پیام مازند

آخرين مطالب

حال‌ خوش کشاورزی در ییلاقات مازندران مقالات

حال‌ خوش کشاورزی در ییلاقات مازندران
  بزرگنمايي:

پیام مازند - ساری- ساکنان مناطق کوهستانی و ییلاقات مازندران همزمان با آغاز شخم‌وشیار مزارع برای کشت پائیزه ، با تابستان گرم و نیمه خشک خود خداحافظی کرده‌اند و به استقبال فرارسیدن فصل سرما رفته‌اند.

به گزارش ایرنا ، استان مازندران اگر چه به لحاظ توپوگرافی با توجه به امتداد سلسله کوه های البرز که مقابل دریای خزر قرار گرفته به دو ناحیه جلگه ای و کوهستانی تقسیم می شود ، ولی از نظر کشاورزی دارای سه بخش سرزمینی جلگه ای ، میان بند و کوهستانی است که کشت و کار در هر بخشی موقعیت زمانی خودش را دارد.
همین وضعیت جغرافیایی سبب می شود تا بر خلاف تصور عامه ، این استان دارای سه نوع آب و هوای معتدل خزری در مناطق جلگه ای ، معتدل کوهستانی در مناطق میان بند و سرد کوهستانی در مناطق بالادست یا ییلاقات باشد. کشت و کار پاییزی هم در هر یک از این مناطق به فراخور نوع آب و هوا از اواسط شهریور شروع می شود و تقریبا تا اواخر آذر ادامه می یابد.
کشت و کار در بخش کوهستانی سرد یا ییلاقات مازندران به خاطر پاییز زودرس همه ساله زودتر از سایر مناطق شروع می شود . امسال هم کشاورزان این مناطق تقریبا از نیمه شهریور خیش و گاوآهن تراکتورهای را بستند و وارد مزارع شدند تا با توجه به تابستان پربارش و احتمال در پیش بودن پاییز سردتر از سال های قبل ، هر چه سریعتر بذرها را زیر خاک قرار دهند.
کشاورزی در این مناطق به خاطر ناسازگاری هوا همواره پرخطر محسوب می شود و کشاورزان هم با دقت بیشتری زمان شروع کشت و کار را انتخاب می کنند تا خطرپذیری کاهش دهند، اگر چه گاهی در برابر برف زودهنگام پاییزی یا خست هوا در بارندگی پاییزی و زمستانی غافلگیر می شوند و حتی قادر به برداشت محصول به میزان هزینه کردشان نمی شوند.
عمده محصولات کشاورزی پاییزی در این مناطق گندم و جو است . در سال های اخیر محصولات دیگری مانند کلزا هم در سطح محدودی وارد این مناطق شده است. شیوه کشت در این مناطق هم بر خلاف جلگه و میان بند ، یک سال در میان است. به عبارتی بازسازی خاک در این مناطق با کندی انجام می شود و به همین دلیل هم کشاورزان زمین هایشان را به دو دسته تقسیم می کنند. یک دسته را به نام " مزرعه " زیر کشت می برند و بخش دیگر را " آیش " می نامند و کشت نشده رها می کنند. این چرخه با آیش گذاشتن مزرعه در سال بعد و زیر کشت بردن بخش آیشی تکرار می شود.
تا همین جا مشخص می شود که کشاورزی در مناطق سرد کوهستانی مازندران طاقت فرسا است . اینجا دیگر نه تنها خبری از کشت دوباره و سه باره یک قطعه زمین نیست ، بلکه کشاورز هر سال تنها قادر است نیمی از زمین هایش را زیر کشت ببرد. این وضعیت پراسترس آب و هوایی سبب می شود تا کشاورزان منطقه تابستان کوتاهی داشته باشند و زودتر از سایر مناطق با تعطیلات تابستانی خداحافظی کنند.
امکانات و انگیزه
مناطق کوهستانی مازندران بکرترین نقاط استان از لحاظ طبیعی محسوب می شود. حفظ شیوه های سنتی کشت از جمله آیش زمین ها بیش از همه در حفظ بکارت این منطقه نقش داشته است ، اگر چه معیشت مردمانش را در تنگنا قرار می دهد. با این وصف در سال های اخیر با فراهم آوردن امکانات زیرساختی ، گام های مهمی برای وسعت معیشت کشاورزان این مناطق برداشته شده است.
طبق آمار رسمی امسال کشت پاییزی حدود 29 هزار هکتار گندم ، 21 هزار هکتار جو و حدود چهار هزار هکتار کلزا در مزارع تا ارتفاع یکهزار و 600 متری نسبت به سطح دریا در مناطق کوهستانی مازندران برنامه ریزی شده است که نقش مهمی در اقتصاد استان و درآمد خانوارهای این مناطق دارد.
تعیین الگوی کشت زراعی و باغی در مناطق کوهستانی مازندران بویژه در اراضی شیب دار همواره از برنامه های وزارت جهاد کشاورزی بوده است، این مقوله مهم در سال های اخیر با حمایت های همه جانبه دولت تدبیر و امید به صورت چشم گیری افزایش یافته است و نمونه بارز آن توسعه کشت گیاهان دارویی نظیر گل محمدی و گل گاو زبان بوده است که در همه این سال ها سطح زیرکشت آنها رو به گسترش بوده است.
اگرچه مناطق ییلاقی مازندران در سال های اخیر با توسعه امکانات زیر ساختی نظیر ایجاد راه دسترسی همراه با آسفالت ،آب ، برق ، گاز و تلفن زمینه حضور دوچندان گردشگران بومی و غیر بومی را فراهم کرده است ، اما کشاورزان منطقه نیز از فرصت امکانات ایجاده شده استفاده کرده اند و کشاورزی زراعی ، باغی و شیلاتی را گسترش داده اند.
بررسی ها نشان می دهد چند سالی است که در کنار کشت گل و گاوزبان به عنوان کشت اول گیاهان دارویی مازندران، کشت گل محمدی در بخش های کوهستانی نیز آغاز شده است و اکنون بر اساس آمار حدود 500 هکتار از زمین های کوهستانی بویژه در مناطق شرقی استان زیر کشت این محصول می رود.
بر اساس اعلام کارشناسان جهاد کشاورزی مازندران ، بیش از 20 گونه از گیاهان دارویی از جمله گل گاو زبان، گل محمدی، نعناع فلفلی، مریم گلی، عروسک پشت‌پرده، آویشن، به‌لیمو، استویا، سنبل الطیب در زمین های کشاورزی مناطق کوهستانی شرق مازندران کشت می شود.
بنابر این گزارش ، سطح زیر کشت گیاهان دارویی در استان از 725 هکتار سال 1392 به یکهزار و 350 هکتار در سال گذشته رسید و به همین نسبت نیز میزان تولید محصول از 765 تن انواع گیاهان دارویی به 25هزار و 670 تن افزایش داشته است.
حدود 90 گونه درختی و 211 گونه درختچه‌ای و یکهزار و 558 گونه علفی در جنگل های خزری هیرکانی شمال کشور می روید که برخی از گیاهان دارویی نظیر باریجه ،گل گاوزبان ، آویشن ،‌کنگر ،ریواس، اسفناج وحشی، دنبلان و کرفس کوهی عمدتا در مناطق کوهستانی رویش دارد و توسط مردم برداشت شده و ممر درآمد جدیدی برایشان محسوب می شود.
محصولات باغی نظیر سیب، هلو، شلیل، گردو، آلبالو و گیلاس هم به عنوان درختان سیاه ریشه از ظرفیت های مهم بخش کشاورزی در مناطق کوهستانی استان مازندران است به طوری که طبق آمار سازمان جهاد کشاورزی وسعت این باغ ها از 160 هزار هکتار ، اکنون به 20 هزار هکتار در این مناطق رسیده است.
بر اساس بررسی های صورت گرفته بیش از 300 هزار هکتار اراضی شیب دار در مازندران وجود دارد که 75درصد از مناطق کوهستانی استان را پوشش می دهد و طبق اعلام جهاد کشاورزی استان تا کنون 110 هزار هکتار از این زمین های شیب دار برای احداث باغ شناسایی شده است که قابلیت واگذاری دارد.
جدول عملکرد مدیریت باغبانی جهاد کشاورزی مازندران نشان می هد که احداث باغ در اراضی شیبدار طی هفت سال اخیر به چهار هزار و 150هکتار رسیده است.
شیرین مثل عسل
یکی دیگر از مزیت های مهم بخش کشاورزی مازندران در مناطق کوهستانی و ییلاقی زنبور داری و تولید عسل است ، زمین های دامنه رشته کوه‌های البرز بویژه دشت و دره " لار " با وسعت 73 هزار هکتار با تنوع گونه های مرتعی و دارویی مانند گون، شیرین بیان، زولفا و دیگر گونه های شهدزا کانون فعالیت زنبورداری مازندران محسوب می شود. 
زنبورداران مازندران همه ساله به دلیل تنوع گونه های گیاهی سه نوع عسل شامل عسل بهاره با تغذیه زنبورها از شکوفه مرکبات و کلزا ، عسل تابستانه با تغذیه از شکوفه ها و شهد درختان و گیاهان جنگلی و عسل ییلاقی یا دارویی با تغذیه از انواع گیاهان دارویی بویژه آویشن و گون تولید می کنند. این سه نوع عسل در سه منطقه جغرافیایی جلگه ای ، میان بند و بالادست یا ییلاقی تولید می شود.
بر اساس اعلام سازمان جهاد کشاورزی پارسال از 602 هزار و 719 کلنی زنبور مازندران 6 هزار و 704 تن عسل تولید شد و این استان رتبه پنجم را در این زمینه کسب کرد.
وجود 120رودخانه بزرگ و کوچک که از ارتفاعات سلسله جبال البرز گذر می کند ، زمینه پرورش و تولید ماهیان سردآبی را در مناطق کوهستانی مازندران بویژه در سال های اخیر فراهم کرده است . طبق آمار رسمی اتحادیه تولید کنندگان ماهیان سردآبی ، تعداد 240 واحدهای فعال پرورش ماهیان سردآبی در کوهستان و جلگه فعال است که ظرفیت تولید آنها در هر دوره 6 ماهه 10 تا 40 تن در هر واحد است. 
بنا بر این گزارش ، ظرفیت تولید ماهیان سردآبی فقط در محور هراز تا هفت هزار تن در سال است که این فعالیت شیلاتی علاوه بر رونق اقتصادی و گردشگری اشتغال قابل توجهی را برای جوانان ایجاد کرده است.
دست حمایت دولت بر پشت کشاورزان
مدیر زراعت جهاد کشاورزی مازندران با اظهار این که امسال برای کشت پائیزه گندم در مناطق کوهستانی استان چهار هزار تن بذر گندم و 250 تن بذر جو گواهی شده یارانه ای برای کشاورزان تهیه و اکنون در حال توزیع در این مناطق است ، گفت : در حال حاضر کشاورزان این مناطق در حال شخم و شیار زمین های زراعی هستند. 
عباس پور نصرالله در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : وضعیت مناسب بارندگی ، ایجاد راه های دسترسی ، خرید تضمینی و پرداخت بموقع مطالبات کشاورزان و همچنین وجود ماشین آلات پیشرفته در بخش شخم و شیار و برداشت سبب شد تا کشاورزی در مناطق کوهستانی نیز طی سال های اخیر رونق بیشتری بگیرد.
وی با بیان این که سالانه 2 هزار و 500 هکتا از زمین های مناطق کوهستانی مازندران زیر کشت انواع حبوب از جمله عدس و لویبا و یکهزار هکتار نیز زیر کشت سیب زمینی می رود، گفت : این محصولات نیز در حال برداشت است.
این کارشناس کشاورزی زراعی مازندران بر ضرورت توجه کشاورزان به توصیه های فنی کشاورزی در مناطق کوهستانی تاکید کرد و توضیح داد: انجام شخم به عمق 20 تا 25 سانتی‌متر، اجرای عملیات دیسک و در صورت نیاز ماله ضروری است .
پور نصرالله تغذیه گیاه را کلید اصلی موفقیت کشاورزان در افزایش عملکرد در کشت گندم و جو دانست و ادامه داد: مهم ترین موضوع در تغذیه گیاه، رعایت زمان مصرف، میزان مصرف، نوع کود مصرفی و روش مصرف کود است.
بر اساس آمارهای رسمی سالانه بیش از هفت میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در مازندران تولید می شود که حدود یک میلیون تن آن برنج سفید و 2 میلیون و 500 هزار تن آن مرکبات است که محصول مناطق جلگه ای و میان بند محسوب میشود.
تولید سالانه 180 هزار تن گوشت سفید و حدود 100 هزار تن انواع آبزیان نیز از دیگر محصولات بخش کشاورزی مازندران است. این استان در عین حال 90 درصد کیوی کشور را تولید می کند و در تولید انواع گل و گیاه، گندم، علوفه و کلزا نیز قطب مهم کشور محسوب می شود. در مجموع مازندران 11 درصد ارزش افزوده محصولات کشاورزی کشور در اختیار دارد.
کارشناسان کشاورزی بر این باورند که با توجه ویژه و هدفمند به بخش کشاورزی در مناطق کوهستانی مازندران ، میزان تولید بعضی از محصولات در استان چند برابر وضع موجود قابل افزایش است ضمن این که سبب می شود تا مهاجرت معکوس به این مناطق شتاب گیرد.
برچسب‌ها
توسعه ایران مازندران ییلاق توسعه روستایی اراضی کشاورزی

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/147283/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تجمع حمایت از طرح نور فراجا در دزفول

قاسمپور: با این واگذاری فصل آینده قرارداد بازیکنان 40-50 میلیارد است/مگر فولاد خوزستان کم هزینه کرده که اینجای جدول است؟

(ویدیو) «ایکس» سالانه از کاربرانش پول می‌گیرد!

استمرار محدودیت‌های ترافیکی در هفتمین روز اردیبهشت

جریمه یک میلیاردی خیبر خرم آباد در کمیته انضباطی

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

طولانی‌ترین تونل ریلی خاورمیانه در لرستان احداث می شود

معرفی نفرات برتر رده سنی نوجوانان دختر کاراته قهرمانی کشور

پیگیری تکمیل راه آهن دورود به خرم‌آباد

تکمیل راه‌آهن دورود - خرم‌آباد از منابع مختلف پیگیری می‌شود

اعلام حمایت قاطع دستگاه قضایی استان کرمانشاه از طرح نور فراجا

توان نیروگاهی نکا برای تولید برق افزایش یافته است

(تصاویر) اجتماع مردم قم در حمایت از طرح نور فراجا

اجاره آپارتمان 30 تا 50 متر در تهران؛ رستاخیز یکخوابه‌ها

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

حمایت هزار استاد حوزه علمیه قم از بازگشت ون‌های گشت ارشاد

اجتماع بزرگ مردم قم در حمایت از طرح نور عفاف و حجاب فراجا

حجاب هیچگاه مسئله امنیتی نیست

تکمیل راه‌ دورود - خرم‌آباد مطالبه جدی مردم است

اردوی جهادی دامپزشکی در شوراب خرم آباد

سردار رادان: حجاب هیچگاه مسئله امنیتی نیست

آئین غبارروبی گلزار شهدای خرم‌آباد

ضرورت لایروبی حوضچه نیروگاه نکا/ پیشرفت زباله سوز ساری شتاب گرفت

مردم همراه و حامی پلیس برای اجرای طرح نور هستند

12 زنجیره ارزش در مازندران تعریف شد/ حضور 27 واحد تولید در اکسپو

سردار رادان: در طرح نور، رئیس جمهور از ما حمایت کرده است

سردار رادان: در طرح نور، ما حمایت رئیس جمهور و قوه قضائیه را داریم

حسن یزدانی به تشک برگشت

طرح نور طرحی برای صیانت از عفاف و حجاب دختران ایران

اعلام نرخ جدید کرایه تاکسی در خرم آباد

اجتماع دختران دانش آموز در حرم حضرت معصومه (س)

آئین تجلیل از، برترین‌های المپیاد‌های علمی دانش آموزی در بابل

نوجوان 16 ساله ناپدید شده در جنگل‌های رامسر پیدا شد

حمایت قاطع بسیج اساتید حوزه علمیه استان همدان از طرح نور فراجا

اجرای اقدام عملی برای رفع چالش‌های پیش‌روی توسعه اقتصادی مازندران

پول رسید، پرسپولیسی‌ها خندیدند

سردار رادان: در طرح نور به‌دنبال حجاب و عفاف و صیانت از دختران و خواهران خودمان هستیم/ شهادت می‌دهم که رئیس قوه قضائیه در حمایت از طرح حجاب و عفاف مردانه کنار ما بوده/ شهادت می‌دهم رئیس‌جمهور از ما حمایت کرده است

رادان: طرح نور، طرح امنیتی انتظامی نیست

سردار رادان: طرح نور اصلا طرح امنیتی و انتظامی نیست

تجمع مردمی و بانوان کرمانشاهی در حمایت از اجرای طرح نور

ریتم شبانه‌روزی یا ساعت بدن چیست؟

جلسه شورای فرهنگ عمومی - ساری

لبخند شکوفه های بهاری در مازندران

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

نقشه مهندسی فرهنگی خراسان جنوبی آماده رونمایی است

ذخیره‌سازی 2831 تن مرغ در سردخانه‌های مازندران

برگزاری نشست دبیران کانون‌ خدمت رضوی شهرهای مازندران

27 رقم برنج در کشور معرفی شده است