پیام مازند

آخرين مطالب

فعالیت 1800 «خانه نور» در کشور/ لزوم ایجاد «خانه های نور» در مراکز قرآنی روستاها فرهنگي

فعالیت 1800 «خانه نور» در کشور/ لزوم ایجاد «خانه های نور» در مراکز قرآنی روستاها
  بزرگنمايي:

پیام مازند - معاون فرهنگی و هنری ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور از فعالیت 1800 «خانه نور» در کشور خبر داد و گفت: باید در مراکز قرآنی روستاها، «خانه های نور » را ایجاد کنیم.
به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان ، «سعید سعادتی» امروز سه شنبه 23 دی در دومین جلسه شورای سیاستگذاری طرح ملی انتخاب و معرفی روستای قرآنی ایران گفت: مهمترین اقدامی که باید در مورد این موضوع صورت بگیرد، این است که هرچه سریع تر این طرح را به شورای طرح ملی کشور ارایه دهیم تا مصوب شود و بدانیم که ریل گذاری شده و دیگه با تغییر افراد و رویکردها مانعی در تحقق آن ایجاد نخواهد شد،چون رویدادهایی مانند طرح ملی انتخاب و معرفی روستای قرآنی ایران سه سال طول می کشد تا به اهداف میانی خود دست پیدا کند.
معاون فرهنگی و هنری ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور با اشاره به روستاهای کشور تصریح کرد: ما حدود 21 میلیون نفر به اندازه جمعیت کشور سوریه ساکنان روستایی داریم ولی در بررسی های صورت گرفته مشخص شده است که این روستاها کمترین و ناچیزترین سهم را از حوزه فرهنگ هنر دارند؛ این شامل صدا و سیما ، وزارت ارشاد و سایر دستگاه های مربوطه می شود، بنابراین بررسی هویت و جایگاه روستاها می تواند به ارتقای این شاخص ها کمک کند.
وی اظهار کرد: ما یک میلیون و 200 نفر جمعیت عشایری داریم که به اندازه جمعیت کشور بحرین می باشد که فقط حدود 30 درصد آنها جا به جا می شوند و مابقی دارای مسکن بوده و ثابت هستند و تقریبا یک شبه روستایی می باشند و با توجه به مصوبات اخیر هم که در شورای عشایر و روستا با هم ادغام شدند اگر بخش عشایر هم در این طرح دیده شود، می تواند برنامه های طرح را تکمیل کند. اما در خصوص بحث شاخص ها با توجه به اینکه دستگاه هایی مانند کمیته امداد و بسیج و کانون ها که در روستاها حضور دارند ازحدود 25 هزار مرکز 13 هزاز مرکز در روستاها است بر همین اساس چند شاخص وجود دارد که می تواند به این شاخص ها اضافه شود، یکی از این شاخص ها طرح تلاوت نور است، ما حدود 35 هزار مصادیق از 85 هزاز مصادیق روزانه یک صفحه می خوانیم که این طرح هم می تواند اضافه شود.
وی با اشاره به بحث تفاسیر به عنوان یکی دیگر از شاخص ها در طرح ملی انتخاب و معرفی روستای قرآنی ایران تصریح کرد: هم تفسیر کوتاه و هم تفسیرهایی به شکل نرم افزاری در روستاها ارایه می شود که در بین دو نماز پخش می شود که این هم باید به این طرح اضافه شود. همچنین بحث صحیفه خوانی و نهج البلاغه می باشد که طبق فرمایش مقام معظم رهبری برای فهم درست باید این دو کتاب در کنار قرآن باشند که حدود پنج سال نهج البلاغه خوانی و دو سال صحیفه خوانی توسط تیم های تبلیغی شروع شده است که کاملا به صورت مردمی و بدون هیچ گونه هزینه ای انجام می شود.
معاون ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور با اشاره به پخش اذان خاطرنشان کرد: خوشبختانه هنوز هم روستاهایی در کشور داریم که در پشت بام اذان می گویند. ما می توانیم این فرهنگ را در روستاها جریان سازی و احیا کنیم و بخش اذان از مأذنه های مسجد بسیار مهم است، بنابراین پخش اذان به صورت مردمی و خودجوش می تواند به احیای این فرهنگ در روستاها کمک کند.
وی افزود: در این طرح باید فعالیت های اختصاصی خواهران هم مورد توجه قرار بگیرد، چون بعضی از روستاها اجازه هیچ گونه فعالیتی به خواهران نمی دهند، انشالله این هم شاخصی باشد که ما در این مسیر حرکت کنیم.
معاون ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور تصریح کرد: همچنین باید در مراکز قرآنی روستاها، «خانه های نور » را هم اضافه کنیم. ما در حال حاضر 1800 خانه نور داریم که این مسئله هم می تواند در بررسی ها مورد توجه قرار گیرد.
وی با اشاره به افزایش فعالیت های فضای مجازی در روستاها تصریح کرد: بحث تولیدات فضای مجازی در روستاها بسیار افزایش یافته است. طبق فراخوانی که ما سه سال پیش دادیم 200 اثر دریافت کردیم ولی امسال که هنوز جشنواره به پایان نرسیده، بیش از دو هزار اثر رسیده است؛ بنابراین فضای مجازی در روستاها بسیار ارتقا پیدا کرده است که ما می توانیم شاخص های مجازی را هم در اجرایی کردن این طرح در نظر بگیریم.
سعادتی با اشاره به بحث تولیدات در روستاها افزود: ما روستاهایی داریم که در تولید رهل قرآن و منبت کاری اقدامات خوبی انجام دادند. همچنین نسخ خطی هم می توانند به شاخص های این طرح اضافه شود، چون این امر موجب می شود که وقتی یک نسخ خطی در روستایی تولید می شود، توسط شهرداری یا بخشدار آن روستا به صورت لوح درآمده و در روستا نصب شود. همچنین کتابت قرآن در روستاهایی مانند هرمزگان و خوزستان مرسوم است که همه اینها می توانند در این طرح مورد توجه قرار گیرد.
توجه به زادگاه نخبگان قرآنی
وی بر لزوم توجه به زادگاه نخبگان قرآنی تاکید کرد و افزود: توجه به زادگاه نخبگانی مانند علامه طباطبایی بسیار مهم است به ویژه نخبگانی که مفسران قرآن بودند، می توانند در این شاخص ها مد نظر باشند.
وی با اشاره به بحث کرسی های دانشگاهی اظهار کرد: کرسی های پژوهشی بیشتر مختص به دانشگاه ها می باشند ولی ما فعالیت های پژوهشی در روستاها داریم که تربیت پژوهشگر به صورت آماتور به سمت حرفه ای هستند. اگر بتوانیم اینها را اصلاح کنیم در ترمیم این بخش می توانند موثر واقع شوند.
وی با اشاره به بحث شاخص ها خاطرنشان کرد: همه شاخص ها باید قابلیت احصا داشته باشند نکته دوم اینکه حتما باید دارای وزن و قانونمندی شاخص باشد، درست است ما نوشتیم «شهید روستا» ولی شاید نسبتش به قرآن نیم درصد باشد و ضریب خود محفل قرآن 3 است، پس باید یک امتیازی قایل شویم مثلا بگویم 100ا متیاز لذا می توانیم برای احصای شاخص، یک جدول اضافه کنیم.
سعادتی گفت:خواهش من این است که در هیات انتخاب روستاها حتما نهادهایی که سر پنجه روستایی دارند مانند بودجه روستایی و تشکل های روستایی دارند مانند کمیته امداد، اوقاف و کانون های مساجد را در این امر دخیل کنند، چون اینها در شناخت این افراد می توانند کمک زیادی به ما کمک کنند.
پایان پیام/35

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/174806/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

ضرب سکه طلا را ‌خیانت‌ به مملکت می‌دانیم

با ورود مستقیم کشاورزان به بورس برنج، دست سودجویان قطع می‌شود

وضعیت راه‌های کشور؛ترافیک نیمه سنگین در جاده چالوس و آزادراه تهران–پردیس

اجرای برنامه‌های شاد برای کودکان و نوجوانان خرم آبادی

کشاورزان مازندران به استقبال کشت زراعی جدید رفتند

برنامه‌ریزی ناسا برای تجدید قوای کاوشگر ستاره‌های نوترونی

نخستین نشای مکانیزه مازندران آغاز شد

افزایش 20 درصدی فوتی ناشی از حوادث کار در مازندران

رهایی محکوم به قصاص از چوبه دار در مازندران

غایب بزرگ مقابل تراکتور: یک گلزن

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

غیور مردان بوشهری در بِستر غیور زنان بوشهری شکوفا شدند

تغییر استاندار مازندران تکذیب شد

شتاب ساخت مسکن مازندران در دولت سیزدهم

جیب بارانه بگیران پر پول شد

زنجیره انسانی مازندرانی‌ها ‌در حمایت از عملیات وعده صادق

کشف انبار لوازم خانگی 12 میلیارد ریالی قاچاق در خرم آباد

شکل‌گیری زنجیره‌ علوی‌تباران در حمایت از عملیات وعده صادق

رشد هزار میلیاردی خروج سرمایه از بورس

مدیریت هوشمندنیاز اساسی مازندران در آموزش عالی

حمایت مردم اردبیل از اجرای طرح «نور» فراجا

تنبیه دانش‌آموز مرزن‌آبادی توسط معلم در حال پیگیری است

توت فرنگی جویبار در سبد میوه مناطق مختلف کشور

اولین نشای برنج در مازندران انجام شد

عزل معاون متخلف به‌دلیل تنبیه دانش‌آموز مرزن‌آبادی

شکل‌گیری زنجیره‌ علوی‌تباران در نوار ساحلی مازندران در حمایت از عملیات وعده صادق

شالیکاری در مازندران مکانیزه شود

قدردانی از زحمات نیروی انتظامی استان یزد

قدردانی نماینده ولی‌فقیه در استان از اجرای طرح نور

رد شایعات تغییر استاندار مازندران

(تصاویر) تشکیل زنجیره انسانی در ساحل مازندران

برگزاری جشن گلریزان، دست‌های ماندگار در نوشهر

حمایت مردم محمودآباد از عملیات « وعده صادق»

زنجیره انسانی در ساحل نکا

اجرای 12 پروژه آبرسانی در رامسر

رهایی محکوم به قصاص از چوبه دار در کجور مازندران

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

محدودیت‌های ترافیکی جاده‌های شمالی کشور

اعمال محدودیت‌های ترافیکی پایان هفته در محورهای مواصلاتی مازندران

قهرمانی اراک در مسابقات والیبال دانشجویان منطقه پنج دانشگاه آزاد

تدوین نقشه مهندسی فرهنگی استان مازندران

سالگرد درگذشت دست‌نشان با حضور کادرفنی نساجی

زنجیره مردمی حمایت از عملیات «وعده صادق» در سواحل دریای مازندران

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

گردهمایی فعالان هنری مساجد مازندران

مطالبه عمومی برای اجرای طرح نور درمازندران

لزوم استفاده از ظرفیت‌های دانشگاه آزاد برای پویایی و شکوفایی کشور