مدارس برای دانش آموزان ایجاد می کنند. بلاخره خانواده ها باید متقاعد شوند که خطری فرزندشان را در آموزش حضوری تهدید نمی کند و البته خودشان هم باید در این زمینه همکاری کنند.
استان مازندران از سی ام بهمن ماه سال 98 با شناسایی 2 بیمار در بابل تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا قرار گرفت و اولین استانی بود که مدارسش از روز سوم اسفند ابتدا به مدت 2 روز به بهانه انتخابات مجلس شورای اسلامی و در ادامه به خاطر نگرانی از شیوع کرونا به تعطیلی رفتند ، تعطیلی ای که در نهایت به پایان سال تحصیلی منتهی شد.
برچسب‌ها
مدارس ویروس کرونا مازندران

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/147023/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

الگوبرداری استان های آذربایجان غربی و مازندران از طرح سفیران زیبایی قم

کسب مجوز استفاده از پوست‌های تک‌لایه و دولایه برای درمان بیماری‌های پوستی

اولین تصاویر واقعی پیکسل 9 پرو لو رفت

حامیان طرح پنجره‌های امید در آذربایجان غربی، پنجره پر نور نیازمندان شدند

اعلام جزئیات ممنوعیت تردد از آزادراه تهران - شمال به سمت مازندران

(تصاویر) آیین سنتی برف چال در مازندران

معرفی مسئول جدید بسیج اساتید دانشگاه پیام نور استان البرز

اطلاعیه شماره 3 فراجا درباره اجرای «طرح نور»

اطلاعیه و گزارش پلیس درباره اجرای طرح نور

با هرگونه رفتار وکُنش اشتباه احتمالی ماموران برخورد خواهد شد

فراجا درباره طرح عفاف و حجاب اطلاعیه جدید صادر کرد

اطلاعیه شماره 3 فراجا در اجرایِ "طرح نور"

اطلاحیه سوم پلیس درباره حجاب

اطلاعیه سوم پلیس درباره حجاب

تردد از آزادراه تهران - شمال به سمت مازندران ممنوع شد

اطلاعیه فرماندهی انتظامی کشور درباره اجرای «طرحِ نور»

فراجا: وضعیت حجاب در جامعه مطلوب‌تر شده است | جریان سازی معاندین بر عزم و اراده پلیس تأثیری نخواهد داشت

اطلاعیه فراجا درباره وضعیت حجاب: با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران نیز برخورد خواهد شد

اطلاعیه مهم فراجا درباره «طرحِ نور» (عفاف و حجاب)

بادبان ناسا بر فراز زمین برافراشته می‌شود!

با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران نیز برخورد خواهد شد

اطلاعیه فراجا در مورد گشت ارشاد؛ اجرای طرح نور ادامه دارد

با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران برخورد خواهد شد

سکوت تراکتوری‌ها پس از شکست

اطلاعیه فراجا در مورد طرح نور: وضعیت حجاب در جامعه مطلوب‌تر شده/سناریوهای ساختگی بر عزم و اراده پلیس تاثیری نخواهد داشت/ پلیس عاری از خطا و اشتباه نبوده و با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران برخورد خواهد شد

مطلوب شدن وضعیت عفاف و حجاب در سطح کشور نسبت به قبل از اجرای طرح

فراجا: وضعیت حجاب در جامعه مطلوب‌تر شده است

توقیف خودروی قاچاق در ساری

ببینید | نساجی مازندران - تراکتور

تجهیز و نوسازی 150 هکتار شالیزار آمل

بهره‌برداری ازطرح جامع زیرساخت اراضی در مازندران

تصویرسازی از عبور نور اختروش‌ها از میان ابر‌های میان‌کهکشانی

تساوی نساجی و تراکتور در 45 دقیقه نخست

محمد مهاجری: آقای وزیر کشور برای رهبری هزینه نتراشید/گمان کرده‌اید اگر اسم گشت ارشاد را به طرح‌نور تبدیل کنید قضیه تغییر ماهیت می دهد؟

طرح نور تعطیل می شود؟

پذیرش بدون آزمون استعداد‌های درخشان کارشناسی ارشد پیام نور کیش

منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد، منطقه برتر گردشگری تهران در نوروز

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد / بنای نیروی انتظامی بر برخورد و مقابله نیست / «آیا بی حجابی از یک تخلف رانندگی نازل‌تر است؟»

ترکیب هجومی نساجی مقابل تراکتور

جابه‌جایی 3 تراکتوری با جدایی خمس

وقوع هرگونه انفجار در عراق تکذیب شد /تایید شناسایی اشیا خارجی پرنده در حریم هوایی‌

دستگیری دو نفر متخلف و کشف و دو قبضه اسلحه در منطقه حفاظت شده سفیدکوه خرم آباد

اجرای طنزواره استانی با عنوان میرما در محمودآباد

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد و طرح «نور»

6 مدال بانوان مازندران در مسابقات کشوری کوراش

امام جمعه ساری: باید فرزندان خود را برای جذب در حوزه‌های علمیه ترغیب کنیم

استقرار 1419 دستگاه صندوق الکترونیک برای انتخابات خرم‌آباد و چگنی

تصادف در محور پلدختر به خرم‌آباد 8 مصدوم برجا گذاشت

طرح نور فراجا موفقیت در حوزه جنگ نرم است