بزرگنمايي:
پیام مازند - به گزارش ایرنا، این مسابقات که با شرکت تیم هایی از مالزی، مراکش، الجزایر، هندوستان، افغانستان و ایران در تهران برگزار شد، 100 تیم برگزیده داشت که 8 تیم از تبریز و یک تیم از مراغه توانستند حایز این رتبه شوند.
مسابقات علمی، دانش آموزی، المپیاد و جشنواره ها، تجربه عملی و تمرین مناسب برای یادگیری تحقیق و پژوهش و فرهنگ سازی برای توسعه تحقیقات و مطالعات برای آینده سازان کشورمان است.
جشنواره های مختلف دانش آموزی نخستین گام برای آموزش های نسل جدید برای گام گذاشتن در عرصه علم و تحقیقات است؛ بر این اساس معلمان و مربیان و اولیای دانش آموزان معتقدند با شرکت در این مسابقات علاقمندی دانش آموز به علم، تحقیقات، پژوهش و فن آوری جلب می شود.
رئیس مرکز تحقیقات رباتیک و مدیر مدرسه عالی مهارتی رباتیک سما آذربایجان شرقی گفت: با تلاش مجموعه مربیان مدرسه و دانش آموزان و حمایت اولیا دانش آموزان، تیم های شرکت کننده در چهارمین دوره مسابقه بین المللی دانش آموزی نور برگزیده شدند.
وی افزود: مدرسه عالی مهارتی رباتیک سما دانشگاه آزاد آذربایجان شرقی به عنوان اولین مدرسه عالی مهارتی رباتیک در کشور، فعالیت رسمی خود را از مرداد ماه سال گذشته آغاز کرده و دوره های آزاد مهارتی مرتبط با رباتیک را برگزار و برای شرکت در جشنواره های دانش آموزی حمایت های لازم را انجام می دهد.
دادجویان اظهار کرد: بر این اساس با بهره گیری از امکانات گسترده سخت افزاری و نرم افزاری دانشگاه و مربیان باتجربه و متخصص دانش آموزان علاقمند به رباتیک را آموزش می دهد که نتیجه این حمایت ها در مسابقات بین المللی دانش آموزی نور خود را نشان داد.
وی افزود: در حال حاضر، دوره های رباتیک مقدماتی و پیشرفته، برنامه سازی با نرم افزارهای اسکرچ و mBlock، آموزش ارتباط با سخت افزار، برنامه سازی برای تلفن همراه، و کلاس های خلاقیت ویژه آمادگی برای مسابقات نور، ابن سینا، جابربن حیان، و غیره برای دانش آموزان برگزار می شود.
وی یادآور شد: هدف اصلی ما، مهارت آموزی است، به این معنی که دانش آموزان و دانشجویان ما، در کنار دروس مدارس و دانشگاه های خود، مهارت های عملی مختلف را یاد می گیرند تا بتوانند در آینده متخصصینی کاربلد و ماهر باشند.
سرپرست تیم های رباتیک تبریز در مسابقات نور و مربی این مسابقات نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این مسابقات با شرکت تیم هایی از هندوستان، مالزی، مراکش، الجزایر، افغانستان و ایران با حضور 2هزار و 409 دانش آموز در قالب یکهزار و 87 تیم در تهران برگزار شد.
وی ادامه داد: هر تیم دانش آموزی شامل سه عضو بوده که به کمک مربی گروه طرح های خود را اجرا و پس از تهیه فیلم 60 ثانیه ای از روند اجرا و ساخت طرح، آن را به دبیرخانه مسابقات ارسال کردند.
وی اظهار کرد: فراخوان چهارمین دوره مسابقات نور مرداد سال گذشته منتشر شد و از شهریور طراحی و ساخت پروژه های مسابقه یاد شده آغاز شد.
الهیاری فرد افزود: ساخت طرح ها برای شرکت در مسابقات نور 6 تا هفت ماه طول کشید و به طور متوسط برای ساخت هر کدام از هشت طرح برگزیده 10میلیون ریال هزینه شد.
عضوگروه طرح قایق خورشیدی به خبرنگار ایرنا گفت: قایق خورشیدی طراحی و ساخته ایم که می تواند انرژی خورشیدی را دریافت و به انرژی الکتریکی تبدیل کند این انرژی در باتری ها ذخیره می شود.
وی ادامه داد: شناورهای این قایق خورشیدی طوری طراحی شده که قادر است وزن 100 کیلوگرم سرنشین را تحمل کند.
عضوگروه طرح پدافند هوایی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: در این طرح با استفاده از انرژی آزاد شده ناشی از انفجار الکل توانستیم گلوله توپ را به سمت هدف شلیک کنیم.
عضوگروه طرح ساخت بالن هوای گرم نیز به ایرنا گفت: برای ساخت بالن از پارچه سبک مقاوم در برابر حرارت و ضد نفوذ هوا استفاده کردیم با روشن شدن مشعل در سبد این بالن هوای داخل بالن گرم شده و چگالی هوای داخل بالن نسبت به چگالی هوای بیرون بالن کاهش پیدا میکند.
عضوگروه طرح توربین بادی نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در این طرح می خواهیم به انرژی جنبشی ناشی از وزش باد را به انرژی الکتریکی تبدیل کنیم به این منظور یک ژنراتور الکتریکی تهیه کردیم و سپس توربین بادی ششپر ساختیم و روی یک پایه بلند نصب کردیم.
عضو گروه طرح استخر خورشیدی نیز به ایرنا گفت: با استفاده از انرژی تابشی خورشید گرمای مورد نیاز آب استخر را فراهم کردیم به این منظور لوله ای سیاه رنگ و بلند تهیه و آن را به صورت حلزونی در داخل یک قاب از جنس ام دی اف که کف آن را با پارچه ضخیم و سیاه رنگ عایق کردیم نصب کردیم.
بر اساس این گزارش، مسابقه دانشآموزی «نور» هر سال به عنوان یکی از رویدادهای بنیاد علم و فناوری مصطفی(ص) در حوزه دانشآموزی برگزار میشود و هدف از برگزاری آن، ایفای نقش در انگیزش نسل نوجوان جهان اسلام، ایجاد افقهای نوین در زمینه علم و فناوری و کمک به رشد استعدادهای درخشان است.
دوره چهارم مسابقه دانشآموزی «نور»،گرامیداشت پروفسور عمر یاغی، برگزیده جایزه مصطفی(ص) 2015، از مردادماه سال گذشته آغاز شد و موضوع این دوره از مسابقه ساخت فیلمهای علمی یک دقیقهای از آزمایشهایی در مباحث مختلف ماده و انرژی بود.
مسابقه دانشآموزی «نور» که هر ساله به نام و بزرگداشت یکی از دانشمندان بزرگ جهان برگزار میشود، در دوره نخست خود با عنوان «مسابقه دانشآموزی نور؛ گرامیداشت ابنهیثم» به مناسبت یک هزارمین سال انتشار کتاب المناظرِ ابنهیثم، ریاضیدان و فیزیکدان شهیر جهان اسلام و دانشمند صاحب نام جهانی در زمینه فیزیک نور، برگزار شد؛ موضوع آن دوره از مسابقه که مباحث نور و کاربردهای آن بود، مشارکت بیش از چهار هزار دانشآموز در سراسر کشور را با ارسال 1650 فیلم ثبت کرد و از صاحبان 200 اثر منتخب، تقدیر شد.
مسابقه دانشآموزی «نور» در سال دوم برگزاری خود، گرامیداشت پروفسور جکی یینگ؛ برگزیده جایزه مصطفی(ص) 2015 نام گرفت. این دوره از مسابقه در تمامی حوزههای علمی همچون فیزیک، شیمی، زیستشناسی، ریاضیات، نجوم و یا ترکیبی از علوم مختلف بود که در نهایت بیش از پنج هزار دانشآموز، دو هزار فیلم از آزمایشهای علمی خود را ارسال کردند و در روز اختتامیه نیز از 100 گروه دانشآموزی منتخب تقدیر شد.
دور سوم مسابقه دانش آموزی «نور» نیز به نام و بزرگداشت الجزری در بخش مدارس در حوزه رباتیک برگزار شد. الجزری از موثرترین دانشمندان در علم رباتیک و بنیانگذار مکانیزمهای مکانیکی در جهان بوده است. موضوع این دوره از مسابقه ساخت ساز و کارهای(مکانیزم های) حرکتی و آزمایش هایی در مباحث مختلف مکانیک بود که پنج هزار و 122 دانشآموز در قالب 2 هزار و 183 گروه ثبت نام کردند و یک هزار و 733 فیلم به سایت دبیرخانه ارسال شد و در نهایت در روز اختتامیه از 100 گروه منتخب تقدیر به عمل آمد.
برچسبها آذربایجان شرقی مسابقات دانش آموزی اختصاصی ایرنا
منبع: ایرنا