پیام مازند

آخرين مطالب

قطار برقی به ایستگاه سه خط طلا نرسید گفتگو

قطار برقی به ایستگاه سه خط طلا نرسید
  بزرگنمايي:

پیام مازند - تین نیوز
سوت قطارهای برقی در پایان سال کاری دولت هم در خطوط ریلی شمال و ایستگاه معروف به سه خط طلا در ورسک شنیده نشد و اجرای این پروژه به رغم وعده‌های وقت و بی وقت به باد سپرده شده است.
به گزارش تین نیوز، خبرگزاری مهر در گزارشی نوشت: سال هاست حاشیه نشینان خطوط ریلی و ایستگاه‌های قطار در مازندران منتظر شنیدن سوت و سیر قطارهای برقی هستند که دولت از اولین روز کاری خود وعده آن را به ساحل نشینان خزری داده بود.
سال‌ها از پی هم گذشت، نه تنها خطوط برقی نشد بلکه شیوع کرونا سوت بسیاری از قطارهای محلی را هم از یاد برده است و ظرفیت مسافری در این خط ریلی را به مرز تعطیلی کشانده است.
طبق مصوبه قرار بود 370 کیلومتر از مسیر ریلی شمال کشور با اعتبار یک میلیارد و 200 میلیون یورویی و با مشارکت طرف‌های روسی اجرایی شود که نه طرف قرارداد خبری هست و نه از پروژه.
اجرای این پروژه مهم از آنجا دارای اهمیت به شمار می‌رود که هم اکنون 10 درصد ترددهای جاده‌ای کشور در راه‌های غیرایمن و غیراستاندارد مازندران انجام می‌شود و برقی شدن قطارها و خطوط هم پیک بار جاده‌ای را کاهش می‌دهد و همه به ظرفیت ناوگان ریلی استان افزوده می‌کند.
در حال حاضر سالانه بیش از یک میلیون و 700 هزار تن کالا از طریق خطوط ریلی شمال جابجا می‌شود که برقی شدن پروژه به افزایش تناژ حمل کمک شایانی خواهد کرد اما مازندران همچنان منتظر تحقق این وعده بزرگ است.
خدایار طالبی مدیرکل راه آهن شمال در گفتگو با خبرنگار مهر درباره پروژه برقی کردن مسیر ریلی شمال با عنوان اینکه برای این پروژه با شرکت روسی قرارداد داریم، اظهار داشت: کارهای اولیه انجام شد و پیگیر قضایا هستیم تا آن را اجرایی کنیم.
وی با اظهار اینکه با برخی موانع در اجرای این طرح روبرو هستیم بدون اعلام این موانع یادآور شد: تحریم‌ها و عدم انجام تعهدات از جمله مسائلی است که باید پیگیری کرد و راه آهن جمهوری اسلامی نیز این مسئله را در دستور کار دارد.
تحریم‌ها و عدم انجام تعهدات از جمله مسائلی است که باید پیگیری کرد و راه آهن جمهوری اسلامی نیز این مسئله را در دستور کار دارد
وی با عنوان اینکه پیش بینی می‌کنیم این طرح از سال آینده اجرایی شود درباره مزایای پروژه برقی کردن مسیر ریلی شمال گفت: با این طرح ظرفیت تناژ حمل بار افزایش خواهد یافت و زیرساخت‌های مورد نیاز اصلاح خواهد شد.
طالبی توسعه ایستگاه‌ها و ابنیه را از دیگر مزایای پروژه برقی کردن مسیر ریلی شمال عنوان کرد و گفت: با برقی شدن خطوط بسیاری از مسائل و موانعی را درحال حاضر وجود دارد، رفع خواهد شد و علاوه بر این کاهش مصرف سوخت و توجه به مسائل زیست محیطی از دیگر قابلیت‌ها و مزایا است.
مدیرکل راه آهن شمال با عنوان اینکه سوخت فسیلی سبب بروز آلودگی‌هایی خواهد شد که طرح برقی کردن مسیر و ناوگان این پیامدها را نخواهد داشت، افزود: این پروژه سبب افزایش تناژ حمل و سرعت سیر قطارها می‌شود.
وی درپاسخ به اینکه برقی کردن خطوط نیازمند چه اقدامات مکانیکی است، یادآور شد: کارهای مطالعاتی، نقشه برداری‌ها، برداشت از مسیر انجام شد و در حال طراحی شبکه هستیم.
طالبی ایجاد زیرساخت‌هایی نظیر تأمین برق را از لازمه‌های اجرای پروژه برقی کردن خطوط ریلی عنوان کرد و گفت: شیوع کرونا و مشکلات ایجاد شده سبب شده تا انجام کار برای پیمانکار سخت باشد و راه آهن درپی آن است تا پیمانکار را برای اجرای پروژه متقاعد کند.
مدیرکل راه آهن شمال با عنوان اینکه شیوع کرونا سبب بروز مشکلاتی از جمله کاهش رام‌های محلی و مسافران شده است، افزود: این بیماری سبب شد تا در حال حاضر از 30 درصد ظرفیت‌های مسافری استفاده کنیم و برنامه حرکت قطارهای محلی نیز دچار تغییراتی شد و به یک روز درمیان کاهش یافته است.
وی همچنین با اظهار اینکه در حال حاضر همانند گذشته از ظرفیت قطارها استفاده نمی‌کنیم درباره کاهش مسافران گفت: حداکثر از 30 درصد ظرفیت‌ها استفاده می‌کنیم و به رغم وجود متقاضی درپی آن نیستیم تا قطارها را افزایش دهیم.
طالبی با اظهار اینکه تعداد سالن‌های مسافری را کم کردیم گفت: قطارهای محلی نیز برنامه حرکت و سیر آنان به یک روز درمیان تغییر یافته است.
اعتبار پروژه از محل فاینانس است
در عین حال مفید غلامی راد رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی مازندران نیز در گفتگو با خبرنگار مهر درباره اعتبارات پروژه برقی کردن خطوط ریلی شمال با عنوان اینکه این پروژه از محل اعتبارات فاینانس اجرا می‌شود، گفت: بروز تحریم‌ها سبب بروز مشکلاتی شده است.
وی با عنوان اینکه اعتبار ارزی برای پروژه درنظر گرفته است، افزود: پیگیری‌های لازم از سوی دستگاه‌های مختلف و دولت برای اجرایی شدن این پروژه در دست اقدام است.
محمد اسلامی وزیر کنونی راه و شهرسازی و استاندار قبلی مازندران که رؤیای برقی شدن خطوط ریلی را با نشستن در پست وزارت فراموش کرده است، در زمان حضور در مازندران ایجاد قطارهای محلی و اتوبوس‌های حومه‌ای را در سر می‌پروراند اما چندسالی است وی از مازندران به تهران رفت و رؤیای برقی شدن همچنان در ایستگاه‌ها وعده‌ها است.
وجود سه بندر بزرگ و فعال از جمله امیرآباد و اتصال آن به اسکله رو- رو، همجواری و همسایگی با کشورهای حاشیه دریای خزر و سی آی اس، نردیکی با پایتخت، کاهش مصرف سوخت فسیلی و آلایندگی‌های صوتی و محیط زیستی و از همه مهمتر کاهش تصادفات از جمله مواردی است که تسریع در برقی شدن خطوط ریلی شمال را الزامی می‌سازد.
آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: تین نیوز

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/168124/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

طرح نور طرحی برای صیانت از عفاف و حجاب دختران ایران

اعلام نرخ جدید کرایه تاکسی در خرم آباد

اجتماع دختران دانش آموز در حرم حضرت معصومه (س)

آئین تجلیل از، برترین‌های المپیاد‌های علمی دانش آموزی در بابل

نوجوان 16 ساله ناپدید شده در جنگل‌های رامسر پیدا شد

حمایت قاطع بسیج اساتید حوزه علمیه استان همدان از طرح نور فراجا

اجرای اقدام عملی برای رفع چالش‌های پیش‌روی توسعه اقتصادی مازندران

پول رسید، پرسپولیسی‌ها خندیدند

سردار رادان: در طرح نور به‌دنبال حجاب و عفاف و صیانت از دختران و خواهران خودمان هستیم/ شهادت می‌دهم که رئیس قوه قضائیه در حمایت از طرح حجاب و عفاف مردانه کنار ما بوده/ شهادت می‌دهم رئیس‌جمهور از ما حمایت کرده است

رادان: طرح نور، طرح امنیتی انتظامی نیست

سردار رادان: طرح نور اصلا طرح امنیتی و انتظامی نیست

تجمع مردمی و بانوان کرمانشاهی در حمایت از اجرای طرح نور

ریتم شبانه‌روزی یا ساعت بدن چیست؟

جلسه شورای فرهنگ عمومی - ساری

لبخند شکوفه های بهاری در مازندران

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

نقشه مهندسی فرهنگی خراسان جنوبی آماده رونمایی است

ذخیره‌سازی 2831 تن مرغ در سردخانه‌های مازندران

برگزاری نشست دبیران کانون‌ خدمت رضوی شهرهای مازندران

27 رقم برنج در کشور معرفی شده است

تجمع مردمی و بانوان کرمانشاهی در حمایت از اجرای «طرح نور»

توزیع انواع بذور اصلاح و گواهی شده برنج بین کشاورزان شهرستان بابل

بیانیه حوزه علمیه خواهران استان یزد در حمایت از طرح نور فراجا

روند تکمیل نیروگاه زباله‌سوز ساری شتاب می‌گیرد

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

تردد این خودروها در جاده چالوس ممنوع شد

کشف محموله میلیاردی باتری‌های قاچاق در بابل

تجمع حافظان نور در حرم حضرت معصومه (س)

(تصاویر) شکوفه‌های بهاری مازندران

سهراب و فروغ برای هم شعر می‌خواندند/ فرح پنج بار برای افتتاحیه نمایشگاه سهراب آمد ولی او در نمایشگاه حاضر نمی‌شد؛ هیچ دلیل سیاسی هم نداشت

لزوم افزایش صندوق اعتباری فناوری مازندران

خصوص واقعی قبل از هیاهوی واگذاری!

بهره برداری از دفتر بسیج ورزشکاران شهرستان ساری

برگزاری تجمع حمایتی مردم و بانوان کرمانشاهی از اجرای «طرح نور»

همه مسئولان باید برای اجرای طرح نور کمک کنند

راهپیمایی « جمعه خشم» در مازندران برگزار می شود

برگزاری تور بین المللی دوچرخه‌سواری خزر؛ اواخر اردیبهشت

(تصاویر) رانش زمین در جاده عباس‌آباد به کلاردشت

مازندران؛ مهد علم و دانش و نیروی انسانی کارآمد

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

کسب مقام قهرمانی و سومی تیم گیلان در رقابت‌های آب‌های آرام کشور

لوکاشنکو: غربی‌ها برای کنترل اوکراین، آن را به معتاد پول و سلاح تبدیل کرده‌اند

حمایت بیش از هزار استاد حوزه علمیه قم از اجرای طرح «نور» در زمینه حجاب

دعوت 60 کاراته‌کا به مرحله دوم انتخابی تیم امید و جوانان

نفرات دعوت شده به مرحله دوم انتخابی تیم ملی کاراته مشخص شدند

شرکت 20 هزار بسیجی در المپیاد جام شهید عجمیان

روزهای گرم اردیبهشتی در آسمان مازندران

انهدام باند سارقان و کشف 26 فقره سرقت در شهرستان خرم‌آباد

کسب مدال طلای المپیاد کشوری ریاضی توسط دانش‌آموز بابلی