پیام مازند

آخرين مطالب

جهش کرونا در مازندران مقالات

جهش کرونا در مازندران
  بزرگنمايي:

پیام مازند - افزایش آمار بستری بیماران دارای علایم مشکوک به ویروس کرونا در بیمارستانهای مازندران، طی یک هفته اخیر نشان می‌دهد که با وجود محدودیت‌های سخت‌گیرانه‌تر شاهد جهش تعداد مبتلایان جدید و شتاب استان برای ورود به پیک سوم همه‌گیری هستیم.
به گزارش جماران به نقل از ایرنا، براساس این آمار مازندران که روند آرام ورود به پیک سوم ویروس کرونا را بر خلاف برخی استان های همجوار از جمله تهران در 2 هفته اخیر پشت سر می‌گذاشت به یکباره در روزهای اخیر با افزایش آمار بستری بیماران کرونایی به نوعی با پرش بیماران در مراکز درمانی مواجه شد.
با توجه به آمارهای روزهای اخیر پیش‌بینی می‌شود چنانچه محدودیت های 13 گانه کرونایی از جمله سخت‌گیری در رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده اجباری از ماسک در دورهمی‌های غیرمجاز، اماکن عمومی پرازدحام ، واحدهای صنفی نیز با بی‌اعتنایی مردم مواجه شود، شاید روزهای سخت‌تری حتی تعطیلی ولو موقت همانند آنچه که این روزها در برخی استان ها از جمله پایتخت کشور در حال اجراست نیز دور از انتظار نباشد.
اگرچه با اجرای این محدودیت‌ها به خصوص برخورد شدید با واحدهای صنفی تخطی کننده از پروتکل‌های بهداشتی و ماسک و افزایش سطح هشدارهای کرونایی شاهد رشد استفاده از ماسک و رعایت پروتکل های بهداشتی در استان هستیم، ولی همچنان طبق آخرین آمار دانشگاه علوم پزشکی مازندران میانگین رعایت پروتکل های بهداشتی به ویژه ماسک در سطح این خطه شمال کشور زیر 60 درصد قرار دارد.
این در حالیست که در صورت رسیدن سطح پروتکل‌های بهداشتی و ماسک زنی به بالای 90 درصد می توان انتظار داشت که با وجود قرارگیری استان در موج سوم ، شاید بتوان از ورود مازندران به شرایط بحرانی جلوگیری کرد. 
اما آنچه این روزها نگرانی کادر درمانی استان را نسبت به روند افزایش آمار بیماران کرونایی بیش از گذشته بیشتر کرد، صرف نظر از همزمانی شیوع ویروس آنفلوانزا با کرونا، این که با فرارسیدن ماه ربیع الاول پس از عزاداری ماه‌های محرم و صفر، این روزها بار دیگر با وجود تعطیلی تالارهای پذیرایی شاهد برگزاری دورهمی‌های خانوادگی به بهانه جشن تولد، ازدواج و سایر آیین ها در منازل هستیم که پایین‌ترین حد پروتکل های بهداشتی و ماسک زنی با حضور پرشمار جوانان در ان رعایت نمی شود و همین مسئله می تواند بر سرعت موج سوم ویروس کرونا بیافزاید. 
براساس آمار رسمی بیمارستان های 2 دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل، در یک هفته اخیر به طور میانگین روزانه حدود 150 بیمار جدید مشکوک مبتلا به ویروس کرونا بستری شدند و این آمارها از دو موج قبلی که روزانه به طور میانگین 70 نفر بود نیز بیشتر است.
اختلاف 30 درصدی در آمار مراجعه بیماران مشکوک به کرونا در روزهای اخیر و موج سوم نشان می دهد که باید تدابیر سختگیرانه تری در این استان برای اجرای پروتکل های بهداشتی و ماسک زنی اجباری تدوین شود تا شاید بتوان جلوی واقعه را قبل از وقوع گرفت.
مدیر گروه بیماریهای عفونی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در اینباره به خبرنگار ایرنا گفت : موج سوم کرونایی در این استان همانند سایر استان های کشور نسبت به 2 موج قبلی خطرناکتر است و همزمانی آن با شیوع ویروس آنفلوانزا راهی جز رعایت سفت و سخت پروتکل های بهداشتی، فاصله گذاری فیزیکی و ماسک زنی وجود ندارد.
دکتر فرهنگ بابامحمودی افزود: ما در حالی به استقبال فصل سرد سال می رویم که ضمن مواجهه با ویروس کرونا، برای پیشگیری از ویروس آنفلوانزا نیز واکسن به میزان کافی در اختیار نداریم.
وی ادامه داد: با این وجود صرفا با استفاده از ماسک و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی می توانیم بیش از 80 درصد از ابتلا به آنفلوانزا و حتی کرونا جلوگیری کرد و تحقق این هدف صرفا در گرو همراهی مردم و جدی گرفتن هشدارهای بهداشتی است.
مدیر گروه بیماریهای عفونی خاطرنشان کرد : متاسفانه با وجود این که سرعت انتقال ویروس در کشور رشد داشت، سطح رعایت پروتکل های بهداشتی و ماسک زنی روند کاهشی به خود گرفت و این یعنی باید منتظر بحران و روزهای سختری از 2 موج قبلی بود.
بابامحمدی گفت: این مسئله در شرایطی است که توانایی جسمی و روحیه کادر درمانی استان به دلیل طولانی شدن دوران همه گیری ویروس و همچنین شهادت برخی از درمانگران بسیار ضعیف شده است که خود می تواند خطر ابتلا را در درگیری کادر درمانی افزایش دهد.
رییس اسبق دانشگاه علوم پزشکی استان مازندران گفت : باید در شرایطی که سطح رعایت پروتکل های بهداشتی در کشور و استان روند کاهشی به خود می گیرد، ستاد ملی به یک تصمیم همگانی برای تشدید برخورد قانونی با عادی انگاران کرونایی اتخاذ کند و به مصوباتش در این ارتباط به گونه ضمانت اجرایی بدهد که با متخلفان سلامت به شدت برخورد شود تا این سخت‌گیری‌ها شرایط را برای مدیریت ویروس فراهم کند.

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/156891/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رگبار باران، گردوخاک و تگرگ در اغلب مناطق کشور

زخمی شدن 9 نظامی صهیونیست در درگیری‌های اردوگاه نور شمس

تقدیر وزیر کشور از فرماندهی نیروی انتظامی در اجرای «طرح نور»

اجرای 18 پروژه بااولویت/1200 هکتار به فضای سبز ساری اضافه می شود

نهادها به وظیفه خود در حوزه حجاب و عفاف و طرح «نور» عمل کنند

دستگیری شکارچیان غیرمجاز در 4 شهر مازندران

بازخوردهای خوب از مردم برای اجرای طرح نور

قتل راننده تاکسی ترکیه ای به دست مسافر ایرانی

هشدار وزارت بهداشت به مادران باردار

امیرعبداللهیان: قصد پاسخگویی به اسرائیل را نداریم

4 جای دیدنی بابلسر که نباید بعد از اجاره ویلا از دست بدهید

چراغ خطی چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

توسعه و مرمت آبگرم‌های رامسر با جذب سرمایه گذار

پرداخت وام مسکن روستایی در مازندران

اعلام زمان تبلیغات مرحله دوم انتخابات مجلس دوازدهم

افزایش تولید نفت اوپک پلاس از ماه جولای

لزوم همت مضاعف در مسئولان برای تحقق شعار سال

با پول کم، گوشی تاشو بخرید/ عکس

زخمی شدن 9 نظامی صهیونیست در درگیری‌های اردوگاه نورشمس

ربودن دختر نوجوان توسط پسر 25 ساله برای 10 میلیارد تومان

دادستانی از اقدام قانونی فراجا در طرح نور حمایت می‌کند

برداشت توت فرنگی در مزارع مازندران

پیشکسوتان حوزه روابط عمومی در مازندران تقدیر می شوند

ضرورت تمدید اعتبار پروانه چاه‌ های کشاورزی

50 یادمان شهدای گمنام در مازندران نیازمند تکمیل است

پلیس به دنبال کشف جنایت های قاتل سریالی مخوف + جزئیات

دستگیری عاملان نزاع دسته جمعی در خرم آباد

هوشمندسازی در کاهش تلفات از اولویت‌های پلیس راهور

هشدار صندوق بین المللی پول به آمریکا

موزه دفاع مقدس مازندران محل انتقال فرهنگ جهاد است

آمار اساتید انتقالی پیام نور به فنی و حرفه ای

مسأله حجاب فراتر از یک مقوله اجتماعی است

محور کرج - چالوس طی 2 روز آینده از ساعت 9 تا 15 مسدود می‌شود

دو حفار غیرمجاز آثار باستانی در مازندران دستگیر شدند

فوت گردشگر گم‌شده در جنگل‌های ساری

پیدا شدن پیکر بی جان 2 جوان در این استان

تهران صاحب آرامستان جدید در این دو منطقه می شود

ضرورت تمدید اعتبار پروانه چاههای کشاورزی در مازندران

معرفی شخصیت امام(ره) در دستورکار متولیان فرهنگی قرار گیرد

برگزاری مسابقات تکواندو قهرمان قهرمانان تکواندو پسر مازندران

وعده جدید درویش به بازیکنان پرسپولیس

اندیشه های امام خمینی برای نسل کنونی جامعه بازخوانی و تبیین شود

دستگیری عاملان نزاع و درگیری دسته‌جمعی در خرم‌آباد

افزایش 8 درصدی ماموریت های اورژانس مازندران

شرکت های بین المللی حمل ونقل مازندران تعیین تکلیف می شوند

پسماند کشاورزی یکی از معضلات زیست محیطی مازندران

مازندرانی ها 16 هزار بار به اورژانس مزاحمی زنگ زدند

تولید 21 اثر در نخستین کارگاه طراحی پوستر جوانی جمعیت در بابل

دستگیری 2 حفارغیر مجاز و کشف و ضبط فلزیاب در بهشهر

16 هزار تماس مزاحمی سال گذشته در اورژانس مازندران ثبت شده است