پیام مازند

آخرين مطالب

سنگ قبرهای آرامگاه رویان به حالت اول بازگشت سياسي

سنگ قبرهای آرامگاه رویان به حالت اول بازگشت
  بزرگنمايي:

پیام مازند - ساری – سنگ قبرهای مخدوش شده در آرامگاه رویان که با نظر هیأت امنا تصویر بانوان با رنگ از روی آن‌ها پاک شده بود توسط شهرداری رویان به حالت اولیه برگردانده شد.

به گزارش ایرنا، پس از انتشار گزارش اعتراض شهروندان به حذف تصویر بانوان از سنگ مزار در آرامگاه رویان توسط هیأت امنای مسجد جامع رویان و بازتاب گسترده آن در سایر رسانه‌ها، صبح امروز شهرداری رویان نسبت به بازگرداندن سنگ قبرها به حالت اولیه اقدام کرد.
شهردار رویان ظهر امروز و پس از برگزاری جلسه مشترک با اعضای شورای شهر، مدیر اوقاف شهرستان نور و اعضای هیأت امنای مسجد و آرامگاه رویان، در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا از اصلاح شدن سنگ قبرهای مخدوش شده خبر داد و گفت: در جلسه امروز مشخص شد که این اقدام یک تصمیم شخصی توسط یکی از اعضای هیأت امنا بود که بدون هماهنگی انجام شد.
جعفر حسین‌زاده اظهار کرد: امروز صبح طی هماهنگی با اداره اوقاف شهرستان رنگ از روی تصاویر حکاکی شده پاک شد و سنگ قبرها به حالت اولیه بازگشت.
وی درباره برنامه‌ریزی برای پیشگیری از این اقدام با نظر شخصی در آینده نیز خاطرنشان کرد: برای ما اولویت نخست این بود که با برگرداندن سنگ قبرها به حالت اولیه در اولین فرصت از خانواده‌ها دلجویی و عذرخواهی کنیم که خوشبختانه این کار انجام شد. برای پیشگیری از این اتفاق یا حک شدن و نشدن تصویر بانوان روی سنگ قبرها در این آرامگاه باید در آینده با نظر اداره اوقاف و بر اساس مقررات شرعی و عرفی پروتکل یا اساسنامه‌ای تبیین شود تا شاهد تکرار این اتفاق نباشیم.
شهردار رویان افزود: با توجه به وجود یک بقعه متبرکه در محوطه آرامگاه، تولیت محدوده با اداره اوقاف شهرستان است و تصمیم‌گیری در مورد این آرامگاه باید با نظر اوقاف انجام شود.
اجازه گرفتیم
با این که شهروندان رویان و برخی از اعضای خانواده‌های متوفیانی که تصویر سنگ قبر درگذشتگان‌ آن‌ها با رنگ پوشانده شده بود می‌گویند این اقدام بدون اطلاع به آن‌ها انجام شده، اما یکی از اعضای هیأت امنای مسجد جامع و آرامگاه رویان تأکید می‌کند که پیش از این اقدام به خانواده‌ها اطلاع داده شده است.
جعفر رستگار در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با بیان این که باید در هر اقدامی مسائل شرعی را مد نظر داشته باشیم، گفت: این عکس‌ها بدون هماهنگی با هیأت امنا روی سنگ قبر حک شده بود. با این حال هیأت امنا برای پاک کردن آن‌ها از خانواده‌ها اجازه گرفت. حتی در نماز جماعت اعلام شده بود که قرار است این کار انجام شود.
وی افزود: ما معتقدیم که کار خلاف شرع انجام ندادیم، اما به فرض هم اگر اشتباهی انجام شده باشد نباید این اشتباه را به نام دین و انقلاب تمام کرد. اگر اشتباه است باید به پای فردی که انجام داد نوشته شود. این که چنین تنشی ایجاد شود به صلاح کشور و دین نیست.
عضو هیأت امنای آرامگاه و مسجد جامع رویان با اشاره به بازگرداندن سنگ قبرها به حالت اولیه خاطرنشان کرد: هدف ما در نظر گرفتن برخی مسائل شرعی و پیشگیری از بعضی از ناهنجاری‌ها در آینده است. درست است که این تصاویر مشکل شرعی نداشتند، اما اگر حک کردن تصاویر بانوان باب شود و در آینده عکس درگذشتگان جوان بدون رعایت مسائل شرعی و حجاب اسلامی روی سنگ قبر حک شود اشکال دارد.
رستگار افزود: شاید بعضی افراد نگاه درستی به تصویر این درگذشتگان نداشته باشند. این موضوع برای میت هم گناه است. بازماندگان باید به فکر کارهایی برای اموات‌شان باشند که به کار آخرت درگذشتگان باشد. این مسائل ظواهری هستند که هیچ اهمیتی ندارند. در دین ما تأکید شده که برای درگذشتگان خود نماز بخوانید، روزه بگیرید، صدقه بدهید و خیرات کنید. این مسائل هستند که باید روی آن‌ها حساس باشیم.
اشتباه شخصی
با وجود رفع اثر اقدام انجام شده در آرامگاه رویان، برخی شهروندان معتقدند که ممکن است این اقدام باز هم تکرار شود. اما فرماندار شهرستان نور از تذکر به فردی که چنینی تصمیمی را اجرایی کرد خبر داد و به خبرنگار ایرنا گفت: این موضوع یک خطای فردی بود که به شخص مورد نظر نیز تذکر داده شد. با توجه به این که در محوطه بقعه امامزاده دارد و زمین‌ آرامگاه نیز وقفی است، تولیت محدوده بر عهده اداره اوقاف است. بنابراین تصمیم‌ها نیز باید با نظر اوقاف گرفته شود و یک شخص نمی‌تواند نظر سلیقه‌ای خودش را اعمال کند.
علی شادمان با اشاره به رفع اثر از روی سنگ قبرها اظهار کرد: هیچ دستوری مبنی بر اجرای این کار صادر نشده بود و نباید این اقدام را به پای دین یا نظام نوشت. کما این که می‌بینیم در هیچ آرامگاهی تا کنون شاهد این اتفاق نبودیم.
وی با اشاره به واکنش رسانه‌های فارسی‌زبان خارجی به این موضوع و پوشش گسترده موضوع در رسانه‌های خارجی خاطرنشان کرد: مسائل بسیار مهم‌تر و بزرگتری برای پرداختن در این رسانه‌ها وجود دارد. چرا نقض حقوق بشر در کشورهای خودشان یا بداخلاقی‌های سیاسی و فرهنگی دولتمردان خود را برجسته نمی‌کنند؟ این که یک موضوع ناشی از خطای فردی را به این شکل بزرگنمایی می‌کنند نشان دهنده این است که به دنبال آسیب زدن به نظام هستند.
نماینده عالی دولت در نور تصریح کرد: امیدواریم این مسائل جزئی که گاهی در جامعه پیش می‌آیند به واسطه تقویت ارتباط بین فعالان رسانه‌ای و مردم با مدیران، پیش از برجسته شدن و هزینه ایجاد کردن برای نظام حل و فصل شوند.
برچسب‌ها
مازندران حقوق شهروندی نور

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/155757/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

حمایت هزار استاد حوزه علمیه قم از بازگشت ون‌های گشت ارشاد

اجتماع بزرگ مردم قم در حمایت از طرح نور عفاف و حجاب فراجا

حجاب هیچگاه مسئله امنیتی نیست

تکمیل راه‌ دورود - خرم‌آباد مطالبه جدی مردم است

اردوی جهادی دامپزشکی در شوراب خرم آباد

سردار رادان: حجاب هیچگاه مسئله امنیتی نیست

آئین غبارروبی گلزار شهدای خرم‌آباد

ضرورت لایروبی حوضچه نیروگاه نکا/ پیشرفت زباله سوز ساری شتاب گرفت

مردم همراه و حامی پلیس برای اجرای طرح نور هستند

12 زنجیره ارزش در مازندران تعریف شد/ حضور 27 واحد تولید در اکسپو

سردار رادان: در طرح نور، رئیس جمهور از ما حمایت کرده است

سردار رادان: در طرح نور، ما حمایت رئیس جمهور و قوه قضائیه را داریم

حسن یزدانی به تشک برگشت

طرح نور طرحی برای صیانت از عفاف و حجاب دختران ایران

اعلام نرخ جدید کرایه تاکسی در خرم آباد

اجتماع دختران دانش آموز در حرم حضرت معصومه (س)

آئین تجلیل از، برترین‌های المپیاد‌های علمی دانش آموزی در بابل

نوجوان 16 ساله ناپدید شده در جنگل‌های رامسر پیدا شد

حمایت قاطع بسیج اساتید حوزه علمیه استان همدان از طرح نور فراجا

اجرای اقدام عملی برای رفع چالش‌های پیش‌روی توسعه اقتصادی مازندران

پول رسید، پرسپولیسی‌ها خندیدند

سردار رادان: در طرح نور به‌دنبال حجاب و عفاف و صیانت از دختران و خواهران خودمان هستیم/ شهادت می‌دهم که رئیس قوه قضائیه در حمایت از طرح حجاب و عفاف مردانه کنار ما بوده/ شهادت می‌دهم رئیس‌جمهور از ما حمایت کرده است

رادان: طرح نور، طرح امنیتی انتظامی نیست

سردار رادان: طرح نور اصلا طرح امنیتی و انتظامی نیست

تجمع مردمی و بانوان کرمانشاهی در حمایت از اجرای طرح نور

ریتم شبانه‌روزی یا ساعت بدن چیست؟

جلسه شورای فرهنگ عمومی - ساری

لبخند شکوفه های بهاری در مازندران

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

نقشه مهندسی فرهنگی خراسان جنوبی آماده رونمایی است

ذخیره‌سازی 2831 تن مرغ در سردخانه‌های مازندران

برگزاری نشست دبیران کانون‌ خدمت رضوی شهرهای مازندران

27 رقم برنج در کشور معرفی شده است

تجمع مردمی و بانوان کرمانشاهی در حمایت از اجرای «طرح نور»

توزیع انواع بذور اصلاح و گواهی شده برنج بین کشاورزان شهرستان بابل

بیانیه حوزه علمیه خواهران استان یزد در حمایت از طرح نور فراجا

روند تکمیل نیروگاه زباله‌سوز ساری شتاب می‌گیرد

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

تردد این خودروها در جاده چالوس ممنوع شد

کشف محموله میلیاردی باتری‌های قاچاق در بابل

تجمع حافظان نور در حرم حضرت معصومه (س)

(تصاویر) شکوفه‌های بهاری مازندران

سهراب و فروغ برای هم شعر می‌خواندند/ فرح پنج بار برای افتتاحیه نمایشگاه سهراب آمد ولی او در نمایشگاه حاضر نمی‌شد؛ هیچ دلیل سیاسی هم نداشت

لزوم افزایش صندوق اعتباری فناوری مازندران

خصوص واقعی قبل از هیاهوی واگذاری!

بهره برداری از دفتر بسیج ورزشکاران شهرستان ساری

برگزاری تجمع حمایتی مردم و بانوان کرمانشاهی از اجرای «طرح نور»

همه مسئولان باید برای اجرای طرح نور کمک کنند

راهپیمایی « جمعه خشم» در مازندران برگزار می شود

برگزاری تور بین المللی دوچرخه‌سواری خزر؛ اواخر اردیبهشت