پیام مازند

آخرين مطالب

کوه می‌خورند تا هتل بسازند! / جولان سرمایه‌داران در عروس شهر‌ها؛ رامسر مقالات

کوه می‌خورند تا هتل بسازند! / جولان سرمایه‌داران در عروس شهر‌ها؛ رامسر
  بزرگنمايي:

پیام مازند - شهرستان رامسر با طبیعت زیبای کم نظیرش، مقصد سرمایه دارانی شده که با تصرف چندین هکتار با بهانه‌های عام المنفعه، اقدام به ساخت هتل‌های ستاره‌دار می‌کنند.
گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، حنانه جانمحمدی ؛ * زمین خواران و کوهخواران به واسطه ثروت مادی بادآورده‌ای که به دستشان رسیده هر روز رویای ساخت و ساز در مناطق بکر را در سر می‌پرورانند.
یک روز باستی هیلز لواسان و روز دیگر کوه های رامسر. کوهخواری در رامسری که به عنوان یکی از زیباترین شهر‌های ساحلی شمال کشور معرفی شده، پدیده‌ای دور از باور نیست. فخر فروشی‌های بی حد و حصری که پایان ندارد و علاوه بر نابودی محیط زیست، باعث خرابی جاده‌ها و نمای روستایی می‌شود. سرمایه دارانی که با گرفتن مجوز از طرق گوناگون، هتل‌ها و متل‌های لاکچری در دل جنگل علم می‌کنند و تا کنون برخورد مناسبی با این متخلفین صورت نگرفته است. بسیاری در ابتدا با تابلوی ایجاد اشتغال و ارائه خدمات عام‌المنفعه اطراف محل مورد نظر خود حصار می‌کشند و سپس دست به تغییر کاربری و غارت منابع طبیعی می زنند. هرچند که مقامات قضایی مازندران عملکرد این دستگاه برای برخورد با متجاوزین را خوب تلقی می‌کنند، با این حال مازندران در چند سال اخیر یکی از مناطق بی دردسر برای کوهخواری، زمین خواری و دریا خواری بوده است. مسئولین استانی زیر بار چنین مشکلی نمی‌روند و هر یک دیگری را مسئول رسیدگی به این امور می‌داند. تعدادی هم عقیده دارند که به کلی شهرستان رامسر رنگ کوهخواری را به خود ندیده است. همه این حرفها در حالیست که د ر استان مازندران بیش از 100 مورد پرونده تجاوز به دریا تا کنون به ثبت رسیده است که خود گواهی به حضور گسترده ویژه خواران در این خطه است.
واژه کوهخواری شاید برای عده‌ای تازه و نامانوس به نظر برسد؛ اما خالی از لطف نیست که بدانید از استان‌هایی با آب و هوای خشک مثل کرمان گرفته تا استان‌های خوش اب و هوا چون گیلان شاهد کوهخواری هستیم. حتی در بعضی مواقع مانند کوه شیوشگان یا صاحب الزمان(عج) کرمان این نهاد‌های شبه دولتی و وابسته هستند که در پی نابودی منابع طبیعی هستند و البته که در برخی دیگر از استانها هم مردم به کمک سرمایه داران می‌آیند.
اما به تازگی گروهی از دانشجویان رامسری تحت هسته مطالبه‌گری بسیج دانشجویی شهید چمران رامسر ، از کوه‌خواری و ساخت و ساز غیرمجاز در ارتفاعات این شهرستان گزارشی تهیه کردند. کد ویدیو دانلود فیلم اصلی کوهخواری در رامسر
دبیر هسته مطالبه گری بسیج دانشجویی شهرستان رامسر معتقد است که ساخت و ساز‌های بی رویه در جنگل‌های کوهستانی رامسر روز به روز در حال پیشرفت است. او می گوید که با ریز شدن به روی این موضوع و پیدا کردن تخلفات چند پروژه، در پی رسیدگی و مطالبه گری برآمدیم، اما با داشتن پروانه ساخت برای ساخت ویلا در ارتفاعات کوه ها مواجه شدیم.
این فعال دانشجویی ادامه می‌دهد: داستان مربوطبه یک پروژه 40 هزار متری می شد که در وسط روستایی در قله یکی از کوه‌های رامسر در حال پیشروی است؛ و جالب اینجاست که هر روز ساعت 12 ظهر آب آشامیدنی مردم روستا قطع می‌شود. متاسفانه مردم روستایی در همسایگی دریای خزر در ایام تعطیلی و آخر هفته به کل آب مصرفی ندارند.
وی می‌گوید: این پروژه 17 بلوک و 650 واحد دارد و نمای آن آماده است، اما داخل آن هنوز ساخته نشده و به گفته کارشناسان اگر تیغه درون آن کشیده شود، قابلیت گسترش تا 1000 واحد را دارد. به گفته این فعال دانشجویی در ابتدای ساخت این مجتمع زمزمه هایی از ساخت بیمارستان قلب به میان می آمد، ولی بعد از مدتی مشخص شد که اصلا خبری از بیمارستان نیست!

پیام مازند

دبیر هسته مطالبه گری بسیج دانشجویی رامسر تاکید می‌کند: ما حتی در بررسی‌ها متوجه شدیم که برخی از این پروژه‌های کوهخواری به برخی مسئولان وزارتی برمی گردد. البته که به خاطر رویا پردازی این عده، جاده‌های منتهی به این طرح‌های عمرانی به کل نابود شده و مردم روستا برای طی مسیر به زحمت می‌افتند.
یکی از اهالی این روستا هم ازساخت این پروژه عظیم در روستا گلایه می کند و میگوید: چطور این ساختمان‌های غول آسا با اخذ مجوز و بی دردسر در اینجا ساخته می‌شود و جاده‌های منتهی به روستا را از بین می‌برد، ولی کسی صدایش در نمی‌آید؟
این روستایی ادامه می‌دهد: من نمی‌توانم برای فرزندم در زمینی که متعلق به خودم بوده و سال هاست که ساکن این روستا هستم، خانه‌ای کوچک بسازم. به بهانه تخریب منابع طبیعی مرا از سرشان باز می‌کنند. اما برای پیگیری این موضوع با حمیدرضا رحیمیان، مسئول اداره منابع طبیعی رامسر تماس گرفتیم. او می‌گوید: این که جاده‌های منتهی به روستا‌های رامسر به خاطر عبور مصالح ساختمانی تخریب شده را تا کنون نشنیده ام. کوهخواری یک ماجرای کلان و جمعی است و صرفا با پیگیری منابع طبیعی از بین نمی‌رود. باید دید که این پدیده از سمت مردم است یا منابع طبیعی. رامسر اقلیمی کوهستانی دارد و از یک طرف به دریا وصل می‌شود و طبیعی است که کوه‌ها محل سکونت مردم و جزء باغات آنهاست.

پیام مازند

رحیمیان معتقد است: همانطور که جنگل زمین خواری می‌شود در کوه‌ها هم کوهخواری صورت می گیرد و این ربطی به منابع طبیعی ندارد. منابع طبیعی به کسی مجوز نمی‌دهد. به عبارتی ما نمی‌توانیم در ساخت و ساز مردم دخالتی داشته باشیم. به گفته او، اگر محل مورد نظر در تقابل با اهداف منابع طبیعی نباشد، اداره منابع طبیعی مشکلی با ساخت و ساز ندارد. مهم حفظ منافع منابع طبیعی است.رحیمیاناین را همه گفته که اگر کسی تخلف کند که تعدادش کم است برایش پرونده می‌سازیم. اگر هم از سمت مراجع قانونی به آن‌ها مجوز داده شده که به حوزه ما مربوط نمی‌شود.
مسئول اداره منابع طبیعی شهرستان رامسر میگوید: کوهخواری در همه جا دیده می‌شود و فقط مربوط به استان مازندران نیست. من و حتی فرمانداری با ساخت و ساز خانه‌های چند طبقه در روستا مخالفیم؛ اما گفته من برای کسی مهم نیست. ما دوست نداریم چنین اتفاقاتی بیفتد، ولی این تصمیم گیری‌ها کلان است. برای پیگیری هرچه بهتر با فرماندار رامسر تماس گرفتیم که به دلایل مختلف از جواب به خبرنگار دانشجو طفره رفت. حراست از محیط زیست بی نظیر جغرافیای ایران وظیفه تمامی شهروندان است و تا زمانی که مطالبات به صورت جمعی دنبال نشود نمی‌توان انتظار زیادی برای رسیدن به نتیجه داشت. قطعا در گزارش‌های بعدی به پوشش نظرات کارشناسان محیط زیست و مسئولان استان نیز خواهیم پرداخت.
منبع: خبرگزاری دانشجو

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/165928/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

حمایت هزار استاد حوزه علمیه قم از بازگشت ون‌های گشت ارشاد

اجتماع بزرگ مردم قم در حمایت از طرح نور عفاف و حجاب فراجا

حجاب هیچگاه مسئله امنیتی نیست

تکمیل راه‌ دورود - خرم‌آباد مطالبه جدی مردم است

اردوی جهادی دامپزشکی در شوراب خرم آباد

سردار رادان: حجاب هیچگاه مسئله امنیتی نیست

آئین غبارروبی گلزار شهدای خرم‌آباد

ضرورت لایروبی حوضچه نیروگاه نکا/ پیشرفت زباله سوز ساری شتاب گرفت

مردم همراه و حامی پلیس برای اجرای طرح نور هستند

12 زنجیره ارزش در مازندران تعریف شد/ حضور 27 واحد تولید در اکسپو

سردار رادان: در طرح نور، رئیس جمهور از ما حمایت کرده است

سردار رادان: در طرح نور، ما حمایت رئیس جمهور و قوه قضائیه را داریم

حسن یزدانی به تشک برگشت

طرح نور طرحی برای صیانت از عفاف و حجاب دختران ایران

اعلام نرخ جدید کرایه تاکسی در خرم آباد

اجتماع دختران دانش آموز در حرم حضرت معصومه (س)

آئین تجلیل از، برترین‌های المپیاد‌های علمی دانش آموزی در بابل

نوجوان 16 ساله ناپدید شده در جنگل‌های رامسر پیدا شد

حمایت قاطع بسیج اساتید حوزه علمیه استان همدان از طرح نور فراجا

اجرای اقدام عملی برای رفع چالش‌های پیش‌روی توسعه اقتصادی مازندران

پول رسید، پرسپولیسی‌ها خندیدند

سردار رادان: در طرح نور به‌دنبال حجاب و عفاف و صیانت از دختران و خواهران خودمان هستیم/ شهادت می‌دهم که رئیس قوه قضائیه در حمایت از طرح حجاب و عفاف مردانه کنار ما بوده/ شهادت می‌دهم رئیس‌جمهور از ما حمایت کرده است

رادان: طرح نور، طرح امنیتی انتظامی نیست

سردار رادان: طرح نور اصلا طرح امنیتی و انتظامی نیست

تجمع مردمی و بانوان کرمانشاهی در حمایت از اجرای طرح نور

ریتم شبانه‌روزی یا ساعت بدن چیست؟

جلسه شورای فرهنگ عمومی - ساری

لبخند شکوفه های بهاری در مازندران

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

نقشه مهندسی فرهنگی خراسان جنوبی آماده رونمایی است

ذخیره‌سازی 2831 تن مرغ در سردخانه‌های مازندران

برگزاری نشست دبیران کانون‌ خدمت رضوی شهرهای مازندران

27 رقم برنج در کشور معرفی شده است

تجمع مردمی و بانوان کرمانشاهی در حمایت از اجرای «طرح نور»

توزیع انواع بذور اصلاح و گواهی شده برنج بین کشاورزان شهرستان بابل

بیانیه حوزه علمیه خواهران استان یزد در حمایت از طرح نور فراجا

روند تکمیل نیروگاه زباله‌سوز ساری شتاب می‌گیرد

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

تردد این خودروها در جاده چالوس ممنوع شد

کشف محموله میلیاردی باتری‌های قاچاق در بابل

تجمع حافظان نور در حرم حضرت معصومه (س)

(تصاویر) شکوفه‌های بهاری مازندران

سهراب و فروغ برای هم شعر می‌خواندند/ فرح پنج بار برای افتتاحیه نمایشگاه سهراب آمد ولی او در نمایشگاه حاضر نمی‌شد؛ هیچ دلیل سیاسی هم نداشت

لزوم افزایش صندوق اعتباری فناوری مازندران

خصوص واقعی قبل از هیاهوی واگذاری!

بهره برداری از دفتر بسیج ورزشکاران شهرستان ساری

برگزاری تجمع حمایتی مردم و بانوان کرمانشاهی از اجرای «طرح نور»

همه مسئولان باید برای اجرای طرح نور کمک کنند

راهپیمایی « جمعه خشم» در مازندران برگزار می شود

برگزاری تور بین المللی دوچرخه‌سواری خزر؛ اواخر اردیبهشت