پیام مازند

آخرين مطالب

گپی با بازیکن ایرانی تیم گرین یارد بلژیک: نمی‌خواهم فقط پول بگیرم/ تیمی نمی‌تواند ایران را دست کم بگیرد ورزشي

گپی با بازیکن ایرانی تیم گرین یارد بلژیک: نمی‌خواهم فقط پول بگیرم/ تیمی نمی‌تواند ایران را دست کم بگیرد
  بزرگنمايي:

پیام مازند - به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، امیرحسین اسفندیار متولد چهارم بهمن سال 1377 در شهرستان آمل است و والیبال را از 11 سالگی در این شهر آغاز کرده. او در 14 سالگی با حضور در مسابقات رده سنی نوجوانان، به صورت حرفه‌ای در والیبال ایران حاضر شد.
دریافت‌کننده قدرتی والیبال ایران، سابقه بازی در باشگاه‌ های پیکان تهران و کاله مازندران را در پرونده کاری خود دارد و در حال حاضر نیز در تیم گرین ‌یارد بلژیک بازی می‌ کند.
وی افتخارات زیادی در کارنامه دارد که قهرمانی نوجوانان جهان در سال 2017، قهرمانی جوانان جهان در سال 2019، قهرمانی مردان آسیا سال 2019 و نایب قهرمانی جوانان آسیا در سال 2016 از جمله آنها است.
اسفندیار که عنوان ارزشمندترین بازیکن مسابقات قهرمانی زیر 21 سال جهان در سال 2019 را در رزومه پدارد، تیم ملی ایران را در جام جهانی 2019 نیز همراهی کرده است.
او می گوید کارشناسان والیبال بلژیک معتقدند ولادیمیر آلکنو مربی بسیار خوبی است و با این انتخاب، تیم ایران به مرحله دوم المپیک صعود خواهد کرد. واقعیت این است که تیم ملی کشورمان بازیکنان خوبی دارد و هر کدامشان مهره ‌های ارزنده ‌ای هستند که به وزن تیم اضافه می‌ کنند و انتخاب آلکنو هم به پیشرفت تیم ملی کمک خواهد کرد.
اسفندیار درمورد معروف هم می گوید او دل پاکی دارد و هیچکس روی دست او نیامده است؛ تا جایی که بتواند به همه کمک می‌ کند و به من تاکید کرد که اگر خودت را به المپیک 2020 برسانی،‌ آینده‌ ات تا المپیک 2028 تضمین می ‌شود. برای حضور در لیگ بلژیک، با افرادی مشورت کردم و تصمیم گرفتم در این کشور پیشرفت کنم تا اگر به تیم ملی دعوت شدم، بازیکن باتجربه ‌تری باشم، البته می‌ توانستم به لیگ ایتالیا بروم و یک سال روی نیمکت بنشینم!

پیام مازند

متن صحبت های امیرحسین اسفندیار را در ادامه می خوانید:
زندگی در خارج از کشور سخت است
بازیکنان و تیم‌ های بزرگ و با کیفیتی در کاپ اروپا هستند
لیگ بلژیک به لحاظ سخت‌ افزاری از ایران بهتر است 
در بلژیک بازیکنان نگران مواردی مثل دستمزد، لباس، امکانات تمرین و ... نیستند
می توانستم به ایتالیا بروم و یک سال نیمکت نشین باشم
بلژیک قانون محدودیت بازیکن خارجی ندارد 
حضور من و کریمی در بلژیک انتقادهایی به همراه داشت
جایی را انتخاب کردم که پیشرفت کنم، نه اینکه فقط پول بگیرم
حالا دیگر هیچ تیمی نمی‌تواند ایران را دست کم بگیرد 
در شهری که هستیم تنها 20 نفر به کرونا مبتلا شدند
کورک بازیکن کاملی است
نتیجه‌‌گیری تیمی بسیار مهمتر از عناوین فردی است
گلزار یک سوپراستار کامل است
حضور در بلژیک و لیگ والیبال این کشور را چطور ارزیابی می‌ کنی؟
زندگی در خارج از کشور سخت است، اما خدا را شکر می‌ کنم که توانستم خودم را با شرایط وفق دهم. اوایل که به بلژیک رسیده بودم، به دلیل شرایط کرونایی، دو سه هفته قرنطینه بودم و بعد، تمرینات با تیم گرین یارد را شروع کردم. خوشبختانه فعلاً نتایج تیمی خوبی هم کسب کرده‌ ایم و باید ببینیم در ادامه، چه شرایطی پیش می‌ آید. سطح لیگ بلژیک در مجموع خوب است و از هشت تیم شرکت کننده، چهار تیم کیفیت خوبی دارند. دو تیم متوسط رو به بالا و دو تیم دیگر متوسط رو به پایین هستند. دلیل این که من و جواد (کریمی) این تیم را انتخاب کردیم، حضور گرین یارد در رقابت‌ های اروپا بود. در این مدت توانستم خودم را بهتر با تیم وفق بدهم و بیشتر در شرایط تیمی قرار بگیرم و مربی هم از من راضی است. امیدوارم بازی به بازی بهتر شویم تا سال‌ های بعد، در لیگ‌ های معتبر تری به میدان بروم.
تیم گرین‌یارد در انتخابی لیگ قهرمانان اروپا حضور داشت و به دلیل مصدومیت چند بازیکن از جمله خودت نتیجه نگرفت، اما در کاپ اروپا عملکرد خوبی داشتید. این را چطور ارزیابی می‌کنی؟
سطح کاپ اروپا هم واقعاً خوب است؛ چون بازیکنان و تیم‌ های بزرگ و با کیفیتی در آن حضور دارند. خدا را شکر در اینجا هم توانستیم بازی ‌ها را ببریم و به مرحله نیمه‌ نهایی صعود کنیم. البته سطح آن از لیگ قهرمانان اروپا پایین ‌تر است، اما قطعاً سطح کلی‌ اش را خوب ارزیابی می ‌کنم و طوری است که بتواند بازیکن را برای کسب نتیجه‌ ای که می‌ خواهد، تحت فشار قرار دهد.

پیام مازند

تفاوت ‌های لیگ بلژیک و ایران چیست. با حضور در لیگ این کشور، به دنبال چه اهدافی بودی؟
لیگ بلژیک به لحاظ سخت‌ افزاری از ایران بهتر است و امکانات بسیاری در اختیار بازیکنان می ‌گذارند. البته در ایران هم تا جایی که بازیکن بخواهد، مربی برایش وقت صرف می‌ کند، اما اینجا از نظر شرایط سالن تمرین، لباس و سایر امکانات، واقعاً متفاوت است. ایران قطعا بازیکنان خیلی بهتری دارد، اما تیم‌ها به لحاظ سخت‌افزاری و مالی در تنگنا هستند. در حالی که اینجا از این خبر ها نیست و بازیکن لازم نیست نگران مواردی چون دستمزد، لباس، امکانات تمرین و غیره باشد.
از لیگ کشورهای دیگر هم پیشنهاد داشتی؟
من بعد از ورود به بلژیک، سه هفته قرنطینه‌ خانگی بودم و باشگاه برای همان سه هفته، برایم وسایل تمرین فرستاد تا خودم را آماده نگه دارم و بدنم افت نکند. بلژیکی ‌ها واقعاً در تلاش هستند تا خودشان را به جمع 10 – 12 تیم برتر دنیا برسانند. وقتی تصمیم گرفتم لژیونر شوم، با افرادی مشورت کردم و به این نتیجه رسیدیم که با جواد کریمی به یک تیم برویم. می ‌توانستم به لیگ ایتالیا بروم و یک سال روی نیمکت بنشینم، اما تصمیم گرفتم همین جا پیشرفت کنم تا اگر قسمت بود و قرار شد در تیم ملی بازی کنم، بازیکن باتجربه‌تری باشم.
چند بازیکن خارجی در تیمتان حضور دارد؟
بلژیک قانون محدودیت بازیکن خارجی ندارد و از ملیت‌های مختلفی بازیکن در لیگ بلژیک حضور دارند. تیم گرین یارد علاوه بر من و جواد کریمی، یک آمریکایی، یک آرژانتینی، دو هلندی و یک بازیکن نروژی هم دارد. در واقع هفت نفر از دوازده بازیکن تیم خارجی هستیم.
چرا لیگ بلژیک را انتخاب کردی؟
ما (کریمی و من) سال اول به اینجا آمدیم تا هم خودمان را محک بزنیم و خودی نشان بدهیم تا برای سال بعد اگر پیشنهادهای بهتری بود، بررسی کنیم و جایی برویم که به پیشرفت سطح والیبالمان هم کمک شود. زمانی که به اینجا آمدیم، انتقاداتی به حضورمان در لیگ بلژیک وجود داشت و عده ‌ای معتقد بودند که اسفندیار رفته نیمکت نشین شده و می‌ توانست در ایران بماند و بهتر بازی کند. خصوصاً که امسال، سال المپیک است و بازی‌ های سخت ملی را پیش رو داریم، اما این واقعیت را نمی ‌بینند که من و جواد نسبت به دیگر بازیکنان، سه چهار هفته دیرتر رسیدیم و تا بتوانیم تمرین کنیم و به شرایط ایده ‌آل تیمی برسیم، قدری زمان برد.

پیام مازند

کرونا هم روی روند آماده سازی تان تاثیر گذاشت؟
کرونا باعث شد آمادگی بدنی‌ مان افت کند و مدتی طول بکشد تا خودمان را به آمادگی کامل برگردانیم. خود مربی هم گفت که به تدریج به تو بازی می ‌دهم تا به وضعیت ایده ‌آل برسی و به تیم کمک کنی. خدا را شکر که این اتفاق هم افتاد. تیممان در پست قدرتی مهره ‌های خوبی دارد. بازیکن با تجربه‌ ای داریم که 15 سال اینجاست. مربی سعی می‌ کند طوری برنامه ‌ریزی کند که به همه بازی برسد. من جایی را انتخاب نکردم که بروم متوقف شوم یا فقط بخواهم پولم را بگیرم و بقیه شرایط برایم مهم نباشد. قطعا دنبال این هستم که در این سال شلوغ قبل از المپیک، پیشرفت داشته باشم و در تلاشم تا به اهدافی که دارم، برسم.
با انتخاب ولادیمیر آلکنو به عنوان سرمربی تیم ملی، والیبال جهان حساب ویژه ‌ای روی ایران در المپیک باز کرده است. این انتخاب را چگونه ارزیابی می‌ کنی و واکنش‌ ها در بلژیک چطور بود؟
روزی که خبر انتخاب آلکنو تایید شد، همان شب وقتی سر تمرین رفتیم، همه خبر را شنیده بودند و گفتند مربی خوبی است و با این انتخاب، تیم ملی ایران حتماً به مرحله دوم المپیک صعود خواهد کرد. تیم ایران بازیکنان خوبی دارد و هرکدامشان مهره‌های ارزنده‌ای هستند که به وزن تیم اضافه می‌کنند. انتخاب آلکنو هم به شرایط کمک می‌کند. این روزها در بلژیک همه در خصوص اردوها، تمرینات و وضعیت تیم ملی ایران از ما سوال دارند. حالا دیگر هیچ تیمی نمی‌تواند ما را دست کم بگیرد و حتی مصاحبه‌ای از ویتال هینن، سرمربی تیم لهستان خواندم که گفته بود اگر آلکنو با ایران قرارداد ببندد، این تیم یکی از حریفان اصلی لهستان می ‌شود. این اتفاق افتاد و الان همه برای المپیک حساب ویژه‌ ای روی ایران باز کرده ‌اند.
کمی از شرایط شهر محل زندگی ‌تان در بلژیک بگویید؛ وضعیت آن به چه شکل است؟
شهری که ما در آن هستیم،‌ کوچک است و 20 هزار نفر جمعیت دارد. البته کلاً خوبی بلژیک و شهری که در آن زندگی می‌ کنیم، این است که به هلند و آلمان نزدیک است و فاصله‎‌ مان با آمستردام، کلاً دو ساعت است و از دوسلدورف هم 50 دقیقه دوریم. با این حال، شهر محل زندگی ما خیلی خلوت و کم ‌جمعیت است و میانگین سنی هم بالاست. از نظر کرونا نیز اینجا مشکل خاصی نداریم و شاید در مجموع 20 نفر به این بیماری مبتلا شده باشند. مسابقات ورزشی هم بدون تماشاگر برگزار می‌شود.

پیام مازند

از دیگر بازیکنان ایران خبر داری و تجربه آنها چقدر به شما کمک کرده است؟
از کاپیتان معروف خبر دارم و اتفاقاً دو روز قبل از رفتنش به چین، با او صحبت کردم. از امیر غفور، میرزاجانپور و چند نفر دیگر هم با خبرم. سعید معروف خیلی کمکم کرد. او دل پاکی دارد و هیچ‌کس روی دستش نیامده است. تا جایی که بتواند، به همه کمک می‌ کند. او به من می ‌گفت اگر خودت را تا المپیک 2020 برسانی و همراه تیم بیایی،‌ آینده ‌ات تا المپیک 2028 تضمین می‌ شود؛ یعنی سه تجربه المپیک خواهی داشت. از روز اول او را در جریان گذاشتم و او هم گفت با توجه به پیشنهاد های دیگرت، همین تیم را انتخاب کن و جایی برو که همراه با کریمی باشی و هر دو به هم کمک کنید. فرهاد قائمی، امیر غفور و میلاد عبادی ‌پور هم راهنمایی‌ هایی داشتند و از آنها هم تشکر می‌ کنم.
الگوی تو در والیبال کیست؟
من رفتار و سبک بازی فرهاد نظری افشار را خیلی می‌ پسندم. زمانی هم این شانس را داشتم که با او در تیم کاله هم‌ تیمی بودم. در بخش کاپیتانی هم الگویم سعید معروف است. سعی می‌ کنم نکاتی که از او یاد می ‌گیرم را در تیم ‌هایی که کاپیتانشان هستم اجرا کنم. فکر می ‌کنم خوشبختانه تاکنون در این زمینه موفق بودم و به خوبی توانستم نکات مثبت کاپیتانی را برای خودم جدا کنم. در بین بازیکنان خارجی هم علاقه خاصی به بارتوش کورک، بازیکن تیم ملی والیبال لهستان دارم. به نظر من او بازیکن کاملی است و همیشه در نتایج تیمش تاثیر دارد.
حالا به جایگاهی رسیدی که در هر تورنمنتی حداقل یک عنوان فردی کسب می‌کنی.
خدا را شکر می ‌کنم که تا کنون مزد زحماتم را گرفته‌ ام، اما کار برای من تازه شروع شده است. با عناوینی فردی و تیمی که کسب کرده‌ ام آینده روشنی برای خودم می ‌بینم. البته نظر کارشناسان و بزرگتر‌ها را می‌ شنوم و بیشتر انگیزه می‌ گیرم. درمورد عناوین فردی باید بگویم که اگر کاپی به دست می ‌آید حاصل تلاش تمام بازیکنان است. بازیکنان مدت ‌ها کنار هم تمرین می ‌کنند تا تیم نتیجه بگیرد. قطعاً هم نتیجه‌ گیری تیمی بسیار مهمتر از عناوین فردی است.
اهل کتاب و سینما و موسیقی هم هستی؟
اوقات فراغت زیادی ندارم، اما گاهی از زمان استفاده می کنم و به استخر می روم یا اینکه وزنه می زنم. فیلم هم نگاه می کنم؛ البته فیلم طنز را بیشتر می ‌پسندم چرا که استرس و فشار تمرینات والیبال روی من با خنده از بین می رود. هنرپیشه محبوب من هم رضا گلزار است؛ البته نفراتی همچون مهران مدیری، جواد عزتی، جواد رضویان و مهرام غفوریان، حامد بهداد، نوید محمدزاده، پیمان معادی و ... هم واقعاً شاخص هستند و برخی از آنها در بخش بین‌الملل هم درخشان ظاهر شده‌ اند. برای تمام هنرمندان احترام خاصی قائل هستم، اما به نظرم گلزار یک سوپراستار کامل است، نه فقط به خاطر اینکه خوش تیپ است بلکه واقعا هنرپیشه خوبی به شمار می رود. 

پیام مازند

با مربیان زیادی مثل سیچلو، عطایی، وکیلی و ... کار کرده ای. می‌توانی این مربیان را با یکدیگر مقایسه کنی؟
نمی توانم این مقایسه را انجام بدهم، اما بهروز عطایی برای من نه فقط یک مربی که یک پدر است. من خودم حس می کنم پسر ایشان هستم. با بهروز عطایی حتی درباره کارهای شخصی ام مشورت می کنم. البته واقعاً نمی‌ خواهم تلاش و زحمات مربیان دیگر را زیر سوال ببرم، اما خودم به شخصه با عطایی راحت تر هستم و بیشتر با وی مشورت می‌کنم.
انتهای پیام/

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/178600/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

طرح نور مایه قوت قلب و امید مردم است

ساماندهی رودخانه بابلک از بروز خسارت به یک روستا پیشگیری کرد

بیش از 300 برنامه هفته کار و کارگر در مازندران برگزار می‌شود

توزیع یک هزار تن مرغ و گوشت قرمز تنظیم بازاری در مازندران

حمایت هزار استاد حوزه علمیه قم از اجرای طرح «نور» فراجا

حمایت استاد حوزه علمیه قم از اجرای طرح «نور» فراجا

حمایت مردم از اجرای طرح نور

ثبت بیش از 64 میلیون تردد در جاده‌های مازندران

گشایش نخستین دوره المپیاد فرهنگی، ورزشی و علمی شهید عجمیان + فیلم

سوءاستفاده از احساسات زنان با پیج مادر

ثبت نام جام هواداری تمدید شد

طرح تدبر در سوره نور در خراسان جنوبی اجرایی می شود

تجلیل مردم اراک و ساوه از پلیس در اجرای طرح نور

قدردانی از همکاری و مشارکت مردم و مسئولان از اجرای طرح نور در آذربایجان غربی

قدردانی فرمانده انتظامی از همکاری و مشارکت مردم و مسئولان در اجرای طرح نور

آخرین وضعیت جاده‌های کشور؛ امروز پنجشنبه 6 اردیبهشت / ترافیک سنگین در محور چالوس

قدردانی بانوان آستارایی از عوامل پلیس در اجرای طرح نور

اعزام تیم بوکس نوجوانان مازندران به مسابقات قهرمانی کشور

تشکیل یک استان جدید تصویب شد

توضیحات قوه قضاییه درباره حکم توماج صالحی

غفلت از سرکشی به خانواده های شهدا پذیرفتنی نیست

خرم‌آباد در انتظار ساخت 2 سد/ چشمه‌های شهر لطفاً خشک نشوید!

نقاط حادثه خیز رودخانه های مازندران شناسایی می شود

برگزاری انتخابات الکترونیک در خرم‌آباد و چگنی

هشدار اسحاق جهانگیری درباره مهاجرت رتبه‌های اول کنکور از ایران

تخلیه غلات 101 فروند کشتی در بندر امیرآباد بهشهر

نوری؛ استاندار: برای پیشرفت مازندران برنامه داریم

تخلیه غلات 101 فروند کشتی در بندر امیرآباد

چگونه کشور‌های جهان از خورشید طلا و از باد پول می‌سازند؟

پایداری هوا در مازندران

استمرار محدودیت‌های ترافیکی پایان هفته در جاده‌های مازندران

8000 میلیارد ریال صرف اصلاح و توسعه آبرسانی مازندران شد

رقابت 38 هزار و 510 داوطلب کنکور در مازندران

آسمان مازندران تا اواسط هفته آینده صاف و آفتابی

افزایش 20 درصدی تعداد نمونه‌های بانک خون بند ناف در سیستان و بلوچستان

آغاز ماراتن علمی 38 هزار داوطلب آزمون سراسری در مازندران

آبشار زیبای داله‌لان نور‌آباد+فیلم

39 تغییر کاربری غیر مجاز در ساری قلع و قمع شد

آغاز نوبت اول کنکور 1403 در مازندران

ثبت رکورد 17 میلیون قطعه جوجه ریزی در مازندران برای اولین بار در کشور

صحبت های دادستان کل کشور درباره اجرای طرح نور

حضور مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گلستان در برنامه زنده صبح عالی

بنیاد باید به نهاد راهبردی و مطالبه‌گر تبدیل شود

تکریم و سپاسگزاری استاندار و مدیرکل بنیاد مازندران از والدین معزز شهیدان والامقام سروی

فعالیت 21 بانک نشا در آمل/کشت مکانیزه 24 هزار هکتاری

فواید و مضرات باران 48 ساعته مازندرانی‌ها

توجه به زیرساخت‌های حوزه امنیت غذایی یک ضرورت است

برگزاری بیش از 300 برنامه هفته کار و کارگر در مازندران

خروج 5 پزشک خانواده از چرخه بهداشت و درمان در جویبار

فاز دوم شهرک صنعتی محمودآباد راه‌اندازی می‌شود