پیام مازند

آخرين مطالب

سپر مهار حمله نقدینگی مقالات

سپر مهار حمله نقدینگی
  بزرگنمايي:

پیام مازند - به گزارش اقتصادآنلاین ، مسعود حقیقت‌طلب در دنیای اقتصاد نوشت: این مطالبه برای آن مطرح است که انگیزه مردم برای تبدیل سپرده‌های بلندمدت به سپرده‌های کوتاه‌مدت و حجم پول و فراهم شدن پتانسیل جدید برای حمله به بازار دارایی‌ها کاهش یابد. به هر حال، نمی‌توان انکار کرد که با افزایش نرخ تورم و تثبیت نرخ سود بانکی، نرخ سود حقیقی منفی‌تر از قبل شده و میل به سیالیت شبه‌پول به پول بیش از گذشته افزایش می‌یابد و اقتصاد را مستعد بروز نوسانات و تلاطم‌های جدید می‌کند.
با این حال، باید به این نکته هم توجه کنیم که اگر قرار باشد بانک‌ها نرخ سود سپرده‌ها را افزایش دهند، ناگزیر باید نرخ سود تسهیلات را نیز افزایش دهند؛ چون قرار نیست پرداخت نرخ‌های سود بالاتر، از طریق اضافه برداشت از منابع بانک مرکزی یا انجام فعالیت‌های سفته‌بازانه توسط بانک‌ها، تامین شود که البته این موضوع محل بحث است.
به این ترتیب، اگر قرار باشد سرعت سیالیت شبه‌پول به پول کاهش یابد و اگر قرار باشد از ابزار افزایش نرخ سود بانکی استفاده نشود، باید به‌دنبال روش‌ها و ابزارهایی بود که میل به خرج کردن را کاهش دهد. خوشبختانه، بانک مرکزی در دو سال گذشته حداقل سه ابزار جدید و موثر طراحی کرده که تاکنون استفاده نشده است اما امروز می‌تواند به کمک اقتصاد بیاید. دو ابزار اول مستقیما توسط بانک مرکزی و تحت عاملیت بانک‌ها اجرا می‌شود و ابزار سوم باید مستقیما توسط شبکه بانکی عملیاتی شود.
1- اوراق ودیعه ریالی: در تاریخ 25 تیرماه 1399، بانک مرکزی خبر داد مصوبه لازم از شورای پول و اعتبار برای انتشار اوراق ودیعه ریالی با سررسید دوساله را دریافت کرده است. روش کار در اوراق مذکور به این صورت است که بانک مرکزی اوراق ودیعه را منتشر کرده و از طریق بانک‌های عامل به متقاضیان عرضه می‌کند. بانک‌ها با واگذاری اوراق ودیعه، وجوه متقاضیان را به‌عنوان ودیعه جمع‌آوری و به بانک مرکزی منتقل می‌کنند. بانک مرکزی متعهد است آن وجوه را در چارچوب سیاست‌های پولی بلوکه کند و در سررسید با رعایت حفظ قدرت خرید، به صاحبان اوراق برگرداند.
2- گواهی سپرده یورویی: تیرماه سال جاری، رئیس کل محترم بانک مرکزی خبر دادند که قرار است در جلسات آتی شورای پول و اعتبار، مجوز انتشار گواهی سپرده مبتنی بر یورو توسط بانک مرکزی دریافت شود. روش کار در این نوع گواهی این است که بانک مرکزی به پشتوانه ذخایر عظیم ارزی خود، گواهی سپرده را منتشر و از طریق بانک‌های عامل به متقاضیان عرضه می‌کند. بانک‌ها با واگذاری این گواهی‌ها به مردم، وجوه متقاضیان را به حساب بانک مرکزی منتقل می‌کنند. بانک مرکزی متعهد می‌شود در سررسید، به همان میزانی که در گواهی مزبور تعهد شده است، به دارنده گواهی، اسکناس ارزی پرداخت کند.
3- سپرده ریالی بر پایه یورو: این نوع سپرده‌گذاری به دنبال آن است تا افراد به جای اینکه اسکناس ارزی خریداری کنند، ریال خود را در بانک‌ها سپرده‌گذاری کنند. در این نوع سپرده، هرچند یک فرد برای گشایش حساب، ریال به باجه بانک تحویل می‌دهد، اما معادل نرخ ارزی که در آن روز وجود دارد، تعداد ارز خریداری‌شده را برای خود در گواهی سپرده به ثبت خواهد رساند. سپس در زمان سررسید، معادل ریالی سپرده خود را با توجه به نرخ ارز روز سررسید، دریافت می‌کند. در این نوع سپرده‌گذاری، ریسک سود و زیان این سپرده با خود مردم است. به این معنا که اگر نرخ ارز بالا برود، سود خواهند کرد؛ اما اگر نرخ ارز پایین بیاید، آنها نیز باید در ضرر آن شریک باشند و ریسک آن را متحمل شوند. در این صورت، افرادی که پیش‌بینی می‌کنند نرخ ارز در آینده روند افزایشی خواهد داشت، می‌توانند از این نوع سپرده‌گذاری استفاده کنند. در واقع، این راهکار و راهکار قبلی می‌تواند بار حملات به بازار ارز را تا حد زیادی خنثی کند و از افزایش‌های لحظه‌ای و مداوم در نرخ ارز بازار آزاد بکاهد.
اجرای راهکارهای فوق‌الذکر در شرایط فعلی می‌تواند جانشین مناسبی برای افزایش نرخ سود سپرده باشد. هرچند، ارائه راهکارهای دیگر توسط اقتصاددانان محترم می‌تواند جعبه ابزار سیاستی بانک مرکزی را کامل‌تر کند و دست سیاست‌گذار پولی را در انتخاب سیاست بهینه بازتر کند.
پربیننده ترین سهام‌داران عدالت برای ثبت اطلاعات در سجام اقدام کنند آخرین وضعیت صدور احکام همسان‌سازی حقوق بازنشستگان چه کسانی یارانه 120هزار تومانی می‌گیرند؟ زمان اعطای کارت اعتباری سهام عدالت مشخص شد مستمری بگیرانی که بالای 10میلیون درآمد دارند
منبع: اقتصاد آنلاین

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/157403/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فحش های پول ساز / 450 میلیون درآمد فدراسیون از 3 پرونده

راننده ضارب دانش‌آموزان آملی دستگیر شد

کودک 5 ساله خرم‌آبادی خاله‌ 14 ساله‌اش را کشت!

وقوع زمین لرزه در مرزن آباد/ خسارتی ثبت نشد

مصدومیت 3 دانش آموز آملی براثر تصادف

تیراندازی مرگبار کودک 5 ساله به سمت خاله 14 ساله‌

اظهارات جدید وزیر کشور درباره گشت ارشاد و طرح نور

دستگیری ضارب دانش‌آموزان آملی

کشف 3 تن چوب جنگلی قاچاق در تنکابن

بارانی که بوی شکوفه‌های بهار نارنج می‌دهد

سیلاب در دلیجان

نخستین روز کاری استاندار جدید مازندران

واریز پول؛ دقیقا یک روز پس از فروش پرسپولیس

اجرای سند تحول قضایی در مازندران

وزیر کشور: اجرای حجاب یک دستور قانونی است/ بانوانی که در این زمینه دچار اهمال و غفلت باشند با تذکر باید به آن احترام گذارند؛ اگر توجه نکنند طبق قانون ورود می‌شود/ فراجا با ورود افراد آموزش دیده اقدام به اجرای طرح نور کرده است

وزیر کشور: اجرای حجاب یک دستور قانونی است

مرزن آباد لرزید

ضارب دانش آموزان آملی دستگیر شد

لزوم ایجاد اقتصاد دریاپایه در مازندران

اجرای موفق طرح نور در کرمانشاه

ضرورت رسیدگی به پرونده‌ها در کمترین زمان

تصادف مینی بوس با کامیون در بابل 2 مصدوم داشت

تودیع و معارفه‌ استاندار مازندران از گلایه‌ها تا مطالبات

سند تحول قضایی در مازندران اجرایی شود

دعا برای زیاد شدن نور چشم | دستورالعمل برای زیاد شدن نور چشم

17 هزار تن توت فرنگی در مازندران تولید می‌شود

مراسم تکریم و معارفه استاندار مازندران

زلزله در مرزن‌آباد

سقف جدید برداشت از حساب های بانکی ابلاغ شد

مراسم بزرگداشت شهید سپهبد قرنی در خرم آباد

باغداران مبارزه به موقع با آفات درختان مرکبات را جدی بگیرند

تجهیز کریدورهای حمل بار مازندران به سامانه هوشمند توزین

پلاژ‌های دولتی در سواحل باید مورد استفاده مردم قرار گیرد

طرح ارتقای تصفیه خانه آب رامسر آغاز شد

تجارت گمرکات مازندران و پاکستان از مرز 11 میلیون و 700 هزار دلار گذشت

تجارت گمرکات مازندران و پاکستان از مرز 11 میلیون دلار گذشت

معرفی سرپرست جدید نهاد نمایندگی در دانشگاه پیام نور همدان

واکنش میرسلیم به ادعای تذکر رهبری به برخی مسئولان درباره گشت ارشاد /هرکسی در مقابل احکام الهی بایستد آدم فاسقی است

کاهش طغیان رودهای مازندران با رشد چهار برابری لایروبی

واگذاری سهام باشگاه پرخرج به هلدینگ خلیج فارس غیرقانونی است

گام اساسی دولت سیزدهم در عرصه دیپلماسی اقتصادی

انتخاب بهترین دوربین کانن: چالشی جذاب برای عکاسان!

افزایش چهار برابری لایروبی رودخانه‌های مازندران.

نماینده مجلس: از فراجا برای اجرای طرح نور حمایت می‌کنیم

سفر وزیر کشور به استان مازندران

جاده هراز بازگشایی شد

طرح تعیین حریم گسل‌های قائمشهر به اتمام رسید

بیشترین میزان بارش باران با 53 میلی‌متر در آمل به ثبت رسید

برگزاری کنفرانس علمی ادواری «بازتوانی بیماری های عصبی – کمر درد»

ثبت هوشمند تخلفات اضافه تناژ ناوگان باری در مازندران