پیام مازند

آخرين مطالب

کیوی مازندران ، تحریم شکن خوشمزه مقالات

کیوی مازندران ، تحریم شکن خوشمزه
  بزرگنمايي:

پیام مازند - نوشهر – ایرنا – کیوی مازندران و بویژه غرب استان با وجود برخی تحریم ها ، به کشورهای همسایه شمالی و جنوبی صادر می‌شود و این میوه سرشار از خواص شگفت انگیز زینت بخش سفره مردمان آن دیار شده است.

به گزارش ایرنا ، خاستگاه اصلی میوه کیوی کشور چین است که در ابتدای قرن بیستم به نیوزیلند برده شد و در آنجا به صورت تجاری کشت شد. ایرانیان تا آن زمان هیچ شناختی از این میوه نداشتند تا اینکه در سال 1347 مرحوم مهندس پناهی که تحصیلکرده فرانسه بود یک نهال نر و یک نهال ماده کیوی را به عنوان سوغات این مسافرت ، به ایران آورد و در اسفندماه همان سال در شهر رامسر واقع در غرب مازندران کشت نمود.
پس از دو سال بررسی بر روی این دو نهال کیوی ، سرانجام گزارش نهایی کیوی فروت در شمال ایران تقدیم موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر شد و اعلام گردید که کیوی فروت فقط می‌تواند در شمال ایران از آستارا تا گرگان مورد کشت و بهره‌برداری قرار گیرد.
با آنکه کشاورزان و باغداران غرب مازندران شناخت کافی از نحوه کاشت و برداشت این میوه وارداتی نداشتند و اطلاعات کارشناسان هم در این زمینه محدود بود اما با این وجود برخی از آنها اقدام به کاشت نهال های کیوی نمودند و با گذشت زمان گرایش باغداران به سوی کاشت نهال کیوی بیشتر شد تا جایی که هم اکنون بخش قابل توجهی از زمین های کشاورزی غرب مازندران به زیر کشت این میوه پرخاصیت رفته و در بازار های داخلی و خارجی حرفی برای گفتن دارد.
کیوی ، ضد سرطان
یک کارشناس صنایع غذایی درباره خواص کیوی به خبرنگار ایرنا گفت : کیوی دارای مواد غذایی بالا و میزان کالری بسیار پایینی است و به این خاطر در رده میوه‌های بسیار مفید قرار دارد.
مریم منصوری افزود : کیوی با داشتن آنتی‌اکسیدان فراوان خاصیت ضدسرطانی بسیاری دارد و امکان مبتلا شدن به بعضی از سرطان‌ها را کاهش می‌دهد.
وی با بیان اینکه ویتامین ث موجود در کیوی دو برابر پرتقال، 6 برابر لیمو ترش و میزان مواد مغذی آن هشت برابر سیب است ، اظهار داشت : کیوی همچنین دارای ویتامین های ای ، ب1، ب2، ب3 و فولیک اسید می باشد و در یکصد گرم آن 331 میلی‌گرم پتاسیم، 26 میلی‌گرم کلسیم و 40 میلی‌گرم فسفر وجود دارد.
منصوری خاطر نشان کرد : این میوه به دلیل خاصیت کاهندگی که بر سطح‌ تری گلیسیرید دارد از غلظت خون می‌کاهد و از تنگ شدن عروق و بروز انواع سکته‌ها جلوگیری می‌کاهد.
به گفته این کارشناس ، اگزالات موجود در کیوی مانع جذب کلسیم می‌شود و بهتر است 2 تا 3 ساعت قبل و بعد از مصرف لبنیات این میوه را میل نکنید تا مانع جذب کلسیم نشود.
وی یادآور شد :به منظور هضم آسان تر غذاهای سنگین گوشتی ، خوردن کیوی توصیه می شود.
کیوی و بازار داغ داخلی و خارجی
یک باغدار تنکابنی درباره آخرین وضعیت بازار کیوی گفت : در حال حاضر تمامی محصول کیوی این منطقه پس از آنکه قند آنها کامل گردید از باغ ها چیده شده و به سردخانه ها انتقال یافته است تا در زمان مشخص به بازارهای داخلی و خارجی عرضه شود.
ابراهیم مدیر الرعایا در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : امسال قیمت کیوی به واسطه فراهم شدن امکان صادرات بسیار خوب بود و برخی باغداران تا 10 هزار تومان در هر کیلو محصول خود را فروختند.
وی اظهار داشت : در بازار داخلی نیز قیمت میوه ها بالاست و هیچ نگرانی در این زمینه وجود ندارد و خوشبختانه پس از سال ها کسادی بازار ، امسال وضع به مراتب بهتر است و همه از این شرایط راضی هستند.
به گفته این باغدار ، دولت در برف سال 92 و سرمازدگی سال 95 کمک قابل توجهی به باغداران منطقه کرد و اکنون نتیجه آن را مشاهده می نماییم.
وی یادآور شد : در سال های اخیر گونه جدیدی از کیوی به نام توسرخ (خونی) تولید شده که به دلیل ماندگاری کم مورد استقبال واقع نشده و اگر این مشکل برطرف گردد تنوع بیشتری را در نوع کیوی ها شاهد خواهیم بود.
افزایش تقاضا برای صادرات کیوی
یک صادرکننده نمونه در غرب مازندران درباره وضعیت صادرات کیوی گفت : به دلیل همزمان نبودن زمان برداشت کیوی ایران با کشورهای دیگر بویژه چین و نیوزلند ، این محصول همیشه از بازار خوبی در بین کشورهای همسایه برخوردار بوده و امسال نیز تقاضای خارجی برای کیوی بسیار زیاد است.
سبحان فیاض در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : برای حفظ بازارهای خارجی ، تولید کیوی با کیفیت ، راه اندازی خط مدرن سورتینگ یا بروز کردن دستگاه های فعلی در کنار بسته بندی های شیک و مشتری پسند بسیار ضروری است که خوشبختانه در سال های اخیر اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفته است.
وی اظهار داشت : در بخش صادرات محصولات کشاورزی، بازارها از رونق خوبی برخوردار هستند و تحریم ها تاثیر چندانی بر فعالیت ما نداشته است.
به گفته این صادر کننده نمونه استان مازندران ، در حال حاضر تقاضا در حوزه صادرات بسیار زیاد است به طوری که با کمبود ماشین آلات و نیروی انسانی مواجه هستیم.
وی یادآور شد : از پانزدهم مهرماه به طور متوسط هفته ای 2 الی 3 کانتینر از محصولات کشاورزی و باغی منطقه بویژه کیوی به کشورهای هند ، روسیه و حوزه خلیج فارس صادر می شود و این روند همچنان ادامه دارد.
صادرات 4 هزار تنی کیوی
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تنکابن در این باره به خبرنگار ایرنا گفت : کیوی در مقایسه با سایر درختان نیمه گرمسیری با آفات و بیماریهای کمتری مواجه بوده و خسارت زیادی از این نظر متحمل نمی شود و مقاومت آن به سرما بیش از مرکبات است.
ابراهیم کاویانی با بیان اینکه کیوی احتیاج به رطوبت و آب دارد و به دمای 10 درجه سانتیگراد زیر صفر نیز مقاوم است ، افزود : در حال حاضر سطح زیر کشت کیوی در این شهرستان سه هزار و800 هکتار است و بیش از پنج هزار بهربردار مشغول به فعالیت هستند.
وی با بیان اینکه برداشت کیوی هر ساله از نیمه دوم آبان ماه آغاز می شود ،اظهار داشت : با توجه به شرایط مساعد جوی در سال جاری پیش بینی می شود که 85 هزار تن کیوی از باغ های این شهرستان برداشت و به بازار مصرف عرضه می شود.
کاویانی با اشاره به اهمیت صادرات محصولات کشاورزی بویژه کیوی ، خاطر نشان کرد : امسال تاکنون بیش از 4 هزار تن محصول کیوی از شهرستان تنکابن به کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر شد.
وی یادآور شد : ایجاد صنایع تبدیلی در منطقه می تواند ارزش افزوده بیشتری برای کیوی و مرکبات منطقه به همراه داشته باشد و از سرمایه گذاری در این زمینه استقبال می کنیم.
صادرات محصولات کشاورزی زیر سایه تحریم ه ا
معاون سیاسی ، اجتماعی و امنیتی فرمانداری ویژه تنکابن در حاشیه بازدید از سردخانه ها و سورتینگ محصولات کشاورزی این شهرستان به خبرنگار ایرنا گفت : تولیدات کشاورزی یکی از کالاهای استراتژیک استان مازندران و بویژه شهرستان تنکابن است و بنابراین از تمامی فعالان این عرصه که در جهت رونق بخشیدن به این محصولات تلاش می کنند حمایت می نماییم.
ابراهیم عسگرپور بر ضرورت تحقق شعار سال ( جهش تولید ) تاکید کرد و افزود : تمامی فعالان این بخش از تولید کنندگان تا صادرکنندگان در سخت ترین شرایط تحریم ها به کمک دولت آمدند تا محصولات این منطقه را به خارج از کشور صادر و ارزآوری خوبی برای کشور به ارمغان آورند.
وی اظهار داشت : در بازدید از یک سردخانه و سورتینگ محصولات کشاورزی حدود 300 نفر از کارگران منطقه مشغول به فعالیت بودند که بسیار ارزشمند بود و زمینه اشتغال خوبی در این شرایط سخت فراهم کرده بود.
عسگرپور بر حمایت از بخش کشاورزی تاکید کرد و افزود : هر چقدر میزان رضایتمندی کشاورزان و باغداران افزایش یابد به همان میزان رغبت آنها به فروش زمین هایشان کمتر خواهد شد و این اراضی با ارزش برای آیندگان حفظ می شود.
وی یادآور شد :صادرات محصولات کشاورزی شهرستان بویژه کیوی نوید بخش روزهای خوبی برای فعالان این عرصه خواهد بود و امیدواریم این روند همچنان ادامه داشته باشد.
بر اساس اعلام سازمان جهاد کشاورزی مازندران سال گذشته صادرات دو میوه مرکبات شامل پرتقال و نارنگی و همچنین کیوی به حدود 300 هزار تن رسید که نسبت به سال 97 حدود 2 برابر بیشتر بوده است.از این میزان حدود 175هزار تن پرتقال و نارنگی 125هزار تن کیوی به کشورهای حاشیه دریای خزر ، خلیج فارس و کشور هندوستان صادر شده است.
استان مازندران با برخورداری از تنها 2 و نیم درصد از سطح زراعی کشور ، سالانه 11 درصد از ارزش اقتصادی محصولات کشاورزی کشور را در اختیار دارد.
برچسب‌ها
تنکابن ایرنا مازندران کشاورزی صادرات غیر نفتی

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/172912/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تولید بیش از 587 میلیون کیلو وات ساعت انرژی خالص در نیروگاه نکا

طغیان رودخانه میرود در بابل

آزادسازی یک هکتار از اراضی ملی بابل

ادعای عبور آزادراه قائمشهر_ ساری از محوطه تاریخی پایه علمی ندارد

وزیر ناتوان و برکنار شده چطور استاندار مازندران می‌شود؟

پیش‌بینی 80 درصدی نشاء مکانیزه در بهشهر

شرایط ترافیکی و جوی در راه‌های مازندران

پیش به سوی کیش ایمن‌تر/ استخدام آتش نشان آقا از میان کیشوندان

شاعر کیشوند، "وعده‌ی صادق" را روایت کرد: نشست مرهم از این مژده بر جراحت قدس

تحریم‌ های سفت و سخت و جدید آمریکا علیه ایران

افزایش کرایه‌‌ های تاکسی از این حد ممنوع شد

ضبط و معدوم‌سازی 700 کیلوگرم مواد خام دامی در مرکز لرستان

اعلام محدودیت‌های ترافیکی در جاده‌های مازندران

تولید برنج سالم در شالیزارهای رامسر

تخصیص 108 میلیارد اعتبار برای طرح های آب و خاک محمودآباد

اعلام محدودیت‌های ترافیکی پایان هفته در جاده‌های مازندران

پرده جدیدی از شبکه نمایش‌های خانگی؛ آیا حرف اول و آخر را پول می‌زند؟

انسداد 10 محور روستایی براثر سیلاب بهاری در مازندران

مهدوی سرپرست ورزش وجوانان نکا شد

نمایشگاه آثار هنرمندان تجسمی دربهشهر

ضارب 3 دختر دانش‌آموز دستگیر شد ؛ او هم یک نوجوان است

تداوم بارش باران تا ظهر امروز در مازندران

آغاز همایش ملی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی سراسر کشور

ضارب دختران دانش‌ آموز در آمل دستگیر شد

ماجرای تجاوز 4 پسر جوان به دو دختر نوجوان

یک خبر خوب و خوشحال‌ کننده برای سربازان

رئیس آموزشکده فنی و حرفه‌ای شماره دو پسران سروش معرفی شد

ارسال پیامک واریز اشتباهی شگرد کلاهبرداری مرد زندانی

فراجا اطلاعیه مهم صادر کرد+ جزئیات

ضارب متواری دانش آموزان آملی دستگیر شد

شگرد عجیب کلاهبرداری مرد جوان از داخل زندان

آغاز توزیع تخم نوغان در مازندران

تردد در راه های مازندران عادی و روان است

اجری موفق طرح نور در کرمانشاه

نخستین نشاء مکانیزه برنج در بهشهر

نشست ستاد استانی کنگره ملی شهدای غریب در گلستان برگزارشد

جانباز سرافراز «علی طحان سفلی» به خیل همرزمان شهیدش پیوست

راهیابی دانشجوی دانشگاه آزاد نور به اردوی تیم ملی امید بوکس

برنامه عملیاتی برای تسریع در امر خدمت رسانی بهتر به جامعه ایثارگری طراحی شده است

استان البرز شهدای بزرگی را تقدیم نظام کرده است

دیدار معاون مددکاری و مشارکت های مردمی بنیاد شهید و امور ایثارگران با نماینده ولی فقیه و استاندار البرز

قوانین مصوب با اعتبارات بنیاد شهید همخوانی ندارد

دستگاه های جوجه کشی شرکت مکانیزاسیون در مسیر صادرات

رسیدگی به درخواست 41 متقاضی توسط سرپرست بنیاد شهید و امور ایثارگران آذربایجان شرقی

مرگ خاله بر اثر تیراندازی خواهرزاده پنج ساله

کشف جسد یک دانشجو در ارتفاعات سرچشمه

معاون سلامت و توانمندسازی اجتماعی  بنیاد شهید و امور ایثارگران با جمعی از جانباران قطع نخاعی دیدار کرد

سیلاب بهاری راه 7 روستای مازندران را مسدود کرد

زمینه‌های فرهنگ‌سازی حجاب؛ گرایش ذاتی به حیا و خانواده‌دوستی

وزیر ناتوان و برکنار شده، چطور استاندار استانی چون مازندران می شود؟ /از عجایب و غرایب دولت رئیسی