پیام مازند

آخرين مطالب

حق ویزیت ؛ دیوار بلند بیماران مازندرانی با پزشک خانواده مقالات

حق ویزیت ؛ دیوار بلند بیماران مازندرانی با پزشک خانواده
  بزرگنمايي:

پیام مازند - ساری - استان مازندران در حالی موج سوم کرونا را همانند سایر استان‌های کشور پشت سر می‌گذارد که صدور مجوز دریافت حق ویزیت توسط پزشکان خانواده ، ارتباط بیماران را با پزشکانشان در حساس‌ترین مراحل کرونایی در استان دچار اختلال کرده است.

به گزارش ایرنا ، بر اساس مصوبه شورای هماهنگی طرح پزشک خانواده زیر مجموعه وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی هر بیمار تحت پوشش پزشک خانواده در مازندران که این طرح به طور آزمایشی در آن در حال اجراست ، برای مراجعه درمانی به این پزشکان که پیش از این رایگان بود، می بایست 40 هزار ریال حق ویزیت پرداخت کند، مبلغی که معادل 30 درصد تعرفه پزشکان در کلنیک های دولتی است و برای بسیاری از شهروندان مشکل ، نامانوس و غیرقابل باور است.
طبق آمار رسمی در استان مازندران 650 پزشک خانواده شهری حدود یک میلیون و 600 هزار جمعیت ساکن در 58 شهر استان را زیر پوشش دارند. طبق این آمار میانگین سرانه هر پزشک حدود 2 هزار و 500 بیمار است که روزانه دستکم 30 نفرشان برای پیگیری درمانشان به پزشک خود مراجعه می کنند. به عبارتی تا پیش از پولی شدن دیدن پزشک خانواده ، در مجموع روزانه حدود 20 هزار بیمار در شهرهای مازندران وارد مطب پزشکان خانواده در مازندران می شدند ، افرادی که از ماه مهر امسال بناچار باید برای دیدن پزشک خانواده خود ویزیت 40 هزار ریالی پرداخت کنند. مجموع دریافتی پزشکان از این محل هم به صورت میانگین روزانه حدود 800 میلیون ریال است.
اگر همین آمار را محل محاسبه قرار دهیم و دوام طرح پرداخت ویزیت را هم آن طور که برخی از پزشکان می گویند تا پایان اسفند امسال در نظر بگیریم ، در این مدت حدود 140 میلیارد ریال از جیب بیماران به پزشکان خانواده پرداخت می شود. علاوه بر این شرکت های بیمه ای نیز به طور میانگین 120 تا 150 میلیون ریال پرداخت ماهانه بابت پوشش خانوارهای شهری به پزشکان خانواده در قالب دستمزد پرداخت می کنند که در مجموع این پرداختی نیز به حدود یک هزار میلیارد ریال می رسد.
رد تماس خانواده‌ها از سوی پزشکان خانواده
اگر چه پولی کردن ارتباط میان بیمار و پزشک خانواده حتی اگر موقتی باشد خلاف فلسفه اصلی طرح پزشکان خانواده و یکی از اهداف آن بر اساس مصوبات شورای عالی پزشکان خانواده ایران است ، ولی در همین مدت دو ماهی که از اجرای آن می گذرد ، صدای بخشی از شهروندان مازندرانی را در آورده است. این شهروندان می گویند که دیگر پزشکان خانواده به تماس های تلفنی آنها پاسخ نمی دهند ، در حالی که تا پیش از اجرای مصوبه ، به راحتی با پزشکان خود به صورت تلفنی صحبت کرده و مشورت می گرفتند.
توقع پاسخگویی تلفنی پزشک خانواده به افراد زیر پوشش چندان بیجا نیست. طبق مقررات سطح سه برنامه برنامه پزشک خانواده، آنها موظفند در تمامی ساعت شبانه روز بجز ساعات 10 شب تا 7 صبح که با درخواست ستاد استانی و تأئید ستاد کشوری قابل تغییر است با در اختیار گذاشتن تلفن ثابت و همراه خود به کلیه تماس های تلفنی افراد تحت پوشش پاسخ دهند و نسبت به ارائه مشاوره و راهنمایی لازم اقدام نماید.
علاوه بر این ، هر پزشک خانواده در هنگام عقد قرارداد باید پزشک خانواده دیگری را به عنوان جانشین خویش معرفی کند تا در شرایط خاص به جای او مراجعان تحت پوشش را پذیرفته و خدمات سلامتی لازم را برابر دستورالعمل به آنان ارائه دهد. 
سهراب محمد زاده یکی از خانوارده های تحت پوشش پزشکان خانواده مازندران به خبرنگار یارنا گفت : با پولی شدن ویزیت پزشک خانواده حداقل نسبت به گذشته این پزشکان کمتر تماس های تلفنی بیماران خودشان را پاسخ می دهند و ما حتی برای مشورت پزشکی کوتاه که با تماس تلفنی نیز امکان پذیر است، باید حضوری مراجعه داشته باشیم.
وی اضافه کرد : با وجود اجرای برخی محدودیت ها و ممنوعیت کرونایی ، منشی پزشک خانواده به بهانه های مختلف مانند شلوغ بودن مطب از برقراری ارتباط تلفنی شانه خالی می کنند و ما نیز بناچار باید حضوری به مطب مراجعه کنیم چون تنها تفاوت دادن مشورت تلفنی با رفتن به مطب برای پزشک همان حق ویزیت است.
این شهروند مازندرانی با اظهار این که طلب حضور در مطب آن هم در شرایط کرونایی برای همه مشکل و خطرناک است ، گفت : مشکل مهم تر این است که بخواهیم افراد سالمند خانواده را هم با خودمان ببریم یا فرد سالمند مجبور باشد خودش برود.
وی به بروز نوعی تضاد در رفتار کارکنان مطب پزشکان خانواده پس از اجرای مصوبه پرداخت حق ویزیت اشاره کرد و توضیح داد : جالب است بدانید تا قبل از پولی شدن دیدن پزشک خانواده بویژه از زمان شیوع کرونا به بعد وقتی ما تماس تلفنی می گرفتیم و درخواست وقت ویزیت با مراجعه مطلب داشتیم ، منشی پزشک به ما تاکید می کرد که آمدن به مطب خطرناک است و تلاش می کرد تا ویزیت را به صورت تلفنی حل و فصل کند ولی پس از اجرای حق ویزیت وضعیت 180 درجه تغییر کرد و حالا به هر دری می زنند تا متقاعد کنند که فرد به مطب برود.
پاسخگویی به تماس تلفنی وظیفه است
قائم مقام انجمن پزشکان خانواده شهری استان مازندران با اظهار این که تاکنون گزارشی از اینگونه مشکلات و تخلفات دریافت نکرده اند ، به خبرنگار ایرنا گفت : پزشکان خانواده طبق قرارداد موظف به پاسخگویی به تماس تلفن ضروری بیماران خود هستند و چنانچه این فرصت برای آنها فراهم نباشد، باید از طریق مراقبین بهداشت در مطب این کارها پیگیری شود.
دکتر یاسر قزوینی افزود : پزشکان خانواده حق دریافت ویزیت برای مشاوره های پزشکی و بهداشتی را ندارند و حق ویزیت تنها برای مراجعات درمانی است و هر گونه دریافتی برای مشاوره ها و پیگیری مسایل بهداشتی غیر قانونی است و با متخلف برخورد می شود.
وی شماره 1359 را برای شکایت مردم از پزشکان خانواده خود در صورت هرگونه قصور از انجام وظیفه و یا اضافه دریافتی از آنها اعلام کرد و گفت : شهروندان مازندرانی از هر نقطه استان می توانند در صورت مشاهده تخلف از سوی پزشکان خانواده خودشان با این شماره تماس بگیرند و طرح دعاوی کنند.
دکتر قزوینی اظهار داشت : اگر چه ممکن است برخی از پزشکان خانواده در این ارتباط تخلفاتی نیز داشته باشند ، ولی اکثر آنها در ابتدا نیز تمایلی به پولی شدن ویزیت نداشتند و انجمن پزشکان خانواده مازندران نیز با اجرای طرح دریافت حق ویزیت حتی به صورت موقت مخالف بود ، ولی به خاطر مشکلاتی که برای افزایش سرانه پزشکان خانواده برخورد کردیم ، شورای هماهنگی تصمیم به تصویب ویزیت به میزان 30 درصد مراکز درمانی دولتی گرفت و آن را به اجرا گذاشت.
وی افزود : از نظر ما نیز پرداخت ویزیت بر خلاف برنامه اجرایی پزشک خانواده بوده است ، ولی به هر حال بخصوص در دوران کرونایی هزینه های پزشکان بابت تهیه مواد ضد عفونی، خرید تجهیزات حفاظتی افزایش یافت و به هر حال پس از چند سال نیاز به افزایش دستمزدها بود که موفق نشدیم وزارت بهداشت را به این افزایش متقاعد کنیم و در نهایت حق ویزیت مصوب و اجرا شد.
تغییر مسیر کار پزشکان خانواده در موج سوم
قائم مقام انجمن پزشکان خانواده مازندران در مورد کم سو شدن حضور پزشکان خانواده در طرح های مقابله با کرونا طی چند ماه گذشته هم گفت : تغییر مسیر شناسایی بیماران کرونایی در سطح استان از مراحل غربالگری و تماس تلفنی به سمت ردیابی سیستمی رفت و هر فرد مبتلا به بیماری کووید-19 در صورت بستری شدن ، پرونده خانوارش به پزشکان خانواده از طریق سامانه" پارسا" انتقال می یابد و پزشکان خانواده نیز موظفند تا در قالب طرح ردیابی سیستمی با تک تک اعضای خانواده این بیمار تماس بگیرند و جویای احوالشان از نظر داشتن یکی از علایم ابتلا به کرونا باشند و چنانچه هر یک از این اعضاء به بیماری مبتلا شود ، از سوی پزشک خانواده در صورت نیاز به بیمارستان برای بستری ارجاع خواهدشد.
وی کاهش آمار بیماران مبتلا به کووید-19 در مازندران و نرسیدن این استان به موج سوم را تا حد زیادی علاوه بر رعایت پروتکل های بهداشتی از سوی مردم ، اقدام پیشگیرانه پزشکان خانواده دانست و گفت : شناسایی بیماران نیز از سوی این پزشکان انجام شد و این فرایند موجب شده تا استان مازندران با گذشت 11 هفته از موج سوم کرونا در اکثر استان های کشور به این موج اجازه بروز ندهد.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران هم که بر اساس برنامه پزشک خانواده ، نظارت بر اجرای درست این برنامه ها را توسط پزشکان بر عهده دارد ، به خبرنگار ایرنا گفت : پزشکان خانواده حق دریافت ویزیت برای کارهای مشاوره ای و بهداشتی را ندارند و صرفا در صورتی که بیماران برای کارهای درمان مراجعه داشته باشند، می توانند از آنها ویزیت 40 هزار ریالی دریافت کنند.
دکتر قاسم اویس افزود : پزشکان خانواده باید تمام برنامه های گذشته اعم از شناسایی بیمار ، پیگیری مراحل درمان، نظام ارجاع را انجام دهند و هر گونه امتناع از این وظایف تخلف محسوب می شود و با آنها برخورد خواهد شد.
وی گفت : تاکنون از سوی بیماران تحت پوشش گزارشی از تخلفات پزشکان خانواده به دانشگاه علوم پزشکی مازندران ارسال نشد و چنانچه شکواییه ای از سوی مردم ارسال شود قطعا بررسی و در صورت مشاهده تخلف برخورد قانونی صورت می گیرد.
دکتر اویس با اشاره به مخالفت دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اجرای طرح دریافت حق ویزیت توسط پزشکان خانواده اظهار داشت : در نظرخواهی از استان ، ما با این طرح مخالفت کردیم و اصرار بر افزایش سرانه دستمزد پزشکان بود که به دلایلی شاید مشکل مالی دولت به خصوص در دوران کرونایی رای موقت به دریافت ویزیت شد و امیدواریم با پایان این طرح پایلوت از سال آینده حق ویزیت بار دیگر حذف شود.
فاتحه‌خوانی برای پزشک خانواده پولی
رییس سازمان نظام پزشکی شهرستان ساری هم به خبرنگار ایرنا گفت : تصویب حق ویزیت برخلاف برنامه اجرایی پزشک خانواده و دستورالعمل اجرایی این برنامه است و به نوعی تصویب ویزیت برای خانوارهای تحت پوشش پزشک خانواده به نوعی ختم و فاتحه خوانی برای این برنامه بوده است.
دکتر محمد خورشیدی افزود : هدف اصلی برنامه پزشک خانواده در کشورهای توسعه یافته از جمله ایران قطع ارتباط مالی بین پزشک و بیمار و با رویکرد سلامت محور بود و با این کار به نوعی بر بهترین طرح بهداشتی و درمانی سلامت محور نیز خط قرمز کشیده شد و اگر قرار بر ادامه برنامه پزشک خانواده است، باید دریافت حق ویزیت حذف شود.
وی ادامه داد : پرداخت حق ویزیت ولو هر میزانی لطمه به طرح وارد می کند و احتمال می رود که تاخیر در پاسخگویی و حتی عدم پاسخگویی به تماس بیماران از سوی برخی از پزشکان خانواده همین تصویب حق ویزیت باشد.
طرح پزشک خانواده از سال 91 در دو استان مازندران و فارس به طور آزمایشی به مرحله اجرا در آمد.
برچسب‌ها
طرح پزشک خانواده مازندران محدودیت های کرونا

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/163539/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آرامش در دریای خزر

فوت 91 نفر بخاطر مواد مخدر در مازندران

لزوم مدیریت بیماری و آفات درختان سیاه ریشه

محرومیت مهاجم آشنا مقابل تراکتور

کل پول قرارداد مربی استقلال رفت روی هوا! | خب الان چی بخورد؟

شکل‌گیری زنجیره مردمی حمایت از عملیات وعده صادق در سواحل دریای مازندران

مرگ ناشی از سوءمصرف موادمخدر در مازندران 20 درصد افزایش یافت

نماینده مجلس: با دستور رئیس جمهور، حسینی‌پور در استانداری مازندران خواهد ماند

تجهیز و نوسازی 150 هکتار از شالیزار‌های آمل

91 نفر در اثر سوءمصرف مواد و داروهای مخدر و محرک در مازندران فوت شدند

چطور از تلگرام بیزنس درآمدزایی کنیم؟

اولین نشست رفع موانع سرمایه گذاری جزیره کیش درسال جهش تولید با مشارکت مردم

خدمت توام با تکریم مهمترین اصل در بنیاد شهید و امور ایثارگران است

تکریم مدیرکل بنیاد مازندران از جانباز سرافراز سرتیپ دوم صلواتی

دستگیری عاملان تیراندازی در خرم‌آباد

محدودیت ترافیکی در راه‌های مازندران

برخورد قاطع دستگاه قضایی با متخلفان حوزه منابع طبیعی و محیط زیست

توصیه‌های فنی پیشگیری از خسارت در باغات سیاه ریشه

گلریزان 40 میلیارد ریالی فعالان اقتصادی بندر امیرآباد

فوت 91 نفر در اثر سوءمصرف مواد مخدر

شناسایی عوامل درگیری در مسابقات کشتی نونهالان مازندران

توزیع بیش از 5 هزار تن اقلام اساسی در مازندران

کشف 13 فقره سرقت و انهدام باند حرفه ای سارقان در خرم آباد

گرمای بهاری در مازندران

آخرین محدودیت ترافیکی فروردین ماه در جاده‌های شمال

عزیمت قایقران و مربی مازندرانی به انتخابی المپیک

260 سامانه حمل و نقل هوشمند در جاده‌های مازندران نصب می‌شود

توزیع 5700 تن اقلام اساسی در مازندران

توجه ویژه دولت برای رفع عقب ماندگی های بخش آب در مازندران

کنترل کیفیت آب شرب با استاندارد‌های ملی و بین‌المللی در مازندران

صعود تیرانداز مازندرانی به فینال تپانچه 25 متر برزیل

زندگی دوباره یک محکوم به قصاص در آمل

کشف 6 دستگاه خودروی سرقتی در بابل

چاقوکشی در مسابقات کشتی نونهالان مازندران!

«زنجیره علویان» پویش جدید کاربران فضای مجازی مازندران

ورود حراست وزارت ورزش به ماجرای چاقوکشی در مسابقات کشتی نونهالان

اینفوگرافی/ برجسته‌ترین بنا‌های تاریخی ایران به‌بهانه روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی

زمان واریز سهمیه جدید بنزین اعلام شد

تشکیل زنجیره انسانی حمایت از عملیات وعده صادق امروز در سواحل مازندران

بازی مرگ و زندگی پرشور‌ها در قائم شهر

راهنمای بازیابی ارزهای دیجیتال دزدیده شده + راهکارهای افزایش امنیت حساب

برخورد بازدارنده دستگاه قضایی با متخلفان حوزه منابع طبیعی و محیط زیست

اعمال محدودیت‌های ترافیکی در جاده‌های مازندران

کوراش کاران نهاوندی راهی مسابقات آسیایی و جهانی شدند

واژگونی اتوبوس مسافربری در یزد حادثه ساز شد

تنبیه دانش‌آموز مرزن آبادی توسط معلم در حال پیگیری است

نقشه استعمار، ایجاد اسرائیل بزرگ

کنایه سنگین نماینده مجلس به رئیسی درباره قیمت دلار

رئیسی اسرائیل را تهدید به پاسخ شدیدتر کرد

مازندران/ تنبیه بدنی یکی از دانش آموزان دوره متوسطه اول از سوی معلم