پیام مازند

آخرين مطالب

الماس های پلاسکونشان، پاساژهای مازندران نیازمند سامانه ضد حریق اجتماعي

الماس های پلاسکونشان، پاساژهای مازندران نیازمند سامانه ضد حریق
  بزرگنمايي:

پیام مازند - خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: اگرچه آتش سوزی مجتمع تجاری الماس در شرق ساری با جانفشانی آتش نشان مهار شد اما در گوشه و کنار استان، پاساژها و ساختمان‌های ناایمنی وجود دارد که آبستن حادثه و خطر هستند.
در گوشه و کنار کلان شهرساری و شهرهای بزرگی چون قائمشهر، بابل و یا غرب استان ساختمان‌های ناایمن و فرسوده‌ای وجود دارد که اصول و ضوابط ایمنی در آن چندان رعایت نشده و این پلاسکوهای محلی همواره جان ساکنان و اهالی منطقه را تهدید می‌کند.
از سوی دیگر وجود ساختمان‌های قدیمی و به اصطلاح تاریخی که به دلیل بافت تاریخی و قدمت، نمی‌توان به ساختار و بافتشان دست زد و از هرگونه ابتدایی‌ترین تجهیزات ایمنی محروم هستند، بیش از هرجایی بروز حادثه را احتمالی می‌سازد.
آتش سوزی سه سال گذشته مسجد تاریخی شهر ساری که منجر به تخریب کامل ساختمان و واردشدن خسارت به بازار قدیمی این شهر شد، نمونه‌ای از وجود اماکن تاریخی ناایمن است که بیش از پیش تجهیز آن امکانات اطفای حریق ضروری به نظر می‌رسد.

پیام مازند

علی دومیرکلایی رئیس سازمان آتش نشانی شهرداری ساری در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به تأیید وجود ساختمان‌ها و پاساژهای ناایمن در ساری گفت: آماری از ساختمان و پاساژهای ناایمن و فرسوده در شهر ساری تهیه شده و گزارش آن به سازمان‌های ذیربط ارسال شده است.
آماری از ساختمان و پاساژهای ناایمن و فرسوده در شهر ساری تهیه شده و گزارش آن به سازمان‌های ذیربط ارسال شده است
وی با اشاره به آتش سوزی ساختمان مجتمع الماس ساری، عمدی بودن این حادثه را محتمل دانست و گفت: آتش از بیرون ساختمان به داخل سرایت کرده واین مسئله در دست بررسی است.
وی با بیان اینکه مباحث ایمنی نیز در مجتمع الماس رعایت نشده بود، افزود: سیستم تر وخشک و اطفای حریق در کنار بی احتیاطی منجر به روز حادثه در این ساختمان شده بود.
دومیرکلایی مهمترین مشکل ساختمان و پاساژهای قدیمی در ساری را فرسوده بودن بیان کرد و بازسازی آنها را ضروری دانست و گفت: به عنوان نمونه ساختمان قدیمی مسجد جامع ساری فاقد سیستم اطفای حریق بود که منجر به بروز حادثه شده بود.
رئیس سازمان آتش نشانی ساری با اظهار اینکه بیشتر ساختمان‌های فرسوده وقدیمی دارای بافت تاریخی هستند، افزود: پایین این ساختمان‌ها تجاری و بالای آن مسکونی است و تجهیز آنها به سامانه اطفای حریق بیش از پیش الزامی به نظر می‌رسد.
وی با بیان اینکه برخی ساختمان‌ها و پاساژهای قدیمی در قلب شهر واقع شده است، به تهیه طرح بازدید ایمنی اشاره و اضافه کرد: این طرح توسط آتش نشانی در حال اجرا است و هر هفته نسبت به بازدید از مراکز درمانی، پاساژها و غیره انجام می‌شود و موارد خطر و نقایص ایمنی به مسئولان آنها اعلام می‌شود.
نردبان 65 متری نیاز داریم
دومیری کلایی با اظهار اینکه متأسفانه اعمال فشاری برای الزام ساختمان‌های قدیمی و تجاری و تجهیز آن به امکانات ایمنی نداریم، درباره کمبود تجهیزات گفت: از نظر تجهیزات با توجه به بلندمرتبه سازی به نردبان‌های 65 متری نیاز است درحالی که اکنون نردبان‌های 32 متری در اختیار داریم.

پیام مازند

رئیس سازمان آتش نشانی ساری شمار ایستگاه‌های آتش نشانی را در ساری شش ایستگاه اعلام کرد و گفت: 150 نیروی عملیاتی و 40 نیروی ستادی در آتش نشانی فعالیت دارند.
وی شمار ماشین‌های اطفایی و امداد و نجات را 32 دستگاه ذکر کرد و گفت: در عین حال نیاز است تا خودروهای فرسوده کنار رد و با دستگاه‌های نو جایگزین شود.
از ساری به دیگر مناطق استان برویم، ساختمان‌ها و پاساژهای ناایمنی چشم نوازی می‌کند و تلاش‌ها برای بهسازی و تجهیز این ساختمان‌ها به امکانات اطفای حریق نیازمند عزم همگانی است.
نوسازی و بهسازی ساختمان‌ها و پاساژهای فرسوده در بوته فراموشی است و زمانی روی میز قرار می‌گیرد که حادثه، خسارت‌های هنگفت مالی و جانی به بار آورد و خلاء های قانونی در این زمینه نیز حائز اهمیت است.
علی امانی شهردار نوشهر در گفتگو با خبرنگار مهر درباره مجتمع‌هایی که اصول و ضوابط شهرداری را رعایت نکردند، گفت: ساختمان‌های مستعد حادثه زیادی نداریم زیرا قدمت شهر نوشهر حدود 95 سال است و طرح تفصیلی که اجازه طبقات داده شد، از سال 86 استارت خورده است.
ساختمان بحرانی زیادی نداریم اما خلأ قانونی وجود دارد
وی گفت: از سال 86 تاکنون ساختمان‌ها متد روز ساخته شد و به دلیل بافت فرهنگی، سازندگان، ساختمان‌هایی احداث کردند که طبق ضابطه شهرداری بوده و تمامی پرونده‌ها از مسیر نظام مهندسی عبور داده شده و این مسئله موجب شد تا ساختمان‌های بحرانی چندانی نداشته باشیم.

پیام مازند

وی ادامه داد: در عین حال برخی ساختمان‌های اصول و ضوابط روز ایمنی شهرداری را رعایت نکردند و این ناشی از خلائی است که در نظام مهندسی وجود دارد و باید رفع شود.
امانی با بیان اینکه نظام مهندسی نظارت بر گاز و تأسیسات را برعهده دارد اما ناظر بر عملکرد آتش نشانی کسی نیست و بخشی را به مهندس تأسیسات واگذار کردند ودر زمان پایان کار شهرداری نسبت به بازبینی، نقشه طراحی شده می‌کند.
شهردار نوشهر با عنوان اینکه نظارت حقوقی بر عملکرد آتش نشانی در ساختمان‌ها وجود ندارد، گفت: طبق تفاهمنامه دفتر امور شهری استانداری با نظام مهندسی قرار شد شیوه نامه‌ای تهیه و ابلاغ شود و با این طرح یکسری خلاء های قانونی رفع خواهد شود.
وی تصریح کرد: با توجه به رصد و ارزیابی، نظارت بر آتش نشانی در نوشهر نسبت به دیگر شهرها بالاتر است و از نظر امکانات تجهیزات اطفای حریق نیز در استان سرآمد هستیم.
هر روز زنگ آتش نشانی و سامانه 125 درشهرهای مختلف مازندران به صدا درمی آید و بخشی از توان آتش نشان صرف اطفای حریق در ساختمان‌ها و پاساژهای ناایمن می‌شود که سهم شأن از امکانات ایمنی و اطفای حریق ناچیز است و این بمب‌های ساعتی در گوشه و کنار شهرهای استان منتظر یک جرقه برای آوار شدن هستند. پلاسکوهای مازندران پیش از بروز حادثه باید دریابیم.
کد خبر 5127085

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/176927/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آفتاب گرم بهاری در مازندران

رستاخیز یکخوابه ها در تهران / اجاره آپارتمان 30 تا 50 متر

ماجرای قطع 40 اصله درخت در کجور نوشهر از زبان رئیس منابع طبیعی

موج کوتاه در دریای خزر

بازدید بیش از 3میلیون زائر از یادمان‌های شهدا

سخنان سردار رادان درباره اجرای طرح حجاب «نور»/ «چشم مردم وقتی به بی‌حیایی عادت کند، آرام آرام غیرت گرفته می شود»

اعلام آمادگی روس‌ها برای سرمایه گذاری در بندر امیرآباد

افتتاح مجموعه ورزشی پشته حسین آباد خرم آباد

وضعیت جاده‌ها، امروز 7 اردیبهشت 1403؛ ترافیک سنگین در محور چالوس

ماجرای قطع 40 درخت در نوشهر

پرهزینه و زیان‌ده؛ پول قرارداد پرداخت بازیکنان استقلال و پرسپولیس از جیب کارگران و بازنشستگان!

طرح مشاوران ترامپ برای مجازات کشور‌هایی که دلار را کنار می‌گذارند

تداوم پایداری جوی تا نیمه هفته آینده در مازندران

رشته های دانشگاهی را به سمت نیازهای جامعه سوق دهیم

ترافیک سنگین در محور چالوس/بارش باران در برخی محورهای 3 استان

طرح نیمه‌تمام زباله‌سوز ساری به کجا رسید؟

شکایت شرکت نقل‌وانتقالاتی از پورتو برای پول انتقال طارمی

علاقه مندی روس‌ها برای سرمایه گذاری در بندر امیرآباد

تصاویری از تجمع روحانیون در حمایت از طرح «نور» با لباس جنگی

ترافیک سنگین در محورهای کرج - چالوس

برگزاری جلسه بررسی نحوه تقسیم و توزیع آب در دشت هراز

تقدیر پلیس از بانوان آبادانی

ضرب و شتم شدید یک پرستار در بیمارستان چالوس/ پیگیری قضایی در حال انجام است

نشست استاندار مازندران با نخبگان و شرکت‌های دانش‌بنیان استان

روس‌ها متقاضی سرمایه گذاری در بندر امیرآباد

تصاویر قطع 40 اصله درخت در کجور آرشیوی است

نور فلسفه و حکمت، روشنی‌بخش مسیر نصف جهان شدن اصفهان

ایمن سازی و تاب آوری خط تغذیه گاز 110 میلیمتر پلی اتیلن در چگنی

ماجرای قطع 40 اصله درخت در کجور چیست؟

ضرورت لایروبی مستمر حوضچه نیروگاه نکا

استقبال از قهرمان قایقرانی آسیا و مرد المپیکی در بابلسر

تعجب آلمانی‌ها از سرعت سقوط پول ملی ایران!

لزوم لایروبی مستمر حوضچه نیروگاه نکا

دعوت استاندار از سرمایه گذاران و خیران برای مشارکت در طرحهای توسعه استان

دعوت استاندار لرستان سرمایه گذاران و خیران برای مشارکت در طرحهای توسعه استان

برگزاری با کیفیت کنکور مورد توجه دولت سیزدهم است

استقبال بابلسری‌ها از مرد المپیکی قایقرانی

موسوی سومین طلایی مازندران در پیکار‌های انتخابی ووشو جام جهانی

ترافیک سنگین در محور چالوس/ این محورها مسدود هستند

ضرب‌الاجل استاندار لرستان برای قدیمی‌ترین پروژه خرم‌آباد

تقدیر آیت‌الله مکارم‌شیرازی از اقدامات فراجا در مسئله حجاب

عملیات «وعده صادق» ابهت پوشالی و شکستنی اسراییل رو اثبات کرد

دولت سیزدهم در مبارزه با فساد کارنامه خوبی ارائه دهد

اجرای اعمال محدودیت‌های ترافیکی در محورهای مواصلاتی مازندران

پایان نوبت نخست آزمون سراسری مازندران در صحت و امنیت

(تصاویر) تجمع روحانیون در حمایت از « طرح نور » با لباس جنگی

ببینید | پول بده لایک کن!

چالوس / ضرب و شتم پرستار در بیمارستان

از «گشت ارشاد» تا «طرح نور» فقط دو نوروز فاصله افتاد؛ برای زنان پرونده قضایی تشکیل می‌شود؟

تاکید امام جمعه قم بر همراهی همه دستگاها برای استمرار اجرای طرح نور