پیام مازند

آخرين مطالب

وزیر نیرو:

پنج هزار مگاوات برق باید در سال اینده بیشتر تولید کنیم اقتصادي

  بزرگنمايي:

پیام مازند - ساری- وزیر نیرو گفت: برای اینکه تابستان 98 را بدون خاموشی داشته باشیم نیاز به 8 تا 9 هزار مگاوات برق علاوه بر ظرفیت فعلی است که باید پنج هزار مگاوات برق را با سرمایه گذاری در 25نیروگاه جدید به مدار بیاوریم.
به گزارش خبرنگار ایرنا، رضا اردکانیان چهارشنبه شب در نشست با استاندار، نمایندگان مردم مازندران در مجلس شورای اسلامی و مدیران آب و برق استان افزود: 4هزار مگاوات دیگر نیز باید از طریق اسم رمز " مدیریت مصرف " بدست بیاوریم.
وی توضیح داد: برای رسیدن به هدف مدیریت مصرف تعرفه های جدید تشویقی را برای گروه های مختلف مصرف کننده در نظر خواهیم گرفت، برای گروه کم مصرف سیاست تشویقی خوبی را خواهیم داشت و در عوض برای پرمصرف ها نیز تعرفه بالایی را در نظر می گیریم.
اردکانیان به مقوله هدر رفت برق اشاره کرد و گفت: اگر چه هدر رفت برق را نمی توان به صفر رساند اما هدر رفت در شبکه توزیع کشور ار 14درصد به10.6رسیده است که باید به زیر 10 درصد برسیم تا به استاندارد جهانی نزدیکتر شویم.
وزیر نیرو در این نشست در پاسخ به مخالفت های مردم، مسئولان و به ویژه نمایندگان مردم مازندران با طرح انتقال آب دریای خزر گفت: در 9ماهی که در دولت به عنوان وزیر مشغول به خدمت شدم، اشاره کتبی یا شفاهی از سوی رئیس جمهوری بابت این موضوع نشده است.
وی افزود: اخلاق و وظیفه حکم می کند که اعلام کنم حجت الاسلام روحانی رئیس جمهوری بر خلاف ادعاهای مطرح شده از سوی نمایندگان مجلس، تاکنون هیچ حرفی را در خصوص طرح انتقال آب دریای خزر و یا سد فینسک به من نزده است.
اردکانیان توضیح داد: تجربه انتقال آب از یک نقطه به نقطه دیگر نشان داده است پس از مدتی نقطه ای که آب را دریافت کرده است، با برخورداری از آب مورد نظر در اثر بی مدیریتی با بحران های شدیدتری مواجه می شود.
مجمع نمایندگان مازندران در مجلس شورای اسلامی در این نشست با انتقاد شدید از موضوع انتقال اب دریای خزر به سمنان خواستار خاتمه دادن به این موضوع از سوی دولت شد.
علی اصغر یوسف نژاد نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی خطاب به وزیر نیرو گفت: سیاست دولت و وزارت نیرو در مورد طرح انتقال اب دریای خزر به سمنان شفاف گفته نمی شود، بدانید که به هیچ عنوان مردم و مسئولان استان اجازه چنین کاری را به دلایل علمی نخواهند داد.
علی ادیانی دیگر نماینده مردم مازندران در مجلس نیز خطاب به وزیر نیرو گفت: 2 رئیس جمهوری که از سمنان قوه مجریه را در دست گرفته اند موضوع انتقال آب دریای خزر را مطرح کردند و امروز به جان سرشاخه های آب رودخانه های مازندران نیز افتادند.
طرح انتقال آب دریای خزر به سمنان در دولت دهم در دستور کار قرار گرفت و حتی رئیس وقت دولت به همراه تعدادی از وزرای کابینه با آوردن بلدوزر و بیل مکانیکی در ساحل خزر اجرای آن را کلید زدند ، اقدامی که در همین حد باقی ماند.
دولت دهم قرار بود در فاز اول این طرح، آب دریای خزر را از طریق ساری به سمنان رسانده و از آنجا به مناطق مرکزی ببرد و در فازهای بعدی طرح را به خلیج گرگان گسترش داده و از آنجا آب خزر را به استان های خراسان انتقال دهد.
بر اساس این طرح مقرر بود که دولت سالانه حدود 500 میلیون متر مکعب آب به کویر مرکزی کشور منتقل کند و تعیین شده بود که شیرین سازی آن هم در سواحل دریای خزر یعنی مبدا انتقال انجام گیرد.
براورد اولیه هزینه تمام شده این طرح حدود 2 هزار میلیارد تومان بود که بعدها اعلام شد که فاز نخست آن در سمنان نیاز به بیش از سه هزار میلیارد تومان اعتبار دارد .
وزیر نیرو در ادامه سخنانش در نشست شب گذشته در ساری به اهمیت توجه به آب و برق استان مازندران اشاره کرد و گفت: با توجه به گردشگری و مسافر خیزی استان باید علاوه بر توجه ویژه به تولید، مدیریت مصرف را در این استان جدی بگیریم.
اردکانیان با تاکید بر اینکه باید نسخه خاص مدیریت مصرف برق و آب را در مازندران عملیاتی کنیم، ادامه داد: برای بودجه 98 جلسه ای را با مسئولان و نمایندگان مازندران در مجلس برای طرح های آب و برق استان خواهیم داشت.
وزیر نیرو گفت: اهمیت آببندان های شمال برای تامین آب کشاورزی، پرورش ماهی و حتی گردشگری در وزارت نیرو مورد توجه قرار گرفته است و این موضوع به صورت ویژه بررسی می شود.
آببندان، استخر یا تالاب دست ساز خاکی و بسیار بزرگ است که از گود کردن و خاکبرداری یک محدوده و ریختن، کوبیدن و ایجاد دیواره خاکی دور این محدوده به وجود می آید تا روان آب ها در آن برای بهره برداری کشاورزی ذخیره شود.
این سازه ذخیره ساز آب کشاورزی ، مختص استان های شمالی کشور است که در مازندران به آن "اندون " ، در گیلان "سل " و در استان گلستان "بندسار" می گویند.
وزیر نیرو گفت: نباید در طرح مسایل اشتباه و احساسی عمل کنیم چراکه سطح توقعات را بیشتر کرده و در نتیجه نارضایتی ها افزایش می یابد.
اردکانیان با اشاره به اینکه در چنین شرائطی اگر هم 10 برابر بیشتر از دوره های قبل کار کنیم ،نارضایتی ها بیشتر می شود، اظهار داشت: معتقدم بخشی از عدم توفیق ناشی از تفاوت سلیقه در شیوه پیگیری مسایل است.
وی ادامه داد: مسایل این روزها را دستکم نگیریم ،سلیقه ای عمل کردن موجب صدمات بیشتری بر بودجه کشور و در نتیجه حس رضایتمندی مردم را بر نمی انگیزد ، پس بر اساس داشته ها خود برنامه ریزی و استفاده کنیم.
اردکانیان با اشاره به اینکه مردم مازندران برغم همه مضیقه هایی که در حوزه اب و برق دارند، اگر در چنین شرایط و با نعمت های خدادادی احساس خوشبختی نکنند، بدانید که دیگر مردم استان های کشور چه باید بکنند.
وی با بیان اینکه شرایط پایه ای مازندران برای جبران عقب ماندگی ها فراهم است، گفت: مازندران 18میلیون نفر مهمان دارد و آنچه از روحیه وتلقی مردم استان مشاهده می شود بسیار مهم و اثرگذار در دیگر مردم استان های کشور است.
اردکانیان توجه به بخش خصوصی در تولید انرژی برق را بسیار جدی در وزارت نیرو دانست و گفت: رئیس جمهوری دستور اکید داده اند تا 3ماهه آینده برنامه تکمیلی آب و برق را ارائه دهیم و در این برنامه دولت تا سقفی تامین کننده آب و برق است و مابقی را بخش خصوصی انجام می دهد و بر اساس تصمیم شورای اقتصاد انرژی از آنان به صورت تضمینی خریداری می شود.
وزیر نیرو در ادامه گفت: طرح های سازکاری با کم آبی را به عنوان گفتمان جدید در ادبیات مدیریت منابع آبی وارد کرده ایم که البته ما اگر دنبال پر آبی باشیم، بدنبال حل نشدن مشکلات می رویم، بدانید اقلیم ایران بر اساس کم آبی مدیریت می شود.
اردکانیان در پایان در مورد سد فینسک در سمنان که گفته شده بر روی سرشاخه های سد رجایی است، گفت که سد فینسک جزء طرح هایی است که 10 سال پیش مطرح شد اما بررسی ها نشان داده که توجیه اقتصادی بالایی نداشته و به همین دلیل هنوز جزء طرح های دارای ردیف اعتباری در وزارت نیرو نیست و تاکنون نیز اقدام جدی روی آن انجام نگرفته است.
وزیر نیرو برای بازدید و افتتاح چند طرح آبی و برقی روز گذشته وارد رامسر شد و ضمن بازدید از سد در حال ساخت هراز سه طرح برقی را افتتاح کرد.
6990/1899

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/48395/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

راهنمای بازیابی ارزهای دیجیتال دزدیده شده + راهکارهای افزایش امنیت حساب

برخورد بازدارنده دستگاه قضایی با متخلفان حوزه منابع طبیعی و محیط زیست

اعمال محدودیت‌های ترافیکی در جاده‌های مازندران

کوراش کاران نهاوندی راهی مسابقات آسیایی و جهانی شدند

واژگونی اتوبوس مسافربری در یزد حادثه ساز شد

تنبیه دانش‌آموز مرزن آبادی توسط معلم در حال پیگیری است

نقشه استعمار، ایجاد اسرائیل بزرگ

کنایه سنگین نماینده مجلس به رئیسی درباره قیمت دلار

رئیسی اسرائیل را تهدید به پاسخ شدیدتر کرد

مازندران/ تنبیه بدنی یکی از دانش آموزان دوره متوسطه اول از سوی معلم

قدردانی فراجا از همکاری مردم در اجرای طرح نور

وضعیت راه‌های کشور؛ ترافیک سنگین در جاده چالوس و هراز

مرکز تخصصی تئاتر مساجد در مازندران رونمایی شد

زرد، آبی، بی‌خوابی/ چگونه تلفن هوشمند چرخه زیستی را مختل می‌کند؟

حراست ورزش مامور رسیدگی به چاقوکشی در کشتی!

مشکل بزرگ دولت بریتانیا؛ رومن آبراموویچ با پول فروش چلسی چه خواهد کرد؟

هشدار صندوق بین‌المللی پول در مورد شکنندگی مالی

گم شدن پول‌هایی که قرار بود خرج بی‌خانمان‌های کالیفرنیا شود

پول‌ طلا و نقره مشکلات اقتصادی را حل می‌کند

ضرب سکه‌های طلا خیانت به کشور است

راهکارهایی برای خرید و فروش انرژی توسط بخش خصوصی در مازندران

گردهمائی بزرگ و صمیمی جانبازان 70 درصد همدان با مسئولان استان

نماینده فارس در اندیشه صدرنشینی لیگ برتر هندبال کشور

تاجران پول در نظام سرمایه داری همان بانک‌ها هستند

حراست وزارت ورزش به میدان آمد؛ رسیدگی فوری به جنجال چاقوکشی در کشتی مازندران

معرفی نفرات برتر مسابقات کوراش قهرمانی کشور و انتخابی تیم ملی زنان

آغاز جشنواره استانی طنزواره میرماه در محمودآباد

برترین کاراته‌کا‌های ایران مشخص شدند

ضرورت راه‌اندازی خانه هنرمندان در مازندران

600 هزار مترمکعب تصفیه خانه وارد مدار شد/آبرسانی به 5000 روستا

اصلاح حکمرانی آموزشی بر پایه دانش و اخلاق

اهدای گل توسط جمعی از بانوان بابلی به کارکنان نیروی انتظامی برای اجرای طرح نور + تصاویر

صندوق بین‌المللی پول خوش‌بین شد | تورم ایران وارد کانال 30 درصدی می‌شود

دختران خراسان شمالی فاتح مسابقات کوراش قهرمانی کشور

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش: امنیت کشور مرهون حضور همه جانبه ارتش در کنار سایر نیروهای مسلح است

دلیل عجیب و متفاوت یک مرد برای خفه کردن همسرش

بازگشت نساجی به خانه برای دیدار حساس با تراکتور

سکه‌های طلا در خانه‌ها انبار شده و هیچ مشکلی از جامعه را رفع نمی‌کند

دختران خراسان شمالی فاتح مسابقات کوراش قهرمانی کشور شدند

ورود حراست وزارت ورزش به ماجرای چاقوکشی در کشتی مازندران

زمزمه های ورود ایران چک های 500هزار تومانی به بازار

ورود حراست وزارت ورزش و جوانان به اتفاقات مسابقات کشتی در مازندران

بیکاری فارغ التحصیلان مازندران بالاتر از میانگین کشور

محسن اراکی: در نظام اقتصادی باید طلا و نقره واسطه معامله باشند/ خیانتی که به سرمایه‌های این مملکت می‌شود ضرب سکه‌های طلا است/ یک تکه کاغذ در هر کشور قدرت ارزش متفاوتی دارد؛ این بزرگ‌ترین دزدی است که در آمریکا رقم می‌خورد

رییس کمیسیون حقوقی مجلس: ایرادات لایحه حجاب را برطرف کردیم، ببینیم شورای نگهبان چه کار می‌کند/ طرح نور نیروی انتظامی جدا از قانون مجلس است

معرفی فرصت های سرمایه گذاری کیش از رسانه ملی

سرهنگی: اجرای دقیق قوانین مناطق آزاد باعث حفظ و جذب سرمایه گذاران و جلوگیری ازخروج آنان از کشور می شود

توصیه داور مسابقه «میدون» به دانشجویان برای تجارت موفق/ چگونه می‌توان نرم‌افزارهای جهانی را تبدیل به مدل ایرانی کرد؟

ارسال پول به چین چگونه است ؟

تاریخ افزایش کرایه حمل و نقل عمومی اعلام شد