پیام مازند

آخرين مطالب

اسکله‌های گردشگری مازندران ؛ نقطه سرخط مقالات

اسکله‌های گردشگری مازندران ؛ نقطه سرخط
  بزرگنمايي:

پیام مازند - ساری - حدود 2 سال پس از صدور نخستین موافقت اصولی ساخت اسکله‌های گردشگری در سواحل مازندران ، تنها نتیجه‌اش کلنگ‌زنی یک مورد بوده است و از بقیه ظاهرا خبری نیست و زمزمه‌هایی هم از وجود مشکل برای بعضی از آنها که تا مرحله جانمایی پیش رفته بود ، به گوش می‌رسد.

به گزارش ایرنا، کلنگ نخستین اسکله تفریحات دریایی مازندران شهریور ماه امسال و همزمان با هفته دولت در رامسر به زمین خورد و این امید را ایجاد کرد که سرانجام تکلیف یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصادی و تولید ثروت استان در سال جهش تولید مشخص و طلسم سرمایه گذاری در آن شکسته شد.
این اسکله گردشگری دریایی که بر اساس اعلام میراث فرهنگی مازندران ساختش با پیش بینی سرمایه گذاری 150 میلیارد ریالی بخش خصوصی شروع شد ، نوید بخش این بود که بزودی ساخت دهها اسکله دیگر هم در طول 338 کیلومتر سواحل دریای مازندران شروع می شود تا هم تحول اقتصادی را در استان رقم بزند و هم به بی سر و سامانی گردشگری دریایی که تنها به شناگاه های موقت تابستانی با آسیب های چند جانبه زیست محیطی ، فرهنگی و اجتماعی خلاصه می شد، پایان می دهد.
تعریف و ساخت اسکله تفریحی در سواحل مازندران که سال ها در حد حرف باقی مانده بود ، از سال 97 با روی کار آمدن استاندار بومی به صورت جدی مورد توجه قرار گرفت. نتیجه پیگیری های فشرده احمد حسین زادگان برای این طرح تشکیل " جلسه تسهیل ایجاد اسکله‌های تفریحی و گردشگری بر اساس ماده 100 برنامه ششم توسعه " در مهر ماه سال 98 بود که در آن جانمایی برای ایجاد اسکله تفریحی در 134 نقطه از ساحل مصوب شد. اقدام بعدی نیز هماهنگ کردن دستگاه های مختلف ذیربط برای صدور موافقت اولیه بود که تا شهریور ماه امسال برای 65 اسکله به سرانجام رسید و اعلام شد که پرونده 15 اسکله دیگر هم در سازمان بنادر و دریانوردی در دست اقدام می‌باشد.
مهران حسنی معاون گردشگری میراث فرهنگی مازندران پس از کلنگ زنی نخستین اسکله تفریحی در رامسر به خبرنگار ایرنا گفته بود : هدفگذاری ما در این بخش ایجاد 134 پست اسکله تفریحی در نقاط مختلف ساحلی استان از رامسر تا بهشهر است و در آینده نزدیک قرار است عملیات اجرایی تعداد دیگری از این پروژه‌ها نیز آغاز شود.
او از استقبال و آماده به کار بودن ده‌ها سرمایه‌گذار برای آغاز پروژه‌های اسکله تفریحات دریایی در مازندران خبر داد و اضافه کرد : سرمایه‌گذاران برای اجرای اسکله‌ها آماده اجرای پروژه هستند و مشکلی بابت عملیاتی شدن این اسکله‌ها وجود ندارد. حتی برای پیشگیری از مشکلات و تعارضات احتمالی با نهادهای دولتی، در زمان جانمایی محل‌های اجرای پروژه به این نکته که زمین‌ها در اختیار بخش‌های دولتی نباشد نیز توجه شد تا سرمایه‌گذار با هیچ مشکلی مواجه نباشد.
حسنی حتی خوشبینانه و با امیدواری زیاد از آغاز اجرای اسکله های دارای موافقت اصولی در آینده نزدیک خبر داده و تاکید کرده بود که برنامه‌ریزی برای کلنگ‌زنی همزمان این اسکله ها در حال انجام است.

پیام مازند

یک کلنگ‌زنی و دیگر هیچ
خوش بینی معاون میراث فرهنگی مازندران در باره آغاز اجرای همزمان اسکله های دارای موافقت اصولی اکنون پس از چهار ماه رنگ واقعیت به خود نگرفته است و گویا حتی همان یک موردی که در رامسر کنگ زنی شد ، در همان حد باقی مانده است .
در مشخصات فنی و شناسنامه اسکله رامسر مدت زمان اجرای آن 12 ماه قید شده و قرار بود اسکله‌ای با عرض سه متر و طول 100 متر در دریا ایجاد و رستوران، سفره‌خانه، فست‌فود، فضای ورزش‌های آبی و پهلوگیری قایق‌ در آن تعبیه ‌شود. مجموع مساحت نخستین اسکله تفریحات دریایی مازندران یکهزار و 62 متر در داخل دریا پیش بینی شد تا واحدهای پذیرایی و تفریحی روی سازه‌های آبی اجرا گردد . همچنین نزدیک به 6 هزار متر مربع محدوده ساحلی برای این پروژه در نظر گرفته شد تا سرمایه‌گذار در آن اقدام به ایجاد زیرساخت‌های تفریحی و رفاهی ‌کند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران در باره سکوت اجرایی و خبری راجع به اسکله های تفریحی به خبرنگار ایرنا گفت: تاکنون از 134 لکه مورد نظر ما 65 مورد منجر به دریافت مجوز شده است که آماده بهره‌برداری است.
مهدی رازجویان با بیان اینکه تمامی مجوزهای بهربرداری فاقد موانع قانونی است، افزود: طرح اسکله های گردشگری از نظر مجوزها هیچ مشکلی ندارد و هیچ مانع و سدی در برابر سرمایه گذاران نیست. تمامی موافقت‌ها و استعلامات اصلی از جمله محیط‌زیست، سازمان بنادر، آب منطقه‌ای و دیگر دستگاه ها و سازمان ها اخذ شده و مجوزها برای اجرا کاملاً بلامانع است.
وی در مورد بلاتکلیفی اجرایی شدن ساخت اسکله های گردشگری و عملیاتی شدن مجوزهای این حوزه هم گفت: این مساله مربوط به حوزه سرمایه گذاری استانداری و همچنین اداره کل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی می شود.
کرونا و انصراف
آماده‌سازی مجوزهای و چند سال دوندگی برای تهیه و تسهیل مسیر سرمایه گذاری جهت ساخت اسکله گردشگری ساحلی استان در حالی است که برخی منابع در میراث فرهنگی از انصراف تعدادی از سرمایه گذاران خبر می دهند و می گویند که برخی از سرمایه گذاران هم به دلیل شیوع ویروس کرونا و تعطیلی کسب و کار گردسگری با شک و تردید به این سرمایه گذاری نگاه می کنند. 
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت : تبیین وضعیت سرمایه گذاران اسکله های تفریحی از حوزه این اداره خارج شده و مسئولان استانداری به خصوص دفتر امور سرمایه گذاری باید در مورد آن اظهار نظر کند.
زنجیرهای فراکرونایی
اگر چه تلاش خبرنگار ایرنا برای گفت و گو با مسئول مربوطه در استانداری در باره سرنوشت اسکله های تفریحی بی نتیجه بوده است ، ولی معاون سرمایه گذاری اداره کل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی مازندران حاضر شد برخی از دلایل وضعیت موجود را تشریح کند.
احسان محمدی به خبرنگار ایرنا گفت : مهم ترین دلیل توقف و اجرایی نشدن طرح ساخت اسکله های دریایی عدم امکان صدور مجوز برای شهرداری ها از سوی میراث فرهنگی است.
وی با بیان اینکه نیمی از سرمایه گذاران برای 65 موافقت اصولی صادر شده از سوی سازمان بنادر مربوط به شهرداری های استان است ، افزود : طبق اظهارات سازمان بازرسی کشور ، میراث فرهنگی نمی تواند برای نهاد شهرداری‌ها موافقت اصولی صادر کند.
معاون سرمایه گذاری میراث فرهنگی مازندران همچنین از برخورد قطار در حال حرکت اسکله های تفریحی به سد منابع طبیعی برای مشخص شدن حریم خبر داد و گفت: بر اساس تشخیص منابع طبیعی ، سرمایه گذاران حتما باید با استفاده از مشاوران دارای رتبه یا " گرید" درخواست خود را ارائه دهند تا بتوانند موافقت اولیه منابع طبیعی را دریافت کنند.
محمدی با بیان اینکه اکنون گرفتن مشاور دارای گرید حدود 500 میلیون تا یک میلیارد تومان هزینه برای سرمایه گذار به همراه خواهد داشت، افزود : سرمایه گذاران به دلیل بیم از عدم موافقت منابع طبیعی حتی پس از گرفتن مشاور ، اقدام به این کار نمی کنند.
وی ادامه داد : اکنون در حال رایزنی با منابع طبیعی هستیم تا در صورت امکان، ابتدا آنها موافقت اولیه را صادر کنند و در صورت چنین موافقتی سرمایه‌گذار متعهد به بهره‌مندی از مشاور بر اساس استانداردها شود.
معاون سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی مازندران گفت : یکی دیگر از موانع اجرایی شدن طرح اسکله های گردشگری و تفریحی این است که وزارت اقتصاد و دارایی در این پروژه میراث فرهنگی را به عنوان دستگاه همکار تشخیص داده و نهاد دارای صلاحیت برای صدور موافقت اصولی را سازمان بنادر می داند.
محمدی این مسائل را مجموع مشکلات پیرامون اجرایی شدن طرح اسکله های گردشگری عنوان کرد و افزود : همه این مشکلات در حال پیگیری است اما نمی توان زمان دقیقی برای برون رفت از آنها مشخص کرد.
برچسب‌ها
گردشگری مازندران سرمایه گذاری

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/172114/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

حمایت هزار استاد حوزه علمیه قم از بازگشت ون‌های گشت ارشاد

اجتماع بزرگ مردم قم در حمایت از طرح نور عفاف و حجاب فراجا

حجاب هیچگاه مسئله امنیتی نیست

تکمیل راه‌ دورود - خرم‌آباد مطالبه جدی مردم است

اردوی جهادی دامپزشکی در شوراب خرم آباد

سردار رادان: حجاب هیچگاه مسئله امنیتی نیست

آئین غبارروبی گلزار شهدای خرم‌آباد

ضرورت لایروبی حوضچه نیروگاه نکا/ پیشرفت زباله سوز ساری شتاب گرفت

مردم همراه و حامی پلیس برای اجرای طرح نور هستند

12 زنجیره ارزش در مازندران تعریف شد/ حضور 27 واحد تولید در اکسپو

سردار رادان: در طرح نور، رئیس جمهور از ما حمایت کرده است

سردار رادان: در طرح نور، ما حمایت رئیس جمهور و قوه قضائیه را داریم

حسن یزدانی به تشک برگشت

طرح نور طرحی برای صیانت از عفاف و حجاب دختران ایران

اعلام نرخ جدید کرایه تاکسی در خرم آباد

اجتماع دختران دانش آموز در حرم حضرت معصومه (س)

آئین تجلیل از، برترین‌های المپیاد‌های علمی دانش آموزی در بابل

نوجوان 16 ساله ناپدید شده در جنگل‌های رامسر پیدا شد

حمایت قاطع بسیج اساتید حوزه علمیه استان همدان از طرح نور فراجا

اجرای اقدام عملی برای رفع چالش‌های پیش‌روی توسعه اقتصادی مازندران

پول رسید، پرسپولیسی‌ها خندیدند

سردار رادان: در طرح نور به‌دنبال حجاب و عفاف و صیانت از دختران و خواهران خودمان هستیم/ شهادت می‌دهم که رئیس قوه قضائیه در حمایت از طرح حجاب و عفاف مردانه کنار ما بوده/ شهادت می‌دهم رئیس‌جمهور از ما حمایت کرده است

رادان: طرح نور، طرح امنیتی انتظامی نیست

سردار رادان: طرح نور اصلا طرح امنیتی و انتظامی نیست

تجمع مردمی و بانوان کرمانشاهی در حمایت از اجرای طرح نور

ریتم شبانه‌روزی یا ساعت بدن چیست؟

جلسه شورای فرهنگ عمومی - ساری

لبخند شکوفه های بهاری در مازندران

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

نقشه مهندسی فرهنگی خراسان جنوبی آماده رونمایی است

ذخیره‌سازی 2831 تن مرغ در سردخانه‌های مازندران

برگزاری نشست دبیران کانون‌ خدمت رضوی شهرهای مازندران

27 رقم برنج در کشور معرفی شده است

تجمع مردمی و بانوان کرمانشاهی در حمایت از اجرای «طرح نور»

توزیع انواع بذور اصلاح و گواهی شده برنج بین کشاورزان شهرستان بابل

بیانیه حوزه علمیه خواهران استان یزد در حمایت از طرح نور فراجا

روند تکمیل نیروگاه زباله‌سوز ساری شتاب می‌گیرد

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

تردد این خودروها در جاده چالوس ممنوع شد

کشف محموله میلیاردی باتری‌های قاچاق در بابل

تجمع حافظان نور در حرم حضرت معصومه (س)

(تصاویر) شکوفه‌های بهاری مازندران

سهراب و فروغ برای هم شعر می‌خواندند/ فرح پنج بار برای افتتاحیه نمایشگاه سهراب آمد ولی او در نمایشگاه حاضر نمی‌شد؛ هیچ دلیل سیاسی هم نداشت

لزوم افزایش صندوق اعتباری فناوری مازندران

خصوص واقعی قبل از هیاهوی واگذاری!

بهره برداری از دفتر بسیج ورزشکاران شهرستان ساری

برگزاری تجمع حمایتی مردم و بانوان کرمانشاهی از اجرای «طرح نور»

همه مسئولان باید برای اجرای طرح نور کمک کنند

راهپیمایی « جمعه خشم» در مازندران برگزار می شود

برگزاری تور بین المللی دوچرخه‌سواری خزر؛ اواخر اردیبهشت