پیام مازند

آخرين مطالب

صید ماهیان استخوانی در مازندران 46 درصد کم شد سياسي

صید ماهیان استخوانی در مازندران 46 درصد کم شد
  بزرگنمايي:

پیام مازند - ساری- مدیرکل شیلات مازندران از صید تنها 306 تن ماهیان استخوانی از دریای خزر طی فصل جاری خبر داد و گفت که این مقدار نسبت به مدت مشابه سال گذشته 46درصد کاهش دارد.

فصل صید ماهیان استخوانی دریای خزر در مازندران امسال از 15 مهر شروع شد و آمار شیلات استان هم مربوط به عملکرد چهار هزار و 200ماهیگیر در قالب 54 شرکت تعاونی صیادی پره تا پایان آبان ماه است.
حسن اسحاقی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان این که سال گذشته در چنین زمانی پس از گذشت 45 روز از فصل صید حدود 600 تن انواع ماهی بویژه کفال و کپور صید شده بود ، علت اصلی کاهش حدود 50 درصدی صید را افزایش فعالیت صیادان غیرمجاز دانست.
کفال، سفید و کپور مهم ترین گونه های ماهیان استخوانی دریای خزر هستند.کفال بیشترین میزان صید ماهیگیران مازندرانی را در فصل پائیز و اوایل زمستان تشکیل می دهد و از ماه بهمن به بعد هم ماهی سفید در صدر صید قرار می گیرد.
مدیر کل شیلات مازندران توضیح داد : بررسی ها نشان می دهد که فعالیت صیادان غیر مجاز در خزر به صورت سازمان یافته در حال گسترش است و یکی از دلایل کاهش صید صیادان پره استان ، حضور شناور های تجهیز شده و پیشرفته آنان است.
وی از کمبود نیروی یگان حفاظت و بهینه نبودن تجهیزان آنها هم به عنوان مهم ترین عامل جولان صیادان غیرمجاز یاد کرد و افزود : مشکلاتی چون کمبود منابع اعتباری برای تامین بنزین و نبود قایق های تندرو در مقایسه با شناورهای صیادان غیر مجاز سبب شد تا گشت های این یگان کارایی لازم را نداشته باشد.
اسحاقی گفت : برای یک مرحله گشت زنی با قایق چهار موتوری در نیمی از سواحل استان حدود یک میلیون تومان فقط هزینه بنزین است که به دلیل کمبود اعتبار ، ماموریت ذاتی یگان حفاظت منابع آبزیان استان با مشکل مواجه است.
وی افزود : این شرایط در حالی است که صیادان غیر مجاز صید و قاچاق ماهیان خاویاری را به صورت باندی انجام می دهند و گفته شده که این صیادان توسط برخی از سرمایه گذاران سودجو مورد حمایت امکاناتی و تجهیزاتی قرار می گیرند.
اسحاقی بدون اعلام آمار صید قاچاقچیان آبزیان دریای خزر ، گفت : به نظر می رسد به مقدار صید رسمی که توسط شرکت های تعاونی صیادی پره استان انجام می شود ، صید غیر مجاز نیز انجام شود با این تفاوت که چشمه تورهای صیادان رسمی استاندارد است و بچه ماهیان خاویاری را نیز دوباره به دریا برمی گردانند ولی صیادان غیرمجاز محدودیتی در این زمینه ندارند. 
وی همچنین از گسترش صید غیر مجاز با روش دام گستر که روشی آسیب زا برای ذخایر دریای خزر است ، خبر داد و افزود : بررسی ها نشان می دهد که هر ساله بر تعداد تازه واردهای صید غیر مجاز به دلیل شرایط اقتصادی و بیکاری اضافه می شود و این افراد بی محابا از روش صید دام گستر استفاده می کنند. 
اسحاقی یکی دیگر از دلایل کم رونقی صید را شرایط جوی برشمرد و گفت که شرایط آب و هوایی پاییز امسال منجر به کاهش پره کشی شده است ضمن این که به دلیل محدودیت های کرونایی و طبق مصوبات ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا استان ، حضور تعداد ماهیگیران هر شرکت تعاونی صیادی از متوسط 80 نفر به 60 نفر کاهش یافته است که بر میزان صید اثرگذاری کرده است.
روش صیادی در سواحل شمالی دریای خزر " پره کشی " است یعنی آن تورهایی با ارتفاع هفت تا 10 متر و به طول یک هزار و 200 متر به کمک یک قایق به صورت نیم دایره در فاصله مشخصی از ساحل تا 14 متری عمق دریا پهن می شود و پس از انباشته شدن از ماهیان استخوانی شامل گونه های کفال، سفید و کپور، به وسیله تراکتور به ساحل کشیده می‎شود. در این روش شرایط جوی و موج دریا یکی از مهم ترین عوامل برای پهن کردن تور در دریا است.
طبق آمار به طور میانگین هر یک از شرکت های تعاونی در شرایط مناسب امواج دریا تا سه مرحله تور کشی در روز انجام می دهند.
مدیرکل شیلات مازندران با اعلام این که محدودیت های کرونایی بر عرضه آبزیان در بازار ماهی فروشان استان هم اثرگذاری کرد ، گفت : از آن جایی که آبزیان باید به صورت تازه خوری مصرف شوند، محدودیت های کرونایی که از سوی اصناف اعمال می شود عرضه و فروش آبزیان را با مشکل مواجه کرده است.
ثبات قیمت ماهیان دریایی در بازار
گزارش میدانی خبرنگار ایرنا از چند بازار ماهی فروشی‌ شهرهای مازندران از جمله فریدونکنار نشان می دهد که ماهی کپور بیشترین گونه عرضه شده در بازار است که هر قطعه آن در وزن های 300 تا 500 گرمی بین 15 تا 25 هزار تومان و با وزن حدود یک کیلویی تا 40 هزار تومان به فروش می رسد.
کفال یکی از گونه های پر طرفدار دریای خزر که معمولا در سه ماهه نخست فصل صید باید بیشترین گونه در سبد ماهیگیران باشد ولی به گفته مدیر یکی از حجره های بازار ماهی فروشی فریدونکنار این گونه ماهی امسال بندرت صید شده و بسیار کم است.
محمد بخشی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اظهار این نکته که امسال کفال تقریبا درشت با وزن حدود یک کیلوگرمی به ندرت در تور ماهیگیران دیده می شود ، اضافه کرد : کفال با وزن 250 گرمی در هر کیلو 15 هزار تومان و در اوزان 700گرمی تا 65هزار تومان به فروش می رسد.
وی توضیح داد : دلایل اصلی کاهش صید کفال بر خلاف کپور که امسال به فور در سبد صیادان مازندران مشاهده می شود ، فقط آلودگی رودخانه ها است که بشدت سواحل دریا را دچار مشکل کرده است چرا که این گونه اصلا به سمت سواحل مهاجرت نمی کند تا در تور رس ماهیگیران قرار بگیرد.
بخشی قیمت ماهی سفید با وزن حدود یک کیلو گرمی را 45 تا 50 هزار تومان اعلام کرد و گفت : تمام امید و انتظار ماهیگیران به صید گونه سفید است که از بهمن ماه به سمت سواحل مهاجرت می کند و در تور ماهیگیران قرار می گیرد.
این فروشنده ماهی در باره قیمت ماهیان پرورشی در مازندران نیز گفت که ماهیان پرورشی قزل آلا ، سفید و آزاد در وزن یک کیلویی به ترتیب 57 هزار تومان ، 35 هزار تومان و 15 هزار تومان عرضه می شود.
صیادان مازندران پارسال هفت هزار تن انواع ماهی را به روش پره از آب های ساحلی دریای خزر صید کردند، آماری که نسبت به فصل صید سال 96-97 دستکم 200 درصد افزایش نشان می دهد .
طبق اعلام رسمی شیلات ایران صید ماهیان استخوانی در سواحل دریای خزر تا پایان نیمه اول فروردین سال آینده ادامه دارد.
برچسب‌ها
دریای خزر مازندران قاچاق سازمان شیلات ایران

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/163145/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سکوت تراکتوری‌ها پس از شکست

اطلاعیه فراجا در مورد طرح نور: وضعیت حجاب در جامعه مطلوب‌تر شده/سناریوهای ساختگی بر عزم و اراده پلیس تاثیری نخواهد داشت/ پلیس عاری از خطا و اشتباه نبوده و با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران برخورد خواهد شد

مطلوب شدن وضعیت عفاف و حجاب در سطح کشور نسبت به قبل از اجرای طرح

فراجا: وضعیت حجاب در جامعه مطلوب‌تر شده است

توقیف خودروی قاچاق در ساری

ببینید | نساجی مازندران - تراکتور

تجهیز و نوسازی 150 هکتار شالیزار آمل

بهره‌برداری ازطرح جامع زیرساخت اراضی در مازندران

تصویرسازی از عبور نور اختروش‌ها از میان ابر‌های میان‌کهکشانی

تساوی نساجی و تراکتور در 45 دقیقه نخست

محمد مهاجری: آقای وزیر کشور برای رهبری هزینه نتراشید/گمان کرده‌اید اگر اسم گشت ارشاد را به طرح‌نور تبدیل کنید قضیه تغییر ماهیت می دهد؟

طرح نور تعطیل می شود؟

پذیرش بدون آزمون استعداد‌های درخشان کارشناسی ارشد پیام نور کیش

منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد، منطقه برتر گردشگری تهران در نوروز

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد / بنای نیروی انتظامی بر برخورد و مقابله نیست / «آیا بی حجابی از یک تخلف رانندگی نازل‌تر است؟»

ترکیب هجومی نساجی مقابل تراکتور

جابه‌جایی 3 تراکتوری با جدایی خمس

وقوع هرگونه انفجار در عراق تکذیب شد /تایید شناسایی اشیا خارجی پرنده در حریم هوایی‌

دستگیری دو نفر متخلف و کشف و دو قبضه اسلحه در منطقه حفاظت شده سفیدکوه خرم آباد

اجرای طنزواره استانی با عنوان میرما در محمودآباد

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد و طرح «نور»

6 مدال بانوان مازندران در مسابقات کشوری کوراش

امام جمعه ساری: باید فرزندان خود را برای جذب در حوزه‌های علمیه ترغیب کنیم

استقرار 1419 دستگاه صندوق الکترونیک برای انتخابات خرم‌آباد و چگنی

تصادف در محور پلدختر به خرم‌آباد 8 مصدوم برجا گذاشت

طرح نور فراجا موفقیت در حوزه جنگ نرم است

عملیات وعده صادق،نماد اقتدار کشور

برگزاری آئین بزرگداشت نخستین سالگرد شهید آیت الله سلیمانی

راهپیمایی «جمعه خشم» در خرم‌آباد

برگزاری آیین شکرگزاری رحمت ماه صیام در منطقه لفور مازندران

تذکر محترمانه و ارشاد باکرامت هدف اصلی «طرح نور» است

برگزاری آزمون استخدام پیمانی تامین اجتماعی در قزوین

آیت الله علم الهدی: تذکر محترمانه و ارشاد باکرامت، هدف اصلی «طرح نور» است

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد و طرح «نور» /آموزش و پرورش موافقت کند اساتید حوزه عفاف و حجاب دختران را اقناع کنند

ماجرای چاقوکشی و ضرب و شتم در کشتی مازندران

ترافیک سنگین در جاده چالوس

حمله موشکی به اسراییل اعجاز وعده صادق بوده است

برگزاری آزمون استخدام پیمانی تامین اجتماعی

جزئیات پذیرش بدون آزمون کارشناسی ارشد در دانشگاه پیام نور + سایت ثبت‌ نام

برگزاری کنگره 400 شهید روحانی مازندران

پرداخت تسهیلات خوداشتغالی به مددجویان شهرستان نور

حضور 90 بازیکن و مربی در سومین مرحله جشنواره مینی بسکتبال کشور

ماجرای چاقوکشی و ضرب و شتم در کشتی مازندران | روایت داور مصدوم: فیلم تا قبرس و آلمان هم رسیده است، کتک خوردن یک داور! | آقایان برای رضایت گرفتن ...

همه چیز درباره واریز یارانه کمک معیشتی فروردین‌ماه | جیب سرپرستان خانوارها پر پول شد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

مرگ 91 نفر بر اثر مصرف مواد مخدر در مازندران

کنگره 400 شهید روحانی استان مازندران برگزار می‌شود

توجه ویژه دولت برای رفع عقب ماندگی‌های بخش آب در مازندران

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!