پیام مازند

آخرين مطالب

مهر گزارش می دهد

بهشت پرندگان را جهنم نکنیم/ تعلل در تعطیلی بازار فروش قوها مقالات

بهشت پرندگان را جهنم نکنیم/ تعلل در تعطیلی بازار فروش قوها
  بزرگنمايي:

پیام مازند - میانکاله- دسته دسته مسافران پاییزی و زمستانی مازندران از راه‌های دور می رسند تا میهمان تالاب‌های استان شوند و برخی از گونه‌ها هیچ گاه به زیستگاه‌های اولیه برنمی گردند.

خبرگزاری مهر ؛ گروه استان‌ها: هرسال میلیون‌ها قطعه پرنده به تالاب‌های استان سفر می‌کنند تا پاییز و زمستان را در این اراضی سپری کنند و برخی از آنان سر از تاوه‌های غذا سر در می‌آوردند و عده‌ای نیز در بازارهای پرندگان به مسلخ کشیده می‌شوند.
قصه پرنده، تالاب و شکار غصه دردناکی است که سال‌های سال دل دوستداران حیات وحش را به درد می‌آورد و برنامه‌ها و سندها برای پایان بخشیدن به این تراژدی اسفناک تاکنون کم اثر بوده است.
بیشتر پرندگان پاییز و زمستان گذران مازندران میانکاله و اراضی تالابی آن را برای مهاجرت انتخاب می‌کنند و در این منطقه فرود می آیند و سال گذشته 40 هزار قطعه پرنده در این منطقه قربانی بیماری به نام بوتولیسم و از چرخه طبیعت حذف شدند.
علاوه بر بیماری، شکار و صید بی رویه نیز در میانکاله بیداد می‌کند و صیادان زیادی به شیوه‌های بی رحمانه در کمین هستند تا این گونه‌های نادر و منحصربفرد را به طمع کسب سودی اندک برای حاشیه نشینان خزر و خلیج نشینان قربانی کنند و سینه این پرنده‌های کوچک و زیبا آماج تیرهای آنان می‌شود.
طبق آمارهای نانوشته هرساله حدود یک میلیون قطعه پرنده از گونه‌های مختلف اعم از حواصیل‌ها، قوها، چنگرها ، پلیکان، خوتکا ، آبچلیک‌ها و غیره به مازندران سفر می‌کنند تا زمستان ملایم را در تالاب‌های وسیع میانکاله و دشت‌های بدون کشت شالیزاری آن به بهار رسانند و بسیاری از این گونه به دلیل شکار و صید و یا بیماری، سال نو و جدید را هرگز نخواند دید.

پیام مازند


تالاب میانکاله 68 هزار هکتار وسعت دارد و مامن و زیستگاه بیش از 150 گونه پرنده زمستان گذران است که از پاییز این منطقه را برای مهمانی برمی گزینند. سال قبل تلخ‌ترین زمستان میانکاله رقم خورد و بیش از 40 هزار پرنده براثر بیماری تلف شدند.
سال گذشته، زمستان تلخی برای 40 هزار قطعه پرنده نظیر چنگر ، فلامینگو، اردک سرحنایی ، خوتکا ، مرغابی‌ها و کشیم بزرگ رقم خورد
کوروس ربیعی رئیس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران با اظهار اینکه هرساله گونه‌های مختلف پرندگان ابزی و کنار آبزی به تالاب‌های استان از جمله میانکاله سفر می‌کنند، گفت. سال گذشته، زمستان تلخی برای 40 هزار قطعه پرنده نظیر چنگر ، فلامینگو، اردک سرحنایی ، خوتکا ، مرغابی‌ها و کشیم بزرگ رفم خورد
وی دلیل مرگ و کشتار دسته جمعی این پرندگان را مسمومیت محیطی با سم بوتولیسم بیان کرد و گفت: در سال جاری تصمیمات مهمی برای پیشگیری از شکار و صید پرندگان گرفته شده است تا بتوانیم از صید بی رویه این گونه‌های زیبا جلوگیری کنیم.
وی با اظهار اینکه صیدهای هوایی پرندگان مهاجر، شکار و تیراندازی ممنوع است به لیست برخی گونه‌های شکارممنوع اشاره کرد و گفت: اردک‌های وحشی، غازهای کمیاب، فلامینگوها، پرستوهای دریایی، باکلان‌ها و… در این لیست قرار دارند.
هرروز دسته‌های زیادی از پرندگان مهاجر به تالاب‌های مازندران می آیند اما خلائهای قانونی، کمبود محیطبان ، گستردگی عرصه‌ها، وجود سلاح‌های شکاری غیرمجاز فراوان سبب شده تا زیستگاه‌های استان همواره برای مهمان زمستانی ناامن باشد.
پرندگان پیشرو آمدند
حسینعلی ابراهیمی مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به آغاز زمستان گذارنی پرندگان مهاجر اظهار داشت: مهاجرت پرندگان تا پایان اذرماه ادامه دارد و خوشبختانه تاکنون آمار ورود پرندگان مطلوب و خوب بوده است.
وی با اظهار اینکه بیشتر گونه‌های پرندگان پیشرو شامل چنگرها ، قوها، اردک‌ها، غازها، پلیکان و حتی درنای سفید سیبری به تالاب‌های استان آمده‌اند، افزود: بیشتر این پرندگان در تالاب میانکاله فرود آمده‌اند و برخی نیز در تالاب‌های فریدونکنار ، محمودآباد و بابلسر زمستان گذارانی می‌کنند.
وی درپاسخ به اینکه چه تمهیداتی برای صیانتاز پرندگان، جلوگیری از شکار بی رویه و بیماری صورت گرفته است، افزود: بیماری که سال قبل پرندگان مبتلا شدند موسوم به بوتولیسم بوده و عوامل مختلفی در آن دخیل بوده است و ضمت اینکه پایش و نظارت خواهیم کرد اگر اتفاقی حاصل شود، مسئولیت محیط زیست همانند سال گذشته جمع آوری و دفن بهداشتی لاشه‌ها و مسئولیت دامپزشکی نیز بررسی علل تلفات خواهد بود.
ابراهیمی کارنامی با اظهار اینکه تاکنون گزارشی از بیماری پرندگان ارائه نشده است، یادآور شد: همچنان پایش ها ادامه دارد و در حوزه نظارت نیز همانند سال گذشته در فصل مهاجرت پرندگان، نظارت بر آب بندان ها ، برکه‌ها و آب‌های داخلی تشدید می‌شود.

پیام مازند


مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با تاکید براینکه نظارت بر صیدگاه‌ها در سال جاری تشدید می‌شود، ادامه داد: امسال پروانه شکار برای پرندگان و حیوانات ممنوع اعلام شده است.
طبق این مصوبه مقرر شد با مدیریت فرمانداری نسبت به محدودسازی بازار اقدام و نقشه راهی در این زمینه طراحی و تدوین شود که متأسفانه تاکنون این نقشه به دست ما نرسیده است
وی درباره ساماندهی بازار پرندگان فریدونکنار به مصوبه سه هفته قبل با حضور معاون سیاسی امنیتی استانداری اشاره کرد و گفت: طبق این مصوبه مقرر شد با مدیریت فرمانداری نسبت به محدودسازی بازار اقدام و نقشه راهی در این زمینه طراحی و تدوین شود که متأسفانه تاکنون این نقشه به دست ما نرسیده است.
ابراهیمی با اظهار اینکه وضعیت بازار پرندگان امسال حساس‌تر از سال‌های قبل خواهد بود، دلیل آن را شیوع بیماری کرونا ذکر کرد و گفت: این بازار مشکلات بهداشتی و دامپزشکی در زمینه نحوه ذبح و عرضه پرندگان دارد و باتوجه به اینکه بازار محل تجمع صیادان، فروشندگان و مردم است برای پیشگیری از شیوع کرونا امسال باید فرمانداری، علوم پزشکی و دامپزشکی شدید وارد کار شوند، ضمن اینکه احتمال بحث آنفلوانزای پرندگان مطرح بوده زیرا در کشورهای دیگر گزارش شده و باید به مسئله پیشگیری توجه اساسی کرد.
وی با عنوان اینکه بازار فریدونکنار امسال باید تعطیل شود، این خواسته را مطالبه اساسی از مسئولان امر دانست و گفت: امسال باید حساسیت‌های خارج از بحث محیط زیستی مترتب است و ستاد مقابله با کرونای استان باید در این زمینه مصوبه‌ای صادر کند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران در پاسخ به اینکه آیا در صیدگاههای فریدونکنار صید انجام نمی‌شود، گفت: همچنان شاهد صید در این منطقه هستیم اما محدودیت‌های اعمال شده است و متأسفانه تخلفاتی نیز وجود دارد که همکاران ما در حال برخورد با مختلفان هستند.
ابراهیمی درباره تأمین تغذیه برای پرندگان مهاجر با بیان اینکه نه نهاده‌ای داریم و نه عرضه می‌کنیم، گفت: نیازی به تأمین نهاده برای تغذیه نیست زیرا پرنده خود غذایش را در مزارع و اراضی تالابی تهیه و تأمین می‌کند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران ادامه داد: اینکه برخی‌های می‌گویند برای پرندگان غذا و دانه می‌ریزیم در واقع می‌خواهند از آن به عنوان تله و دامی برای شکار استفاده کنند و از روی دلسوزی نیست.
فصل سفر وپاییزگردی پرندگان مهاجر در حالی در مازندران اغاز شد که از گوشه و کنار استان همچنان خبرهای ناگواری از صید و کشتار پرندگان و فروش آن در روزبازارها و به صورت غیرقانونی به گوش می‌رسد و نگرانی از تشدید این وضعیت همواره وجود دارد.

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/160038/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آفتاب گرم بهاری در مازندران

رستاخیز یکخوابه ها در تهران / اجاره آپارتمان 30 تا 50 متر

ماجرای قطع 40 اصله درخت در کجور نوشهر از زبان رئیس منابع طبیعی

موج کوتاه در دریای خزر

بازدید بیش از 3میلیون زائر از یادمان‌های شهدا

سخنان سردار رادان درباره اجرای طرح حجاب «نور»/ «چشم مردم وقتی به بی‌حیایی عادت کند، آرام آرام غیرت گرفته می شود»

اعلام آمادگی روس‌ها برای سرمایه گذاری در بندر امیرآباد

افتتاح مجموعه ورزشی پشته حسین آباد خرم آباد

وضعیت جاده‌ها، امروز 7 اردیبهشت 1403؛ ترافیک سنگین در محور چالوس

ماجرای قطع 40 درخت در نوشهر

پرهزینه و زیان‌ده؛ پول قرارداد پرداخت بازیکنان استقلال و پرسپولیس از جیب کارگران و بازنشستگان!

طرح مشاوران ترامپ برای مجازات کشور‌هایی که دلار را کنار می‌گذارند

تداوم پایداری جوی تا نیمه هفته آینده در مازندران

رشته های دانشگاهی را به سمت نیازهای جامعه سوق دهیم

ترافیک سنگین در محور چالوس/بارش باران در برخی محورهای 3 استان

طرح نیمه‌تمام زباله‌سوز ساری به کجا رسید؟

شکایت شرکت نقل‌وانتقالاتی از پورتو برای پول انتقال طارمی

علاقه مندی روس‌ها برای سرمایه گذاری در بندر امیرآباد

تصاویری از تجمع روحانیون در حمایت از طرح «نور» با لباس جنگی

ترافیک سنگین در محورهای کرج - چالوس

برگزاری جلسه بررسی نحوه تقسیم و توزیع آب در دشت هراز

تقدیر پلیس از بانوان آبادانی

ضرب و شتم شدید یک پرستار در بیمارستان چالوس/ پیگیری قضایی در حال انجام است

نشست استاندار مازندران با نخبگان و شرکت‌های دانش‌بنیان استان

روس‌ها متقاضی سرمایه گذاری در بندر امیرآباد

تصاویر قطع 40 اصله درخت در کجور آرشیوی است

نور فلسفه و حکمت، روشنی‌بخش مسیر نصف جهان شدن اصفهان

ایمن سازی و تاب آوری خط تغذیه گاز 110 میلیمتر پلی اتیلن در چگنی

ماجرای قطع 40 اصله درخت در کجور چیست؟

ضرورت لایروبی مستمر حوضچه نیروگاه نکا

استقبال از قهرمان قایقرانی آسیا و مرد المپیکی در بابلسر

تعجب آلمانی‌ها از سرعت سقوط پول ملی ایران!

لزوم لایروبی مستمر حوضچه نیروگاه نکا

دعوت استاندار از سرمایه گذاران و خیران برای مشارکت در طرحهای توسعه استان

دعوت استاندار لرستان سرمایه گذاران و خیران برای مشارکت در طرحهای توسعه استان

برگزاری با کیفیت کنکور مورد توجه دولت سیزدهم است

استقبال بابلسری‌ها از مرد المپیکی قایقرانی

موسوی سومین طلایی مازندران در پیکار‌های انتخابی ووشو جام جهانی

ترافیک سنگین در محور چالوس/ این محورها مسدود هستند

ضرب‌الاجل استاندار لرستان برای قدیمی‌ترین پروژه خرم‌آباد

تقدیر آیت‌الله مکارم‌شیرازی از اقدامات فراجا در مسئله حجاب

عملیات «وعده صادق» ابهت پوشالی و شکستنی اسراییل رو اثبات کرد

دولت سیزدهم در مبارزه با فساد کارنامه خوبی ارائه دهد

اجرای اعمال محدودیت‌های ترافیکی در محورهای مواصلاتی مازندران

پایان نوبت نخست آزمون سراسری مازندران در صحت و امنیت

(تصاویر) تجمع روحانیون در حمایت از « طرح نور » با لباس جنگی

ببینید | پول بده لایک کن!

چالوس / ضرب و شتم پرستار در بیمارستان

از «گشت ارشاد» تا «طرح نور» فقط دو نوروز فاصله افتاد؛ برای زنان پرونده قضایی تشکیل می‌شود؟

تاکید امام جمعه قم بر همراهی همه دستگاها برای استمرار اجرای طرح نور