پیام مازند

آخرين مطالب

حال ناخوش بهره‌برداران مراکز آب درمانی مازندران در شرایط کرونایی مقالات

حال ناخوش بهره‌برداران مراکز آب درمانی مازندران در شرایط کرونایی
  بزرگنمايي:

پیام مازند - نوشهر- چراغ مراکز و مجتمع‌های آبگرم مازندران همانند برخی دیگر از مشاغل کشور از زمان شیوع یکباره ویروس کرونا از سال گذشته تاکنون همچنان خاموش است که آسیب‌های جدی به کسب و کار فعالان این بخش و مشاغل وابسته به آن وارد کرد.

به گزارش ایرنا ، همزمان با شیوع ویروس کرونا از اواخر بهمن ماه سال گذشته تاکنون هرگاه سرعت انتشار این ویروس افزایش و در پی آن آمار مبتلایان به کرونا و جانباختگان براثر بیماری کووید-19 بیشتر شد، حلقه محدودیت ها نیز برای قطع زنجیره انتقال این ویروس برابر مصوبه های ستاد مقابله با کرونا تنگ تر شد که مهم ترین اقدام در این راستا تعطیلی بسیاری از کسب و کارها و مشاغل پرخطری مانند آرایشگاه ها ، فضاهای ورزشی ، مراکز پذیرایی ، رفاهی ، گردشگری ، سفره‌خانه سنتی ، بازارهای هفتگی ، محدودیت های تردد جاده ای بود که تعطیلی مجموعه‌های آبی مانند استخرها و نیز مراکز و مجتمع های آبگرم یا به اصطلاح آب‌درمانی از این دست مشاغل محسوب می شوند.
رفته رفته با گذر زمان بیشتر مشاغل و فعالیت های اقتصادی مازندران به دنبال تغییر وضعیت کرونایی از حالت قرمز به زرد و نارنجی برابر مصوبه های ستاد ملی با رعایت دقیق شیوه نامه های بهداشتی یکی پس از دیگری از سر گرفته شد منتهی چراغ مراکز و مجتمع های آبگرم استان همچنان خاموش ماند و فضای انجماد فعالیت مجموعه های آبگرم اغلب سرمایه گذاران و فعالان در این بخش را با نگرانی جدی روبرو کرد.
هرچند بنا به تاکید مسئولان دست اندرکار ، هرگونه اقدام خلاف مصوبه های ستاد ملی مقابله با کرونا گامی موثر برای شیوع بیشتر ویروس ، تهدید سلامت مردم و نیز بر باد رفتن تمامی زحمات متولیان امر بویژه کادر بهداشت و درمان محسوب می شود اما می توان مدعی شد که فعالیت مراکز آبگرم سبب می شد تا عده زیادی از مسافران و گردشگران برای استفاده از این مراکز به شهرستان های غربی این استان بویژه رامسر سفر کنند.
برابر آمار ، از مجموع نزدیک به 30 واحد چشمه های آبگرم معدنی در خطه غربی مازندران ، یک مورد در بخش چمستان نور، یک مورد در شهرستان نوشهر و یک مورد دیگر درمنطقه لاریجان جاده هراز و بقیه نیز در شهرستان رامسر قرار دارد که متاسفانه با شیوع یکباره ویروس کرونا این مراکز تعطیل شد که خسارت جبران ناپذیری به صاحبان این بخش وارد کند.
کارشناسان معتقدند که فعالیت این مراکز علاوه بر خواص طبی و درمانی که در جای خود محل بحث دارد ، تاثیر بسزایی در رونق صنعت گردشگری در این خطه گردشگرپذیر استان داشته است و با تعطیلی بکباره آن ها براثر شیوع ویروس کرونا شرایط شکننده ای را تحمیل بهره برداران و حتی آن دسته از مشاغلی که به نوعی درآمدشان به فعالیت این مراکز ارتباط داشت تحت تاثیر قرار داد.
سرمایه که سرگردان است
انباشت بدهی و عدم تناسب درآمد با بدهکاری به دلیل تعطیلی متداوم مجموعه های آبگرم پاندمی این روزهای مجتمع های گردشگری مازندران است به طوری که یکی از بهره برداران مجتمع آب گرم "کش " و "سنگ بنه " ساداتشهر و کتالم شهرستان رامسر در اینباره گفت: هرچند همه باید تلاش کنیم تا به هرشکل ممکن ویروس کرونا را شکست دهیم تا به زودی از این بحران رهایی یابیم اما تعطیلی حدود 10 ماهه مجتمع آب درمانی زندگی من را به عنوان فعال بخش گردشگری مورد آسیب قرار داد و نتیجه آن بیکاری کارگران این مجموعه بود. 
ابوالفضل قلمی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : استفاده مجتمع آب گرم دوستاران زیاد دارد و حتی در فصول سرد سال نیز بسیاری از مسافران ، گردشگران داخلی ، خارجی و بسیاری از بیماران مبتلا به کمردرد و پادرد هم در این مجتمع پذیرش می شدند و از آب معدنی و گرم آن استفاده می کردند.
وی با اعلام آنکه در روزهای فصول سرد سال به طور میانگین دست کم 80 نفر و در فصول گرم حتی آخرهای هفته دست کم 200 نفر در این مجتمع پذیرش می شدند، ادامه داد : در هر یک از این مجتمع ها به طور متوسط 10 کارگر مشغول به کار بودند که اکنون به دلیل تعطیلی مجموعه بیکار شدند ضمن اینکه درآمد کارکنان بسیاری از فروشگاه ها ، آژانس های تلفنی ، واحدهای اقامتی و دیگر فعالان اقتصادی منطقه نیز همراه با تعطیلی این مراکز با کاهش چشمگیری مشتری و کاسبی روبرو شدند.
این بهره‌بردار با اشاره به آنکه آب مجتمع از دل زمین می جوشد و حرارت آن بسیار بالا است گفت که حدود 40 سال پیش تاکنون این مرکز فعالیت دارد و سه سال پیش برای نوسازی و تجهیز آن مانند ساخت جکوزی ، رستوران ، پارکینگ و نیز استخر تمامی دارایی خود را فروخته و هزینه مجموعه کردم به امید آنکه سرمایه گذاری من روزی برگردد که البته در شرایط عادی سرمایه گذاری معقولی محسوب می شد و به سرعت می توانست سرمایه گذاری من را برگرداند منتهی با آمدن کرونا این خواب رویایی به برباد رفت.
قلمی افزود : با وجود دستورات پی در پی در مورد تعطیلی مجموعه های آب گرم منطقه تا به امروز هیچگونه دلگرمی و حمایتی از بهره برداران مراکز آبگرم در رامسر نشد و حتی شهرداری این شهر نیز چکی که بابت بدهی عوارض و مالیات از من دریافت کرده بود در اوج دوران کرونا آن را در بانک عامل برگشت زد.
بیکاری کارگران
بهره بردار آب درمانی شهرستان نوشهر نیز در این مورد به خبرنگار ایرنا گفت که از سال پیش با صرف سرمایه حدود 2 میلیارد تومانی، برای ارائه خدمات بهتر به مردم و همچنین فعالیت در بخش گردشگری، مجموعه آبگرم "لاروسر" را راه اندازی کردم اما نمی دانم تا کی باید در انتظار بمانم که ویروس کرونا از بین برود و فعالیت این مجموعه از سرگرفته شود.
حافظ بائی لاشکی ادامه داد: روزانه در بدترین شرایط صدها نفر در این مرکز آبگرم پذیرش می شدند و در ابتدای راه پیش از شیوع ویروس کرونا کسب و کار رونق خوبی داشت، اما امروز نه تنها میلیاردها تومان سرمایه‌ام بلا استفاده شده است ، بلکه کارگران و مشاغل مرتب با این بخش نیز به دلیل غیر فعال شدن آب گرم تقریبا با بیکاری دست و پنجه نرم می کنند.
کمک یک میلیاردی دولت
رییس اداره میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی رامسر نیز به در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به تسهیلات کرونایی دولت اشاره کرد و افزود: دولت برای تمامی این مراکز آب درمانی یا به اصطلاح آب گرم تسهیلات کرونایی یک میلیاردتومانیدر نظر گرفته است که برای همه فعالان و بهره برداران این بخش قابل دریافت است. 
ونادر سحرخیز گفت: مراکز و مجتمع های آب درمانی متاسفانه جزء مشاغل و صنوف پرخطر بود که طبق مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا از زمان شیوع این ویروس تاکنون هیچگونه فعالیتی نداشته اند. اما تداوم تعطیلی این مراکز علاوه محروم شدن بسیاری از بیماران، بلکه فعالان صنعت گردشگری و همچنین مشاغل سطوح مختلف مرتب با این حوزه را نیز تحت تاثیر قرار داد.
وی با اعلام آنکه نزدیک به 30 واحد آب گرم به سبک سنتی و نوین در این شهرستان وجود دارد گفت که در میان این مراکز آب گرم 2 واحد آن به صورت خصوصی فعالیت دارند و ضمن آنکه تعداد زیادی از افراد هم در این مراکز مشغول فعالیت بودند که از زمان شیوع کرونا همچنان از کار بیکار شده اند.
سحر خیز افزود : هرچند دولت به هر کدام از واحدهای آب گرم بخش خصوصی حدود یک میلیارد تومان برای جبران خسارت پرداخت کرده است منتهی با این حال اغلب مسافران و گردشگران در این ایام به خاطر استفاده از اب گرم به این شهرستان سفر می کردند ضمن آنکه برای اقامت آن ها نیز طی چند سال گذشته تاکنون مراکز اقامتی فراوانی احداث شده است.
پیشتر نیز مسئولان گردشگری مازندران خسارت تعطیلی ناشی از شیوع ویروس کرونا را برای صنعت گردشگری استان حدود 6 هزار میلیارد ریال برآورد کرد که بیشترین آن مربوط به بخش های اقامتی بود. در حال حاضر حدود چهار هزار واحد گردشگری فعال در استان داریم که حدود 16 هزار نفر در آنها به صورت مستقیم اشتغال دارند. 
استان مازندران به واسطه میزبانی حدود 30 میلیون نفر مسافر و گردشگر در سال ، گردشگر پذیرترین استان کشور محسوب می شود. بر اساس گزارش های رسمی اشتغال مستقیم و غیر مستقیم حدود 120 هزار نفر در این استان به گردشگری وابسته است.
مازندران فقط در بخش اقامتگاههای رسمی برای پذیرش یک میلیون و 200 هزار نفر شب گردشگر تخت تعریف شده استاندارد دارد. صنعت گردشگری مازندران که با شیوع ویروس کرونا از اسفند ماه سال گذشته با تعطیلی مواجه شد ، به دلیل تداوم جولان این ویروس همچنان در تعطیلی به سر می برد.
برچسب‌ها
نوشهر ویروس کرونا مازندران آبگرم
پروندهٔ خبری
کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/173235/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آغاز ماراتن علمی 38 هزار داوطلب آزمون سراسری در مازندران

آبشار زیبای داله‌لان نور‌آباد+فیلم

39 تغییر کاربری غیر مجاز در ساری قلع و قمع شد

آغاز نوبت اول کنکور 1403 در مازندران

ثبت رکورد 17 میلیون قطعه جوجه ریزی در مازندران برای اولین بار در کشور

صحبت های دادستان کل کشور درباره اجرای طرح نور

حضور مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گلستان در برنامه زنده صبح عالی

بنیاد باید به نهاد راهبردی و مطالبه‌گر تبدیل شود

تکریم و سپاسگزاری استاندار و مدیرکل بنیاد مازندران از والدین معزز شهیدان والامقام سروی

فعالیت 21 بانک نشا در آمل/کشت مکانیزه 24 هزار هکتاری

فواید و مضرات باران 48 ساعته مازندرانی‌ها

توجه به زیرساخت‌های حوزه امنیت غذایی یک ضرورت است

برگزاری بیش از 300 برنامه هفته کار و کارگر در مازندران

خروج 5 پزشک خانواده از چرخه بهداشت و درمان در جویبار

فاز دوم شهرک صنعتی محمودآباد راه‌اندازی می‌شود

برگزاری دوره‌های رایگان آموزش صنایع دستی در لرستان

شرکت 27 واحد تولیدی مازندران در نمایشگاه اکسپو

ربودن کودک 4 ساله از مقابل چشمان مادرش

تغییراتی در چشم که باید نگران تان کند!

چرا رهبری درباره گشت ارشاد و طرح نور تذکر داده بودند؟

حادثه تلخی که برای یک اتوبوس در اصفهان رخ داد

قابلیت جدیدی از اندروید 15 برای استفاده از گوشی در تاریکی

اعلام حمایت طلاب حوزه علمیه خواهران استان آذربایجان شرقی از طرح نور فراجا

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

انتخابات در خرم‌آباد و چگنی به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود

تاثیر سفر‌های نوروزی در بازار مسکن شمال

چگونه کشور‌های جهان از خورشید طلا و از باد پول می‌سازند؟!

رصد صفحات فضای مجازی قم در قالب طرح نور /به 150 نفر تذکر داده شد

توضیحات پلیس درباره طرح نور/ 90 درصد تذکر گیرندگان حجاب، پوشش خود را اصلاح کردند

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

خادم: پیچ هرز را هر چقدر بپیچانی، هرز است

40 درصد روستاهای بابل از نعمت گاز برخوردارند

تاخیر در واریز وجه قابل پرداخت کالابرگ فروشندگان را به دردسر انداخت

(تصاویر) اسکناس دوره ناصرالدین شاه قاجار چه بود و ارزش آن چقدر بود؟

استقلال سیاسی کشور ایران بی‌مثال است / تداوم جدی در اجرایی شدن طرح نور

تجمع بانوان قمی حمایت از طرح نور عفاف و حجاب

بازدید منتخبان مردم قم در مجلس از مرکز تحقیقات اسلامی نور

محمد خوش‌چهره: «اقتصاد» میدان شلغم‌فروشان شده است!

تجمع بانوان قمی در حمایت از طرح نور عفاف و حجاب

وضعیت راه‌های کشور؛ ترافیک سنگین در جاده‌های چالوس، هراز و آزادراه تهران - شمال

حمایت همه جانبه دستگاه قضایی استان از طرح نور فراجا

بازدید جامعه ورزش کشور از یادمان‌های جنوب غرب خوزستان

اظهارات سردار جعفری در مورد طرح نور، ماجرای تذکر رهبر انقلاب و لایحه حجاب/ فرمانده قرارگاه فرهنگی اجتماعی بقیه الله (عج) سپاه: همه باید از طرح نور حمایت کنند

پرونده مافیایی در دنیای ایجنت‌ها؛ وقتی کمیسیون انتقال منجر به تهدید می‌شود

قدردانی بانوان در مرکز گلستان از مجریان طرح ملی «نور»

وضعیت ویتامین دی مازندرانی ها رو به بهبود است

نرخ جدید عوارض آزادراه خرم آباد - پل زال اعلام شد

حمایت بیش از هزار استاد حوزه علمیه قم از اجرای طرح «نور» فراجا