پیام مازند

آخرين مطالب

جهاد کشاورزی مازندران: باغداران نارنگی نارس نفروشند اقتصادي

جهاد کشاورزی مازندران: باغداران نارنگی نارس نفروشند
  بزرگنمايي:

پیام مازند - ساری - جهاد کشاورزی مازندران نسبت به جولان دلالان در بازار مرکبات استان و تلاش برای خرید نارنگی نارس و فروش آن با رنگ‌زدایی هشدار داد و اعلام کرد : باغداران فریب دلالان را در باره وضعیت بازار نخورند و نارنگی نارس را به آنها نفروشند.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، پس از ورود نارنگی پیش رس مازندران به بازار از اواسط شهریور ماه ، جنب و جوش دلالان برای خرید ارقام مختلف نارنگی از باغداران شدت گرفت . دلالان تلاش دارند تا با خرید نارنگی دیررس از باغداران ، آنها را رنگ زدایی کرده و به قیمت نارنگی نوبرانه در بازار به فروش برسانند.
باغداران نیز تجربه بازار گردانی دلالان را هنگام برداشت انبوه محصول طی سال های گذشته و کاهش مداوم قیمت آن در ذهن دارند و به همین دلیل هم گاهی مغلوب فریب آنها می شوند و نارنگی دیررس را می فروشند و دلالان نیز با رنگ زدایی از این نارنگی ها ، آنها را به عنوان نارنگی نوبرانه شمال با قیمت گزاف وارد بازار می کنند.
مدیر توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی مازندران روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به باغداران هشدار داد که مراقب فعالیت دلالان برای خرید نارنگی های دیررس به توسل به روش های مختلف و فریبکارانه باشند.
ابراهیم قربان نژاد از باغداران خواست در فروش محصول نارنگی به هیچ عنوان عجله نکنند و اجازه بدهند تا محصول روی درخت رسیده و رنگ عوض کند.
وی گفت : باغداران از هیاهو برخی واسطه ها و دلالان در باره کاهش قیمت در بازار هراس نداشته باشند ، چون گذشته از این که این گونه ادعاها هیچ گونه پایه و اساسی ندارد و هر ساله برای خرید دسترنج باغداران مستمسک قرار می گیرد ، در عین حال باعث ورود محصول بی کیفیت به بازار توسط دلالان و از بین رفتن اعتماد بازار نسبت به مرکبات استان می شود.
قربان نژاد افزود : اگر محصول نارنگی و پرتقال بی کیفیت و غیر شیرین وارد بازار شود، مردم نسبت به مصرف محصولات کیفی هم مردد می شوند ، موضوعی که اکنون در بازار نارنگی زود رس مازندران اتفاق افتاده است.
وی گفت : برداشت زودهنگام و ورود بیش از حد نارنگی هایی که هنوز به قند کافی نرسیده سبب شد تا بازار این محصول دچار رکود شود.
او افزود : بررسی ها نیز نشان می دهد که برخی از نارنگی های عرضه شده در بازار سبززدایی شده است و این امر سبب کاهش تقاضا واقعی می شود.
مدیر توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی مازندران با تاکید بر این نکته که نارنگی های زودرس دارای رنگ کاملا سبز هستند و مزه ترش دارند، گفت : اگر نارنگی های عرضه شده در بازار به رنگ سبز نباشد، نشانه انجام عملیات سبز زدایی با هدف فریب دادن شهروندان است و نباید از این میوه استفاده کرد.
وی به ایجاد آشفتگی در بازار نارنگی استان طی روزهای اخیر اشاره کرد و توضیح داد : نارنگی های زودرس سر باغ به قیمت 2 هزار و 500 تا 2 هزار و 700 تومان قیمت می خورد که این قیمت با توجه به هزینه باغدار به صرفه نیست ، ولی از سوی دیگر همین نارنگی ها اکنون آماده فروش در میادین میوه و تره بار ساری با قیمت سه هزار تومان مشتری ندارد و این وضعیت از بی اعتمادی نسبت به مرکبات استان ناشی می شود که محصول فریبکاری دلالان و تن دادن باغداران به فریب آنها است.
قربان نژاد گفت : باغداران در برداشت و عرضه محصول خود عجله نکنند و فریب دلالان را نخورند و تا زمانی که مرکبات به قند کافی نرسیده است از فروش محصولات باغ خودداری کنند چون فروش محصول کال که هنوز به قندش کامل نشده نتیجه ای جز ایجاد رکود در بازار مرکبات استان و بی اعتمادی مصرف کنندگان نخواهد داشت.
پیش‌بینی رونق برای بازار مرکبات
این کارشناس کشاورزی مازندران افزود : گزارش ها نشان می دهد که دلالان به بهانه شیوع مگس مدیترانه ای و ادعای آفت زدگی محصول و از طرفی افزایش تولید و نبود بازار ، محصولات باغ مرکبات را یکجا از باغدار با قیمت پائین می خرند و این روش خرید و در ادامه با سبززدایی ،بازار تولید کنندگان را به شدت ضربه می زند.
وی گفت: در سال های اخیر به تولید و فروش بویژه صادرات محصولات باغی مازندران توجه جدی شده است ،چراکه وجود ظرفیت 1.5 میلیون تنی سردخانه ها، سورتینگ و انبارهای فنی استان نیز نشانه توانایی استان در ذخیره سازی و نگهداری محصولات کشاورزی برای تنظیم بازار و قیمت محصولات است.
قربان نژاد خطاب به باغداران گفت : امسال استانداری مازندران به همراه دستگاه های متولی برنامه هایی را برای حفظ منافع تولید کنندگان و کوتاه کردن دست دلالان طراحی کرده اند که در صورت خویشتنداری باغداران و گرفتار نشدنشان در چرخه رقابت برای فروش فوری محصول ، تا حدود زیادی رونق بازار مرکبات استان را در پی خواهد داشت.
نارنگی و پرتقال مهم ترین میوه باغ های مازندران هستند که بسته به گونه درخت به صورت زودرس و یا دیررس برداشت و روانه بازار می شود. در میان نارنگی ها ارقام ایواساکی، میاگاوا ،اکتیو و هوشیموتو که باغداران مازندرانی آنها را با نام کلی " نارنگی ژاپنی " می شناسند ، زودرس محسوب می شوند و به طور معمول برداشت آنها از دهه دوم شهریور آغاز می شود.
طبق آمار رسمی سازمان جهاد کشاورزی مازندران از 110 هزار هکتار باغ مرکبات استان ، 25هزار هکتار نارنگی است که پنج هزار هکتار آن را ارقام مختلف زودرس تشکیل می دهد.
برچسب‌ها
توسعه اقتصادی مرکبات مازندران

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/147723/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گردهمایی فعالان هنری مساجد مازندران

مطالبه عمومی برای اجرای طرح نور درمازندران

لزوم استفاده از ظرفیت‌های دانشگاه آزاد برای پویایی و شکوفایی کشور

فریدونکنار؛ میزبان مرحله استانی جام شهید عجمیان

هشدار در مورد احتمال آتش سوزی جنگل‌ها در مازندران

ساخت 11هزارمین مسکن روستایی دراستان مازندران

30 دانشگاه در فاز اول رویکرد خود را به حکمت بنیان تغییر می‌دهند

اعلام محدودیت‌های ترافیکی در این محور شمالی

رهایی محکوم به قصاص از چوبه دار در کجور

شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه زنده نگه داشته اند

رشد اقتصادی ایران به روایت صندوق بین‌المللی پول

حکم شرعی امتیاز خودروی واگذار شده چیست؟

حمایت مردم شهرستان نور از عملیات سپاه و فراجا

هشدار آتش سوزی در جنگل های مازندران

اعمال محدودیت ترافیکی در جاده کرج- چالوس و آزادراه تهران - شمال

6 مدال بانوان مازندرانی در مسابقات کوراش قهرمانی کشور

پایان جولان سارق سیم کابل برق در ساری

زنجیره انسانی مازندرانی‌ها در سواحل دریا

مطالبه گری مازندرانی ها برای اجرای طرح « نور»

بیش از 90 درصد مردم کردستان از اجرای طرح نور استقبال کردند

مبنای قانونی اقدامات پلیس در برخورد با مسئله‌ی حجاب در قالب طرح نور چیست؟

1500 حلقه چاه بدون پروانه در مازندران تعیین تکلیف شد

گروه‌های مردمی مسوولان را در اجرای «طرح نور» در ورامین یاری کنند

همه آمدند/ زنجیره انسانی از گلوگاه تا رامسر در حاشیه خزر

سهم یک چهارمی ساخت خانه‌های روستایی در طرح نهضت ملی مسکن مازندران

استحکام پایه‌های جامعه از نور و انرژی شهدا است

منطقه زیبای پامنار خوزستان

اجرای مرحله چهارم طرح پیشگامان امنیت در مازندران

زنجیره انسانی مردم ولایتمدار چالوس در ساحل دریا

زنجیره انسانی حمایت از عملیات وعده صادق در سواحل مازندران

مبارزه با بیماری‌های گندم در مزارع بهشهر

هشدار آتش‌سوزی در جنگل‌های مازندران

محدودیت‎های ترافیکی در محورهای مواصلاتی مازندران

جمعه بازار صنایع‌ دستی در شهرملی گلیچ بهشهر برگزار می‌شود

دوربین insta360 X4 چه مشخصاتی دارد؟

اجرای طرح « نور» مطالبه عمومی است

تغییر استاندار مازندران شایعه است/ حسینی پور می ماند

تبریک مدیرکل تبلیغات اسلامی مازندران درپی قهرمانی تیم ملی کشتی

عجیب‌ترین اسکناس‌های دنیا را بشناسید

توقیف خودروی bmw قاچاق در ساری

ماجرای تنبیه بدنی وحشتناک دانش‌ آموز مرزن‌ آبادی

بهره برداری از شبستان امامزاده عبدالله به زودی

افزایش دمای هوا تا یکشنبه در مازندران

رئیسی کیا: شکست در واگذاری استقلال و پرسپولیس شکست خصوصی‌سازی است/ فدراسیون جلوی رقابت مالی ناسالم و پول پاشی را بگیرد

توصیه های فنی پیشگیری از خسارت در باغات سیاه ریشه

مشکل آب در مازندران تا 3 سال آینده رفع می شود

آغاز کار و تلاش شالیکاران مازندرانی با نشاء برنج

نخستین نشاء برنج در مازندران

حذف بروکراسی اداری در کردستان پیش‌ نیاز تحقق شعار سال

بهره برداری از شبستان امامزاده عبدالله تا پنج ماه آینده + عکس