پیام مازند

آخرين مطالب

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست: طرح افزایش جمعیت گورخر در پارک ملی کویر سمنان اعتبار می‌گیرد سازمان حفاظت محیط زیست

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست: طرح افزایش جمعیت گورخر در پارک ملی کویر سمنان اعتبار می‌گیرد
  بزرگنمايي:

پیام مازند - معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست گفت: اعتباری برای توسعه و تکمیل زیرساخت‌های موجود در پارک ملی کویر استان سمنان به منظور افزایش جمعیت گورخر ایرانی براساس طرح‌های تعریف شده از سوی سازمان حفاظت محیط زیست تخصیص خواهد یافت.

عیسی کلانتری روز پنجشنبه در پایان بازدید از پارک ملی کویر استان سمنان در گفت و گو با ایرنا ابراز داشت: از محل اعتبارات ملی برای توسعه و تکمیل زیرساخت‌ها در پارک ملی کویر در استان سمنان به منظور افزایش جمعیت گورخر ایرانی در چشم‌انداز آتی اعتبارات پروژه‌محور اختصاص می‌یابد.
وی بیان کرد: افزایش سطح فضای نگهداری مولدین،تامین دوربین‌های کنترلی، ساخت پاسگاه مناسب و مجهزتر از پاسگاه فعلی در مجاورت منطقه نگهداری گورخر ایرانی از طرح‌های در دستور کار برای حفاظت از این گونه ارزشمند است.
وی ادامه داد: اعتبارات پروژه محور برای توسعه و تکمیل زیرساخت‌ها به منظور افزایش جمعیت و زادآوری گونه‌های ارزشمند حیات وحش در منطقه پارک ملی توران در شهرستان شاهرود نیز اختصاص می‌یابد.
رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست بیان کرد: تامین و انتقال آهو به عنوان طعمه از مراکز تکثیر سایر استان‌های کشور به استان سمنان برای تکثیر طعمه یوزپلنگ آسیایی از جمله طرح‌های برنامه‌ریزی شده برای حمایت از این گونه ارزشمند است.
وی بیان کرد: برنامه‌ریزی و تامین زیرساخت‌ها برای انتقال یوزیلنگ‌های در اسارت طی یک برنامه‌ریزی اصولی و کارشناسی از محیط کوچک‌تر به فضای وسیع‌تر از دیگر برنامه‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست است.
کلانتری خاطرنشان کرد: اکنون هریک از یوزپلنگ‌های انتقال یافته از پارک پردیسان تهران در فضای محدودی در پارک ملی توران در استان سمنان زیست می‌کنند و برنامه‌ریزی شده است با گذشت زمان و تقویت سازگاری این گونه ارزشمند با محیط ابتدا به فضای ٢٠ هکتاری و سپس به 700 هکتاری منتقل شود.
وی اضافه کرد: برای افزایش سطح مکان نگهداری یوزپلنگ‌های این سایت ابتدا نیاز به تمرین شکار طعمه های بزرگتر است به همین منظور فضای نگهداری این گونه نیز باید بصورت مرحله ای بزرگتر شود و، پس از حصول اطمینان از توانایی شکار در فضای ٢٠ هکتاری، محدوده ٧٠٠ هکتاری در اختیار آنها قرار خواهد گرفت.
وی تصریح کرد: با بررسی‌های انجام شده وضعیت فیزیکی، جسمانی و حرکتی سه یوزپلنگ انتقال یافته به پارک ملی توران در استان سمنان مناسب‌تر از پردیسان تهران است و زمینه برای زادآوری و تکثیر نیز مهیا شده است.
کلانتری بیان کرد: تامین آب حیات وحش نکته مهمی است که باید مورد توجه قرار بگیرد و مقرر شده با حفر چاه در نقاط ‌ مناسب و ایجاد استخر نیمه‌طبیعی برای تامین آب حیات وحش اقدام شود.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اظهار داشت: تامین آب برای حیات وحش و یوزپلنگ‌ها مهمترین دغدغه‌ است و انتظار می‌رود تا پایان امسال برنامه‌ریزی‌ها اجرایی شود تا با تامین نیازهای اولیه شاهد افزایش جمعیت یوزپلنگ آسیایی در پارک ملی توران باشیم.
یوزپلنگ گونه‌ای درخطر انقراض است و اکنون فقط شماری از آنها در ایران و آفریقا زیست می‌کنند.
منطقه توران یا خارتوران یکی از سه منطقه حفاظت شده ایران با مساحت یک میلیون و 470 هزار هکتار، خاستگاه زیست یوزپلنگ ایرانی به شمار می‌رود که در شرق استان سمنان قرار دارد. 
ایران پوزپلنگ ماده سه ساله است که اواسط فروردین امسال از پارک پردیسان تهران به پایگاه پشتیبان 700 هکتاری در پارک ملی توران منتقل شده است.
کوشکی و دلبر دو یوزپلنگ نر و ماده‌ در اسارت که سالها در پارک پردیسان با هدف تکثیر نگهداری می‌شدند، از سوی سازمان حفاظت محیط‌ زیست به پارک ملی توران در استان سمنان منتقل شدند.
کوشکی و دلبر دو یوزپلنگ نر و ماده ای هستند که به ترتیب 10 آذر ١٣٩٣ از پناهگاه حیات وحش میاندشت و 11 آذر ١٣٩٣ از ذخیره گاه زیست کره توران به پارک پردیسان تهران منتقل شدند، این دو گونه ارزشمند با هدف تکثیر در اسارت و انجام تحقیقات بر روی رفتار گربه‌سانان به این مکان منتقل شدند.
کوشکی یوزپلنگ نر بهمن ماه 1386 در 4 ماهگی و دلبر یوزپلنگ ماده فروردین 1390 در سه ماهگی به اسارت در آمدند و در فروردین امسال به زادگاه‌شان در پارک ملی توران بازگردانده شدند.
پارک ملی کویر در غرب استان سمنان، یکی از زیستگاه‌های مهم گورخر ایرانی در کشور است که آخرین گزارش‌ها از مشاهده این گونه در پارک ملی کویر، مربوط به اوایل دهه 1360 است.
گورخر آسیایی تنها بازمانده علف خوران تک سُم و از گونه های شاخص حیات وحش استان سمنان است.
گورخر ایرانی زیرگونه ‌ای از گورخر آسیایی است که به شدت در معرض خطر انقراض قرار دارد ، گورخر آسیایی در گذشته جمعیت فراوانی در خاورمیانه، آسیای میانه و چین داشت اما اکنون نسل آن در اغلب مناطق منقرض شده و از زیرگونه ایرانی تنها دو جمعیت کوچک در منطقه خارتوران شاهرود و بهرام گور شهرستان نی ریز استان فارس باقی مانده ‌است.
در نوزدهم مهر سال 97از پارک ملی توران در شاهرود 10 راس گورخر به پارک ملی کویر مرکزی در گرمسار با هدف معرفی مجدد گونه به زیستگاه قبلی منتقل شد که متاسفانه پنج راس به دلیل انتقال غیر ایمن تلف شدند و پنج راس باقیماندند.
معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست به منظور بازدید از پارک ملی توران زیستگاه یوزپلنگ آسیایی و پارک ملی کویر زیستگاه گور خر ایرانی جزو مناطق تحت حفاظت محیط‌ زیست استان سمنان، روز چهارشنبه به صورت سر زده وارد این استان شد.

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/155452/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

الگوبرداری استان های آذربایجان غربی و مازندران از طرح سفیران زیبایی قم

کسب مجوز استفاده از پوست‌های تک‌لایه و دولایه برای درمان بیماری‌های پوستی

اولین تصاویر واقعی پیکسل 9 پرو لو رفت

حامیان طرح پنجره‌های امید در آذربایجان غربی، پنجره پر نور نیازمندان شدند

اعلام جزئیات ممنوعیت تردد از آزادراه تهران - شمال به سمت مازندران

(تصاویر) آیین سنتی برف چال در مازندران

معرفی مسئول جدید بسیج اساتید دانشگاه پیام نور استان البرز

اطلاعیه شماره 3 فراجا درباره اجرای «طرح نور»

اطلاعیه و گزارش پلیس درباره اجرای طرح نور

با هرگونه رفتار وکُنش اشتباه احتمالی ماموران برخورد خواهد شد

فراجا درباره طرح عفاف و حجاب اطلاعیه جدید صادر کرد

اطلاعیه شماره 3 فراجا در اجرایِ "طرح نور"

اطلاحیه سوم پلیس درباره حجاب

اطلاعیه سوم پلیس درباره حجاب

تردد از آزادراه تهران - شمال به سمت مازندران ممنوع شد

اطلاعیه فرماندهی انتظامی کشور درباره اجرای «طرحِ نور»

فراجا: وضعیت حجاب در جامعه مطلوب‌تر شده است | جریان سازی معاندین بر عزم و اراده پلیس تأثیری نخواهد داشت

اطلاعیه فراجا درباره وضعیت حجاب: با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران نیز برخورد خواهد شد

اطلاعیه مهم فراجا درباره «طرحِ نور» (عفاف و حجاب)

بادبان ناسا بر فراز زمین برافراشته می‌شود!

با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران نیز برخورد خواهد شد

اطلاعیه فراجا در مورد گشت ارشاد؛ اجرای طرح نور ادامه دارد

با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران برخورد خواهد شد

سکوت تراکتوری‌ها پس از شکست

اطلاعیه فراجا در مورد طرح نور: وضعیت حجاب در جامعه مطلوب‌تر شده/سناریوهای ساختگی بر عزم و اراده پلیس تاثیری نخواهد داشت/ پلیس عاری از خطا و اشتباه نبوده و با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران برخورد خواهد شد

مطلوب شدن وضعیت عفاف و حجاب در سطح کشور نسبت به قبل از اجرای طرح

فراجا: وضعیت حجاب در جامعه مطلوب‌تر شده است

توقیف خودروی قاچاق در ساری

ببینید | نساجی مازندران - تراکتور

تجهیز و نوسازی 150 هکتار شالیزار آمل

بهره‌برداری ازطرح جامع زیرساخت اراضی در مازندران

تصویرسازی از عبور نور اختروش‌ها از میان ابر‌های میان‌کهکشانی

تساوی نساجی و تراکتور در 45 دقیقه نخست

محمد مهاجری: آقای وزیر کشور برای رهبری هزینه نتراشید/گمان کرده‌اید اگر اسم گشت ارشاد را به طرح‌نور تبدیل کنید قضیه تغییر ماهیت می دهد؟

طرح نور تعطیل می شود؟

پذیرش بدون آزمون استعداد‌های درخشان کارشناسی ارشد پیام نور کیش

منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد، منطقه برتر گردشگری تهران در نوروز

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد / بنای نیروی انتظامی بر برخورد و مقابله نیست / «آیا بی حجابی از یک تخلف رانندگی نازل‌تر است؟»

ترکیب هجومی نساجی مقابل تراکتور

جابه‌جایی 3 تراکتوری با جدایی خمس

وقوع هرگونه انفجار در عراق تکذیب شد /تایید شناسایی اشیا خارجی پرنده در حریم هوایی‌

دستگیری دو نفر متخلف و کشف و دو قبضه اسلحه در منطقه حفاظت شده سفیدکوه خرم آباد

اجرای طنزواره استانی با عنوان میرما در محمودآباد

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد و طرح «نور»

6 مدال بانوان مازندران در مسابقات کشوری کوراش

امام جمعه ساری: باید فرزندان خود را برای جذب در حوزه‌های علمیه ترغیب کنیم

استقرار 1419 دستگاه صندوق الکترونیک برای انتخابات خرم‌آباد و چگنی

تصادف در محور پلدختر به خرم‌آباد 8 مصدوم برجا گذاشت

طرح نور فراجا موفقیت در حوزه جنگ نرم است