پیام مازند

آخرين مطالب

مرگ کرونایی بیخ گوش سالمندان مازنی مقالات

مرگ کرونایی بیخ گوش سالمندان مازنی
  بزرگنمايي:

پیام مازند - به گزارش خبرنگار ایرنا، اگرچه طبق بررسی دانشگاه‌های علوم پزشکی مازندران و بابل با وجود جهش آمار بیماران کرونایی در روزهای اخیر، این خطه شمال کشور همچنان با پیک موج سوم کرونا فاصله دارد، ولی بررسی آماری نشان می دهد که مازندران در زمره استانهای دارای بیشترین بیماران و در کمرکش جدول استانهای با وضعیت قرمز کرونایی قرار دارد و دستکم حدود 10 درصد از مجموع بیماران کرونایی کشور نیز به این استان اختصاص دارد.
علاوه بر آن چهاردرصد بیماران بدحال بستری در بخش مراقبت های ویژه کشور نیز مربوط به مازندران است به گونه ای که روزانه بیش از چهار تا پنج نفر به طور میانگین در پیش موج سوم کرونا در این استان جانشان را از دست می دهند که 80 درصدشان را سالمندان تشکیل می دهد.
تهدید خطر مرگ برای سالمندان استان مازندران را زمانی می توان بیش از استان های کشور تصور کرد که این خطه شمال کشور دومین استان دارای بیشترین جمعیت سالمند کشور است زیرا 12.1 درصد از جمعیت مازندران که 402 هزار نفر سالمند هستند و برای کاهش آمار مرگ و میر در بین سالمندان استان باید پیشنهاد اجرای قرنطینه اجباری حداقل برای این گروه سنی با هماهنگی تمام دستگاههای مرتبط با این جمعیت ( بهزیستی، تامین اجتماعی ) به مرحله عملی برسد.
طبق آمار بهزیستی مازندران از 402 هزار جمعیت سالمند استان حدود 88 درصد دارای توانمندی جسمی بالایی هستند و حدود 18 درصد از این جمعیت که بیش از 70 هزار نفر را شامل می شود فاقد این توانمندی جسمی بوده و نیاز به برنامه های توانخشی جدی دارند.
شیوع عادی انگاری رفتاری در جمع سالمندان
کارشناسان بهداشت و درمان مازندران دلیل بالا بودن میزان مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا در بین سالمندان را در موج دوم و سوم همه گیری این ویروس برخلاف موج اول ناشی از تاثیرگذاری عادی انگاری رفتاری جامعه بر روی این گروه سنی می دانند و معتقدند که در صورت عدم اجرای قرنطینه اجباری حداقل برای سالمندان، این رفتار پرخطر می تواند عواقب جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد.
نایب رییس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی مازندران که حدود 120 هزار سالمند بازنشسته را تحت پوشش دارند ضمن تایید عادی انگاری رفتاری دلیل این رفتار را ناشی از مشکلات اقتصادی گریبانگیر بازنشستگانی می داند که عمده آنها در سنین سالمندی قرار دارند.
محسن خراسانی در گفت و گو با تامین اجتماعی افزود : میانگین افزایش تورم و گرانی کالا و مایحتاج عمومی در سطح ملی و حتی استانی در سال جاری نسبت به موج اول کرونا در اواخر سال گذشته چندین برابر است و این مشکلات اقتصادی باعث شد تا بازنشستگان ما که اکثرشان سنین سالمندی را می گذرانند، نتوانند با وجود افزایش حقوقشان براساس قانون همسان سازی امرار معاش کنند و به ناچار اشتغال دوم را در بیرون خانه دارند که با توجه به پایین بودن سیستم ایمنی بدنشان درگیر ویروس کرونا می شوند.
وی اضافه کرد : به نظر می رسد باید برای کاهش آمار ابتلا به بیماری کرونا در بین سالمندان در سطح استان حمایت های مادی از این بخش به تناسب درآمد و نیازشان افزایش یابد تا آنها مجبور به اشتغال دوم نشوند.
یک پزشک متخصص بیماریهای عفونی مازندران به خبرنگار ایرنا گفت: بررسی ها نشان می دهد که میزان درگیری سالمندان به ویروس کرونا در موج دوم و به خصوص در آستانه موج سوم بیش از سایر گروههای سنی است و اکثر این افراد نیز به دلیل شرایط حاد سر از بیمارستان درمی‌آورند.
لطف الله داووی افزود: اگرچه هیچ گروه سنی در برابر ویروس کرونا مصونیت 100 درصدی ندارند، ولی به دلیل این که در ماههای اخیر با برداشتن محدودیت ها تا حد زیادی عادی انگاری رفتاری نسبت به کرونا در جامعه فراگیر شد، سالمندان که به نسبت سایر گروههای سنی از لحاظ سیستم ایمنی ضعیف ترند، بیش از دیگران در معرض خطر ابتلا و حتی مرگ و میر قرار دارند.
وی اضافه کرد : در استان های کشور از جمله مازندران که جمعیت سالمند آنها بیش از سایر استان های کشور است، باید به دنبال راهکاری رفت تا این گروه سنی کمتر از منزل خارج شوند و از عادی انگاری رفتاری و مواجهه رو در رو با سالمندان از سوی بستگان، دوستان پرهیز شود، در غیر این صورت باید هر روز شاهد مرگ تعدادی از سالمندانمان بر اثر ویروس کرونا باشیم.
داووی گفت : راهکار اصلی برای کاهش انتقال ویروس کرونا و قطع زنجیره این ویروس رعایت پروتکل های بهداشتی با تمام لایه های مصوب شامل استفاده از ماسک، رعایت فاصله گذاری اجتماعی، پرهیز از حضور در امکان سرپوشیده و یا ازدحام جمعیتی بالا، شستن مکرر دستها با مواد شوینده (صابون یا مایع دستشویی) و مواد ضد عفونی کننده (در زمان عدم دسترسی به آب و شوینده) است.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی استان مازندران خاطرنشان کرد : در شرایط فعلی به نظر می رسد که مردم بخشی از پروتکل های بهداشتی را از جمله استفاده از ماسک را در سطح بالاتری انجام می دهند و این در حالیست که صرف استفاده از ماسک بدون رعایت سایر بخش های پروتکل بهداشتی نمی توان انتظار معجزه داشت و جهش ویروس کرونا به صورت مقطع ای نیز ناشی از پایین آمدن سطح رعایت پروتکل های بهداشتی است.
قرنطینه اجباری برای سالمندان
رییس دانشگاه علوم پزشکی استان مازندران گفت : در شرایط فعلی با وجود این که مازندران در مسیر موج سوم قرار دارد، ولی همچنان در مقایسه با 25 استان کشور که وضعیت قرمز و بحرانی دارند، ما در موج سوم با شکل مرسوم این ویروس در استان های دیگر قرار نگرفتیم، ولی از چند روز گذشته روند صعودی آمار بیماران بستری را در بیمارستان های استان داریم که نوعی هشدار جدی برای قرارگیری در پیک سوم است.
دکتر سید عباس موسوی افزود: به طور زیرپوستی تا حدودی جهش ویروس کرونا در مازندران نیز قابل مشاهده است و اگر اقدام اساسی پیشگیرانه یعنی همان اعمال سفت و سخت پروتکل ها و دستورالعمل های بهداشتی اجرایی نشود میزان خطر پذیری استان نسبت به سایر استان ها کشور به دلیل داشتن جمعیت بالای سالمندی بیشتر خواهد بود.
وی اضافه کرد : مازندران از ابتدای شیوع ویروس کرونا در اجرای قرنطینه و اعمال محدودیت ها به دلایلی از جمله شرایط اجتماعی و نبود اختیار لازم استانی با مشکلاتی مواجه است، ولی به نظر می رسد در موج سوم همه گیری ویروس تهدید جدی برای سلامت سالمندان خواهد بود که لازم است قرنطینه جدی‌تری ولو محدود برای این گروه سنی اجرایی شود.
رییس ستاد استانی مقابله با کرونا دانشگاه علوم پزشکی مازندران خاطرنشان کرد : ما برای اجرای طرح قرنطینه اجباری در حوزه سالمندان نیازمند همکاری برخی دستگاههای حمایتی برای کمک مادی به این قشر جهت جلوگیری از خروجشان از منزل داریم و باید ابتدا این بخش تامین شود تا نسبت به سایر بخش ها تصمیم گیری شود.
دکتر موسوی اظهارداشت: دانشگاه علوم پزشکی استان برای اجرای قرنطینه سالمندان در مناطق روستایی و حتی شهری برنامه ریزی خوبی را با اجرای طرح ردیابی سیستمی، به کارگیری بهورزان و همکاری با سپاه و بسیج انجام داد و در صورت تصویب در ستاد ملی و استانی می توان این طرح را در داخل استان برای کاهش خطرپذیری سالمندان در سطح گسترده‌تری انجام داد.
وی خاطرنشان کرد : بررسی ها نشان می دهد که بخش زیادی از تهدید ویروسی استان ناشی از عادی انگاری رفتاری حتی از سوی مسوولان و ازدیاد برنامه ها و همایش های دولتی است و باید برنامه ریزی شود تا تمام این برنامه های حضوری لغو و در قالب غیرحضوری و فضای مجازی تکرار شود و برخورد جدی با این مسایل می تواند عادی انگاری رفتاری را در مردم کاهش دهد.
رییس دانشگاه علوم پزشکی شهرستان بابل نیز گفت : براساس آمار هم اکنون حدود 80 درصد از تلفات انسانی ناشی از ویروس کرونا در 2 دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل مربوط به سالمندان است و این بررسی ها نشان می دهد که این گروه سنی بیش از دیگران در معرض مرگ کرونایی قرار دارند.
دکتر سید فرزاد جلالی افزود : اگرچه سایر گروههای سنی در استان نیز با عدم رعایت پروتکل های بهداشتی در معرض تهدید ابتلا به بیماری کووید 19 قرار دارند، ولی میانگین مرگ و میرشان بسیار پایین تر از سالمندان و بیماران زمینه ای است.
به گفته وی در بررسی آماری از کودکان کرونایی بستری در بیمارستان های تحت مدیریت دانشگاه علوم پزشکی بابل از ابتدای موج اول تاکنون از حدود 600 کودک بستری با علایم کرونایی فقط یک کودک جان خود را از دست داد که این آمار حتی از میانگین جهانی نیز پایین تر بود.
رییس دانشگاه علوم پزشکی بابل اظهار داشت : گزارش‌ها نشان از میانگین 80 درصدی استفاده مردم استان از ماسک حکایت دارد، ولی این آمار در واحدهای صنفی و حمل و نقل درون شهری ما بین 40 تا 60 درصد است و باید با عادی انگاری رفتاری در واحدهای صنفی برخورد جدی‌تری صورت گیرد تا بتوانیم از جهش غیرعادی ویروس کرونا در موج سوم در این استان جلوگیری کنیم.
دکتر جلالی گفت : برای سالمندان ما که خطر پذیری بیشتری به دلیل پایین بودن سیستم ایمنی بدن دارند، باید سخت گیری ما جدی تر باشد و به نوعی قرنطینه اجباری را برای این گروه سنی به گونه ای اجرا کنیم که آنها با تامین نیازمندیشان برای تامین سلامت خودشان در خانه بمانند و این رویه رفتاری در موج اول توانست بر خلاف اکثر کشورهای دنیا از تلفات گروه سالمندان در داخل استان و حتی کشور جلوگیری کند.
رییس ستاد استانی مقابله با کرونا مازندران گفت : به دلیل پراکندگی جمعیت سالمندان در کشور و استان مازندران که به نسبت جمعیت رتبه دوم جمعیت سالمندی کشور را به خود اختصاص داده است، تا حد زیادی کنترل این جمعیت دشوار است.
احمد حسین زادگان افزود : در ایران بر خلاف اکثر کشورهای جهان به دلایل فرهنگی اکثر سالمندان ما در منازل مسکونی خود و یا خویشاوند درجه اولشان تا پایان عمر سکونت دارند و اقامتشان در خانه سالمندان به نسبت سایر کشورها پایین تر است و با این رویه کشورهای جهان بهتر می توانند برنامه های خود را برای قرنطینه سالمندان اجرا کنند.

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/157389/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آفتاب گرم بهاری در مازندران

رستاخیز یکخوابه ها در تهران / اجاره آپارتمان 30 تا 50 متر

ماجرای قطع 40 اصله درخت در کجور نوشهر از زبان رئیس منابع طبیعی

موج کوتاه در دریای خزر

بازدید بیش از 3میلیون زائر از یادمان‌های شهدا

سخنان سردار رادان درباره اجرای طرح حجاب «نور»/ «چشم مردم وقتی به بی‌حیایی عادت کند، آرام آرام غیرت گرفته می شود»

اعلام آمادگی روس‌ها برای سرمایه گذاری در بندر امیرآباد

افتتاح مجموعه ورزشی پشته حسین آباد خرم آباد

وضعیت جاده‌ها، امروز 7 اردیبهشت 1403؛ ترافیک سنگین در محور چالوس

ماجرای قطع 40 درخت در نوشهر

پرهزینه و زیان‌ده؛ پول قرارداد پرداخت بازیکنان استقلال و پرسپولیس از جیب کارگران و بازنشستگان!

طرح مشاوران ترامپ برای مجازات کشور‌هایی که دلار را کنار می‌گذارند

تداوم پایداری جوی تا نیمه هفته آینده در مازندران

رشته های دانشگاهی را به سمت نیازهای جامعه سوق دهیم

ترافیک سنگین در محور چالوس/بارش باران در برخی محورهای 3 استان

طرح نیمه‌تمام زباله‌سوز ساری به کجا رسید؟

شکایت شرکت نقل‌وانتقالاتی از پورتو برای پول انتقال طارمی

علاقه مندی روس‌ها برای سرمایه گذاری در بندر امیرآباد

تصاویری از تجمع روحانیون در حمایت از طرح «نور» با لباس جنگی

ترافیک سنگین در محورهای کرج - چالوس

برگزاری جلسه بررسی نحوه تقسیم و توزیع آب در دشت هراز

تقدیر پلیس از بانوان آبادانی

ضرب و شتم شدید یک پرستار در بیمارستان چالوس/ پیگیری قضایی در حال انجام است

نشست استاندار مازندران با نخبگان و شرکت‌های دانش‌بنیان استان

روس‌ها متقاضی سرمایه گذاری در بندر امیرآباد

تصاویر قطع 40 اصله درخت در کجور آرشیوی است

نور فلسفه و حکمت، روشنی‌بخش مسیر نصف جهان شدن اصفهان

ایمن سازی و تاب آوری خط تغذیه گاز 110 میلیمتر پلی اتیلن در چگنی

ماجرای قطع 40 اصله درخت در کجور چیست؟

ضرورت لایروبی مستمر حوضچه نیروگاه نکا

استقبال از قهرمان قایقرانی آسیا و مرد المپیکی در بابلسر

تعجب آلمانی‌ها از سرعت سقوط پول ملی ایران!

لزوم لایروبی مستمر حوضچه نیروگاه نکا

دعوت استاندار از سرمایه گذاران و خیران برای مشارکت در طرحهای توسعه استان

دعوت استاندار لرستان سرمایه گذاران و خیران برای مشارکت در طرحهای توسعه استان

برگزاری با کیفیت کنکور مورد توجه دولت سیزدهم است

استقبال بابلسری‌ها از مرد المپیکی قایقرانی

موسوی سومین طلایی مازندران در پیکار‌های انتخابی ووشو جام جهانی

ترافیک سنگین در محور چالوس/ این محورها مسدود هستند

ضرب‌الاجل استاندار لرستان برای قدیمی‌ترین پروژه خرم‌آباد

تقدیر آیت‌الله مکارم‌شیرازی از اقدامات فراجا در مسئله حجاب

عملیات «وعده صادق» ابهت پوشالی و شکستنی اسراییل رو اثبات کرد

دولت سیزدهم در مبارزه با فساد کارنامه خوبی ارائه دهد

اجرای اعمال محدودیت‌های ترافیکی در محورهای مواصلاتی مازندران

پایان نوبت نخست آزمون سراسری مازندران در صحت و امنیت

(تصاویر) تجمع روحانیون در حمایت از « طرح نور » با لباس جنگی

ببینید | پول بده لایک کن!

چالوس / ضرب و شتم پرستار در بیمارستان

از «گشت ارشاد» تا «طرح نور» فقط دو نوروز فاصله افتاد؛ برای زنان پرونده قضایی تشکیل می‌شود؟

تاکید امام جمعه قم بر همراهی همه دستگاها برای استمرار اجرای طرح نور