پیام مازند

آخرين مطالب

فصل مرکبات و دغدغه‌های بی‌پایان باغداران

پاییز وعده‌های صادراتی از راه رسید/رنگ باغات «سبز»رخ باغدار «زرد» اجتماعي

پاییز وعده‌های صادراتی از راه رسید/رنگ باغات «سبز»رخ باغدار «زرد»
  بزرگنمايي:

پیام مازند - فصل مرکبات و برداشت نوبرانه های باغی در راه است اما باغداران که دغدغه فروش محصول را دارند از خود می‌پرسند آیا وضعیت امسال نیز همانند پارسال خواهد بود؟

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها- علیرضا نوری کجوریان: نام مازندران با یاقوت زردرنگ و مرکباتش گره‌خورده، هر پاییز که می‌رسد قبل از شروع فصل برداشت سردرختی‌ها، نگرانی‌هایی همانند خوره به جان باغات و باغداران می‌افتد. نگرانی از فروش نرفتن محصول، روی دست باد کردن و در انبارها فاسدشدن.
اگر روند تغییر کاربری باغات و تبدیل آن به ویلاهای سیمانی و بدقواره را ریشه‌یابی کنیم یک سر آن به نارضایتی باغداران از درآمد کسب‌شده و رنج زحمت تولید مرکبات و فروش آن با قیمت ناچیز به دلالان و واسطه‌ها می‌رسد و این کلاف سردرگم هرسال و همواره همانند بلایی خانمان‌سوز باغات سبز مازندران را تهدید می‌کند.
نارنگی‌های نوبرانه و پیش رس چند روزی است به بازار آمده و در حاشیه خیابان‌ها و روزبازارها و محل‌های پرتردد پشت وانت‌بارهایی به چشم می‌آیند که نارنگی‌های سبز و نارس را به‌عنوان نوبرانه به فروش می‌رسانند. هر کیلوگرم تا 15 هزار تومان ناقابل.
اینکه چقدر از باغدار بی‌نوا خریداری می‌کنند، مثنوی صدمن و تراژدی است که هرسال درباره محصولات مختلف از شالیزاری گرفته تا جالیزی و باغی تکرار می‌شود. باغدار دل‌خوش به فروش دسترنجش هست اما وقتی حساب‌کتاب می‌کند، نه‌تنها خرجش درنیامده بلکه بدهکار بانک و یا نزول‌خواران نیز شده است.
باغدار ناراضی، مسئولان از خود راضی
پای صحبت باغداران که می‌نشینی، نگرانی تمام وجودشان را فراگرفته و به آینده بازار فروش مرکبات دل‌خوش نیستند و به‌ناچار آن را به دلالان و واسطه‌ها حتی پیش‌فروش می‌کنند اما وقتی به سراغ مسئولان می‌روی همه‌چیز آرام است، نوید تولیدات انبوه را می‌دهند و از برنامه‌هایشان برای صادرات و قبضه کردن بازارهای هدف می‌گویند.

پیام مازند


آخر زمستان که می‌شود، باغدار مانده و مرکبات کپک‌زده و فاسد شده که هرروز آب می‌رود و گاه به دریا و رودخانه ریخته می‌شود، این بار که به سراغ مسئولان می‌روی، ابروباد و ماه و فلک را مقصر می‌دانند، گویی همه عالم و آدم جز فرد مسئول کوتاهی کرده و سرانجام وعده خرید تضمینی میوه شب عید را می‌دهند که این هم حکایتی پرغصه دارد.
امسال سال جهش تولید نام نهاده شده است، آن‌گونه که متولیان امر از ابتدای سال وعده داده‌اند، مرکبات و کشاورزی استان نیز برای جهش و صادرات خیز برداشته است. از رؤیای صادرات به فرنگستان گرفته تا رونق بازار فروش در داخل.
با اینکه برای خرید تضمینی مرکبات به متولیان امر مراجعه کرده بودم اما آن قدر اما و اگر و پیش شرط مطرح کرده بودند که از فروش به آنها منصرف شدم و سرانجام در دل زمستان محصولم را با قیمت ناچیزتر از سال قبل فروختم کربلایی محمد جوادی، باغداری است که عمرش را پای باغات پرتقال و کیوی سپری کرده و تنها امیدش به فروش سردرختی باغات و برنج درو شده از چندصدمتر زمین شالیزاری است که دارد. دو سال قبل از ترس فروش نرفتن، محصول پرتقال خود را در شهریورماه به دلال فروخت اما بعد که باغداران همسایه بیشتر از وی سود کسب کردند، تصمیم گرفت سال بعد فصل زمستان محصول را به فروش برساند.
در گفتگو با خبرنگار مهر می‌گوید: سال گذشته باآنکه از دل تابستان مشتری و واسطه به سر باغم می‌آمدند تا سردرختی پرتقال را خریداری کنند اما به امید فروش با قیمت بیشتر آن‌ها را رد می‌کردم تا اینکه روزهای پاییز به زمستان رسید و نگرانی از نفروختن مرکبات در خانه ما ریشه دواند.
این کشاورز ادامه داد: بااینکه برای خرید تضمینی مرکبات به متولیان امر مراجعه کرده بودم اما آن‌قدر اماواگر و پیش‌شرط مطرح کرده بودند که از فروش به آن‌ها منصرف شدم و سرانجام در دل زمستان محصولم را با قیمت ناچیزتر از سال قبل فروختم، درحالی‌که بخشی از محصولم به دلیل ماندن در انبار فاسد شده بود.
وی می‌گوید: امسال نیز هنوز برداشت شروع نشده، واسطه‌ها برای خرید پیغام‌وپسغام می‌دهند اما برای فروش بر سر دوراهی مانده‌ام و می‌ترسم گرفتار مشکلات سال‌های قبل شوم.
کربلایی محمد یکی از هزاران باغدار مازندرانی است که دغدغه فروش محصولاتش را دارد؛ درحالی‌که هنوز آن‌گونه که باید و طی سال‌های سال برای رفع چنین دغدغه‌ای برنامه‌ریزی و نیازسنجی نشده است.
مرکبات مازندران با مشکلاتی نظیر عدم بازاریابی، بسته‌بندی و سورتینگ ، هزینه‌های بالای تولید، مشکلات حمل‌ونقل، حمایت ناکافی دولت و چندصدایی در حوزه تصمیم سازی و برنامه‌ریزی مواجه است و رفع آن با برنامه‌های کوتاه‌مدت بدون داشتن افق بلندمدت میسر نخواهد بود.

پیام مازند


جویبار ازجمله قطب‌های تولید مرکبات مازندران به شمار می‌رود و سالانه 120 هزار تن محصول در آن تولید می‌شود که امسال برنامه ارسال و صادرات تا 50 هزار تنی طبق وعده مسئولان در دستور کار قرار گرفته است. مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جویبار در گفتگو با خبرنگار مهر میزان ذخیره‌سازی مرکبات در سال جاری را 20 هزار تن بیان کرد و گفت: میزان ذخیره‌سازی مرکبات در سال‌های گذشته 10 هزار تن بوده است که با راه‌اندازی پایانه صادراتی روماک گستر این میزان به 20 هزار تن در شهرستان افزایش‌یافته است.
خرید عمده از تولیدکنندگان صورت می‌گیرد
غلامرضا سعیدی با اعلام اینکه پیش‌بینی تولید مرکبات شهرستان بیش از 120 هزار تن است، افزود: سال گذشته میزان تولید حدود 90 هزار تن بوده است که با رعایت نکات و مدیریت باغداران خسارت مگس مدیترانه‌ای در سال جاری به حداقل ممکن رسیده و شاهد شرایط خوب تولید مرکبات در سال جاری هستیم.
وی با اشاره به اینکه قطعاً در سال جاری 20 تا 50 هزار تن صادرات مرکبات و خارج استان خواهیم داشت، اظهار کرد: با هماهنگی استانداری با پایتخت، امسال خرید عمده به‌صورت مستقیم از خود تولیدکنندگان صورت می‌گیرد تا قیمت از دست دلالان و واسطه‌ها خارج و شاهد قیمت خوب این محصول در زمان برداشت باشیم.
مدیر جهاد کشاورزی جویبار با بیان اینکه خرید نارنگی نوبرانه از سطح باغات شهرستان آغازشده است، خاطرنشان کرد: از 4 هزار و 700 هکتار از اراضی باغی شهرستان حدود یک هزار و 200 هکتار زیر کشت نارنگی است و پیش‌بینی تولید 30 تن در هکتار بوده است.
قائم‌شهر نیز برای صادرات مرکبات به کشورهای مختلف عربی و حاشیه خزر خیز برداشته است و مجید جعفری مدیر جهاد کشاورزی قائم‌شهر در گفتگو با خبرنگار مهر ، از صادرات یک هزار و 500 تنی مرکبات در سال جاری خبر داد و افزود: بازرگانان و صادرکنندگان قائم‌شهری در حال مذاکره و رایزنی با تجار کشورهای عراق، قطر، عمان، امارات، هند و آسیای میانه هستند و پیش‌بینی می‌شود در سال جاری یک هزار و 500 تن مرکبات از قائم‌شهر به این کشورهای هدف صادر شود.

پیام مازند


وی افزود: در نظر داریم میوه‌های باکیفیت و با بسته‌بندی ناب و به‌روز را با توجه به نوع سفارش برای صادرات مهیا و به متقاضیان تحویل دهیم.
مدیر جهاد کشاورزی قائم‌شهر، با اشاره به اینکه قائم‌شهر رتبه یک ذخیره‌سازی و رتبه چهار تولید و سطح کاشت مازندران را داراست، بیان کرد: شهرستان قائم‌شهر دارای 176 واحد سورتینگ است که 10 واحد آن محصولات مرکبات خود را با برچسب‌های اختصاصی به‌طور مستقیم برای صادرات به کشورهای دیگر ارسال می‌کنند.
جعفری در خصوص وضعیت صادرات مرکبات در سال گذشته، گفت: 4 هزار و 200 تن میوه مرکبات از مازندران به سایر کشورها صادر شد که از این مقدار هزار و 500 تن سهم قائم‌شهر بوده است.
وی افزود: حدود 90 هزار تن انواع میوه مرکبات در انبارهای منطقه ذخیره و در ماه‌های آخر سال به سراسر کشور صادر شد که مقدار 17 هزار تن آن تحت عنوان طرح تنظیم بازار میوه شب عید با قیمت مصوب و نظارت ادارات مربوطه به استان‌های هدف صادر شد.
قائم‌شهر با دارا بودن 15 هزار و 200 مترمربع باغ مرکبات و 20 هزار و700 بهره‌بردار و 176 سورتینگ حدود 350 هزار تن مرکبات در سال گذشته برداشت کرده و پیش‌بینی می‌شود در سال جاری هم 300 هزار تن مرکبات از باغ‌های این شهرستان، برداشت شود.
مشکل صادرات مرکبات مازندران کجاست؟
به‌رغم آنکه هرسال روی کاغذ و پشت میز جلسات برای صادرات محصولات کشاورزی ازجمله مرکبات در مازندران برنامه‌ریزی می‌شود اما در عمل شاهد آن هستیم که بخش قابل‌توجهی از این برنامه‌ها محقق نمی‌شود، ریشه‌یابی این موضوع مسئله بالا بودن هزینه‌های تولید و توجه نشدن به ذائقه مصرف‌کننده در بازارهای خارجی را پررنگ‌تر جلوه می‌دهد.
محمد احمدی فعال اقتصادی و استاد دانشگاه در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه لازمه حضور در بازارهای جهانی کاهش قیمت تمام‌شده است، ارائه مشوق‌ها و یارانه‌های صادراتی را ازجمله راهکارها برای رقابت‌پذیری محصولات در بازارهای هدف دانست.
وی بهره‌گیری از توان علمی و نوین و ایجاد بسترهای لازم و حمایتی و رفع مشکل سورتینگ و بسته‌بندی را برای حل معضل صادرات محصولات باغی ضروری دانست و گفت: ضعف در بسته‌بندی و فقدان استانداردهای لازم در رنگ‌آمیزی مرکبات ازجمله مشکلاتی است که باید به آن توجه شود.
در بازارهای خارجی به بسته بندی توجه بالایی می‌شود درحالی که پرداختن به این مسئله هزینه‌های تولید را بالا می‌برد از این‌رو دولت باید برای حمایت از باغداران و تولیدکنندگان وارد عمل شود احمدی با عنوان اینکه هزینه‌های تولید در استان بالا است، یادآور شد: در بازارهای خارجی به بسته‌بندی توجه بالایی می‌شود درحالی‌که پرداختن به این مسئله هزینه‌های تولید را بالا می‌برد ازاین‌رو دولت باید برای حمایت از باغداران و تولیدکنندگان وارد عمل شود.
وی بی‌توجهی به برندسازی در حوزه تولید، بازاریابی و صادرات مرکبات را از دیگر ضعف‌ها اعلام کرد و گفت: متأسفانه دنبال منجی صادرات هستیم درحالی‌که باید از ظرفیت‌های موجود بهره‌گیری بیشتری شود.
درحالی‌که باغداران نگران فروش محصولات هستند و برخی نیز به قیمت ناچیز محصول را به دلالان و واسطه‌ها می‌فروشند، استاندار مازندران از برنامه‌ریزی برای قیمت منطقی مرکبات و رضایت باغداران خبر می‌دهد و از باغداران خواست برای فروش مرکبات عجله نکنند.
باغداران عجله نکنند
احمد حسین زادگان استاندار مازندران با اشاره به اینکه در استان سالانه حدود دو میلیون و 700 هزار تن محصول مرکبات و کیوی تولید می‌شود، افزود: افزایش تقاضای خرید و حضور در بازار کشورهای همسایه رویکردی است که برای رونق فروش مرکبات دنبال می‌کنیم.
وی ادامه داد: امسال اقدامات خوبی در دستور کار قرار دارد، ازاین‌رو باغداران عجله نکنند تا شاهد قیمت منطقی محصول تولیدی‌شان در بازار باشیم.
حسین زادگان یادآور شد: خرید میوه شب عید، ذخیره‌سازی و عرضه در پایان سال و ایجاد زمینه‌های صادرات ازجمله برنامه‌های دولتی برای قیمت منطقی مرکبات در استان است.
وی گفت: برای حمایت از صنایع تبدیلی، تصمیمات خوبی گرفته‌شده است و مقرر شد تا آن دسته از واحدهای این بخش که نیاز به سرمایه در گردش دارند، موردتوجه قرار گیرند.
استان مازندران دارای 160 هزار هکتار عرصه باغی است که از این میزان 110 هزار هکتار زیر کشت مرکبات هستند و سالانه بیش از 2 و نیم میلیون تن مرکبات در استان تولید می‌شود. این میزان تولید نیمی از تولید مرکبات کشور را شامل می‌شود که در بازار داخلی مصرف و بخش کمی از آن به کشورهای هم‌جوار صادر می‌شود.
سال گذشته حدود 130 هزار تن مرکبات از مازندران صادر شد.

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/147922/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

ضرب سکه طلا را ‌خیانت‌ به مملکت می‌دانیم

با ورود مستقیم کشاورزان به بورس برنج، دست سودجویان قطع می‌شود

وضعیت راه‌های کشور؛ترافیک نیمه سنگین در جاده چالوس و آزادراه تهران–پردیس

اجرای برنامه‌های شاد برای کودکان و نوجوانان خرم آبادی

کشاورزان مازندران به استقبال کشت زراعی جدید رفتند

برنامه‌ریزی ناسا برای تجدید قوای کاوشگر ستاره‌های نوترونی

نخستین نشای مکانیزه مازندران آغاز شد

افزایش 20 درصدی فوتی ناشی از حوادث کار در مازندران

رهایی محکوم به قصاص از چوبه دار در مازندران

غایب بزرگ مقابل تراکتور: یک گلزن

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

غیور مردان بوشهری در بِستر غیور زنان بوشهری شکوفا شدند

تغییر استاندار مازندران تکذیب شد

شتاب ساخت مسکن مازندران در دولت سیزدهم

جیب بارانه بگیران پر پول شد

زنجیره انسانی مازندرانی‌ها ‌در حمایت از عملیات وعده صادق

کشف انبار لوازم خانگی 12 میلیارد ریالی قاچاق در خرم آباد

شکل‌گیری زنجیره‌ علوی‌تباران در حمایت از عملیات وعده صادق

رشد هزار میلیاردی خروج سرمایه از بورس

مدیریت هوشمندنیاز اساسی مازندران در آموزش عالی

حمایت مردم اردبیل از اجرای طرح «نور» فراجا

تنبیه دانش‌آموز مرزن‌آبادی توسط معلم در حال پیگیری است

توت فرنگی جویبار در سبد میوه مناطق مختلف کشور

اولین نشای برنج در مازندران انجام شد

عزل معاون متخلف به‌دلیل تنبیه دانش‌آموز مرزن‌آبادی

شکل‌گیری زنجیره‌ علوی‌تباران در نوار ساحلی مازندران در حمایت از عملیات وعده صادق

شالیکاری در مازندران مکانیزه شود

قدردانی از زحمات نیروی انتظامی استان یزد

قدردانی نماینده ولی‌فقیه در استان از اجرای طرح نور

رد شایعات تغییر استاندار مازندران

(تصاویر) تشکیل زنجیره انسانی در ساحل مازندران

برگزاری جشن گلریزان، دست‌های ماندگار در نوشهر

حمایت مردم محمودآباد از عملیات « وعده صادق»

زنجیره انسانی در ساحل نکا

اجرای 12 پروژه آبرسانی در رامسر

رهایی محکوم به قصاص از چوبه دار در کجور مازندران

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

محدودیت‌های ترافیکی جاده‌های شمالی کشور

اعمال محدودیت‌های ترافیکی پایان هفته در محورهای مواصلاتی مازندران

قهرمانی اراک در مسابقات والیبال دانشجویان منطقه پنج دانشگاه آزاد

تدوین نقشه مهندسی فرهنگی استان مازندران

سالگرد درگذشت دست‌نشان با حضور کادرفنی نساجی

زنجیره مردمی حمایت از عملیات «وعده صادق» در سواحل دریای مازندران

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

گردهمایی فعالان هنری مساجد مازندران

مطالبه عمومی برای اجرای طرح نور درمازندران

لزوم استفاده از ظرفیت‌های دانشگاه آزاد برای پویایی و شکوفایی کشور