پیام مازند

آخرين مطالب

مهر بررسی کرد

کارخانه های راکد بایک لامپ روشن شدند/خبری از نوشداروی پسامرگ نیست مقالات

کارخانه های راکد بایک لامپ روشن شدند/خبری از نوشداروی پسامرگ نیست
  بزرگنمايي:

پیام مازند - ساری- شاخص احیای واحدهای تولیدی راکد و تعطیل در مازندران. عجیب و حیرت آور است. اینجا با روشن و خاموش کردن لامپ اتاقک نگهبانی، کارخانه‌ها فعال و یا راکد می شوند.

خبرگزاری مهر ؛ گروه استان‌ها - علیرضا نوری کجوریان: آمارهای احیا و رونق تولید آن قدر عجیب و غریبی است که دستگاه‌ها حرف یکدیگر را هم قبول ندارند، صمت می‌گوید آمار شهرک‌های صنعتی نیازمند راستی آزمایی است و دستگاه دیگر می‌گوید آمار صمت .
پارسال 125 واحد را احیاشده اعلام کردند و امسال تا الان 60 کارخانه در لیست واحدهای رونق یافته و بازگشت به چرخه تولید قرار گرفت. طبق وعده‌های مسئولان، کارخانه‌ها نوبت به نوبت در صف احیا هستند و حال تولید خوب است، اما تو باور مکن.
در این اوضاع گل و بلبل سوالی که مطرح می‌شود این است که « شاحص احیا یا راکد خواندن واحد تولیدی چیست و با کدام معیار و خط کش می‌توان رکود و یا احیای یک واحد تولیدی را سنجید و اندازه گرفت؟»
شهرک‌های صنعتی شاخص جالبی برای خود دارد معتقد است «اگر لامپ نگهبانی کارخانه روشن باشد، این واحد جزو واحد فعال و در غیر این صورت تعطیل به شمار می‌رود». اما صنعت و معدن می‌گوید ما شاخص‌های خودمان را داریم و کارخانه به کارخانه، واحدها را پایش کردیم و با آنکه آمار احیای 125 واحد سال قبل نه رد می‌کنند و نه تأیید، اعلام می‌کنند می‌کنند امسال 60 کارخانه با اسم، آدرس و نشان احیا کردیم و به چرخه تولید بازگشتند.
حسینقلی قوانلو رئیس سازمان صمت مازندران با بیان اینکه دو هزار و 643 واحد صنعتی در استان دارای پروانه بهره برداری هستند، افزود: احتمالاً 500 تا 600 واحد نیز از جهاد کشاورزی دارای پروانه فعالیت هستند و هزار و 26 واحد در داخل شهرک‌های صنعتی و هزار و 617 واحد خارج از شهرک‌های صنعتی فعالیت دارند.
نیمه فعال یک شیفت و فعال تمام شیفت کار می‌کند
وی با بیان اینکه هزار و 981 واحد فعال یا نیمه فعال است و چراغ آن روشن است درباره نیمه فعال بودن واحد تولیدی گفت: از نظر ما نیمه فعال، واحدی است که با یک شیفت فعالیت می‌کند.

پیام مازند


وی با اظهار اینکه هزار و981 واحد در حال تولید هستند، گفت: یک واحد با سه شیفت در حال فعالیت است و واحدی دیگر مانند تولید پنجره با یک شیفت کار می‌کند.
14 هزار کارگر واحدهای تعطیل شده بیکار هستند
قوانلو با اظهار اینکه 663 واحد تولیدی در استان غیرفعال است، گفت: حدود 25 واحدهای تولیدی در استان غیرفعال و راکد است واز مجموع واحدها 60 هزار و 37 نفر اشتغال واحدهای فعال و 14 هزار و 725 نفر کارگران واحدهای تعطیل هستند.
رئیس سازمان صمت مازندران با عنوان اینکه اگر واحدهای تعطیل و نیمه تعطیل را راه اندازی کنیم، ظرفیت ایجاد 14 هزار شغل در استان وجود دارد، گفت: در عین حال بسیاری از واحدهای تعطیل قابل احیا و رونق نیست زیرا محصول آن بازار ندارد.
وی با اظهار اینکه هزار و 194 واحد فعال در خارج از شهرک‌های صنعتی فعالیت دارند و 787 واحد داخل شهرک‌های صنعتی هستند، ادامه داد: آمار واحدهای تعطیل در شهرک‌های صنعتی 598 واحد آمار داده بودند که پس از پایش به 252 واحد تقلیل یافته است.
قوانلو یادآور شد: 410 واحد غیرفعال خارج از شهرک‌های صنعتی استقرار دارند که از این تعداد 216 واحد کانی‌های غیرفلزی شامل تیرچه بلوک و بتن آماده هستند که عمدتاً در سه شهر بابل، بابلسر و ساری مستقر هستند.
تغییر کاربری هدف واحدهای تعطیل شده
رئیس سازمان صمت مازندران با عنوان اینکه عمده این واحدهای غیرفعال فقط جواز گرفتند، گفت: تغییرکاربری برای واحدهای تیرچه بلوک و بتن آماده را ممنوع کردیم و هدف آنان این بود که تغییر کاربری دهند و از زمین آن استفاده کنند.
قوانلو با اظهار اینکه غیرفعال بودن واحدها ناشی از شرایط اقتصادی نیست، تصریح کرد: هدف این واحدها این نبود که صنعتی راه اندازی کنند بلکه می‌خواستند نسبت به تغییر کاربری اقدام کنند.
رئیس سازمان صمت مازندران افزود: هدف واحدهای غیرفعال کانی‌ها این است که با گرفتن جواز تأسیس و تغییرکاربری آن را ساخت و ساز و تبدیل به ویلاسازی کند.
60 کارخانه را امسال احیا کردیم
قوانلو همچنین با اشاره به اینکه امسال 60 واحد تولیدی با اسم و آدرس احیا شده است، افزود: پای این آمار ایستاده‌ایم و می‌توان راستی آزمایی کرد.
ادعای رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران مبنی بر احیای 60 واحد تولیدی و راستی آزمایی، سبب دسترسی خبرنگار مهر به لیست کارخانه‌های احیا شده، شد و پرسجو از این واحدهای واقعیت دیگری را نمایان می‌سازد.

پیام مازند


نام شرکت گلام گستر خاور در لیست واحدهای تازه احیا شده سازمان صمت مازندران قرار دارد و سید محسن موسوی قادیکلایی در پیگیری خبرنگار مهر در پاسخ به این پرسش که آیا کارخانه شما امسال احیا شده است، می‌گوید: کارخانه ما شش سال به دلیل شرایط بد اقتصادی راکد بود.
هیچ حمایتی نکردند / ‏‬ خودمان آستین‌ها را بالا زدیم
وی با بیان اینکه در زمینه صنایع فلزی فعالیت داریم درپاسخ به اینکه برای احیای دوباره چه حمایتی از سوی دولت صورت گرفت، می‌گوید: هیچ حمایتی انجام نشده است.
وی ادامه داد: کاری برای احیای دوباره از ما صورت نگرفته است و صمت که ادعای احیا دارد جواب دهد چقدر وام داده و یا چه حمایتی انجام داده است و یا به تأمین اجتماعی بگوید 200 میلیون بدهی را تخفیف و یا بخشش دهد که هیچکدام از این موارد صورت نگرفته است.
این فعال صنعتی از مسئولان پرسید تا پاسخ دهند چه حمایتی از این واحد تولیدی انجام شده تا ما نیز بدانیم، ادامه داد: ما شش سال غیرفعال بودیم و خودمان تصمیم گرفتیم دوباره واحد را احیا کنیم.
موسوی قادیکلایی یادآور شد: ما به دلیل بحران سال 91 و 92 کارخانه ما تعطیل شد و از شروع سال با کمک دوستان نه کمک سیستم دولتی، دوباره احیا کردیم.
مسئولان حتی حال ما را نپرسیدند، احیا پیشکش
وی با اظهار اینکه مسئولان و دولت حتی حال ما را نپرسیدند چه برسد بخواهد وام و یا حمایتی ارائه دهند، گفت: واقعیت این است که هیچ انتظاری از دولت و مسئولان و سیتسم دولتی نداریم و اگر می‌خواهند کمک کنند به تأمین اجتماعی بگویند بدهی معوق ما را تخفیف دهد.
وی که کارخانه اش در شهرک صنعتی بشل فعالیت دارد، می‌گوید: 30 تا 40 میلیون تومان به تأمین اجتماعی بدهی داریم که 100 میلیون تومان از ما جریمه گرفتند و تأمین اجتماعی می‌گوید ما اصل بدهی را می‌گیریم و بقیه پول مال دولت است و دولت بدهی را نمی بخشد.
در لیست سه صفحه‌ای صنعت و معدن مازندران مبنی بر احیای واحدهای تولیدی و راکد نام واحد تولیدی نوشدارو دریا نیز به چشم می‌آید، مدیرعامل این شرکت درپاسخ به اینکه آیا واحد تولیدی شما تازه احیا شده است یا خیر در پاسخ خبرنگار مهر می‌گوید: شرکت ما با ظرفیت پنج درصد هم کار کرده و کار به جایی می‌رسد که برخی مواقع آن را تعطیل می‌کنیم و هیچ گاه با ظرفیت 100 درصد و کامل کار نکرده‌ایم.
شیرکوند که واحد تولیدیش در می‌رود بابلسر فعالیت دارد، با بیان اینکه در حال حاضر نیز با ظرفیت 10 درصد مشغول فعال هستیم، ادامه می‌دهد: مسئولان پاسخ دهند چگونه ما را احیا کردیم و بگویند چه حمایتی انجام دهند.
هیچ نوشدارویی ندادند چه قبل و چه بعد از مرگ سهراب
وی با عنوان اینکه هیچ نوشدارویی قبل و بعد از مرگ سهراب به ما نداده‌اند، افزود: در از بین بردن تولید حرفی ندارند و حرف‌هایی که مبنی بر حمایت می‌زنند، را نمی‌توان حمایت نام نهاد.

پیام مازند


این فعال صنعتی با اظهار اینکه تمام امید من به ستاد اقتصاد مقاومتی بود و از تهران به مازندران آمدم تا نامه‌ای را از ستاد برای بانک صنعت و معدن بگیرم، گفت: قیمت کارخانه من 80 تا 90 میلیارد تومان است و علی رغم مصوبه اقتصاد مقاومتی و دادستانی کشور، منزل ما را گرو گرفتند و باید آزاد کنند.
وی افزود: تقاضایی را به اقتصاد مقاومتی دادم و بعد از یکماه خواستند تا نامه را به بانک ببرم ولی در نامه درج شده «به پیوست تصویر تقاضای مدیرعامل ارسال می‌شود تا برحسب مقررات مساعدت شود»، و این متن درحالی در نامه درج شده که بانک مخل تولید است زیرا اگر کار من قانونی است باید اقتصاد مقاومتی از من حمایت کند.
شیرکوند یادآور شد: تنهایی جایی که به حمایت از تولید داشتم این ستاد بود و متأسفانه امید من ناامید شد واین مسئله ناشی از آن است که تفکر حاکم در دولت، ضد تولید است.
وی با اظهار اینکه مسئولان با بیان اینکه تعداد کارگران کارخانه ام از 70 نفر به 16 نفر رسیده است، تصریح کرد: اگر مسئولان اینگونه می‌خواهند حمایت کنند که این چند نفر هم بیکار می‌شوند.
مدیرعامل شرکت نوشدارو دریا با بیان اینکه سه سال تقاضای دریافت تسهیلات برای خرید مواد اولیه ارائه کردم و تاکنون پرداخت نشده است، افزود: برای بدهی یک میلیارد تومانی، برای کارخانه من حکم گرفتند و کسی تاکنون حمایتی به عمل نیاورده است.
با جیب خودمان، فعالیت می‌کنیم
در لیست بلندو بالای صنعت و معدت مازندران درباره اطلاعات واحدهای احیا شده در سال 99 نام شرکت مازند کیمیا پلاست هم دیده می‌شود، کمال الدین سلیمانی مدیر این شرکت که در زمینه کره گیاهی فعالیت دارد، درپاسخ به خبرنگار مهر درباره حمایت‌های ارائه شده برای احیا می‌گوید: هیچ حمایتی از ما نشده و ما با جیب خودمان درحال کار هستیم.
وی بابیان اینکه مدت‌ها غیرفعال بودیم و اکنون نیز با ظرفیت 10 درصدی درحال کار هستیم از عمل نکردن بانک به تعهدات برای دادن سرمایه درگردش انتقاد کرد وگفت: علی رغم مصوبه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید و برگزاری جلسات مختلف بدون خروجی، وقتی دیدم معطل می‌شویم، گفتیم خودمان را علاف این اداره و آن اداره نکنیم و تصمیم گرفتیم برای دیگران به صورت دستمزدی کار کنیم.
بانک می‌گوید اگر استاندار پول دارد بدهد
سلیمانی که واحد تولیدیش در شهرک صنعتی بهشهر فعالیت می‌کند، گفت: احساس من این است که از دست مسئولان و دولت کاری برنمی آید مثلاً استاندار به بانک ملی دستور می‌دهد از وثیقه ماشین آلات در قبال رهن استفاده شود ولی مدیر وقت بانک گفت به آقای استاندار بگویید اگر پول دارد بدهد.
وی گفت: چهار پنج سال در ادارات مختلف دور تسلسل را طی کردیم و در آخر طبق مثل معروف از طلاگشتن پشیمان گشته‌ایم، تصمیم گرفتم خود آستین را بالا زنیم و به صورت دستمزدی کار کنیم و اکنون نیز به دلیل کمبود روغن تعطیل هستیم.
به سراغ واحدهای دیگر که نامشان در لیست احیا قرار گرفته بود رفتیم و هریک سخنی داشتند و حرفی، یکی از بی مهری و بی تدبیری دولت گلایه داشت و دیگری از جلسات بدون خروجی و آن یکی از تمکین نکردن بانک، بیمه، مالیات و دستگاه‌های دیگر دلش خون بود.
حال روز تولید در مازندران گل و بلبل نیست و همچنان شاخص‌هایی برای احیای مدنظر قرار می‌گیرد که در هیچ جای جهان و ایران قابل پذیرش نیست، اینجا با یک لامپ روشن و خاموش کارخانه احیا و یا تعطیل قلمداد می‌شود.

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/164127/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

انتخابات در خرم‌آباد و چگنی به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود

تاثیر سفر‌های نوروزی در بازار مسکن شمال

چگونه کشور‌های جهان از خورشید طلا و از باد پول می‌سازند؟!

رصد صفحات فضای مجازی قم در قالب طرح نور /به 150 نفر تذکر داده شد

توضیحات پلیس درباره طرح نور/ 90 درصد تذکر گیرندگان حجاب، پوشش خود را اصلاح کردند

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

خادم: پیچ هرز را هر چقدر بپیچانی، هرز است

40 درصد روستاهای بابل از نعمت گاز برخوردارند

تاخیر در واریز وجه قابل پرداخت کالابرگ فروشندگان را به دردسر انداخت

(تصاویر) اسکناس دوره ناصرالدین شاه قاجار چه بود و ارزش آن چقدر بود؟

استقلال سیاسی کشور ایران بی‌مثال است / تداوم جدی در اجرایی شدن طرح نور

تجمع بانوان قمی حمایت از طرح نور عفاف و حجاب

بازدید منتخبان مردم قم در مجلس از مرکز تحقیقات اسلامی نور

محمد خوش‌چهره: «اقتصاد» میدان شلغم‌فروشان شده است!

تجمع بانوان قمی در حمایت از طرح نور عفاف و حجاب

وضعیت راه‌های کشور؛ ترافیک سنگین در جاده‌های چالوس، هراز و آزادراه تهران - شمال

حمایت همه جانبه دستگاه قضایی استان از طرح نور فراجا

بازدید جامعه ورزش کشور از یادمان‌های جنوب غرب خوزستان

اظهارات سردار جعفری در مورد طرح نور، ماجرای تذکر رهبر انقلاب و لایحه حجاب/ فرمانده قرارگاه فرهنگی اجتماعی بقیه الله (عج) سپاه: همه باید از طرح نور حمایت کنند

پرونده مافیایی در دنیای ایجنت‌ها؛ وقتی کمیسیون انتقال منجر به تهدید می‌شود

قدردانی بانوان در مرکز گلستان از مجریان طرح ملی «نور»

وضعیت ویتامین دی مازندرانی ها رو به بهبود است

نرخ جدید عوارض آزادراه خرم آباد - پل زال اعلام شد

حمایت بیش از هزار استاد حوزه علمیه قم از اجرای طرح «نور» فراجا

حمایت 220 ایرانی خارج از کشور از ایتام مازندرانی

رائفی پور: 600 میلیون تومان پول به یکی از دوستانم داده ام، هر ماه سود آن را می دهد /مستاجرم

ضارب دانش‌آموزان آملی بازداشت شد

راه‌های روستایی متاثر از سیلاب مازندران باز شد

دو هزار اصله درخت جایگزین ویلاهای غیرمجاز نوشهر شد

شرکت 20 هزار نفر در المپیاد ورزشی فرهنگی بسیجیان مازندران

سردار رادان: هیچ ماموریتی حساس‌تر از اجرای «طرح نور» نیست

سردار رادان با اشاره به طرح نور: در قلمرو انتظامی هیچ ماموریتی حساس تر از این ماموریت وجود ندارد/ 90 درصد تذکرگیرندگان رفتار و پوشش خود را اصلاح و با پلیس همکاری کرده‌اند/ پلیس در کنار طرح نور، از دیگر ماموریت‌های خود غافل نخواهد شد

افزایش ذخایر آبی سدهای مازندران

فعالیت بیش از 400 هزار سفیر سلامت در مازندران

سردار رادان: پلیس اصراری به انتقال خودرو‌های توقیفی با جرثقیل ندارد

آغاز به کار مرکز خدمات جامع سلامت فارابی کیش در گرامیداشت هفته سلامت

افتتاح پایگاه سلامت خانواده با محوریت مادر وکودک درمجتمع مسکونی مهستان کیش

بهره گیری از مشارکت حامیان ایتام خارج از کشور

حمایت از اجرای طرح عفاف و حجاب نور

زلزله در مرزن‌آباد ؛ جدیدترین گزارش‌ها از زلزله 3.7 ریشتری در نزدیکی چالوس

گلایه نماینده ولی فقیه در مازندران از انتصاب وزیر سابق به استانداری

تداوم طرح نور با جدیت

مازندران قهرمان جوانان و گیلان قهرمان زیر 23 سال آب‌های آرام شد

اصلاح رفتار و پوشش 90 درصد تذکر گیرندگان در طرح نور

طرح نور در مجتمع های تجاری اطراف حرم رضوی اجرا می‌ شود

بزرگترین دورهمی فرهنگی تربیتی دختران مازندران برگزار شد

محدودیت‌های ترافیکی آخر هفته جاده‌های کشور

پلیس اصراری به انتقال خودروهای توقیفی با جرثقیل ندارد