پیام مازند

آخرين مطالب

گرمی بازار ماهیان دریایی با قیمت مناسب در مازندران اقتصادي

گرمی بازار ماهیان دریایی با قیمت مناسب در مازندران
  بزرگنمايي:

پیام مازند - ساری - بازار ماهی فروشان مازندران در روزهای نخست فصل صید ماهیان استخوانی دریای خزر به خاطر قیمت مناسب رونق گرفته و عرضه چشم‌گیر ماهی " کپور " در کنار " کفال " هم جلوه ویژه‌ای به آن داده است.

گزارش میدانی خبرنگار ایرنا از چند بازار ماهی فروشی‌ شهرهای مازندران از جمله بابلسر و فریدونکنار حاکی از عرضه فراوان ماهی کپور دریایی است که هر قطعه آن در وزن های 300 تا 700 گرمی بین 15 تا 35 هزار تومان به فروش می رسد. قیمت هر قطعه ماهی کپور در این وزن ها سال گذشته در همین زمان 14 تا 25 هزار تومان بود.
همچنین ماهی قیمت کپور با وزن یک کیلوگرم و بیشتر که سال گذشته حداکثر تا 30 هزار تومان در بازار ماهی فروشان مازندران عرضه می شود ، اکنون 35 هزار تومان است.
قیمت هر قطعه کفال به عنوان یکی از گونه های پرطرفدار ماهیان دریای خزر که همزمان با آغاز فصل صید در سبد صیادان شمال کشور قرار می گیرد در وزن های 300 تا 400 گرمی نیز 50 تا 55 هزار تومان عرضه می شود. قیمت این وزن ماهی های کفال سال گذشته 22 تا 25 هزار تومان بود. همچنین قیمت همین گونه ماهی در وزن بیش از یک کیلو گرم که سال گذشته تا 40 هزار تومان بود ، اکنون تا 100هزار تومان به فروش می رسد. 
یکی از حجره داران در بازار ماهی فروشی فریدونکنار در گفت و گو با خبرنگار ایرنا قیمت انواع ماهی دریایی را نسبت به سال گذشته و در مقایسه با افزایش چشمگیر دیگر محصولات پروتئینی مناسب توصیف کرد و گفت : کپور دریایی با وزن های 400 گرمی که به وفور در بازار ماهی فروشان مشاهده می شود از 14 هزار تومان سال گذشته با افزایش فقط هزار تومان اکنون به 15هزار تومان رسیده است.
محمد بخشی اضافه کرد : در سال های گذشته ماهی کپور دریایی با وزن بالای 800 گرم و به مقدار کم در بازار ماهی فروشان استان برای عرضه وجود داشت ، اما در 2 سال اخیر و بویژه امسال در نخستین هفته شروع صید در وزن های 400 تا 900 گرمی به وفور وجود دارد.
این فعال بازار ماهی فروشان ، ماهی کپور دریایی را خوش خوراک و پر طرفدار دانست و بیان داشت : وجود کپور درکنار کفال ، سبب رونق بیشتر بازار ماهی فروشی شده است.
بخشی قیمت ماهی کفال با وزن 400 گرمی را 50 هزار تومان و کفال های درشت یک کیلو گرم به بالا را 100 هزار تومان اعلام و اضافه کرد : البته در حال حاضر ماهی کفال درشت به مراتب کمتر از سال های گذشته صید می شود. 
وی در باره وضعیت ماهی سفید هم توضیح داد : در این فصل سال ماهی سفید به صورت محدود در تور صیادان قرار می گیرد و در حال حاضر هم هر قطعه از این نوع ماهی با وزن 500 تا 700 گرمی 15 تا 25 هزار تومان خرید و فروش می شود که تقریبا برابر با قیمت سال گذشته است.
این فروشنده ماهی در باره قیمت ماهیان پرورشی در مازندران نیز گفت : اگرچه با آغاز فصل صید ماهیان استخوانی دریای خزر قیمت انواع ماهی های پرورشی نیز تا حدودی کاهش می یابد ، اما از آن جایی که عمده ماهیان پرورشی استان به کشورهای همسایه با قیمت مناسب صادر می شود ، فصل صید ماهیان دریایی بر بازار ماهیان پرورشی تاکنون تاثیر محسوسی نداشته است.
وی در عین حال با بیان این که قیمت ماهی سفید و کپور دریایی در مقایسه با ماهی پرورشی همانند قزل آلا بسیار مناسب است ، افزود : در واقع یکی از دلایل رونق بازار ماهیان دریایی نیز همین مقایسه قیمت پرورشی با دریایی توسط مشتریان است.
بخشی توضیح داد : البته ماهی سفید در وزن های پائین به دلیل داشتن تیغ های ریز کمتر مورد توجه مصرف کنندگان قرار می گیرد ، در حالی که ماهی قزل آلا در هر وزنی بدون تیغ است و دیگر ماهیان پرورشی نظیر ماهی سفید ، کپور و آزاد همواره درشت و در وزن های بیش از یک کیلویی عرضه می شود.
بخشی قیمت هر کیلو گرم ماهی قزل آلا را نیز 45هزار تومان اعلام کرد.
طبق آمار اتحادیه پرورش دهندگان ماهیان سردآبی مازندران ، 240 واحد پرورش ماهیان سردآبی در کوهستان و جلگه استان فعال است که ظرفیت تولید هر واحد در یک دوره 6 ماهه 10 تا 40 تن است.
فصل صید ماهیان استخوانی در مازندران امسال با مصوبه سازمان شیلات امسال ابتدا 15 مهر ماه در شرق استان شروع شد و از 20 مهر هم صیادان مناطق مرکزی و غربی کار صید را شروع کردند.
چهار هزار و 200 صیاد در قالب 54 شرکت صیادی پره در مازندران به کار صید ماهیان استخوانی در دریای خزر مشغول هستند و طبق آمار به طور میانگین هر یک از شرکت های تعاونی در شرایط مناسب امواج دریا تا سه مرحله تور کشی را انجام می دهند.
صید ماهیان استخوانی دریای خزر در مازندران به روش پره انجام می شود. در این روش تورهایی با ارتفاع هفت تا 10 متر و به طول یک هزار و 200 متر به کمک یک قایق به صورت نیم دایره در فاصله مشخصی از ساحل دریا ( 14 متری عمق دریا ) ریخته و پس از انباشته شدن از ماهی به وسیله تراکتور به ساحل کشیده می‎شود ، شرایط مناسب آب و هوایی و مواج نبودن دریا یکی از مهم ترین عامل در پهن شدن تور در دریا است.
کفال، سفید و کپور مهم ترین گونه های ماهیان استخوانی دریای خزر هستند. کفال بیشترین میزان صید ماهیگیران مازندرانی را در فصل پائیز و اوایل زمستان تشکیل می دهد و از ماه بهمن به بعد هم ماهی سفید در صدر صید قرار می گیرد.
صید ماهیان استخوانی از دریای خزر تا نیمه فروردین سال آینده ادامه دارد.
صیادان مازندران پارسال به خاطر شیوع کرونا در دو ماهه پایانی فصل صید کمتر از چهار هزار تن انواع ماهیان استخوانی از دریای خزر صید کردند در حالی که میزان صید آنها در سال 97 بیشتر از هفت هزار تن بود.
بر اساس آمارهای رسمی ، سالانه حدود 100 هزار تن آنواع آبزیان در مازندران تولید می شود که بیش از نیمی از آن انواع ماهیان گرم آبی است .
برچسب‌ها
دریای خزر مازندران سازمان شیلات ایران

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/154163/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

حمایت هزار استاد حوزه علمیه قم از بازگشت ون‌های گشت ارشاد

اجتماع بزرگ مردم قم در حمایت از طرح نور عفاف و حجاب فراجا

حجاب هیچگاه مسئله امنیتی نیست

تکمیل راه‌ دورود - خرم‌آباد مطالبه جدی مردم است

اردوی جهادی دامپزشکی در شوراب خرم آباد

سردار رادان: حجاب هیچگاه مسئله امنیتی نیست

آئین غبارروبی گلزار شهدای خرم‌آباد

ضرورت لایروبی حوضچه نیروگاه نکا/ پیشرفت زباله سوز ساری شتاب گرفت

مردم همراه و حامی پلیس برای اجرای طرح نور هستند

12 زنجیره ارزش در مازندران تعریف شد/ حضور 27 واحد تولید در اکسپو

سردار رادان: در طرح نور، رئیس جمهور از ما حمایت کرده است

سردار رادان: در طرح نور، ما حمایت رئیس جمهور و قوه قضائیه را داریم

حسن یزدانی به تشک برگشت

طرح نور طرحی برای صیانت از عفاف و حجاب دختران ایران

اعلام نرخ جدید کرایه تاکسی در خرم آباد

اجتماع دختران دانش آموز در حرم حضرت معصومه (س)

آئین تجلیل از، برترین‌های المپیاد‌های علمی دانش آموزی در بابل

نوجوان 16 ساله ناپدید شده در جنگل‌های رامسر پیدا شد

حمایت قاطع بسیج اساتید حوزه علمیه استان همدان از طرح نور فراجا

اجرای اقدام عملی برای رفع چالش‌های پیش‌روی توسعه اقتصادی مازندران

پول رسید، پرسپولیسی‌ها خندیدند

سردار رادان: در طرح نور به‌دنبال حجاب و عفاف و صیانت از دختران و خواهران خودمان هستیم/ شهادت می‌دهم که رئیس قوه قضائیه در حمایت از طرح حجاب و عفاف مردانه کنار ما بوده/ شهادت می‌دهم رئیس‌جمهور از ما حمایت کرده است

رادان: طرح نور، طرح امنیتی انتظامی نیست

سردار رادان: طرح نور اصلا طرح امنیتی و انتظامی نیست

تجمع مردمی و بانوان کرمانشاهی در حمایت از اجرای طرح نور

ریتم شبانه‌روزی یا ساعت بدن چیست؟

جلسه شورای فرهنگ عمومی - ساری

لبخند شکوفه های بهاری در مازندران

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

نقشه مهندسی فرهنگی خراسان جنوبی آماده رونمایی است

ذخیره‌سازی 2831 تن مرغ در سردخانه‌های مازندران

برگزاری نشست دبیران کانون‌ خدمت رضوی شهرهای مازندران

27 رقم برنج در کشور معرفی شده است

تجمع مردمی و بانوان کرمانشاهی در حمایت از اجرای «طرح نور»

توزیع انواع بذور اصلاح و گواهی شده برنج بین کشاورزان شهرستان بابل

بیانیه حوزه علمیه خواهران استان یزد در حمایت از طرح نور فراجا

روند تکمیل نیروگاه زباله‌سوز ساری شتاب می‌گیرد

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

تردد این خودروها در جاده چالوس ممنوع شد

کشف محموله میلیاردی باتری‌های قاچاق در بابل

تجمع حافظان نور در حرم حضرت معصومه (س)

(تصاویر) شکوفه‌های بهاری مازندران

سهراب و فروغ برای هم شعر می‌خواندند/ فرح پنج بار برای افتتاحیه نمایشگاه سهراب آمد ولی او در نمایشگاه حاضر نمی‌شد؛ هیچ دلیل سیاسی هم نداشت

لزوم افزایش صندوق اعتباری فناوری مازندران

خصوص واقعی قبل از هیاهوی واگذاری!

بهره برداری از دفتر بسیج ورزشکاران شهرستان ساری

برگزاری تجمع حمایتی مردم و بانوان کرمانشاهی از اجرای «طرح نور»

همه مسئولان باید برای اجرای طرح نور کمک کنند

راهپیمایی « جمعه خشم» در مازندران برگزار می شود

برگزاری تور بین المللی دوچرخه‌سواری خزر؛ اواخر اردیبهشت