پیام مازند

آخرين مطالب

معمای رفتار کرونا مقالات

معمای رفتار کرونا
  بزرگنمايي:

پیام مازند - به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، مازندران تنها استان کشور است که روند ابتلا به کرونا در آن نزولی نشده و حتی با وجود اعمال محدودیت‌ها افزایش 45درصدی ابتلا را تجربه می‌کند. تعداد بستری‌شدگان کرونایی مازندران ابتدای آذر و پیش از اعمال محدودیت‌های کشوری 791 بیمار بود که از مجموع این عدد، 200بیمار وضعیت بدی داشتند و این رقم در 6دی به 1147بیمار مبتلا به کوویدـ 19رسید که 233نفر از این افراد به‌عنوان بیماران بدحال در بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه‌های علوم‌پزشکی مازندران و بابل بستری شدند.
مازندران آخرین استانی است که از وضعیت قرمز خارج شده و با وجود نارنجی اعلام شدن تمام شهرهای کشور، هنوز از 2 شهر گلوگاه و آمل به‌عنوان شهرهای در معرض وضعیت قرمز و بحرانی یاد می‌شود؛ آن هم درحالی‌که طی یک‌ماه اخیر از ورود مسافران به استان به شکل سختگیرانه‌ای جلوگیری شده و این بار نمی‌توان حضور مسافران را دلیل افزایش شیوع کرونا دانست؛ تا جایی که اظهارنظرهای نگران‌کننده‌ای هم از احتمال جهش ژنتیک کرونا در این استان مطرح می‌شود.
گلوگاه، بهشهر، ساری، آمل، نور و محمودآباد طی روزهای اخیر از وضعیت قرمز به نارنجی رسیده‌اند. ‌نکا، قائمشهر، جویبار، سوادکوه، بابل، بابلسر، فریدونکنار، نوشهر، چالوس، کلاردشت، عباس‌آباد، تنکابن، رامسر و میاندرود همچنان وضعیت نارنجی را حفظ کرده و سیمرغ و سوادکوه شمالی هم در وضعیت زرد قرار دارند، اما مسئولان استانی تأکید می‌کنند که این منطقه به‌رغم سایر استان‌ها پیش از این در وضعیت بهتری قرار داشته و بیماری از ابتدای شیوع کرونا تاکنون شیب صعودی ملایمی داشته است. از سوی دیگر، آنها از عدم‌ورود مازندران به پیک سوم به رقم تجربه سایر استان‌های کشور خبر می‌دهند و وضعیتی که طی‌ ماه‌های اخیر در سایر نقاط کشور به‌شدت صعودی و سپس روند کاهشی داشته، اما در مازندران با صعود نسبی همراه بوده و از ابتدای شیوع کرونا در کشور حتی در مقاطعی به کمترین میزان نرخ بروز هم رسیده است.
مازندران وارد پیک سوم نشد روند صعودی ابتلا به کرونا در مازندران و تعداد بستری‌شدگان کرونایی استان طی یک‌ماه اخیر برخلاف روند کاهشی کشور و با وجود محدودیت‌های سختگیرانه موجب شد تا برخی احتمال جهش ژنتیک کرونا در مازندران را بدهند، اما رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی مازندران معتقد است هنوز وجود ویروس جهش‌یافته در کشور اثبات نشده و با وجود اینکه روند شیوع ویروس کرونا و تعداد بیماران بستری استان رو به افزایش است، اما این افزایش تهاجمی نیست و شیب ملایمی را طی می‌کند. دکتر سیدعباس موسوی تأکید می‌کند:‌ شیوع کرونا در مازندران به هیچ‌وجه متوقف نشده و نگرانی مردم درباره تغییر وضعیت استان قابل درک است. مهم‌ترین عامل در تعیین رنگ‌بندی‌ها میزان شیب بیماری در شرایط افزایشی است که در استان مازندران این شیب نسبت به دوران موج نخست و دوم بسیار ملایم و کند شده است. رنگ‌بندی استان‌ها و شهرستان‌ها براساس معیارهای کلی ستاد ملی مقابله با کروناست. استان‌ها و حتی بیمارستان‌ها هیچ نقشی در این زمینه ندارند؛ زیرا آمارهای بیماران کرونایی از بیمارستان‌ها به‌صورت مستقیم وارد سامانه متمرکز ستاد ملی می‌شود و در آنجا رنگ‌بندی صورت می‌گیرد. وی می‌افزاید: به دلیل تفاوت روند همه‌گیری ویروس کرونا در کشور، با آمار افزایشی ابتلا به کرونا در استان روبه‌رو هستیم و مازندران که 17 هفته وارد پیک سوم نشده اما با وجود محدودیت‌ها، روند ابتلا به کرونا هنوز به حالت کنترل کامل در نیامده است. مردم مازندران باید همچنان پروتکل‌های بهداشتی به‌ویژه فاصله‌گذاری اجتماعی را به‌طور کامل رعایت کنند. هر چند تاکنون هم افزایش رعایت پروتکل‌های بهداشتی با همکاری تک‌تک شهروندان و اجرای محدودیت‌های طرح جامع همراه بوده است. سخنگوی ستاد مقابله با کرونای مازندران نسبت به برگزاری هرگونه تجمع و دورهمی‌ و رعایت اصول بهداشتی در حمل‌ونقل عمومی شهری هشدار می‌دهد و می‌گوید: ثبات این شرایط تضمینی نیست و عدم‌رعایت نکات بهداشتی می‌تواند بار دیگر مازندران را به وضعیت قرمز بکشاند. نارنجی شدن وضعیت کرونایی استان به‌معنای بهبود نیست و نباید منجر به عادی‌انگاری مردم شود.
جهش ژنتیک دور از انتظار نیست هر چند علوم‌پزشکی مازندران جهش ژنتیک ویروس را تأیید نمی‌کند، اما این اتفاق دور از انتظار نیست و ممکن است در هر نقطه‌ای از کشورمان حتی به غیراز شهرهای این استان، رقم بخورد. عضو هیأت‌علمی انستیتو پاستور آمل معتقد است این موضوع را هم‌اکنون نه می‌توان تأیید کرد و نه به‌طور مطلق می‌توان گفت که جهش ژنتیک کرونا در مازندران رخ نداده است. علی‌اصغر احمدی تأکید می‌کند: در این موارد حتما باید مطالعات دقیق و گسترده علمی انجام شود؛ ضمن اینکه استان‌ها نمی‌توانند برای تشخیص این موضوع ورود کنند و مطالعات باید در مرکز انجام شود. با این حال با توجه به رفتارهای متفاوت و مرموزانه ویروس کرونا، احتمال جهش ژنتیک در هر نقطه‌ای از دنیا می‌تواند وجود داشته باشد. مهم‌ترین نکته در این زمینه رعایت همان پروتکل‌های مقابله با کرونا برای پیشگیری از ابتلاست.
افزایش احتمال آلودگی کرونایی مدیر گروه بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم‌پزشکی مازندران در واکنش به وضعیتی که هر روز در حال بدتر شدن است، می‌گوید: با تغییر الگوی رنگ‌بندی کرونایی به نوعی عادی‌انگاری رفتاری در تمامی سطوح جامعه ازجمله اصناف به‌وجود آمده است که این مسئله با وجود روند افزایشی آمار بیماران با علائم ویروس کرونا طی چند روز گذشته برای درمانگران ما نگران‌کننده است. دکتر فرهنگ بابامحمودی تأکید می‌کند: میزان آلودگی کرونایی در کشور و استان بالاست و با وجود دشواری رعایت پروتکل‌ها برای مردم، باید این روند همچنان تا نابودی ویروس کرونا ادامه داشته باشد. مازندران هم به‌دلیل مسافرپذیری نسبت به سایر استان‌های کشور بیشتر در معرض آلودگی قرار دارد و باید محدودیت‌های تردد به‌خصوص برخورد با پلاک‌های غیربومی همانند ابتدای اجرای طرح ادامه پیدا کند تا بتوانیم به نوعی روند بیماران بستری را در یک مرحله قابل کنترل و ثبات مدیریتی نگه داریم.
کاهش حساسیت‌ها با تغییر رنگ‌ها مازیار رئیسی، یکی از شهروندان بابلی به بی‌توجهی‌های دوباره مردم نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و محدودیت‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید: با وجود اینکه هنوز هم تعداد آمار بستری‌ها افزایشی‌ است و هر روز در شبکه استانی هشدار می‌دهند که محدودیت‌ها به‌شدت رعایت شود، اما کاهش این حساسیت‌ها نسبت به دوران آغاز محدودیت‌ها کاملا مشخص است. باز هم از ساعت 9شب به بعد خیابان‌ها ترافیک است و تقریبا تمام اصناف تا نیمه‌های شب باز هستند. هر جا هم که می‌رویم صف‌های طولانی برای خرید از نانوایی‌ها و فروشگاه‌ها و... تشکیل شده است و وضعیت بازار را هم که اصلا نباید پرسید. سمیرا محمدی، مادر یک دانش‌آموز قائمشهری هم می‌گوید: تا زمانی که وضعیت قرمز است همه نگران هستند و رعایت می‌کنند، اما همان‌هایی که تا چند روز پیش کمتر از خانه بیرون می‌آمدند، امروز بدون ماسک در خیابان حاضر می‌شوند. به‌نظر می‌رسد که مسئولان و نیروی انتظامی هم سختگیری کمتری در این‌باره دارند. چند روز پیش تیم فوتبال پرسپولیس به شهر ما آمده بود و مردم برای دیدار با آنها تجمع کرده بودند. خب، این چه وضعیتی است؟ حتی فرزند خود من هم طرفدار پرسپولیس است و انتظار داشت که پدرش او را به هتل محل اقامت تیم ببرد. احمد مرادی هم ساکن محمودآباد است و از وضعیت مسافران این شهر گلایه می‌کند. او می‌گوید: پلاک‌های غیربومی حق ورود به شهر را ندارند، اما این همه پلاک‌های متفرقه چه کسانی هستند که تردد می‌کنند و کسی هم جلوی آنها را نمی‌گیرد.
پربیننده ترین واریز یارانه 100هزار تومانی به حساب جاماندگان ملاک پرداخت یارانه 100هزار تومانی تغییر می‌کند؟ استخدام 197هزار معلم از میان نهضتی‌ها و حق‌التدریسی‌ها/ تعیین تکلیف رتبه‌بندی معلمان در بودجه‌1400 حیوانی که نصف بدنش زرافه و نصف دیگرش گورخر است +عکس وضعیت عجیب مزار استاد شجریان +عکس
منبع: اقتصاد آنلاین

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/172249/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مراسم بزرگداشت شهید سپهبد قرنی در خرم آباد

باغداران مبارزه به موقع با آفات درختان مرکبات را جدی بگیرند

تجهیز کریدورهای حمل بار مازندران به سامانه هوشمند توزین

پلاژ‌های دولتی در سواحل باید مورد استفاده مردم قرار گیرد

طرح ارتقای تصفیه خانه آب رامسر آغاز شد

تجارت گمرکات مازندران و پاکستان از مرز 11 میلیون و 700 هزار دلار گذشت

تجارت گمرکات مازندران و پاکستان از مرز 11 میلیون دلار گذشت

معرفی سرپرست جدید نهاد نمایندگی در دانشگاه پیام نور همدان

واکنش میرسلیم به ادعای تذکر رهبری به برخی مسئولان درباره گشت ارشاد /هرکسی در مقابل احکام الهی بایستد آدم فاسقی است

کاهش طغیان رودهای مازندران با رشد چهار برابری لایروبی

واگذاری سهام باشگاه پرخرج به هلدینگ خلیج فارس غیرقانونی است

گام اساسی دولت سیزدهم در عرصه دیپلماسی اقتصادی

انتخاب بهترین دوربین کانن: چالشی جذاب برای عکاسان!

افزایش چهار برابری لایروبی رودخانه‌های مازندران.

نماینده مجلس: از فراجا برای اجرای طرح نور حمایت می‌کنیم

سفر وزیر کشور به استان مازندران

جاده هراز بازگشایی شد

طرح تعیین حریم گسل‌های قائمشهر به اتمام رسید

بیشترین میزان بارش باران با 53 میلی‌متر در آمل به ثبت رسید

برگزاری کنفرانس علمی ادواری «بازتوانی بیماری های عصبی – کمر درد»

ثبت هوشمند تخلفات اضافه تناژ ناوگان باری در مازندران

شادی کشاورزان مازندرانی از بارش رحمت الهی

خط کشی یکصد کیلومتر از جاده‌های ارتباطی مازندران

وحیدی: زیرساخت‌های رفاهی و تفریحی موجود در سواحل باید مورد استفاده عموم قرار گیرد

مازندران مجهز به سامانه هوشمند ثبت تخلفات اضافه تناژ ناوگان باری

شهره ایرانیان به رعایت عفاف و حجاب/ انتخابات الکترونیک است

افزایش 21 درصدی دستگیری خرده فروشان مواد مخدر در مازندران

انتخابات الکترونیک است / شهره ایرانیان به رعایت عفاف و حجاب

تیم هورسان رامسر انصراف داد/ سایپا به لیگ برتر والیبال بازگشت

دادگاه های برخط گامی برای شفاف سازی است

13 اردیبهشت افتتاحیه راهیان نور غرب و شمالغرب کشور

آقاتهرانی: پای کار اجرای طرح نور پلیس می‌مانیم

تاکید استاندار جدید بر توسعه و توازن یکپارچه مازندران

مراسم تودیع و معارفه استاندار مازندران

بهره برداری از سالن ورزشی هنرستان دخترانه نور

160 کیلومتر از رودخانه های مازندران لایروبی شد

4 نماینده از مازندران در تیم ملی فوتبال دختران زیر 18 سال

اجرای طرح نور در مراکز درمانی کهگیلویه و بویراحمد

محور هراز مسدود است

قدردانی وزیر کشور از فراجا در اجرای «طرح نور»

وزیر کشور: استاندار جدید مازندران در حوزه اقتصاد متخصص است/ نوری: توجه جدی به اقتصاد دریا پایه خواهیم داشت

آیا می شود پول را کپی کرد ؟ ببینید

علت تغییر استاندار مازندران چه بود؟ | ویدئو

پسربچه 5ساله خاله خود را به ضرب گلوله کشت

بازگشایی محور هراز

محور هراز بازگشایی شد

یک پیش‌بینی تکان‌دهنده از وضعیت تورم در ایران

اجرای طرح نور تأمین کننده منافع زن و خانواده است

برگزاری دومین کنگره 8 هزار شهید گیلان با حرکت جهادی

گردهمائی عهد حضور ویژه ائمه جمعه تا پایان سال در 8 منطقه کشور + فیلم