پیام مازند

آخرين مطالب

پرواز پرندگان زمستان گذران در مسیر مرگ اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام مازند - ساری- همساله با شروع فصل زمستان افزون بر 1.5 میلیون بال پرندگان مهاجر از اقصی نقاط ایران و جهان به خصوص سیبری برای زمستان گذرانی به تالاب ها و آبگیرهای مازندران کوچ می کنند و اما پهن شدن ادوات شکار، مسیر پرواز به سوی مرگ را برای آنها رقم زده است.
به گزارش خبرنگار ایرنا، اگرچه پیش از سفر پرندگان زمستان گذران به مازندران خط و نشان زیادی از سوی دستگاه های متولی برای برخورد با متخلفان شکار در نشست های چندگانه و حتی شورای تامین استانی گرفته می شود، ولی تاکنون هیچ یک از این مصوبات و تصمیمات نتوانست به خوبی مانع کشتار پرندگان زمستان گذر شود.
طبق اظهار نظر فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور سالانه حدود یک سوم از جمعیت حدود 1.5 میلیون بالی پرندگان زمستان گذر مهمان تالاب و آبگیرهای مازندران به دست شکارچیان متخلف با ادوات غیرقانونی شکار می شوند.
*** 100 هزار قبضه سلاح شکار
وجود 100 هزار قبضه سلاح شکاری دارای مجوز، گستردگی اراضی حفاظتی ( 530 هزار هکتار) در کنار کم تعداد بودن نیروهای یگان حفاظت محیط زیست و جنبه پر زور شکارچیان متخلف که برخی مواقع از سوی برخی نیروهای با نفوذ سیاسی و اجتماعی نیز حمایت می شوند، باعث شده تا طرح های برخورد با متخلفان با همه بگیرو ببندش نتواند پدیده شکار بی رحمانه را از صفحه اجتماعی مازندران پاک کند.
***گسترش شکار غیرمجاز در پهنه استانی
مدیرکل محیط زیست مازندران گفت: برخورد بی نتیجه سنوات گذشته با متخلفان شکار به خصوص روش های کشتارجمعی ( تورهوایی- کرس، گذر و سایر شیوه های نوین) باعث شد تا این تخلفات از فریدونکنار به سایر مناطق دیگر نیز گسترش یابد.
حسینعلی ابراهیمی کارنامی به ایرنا گفت: اگر بساط شکار غیر قانونی پرندگان زمستان گذر در فریدونکنار را که سابقه چند دهه دارد برنچینیم، به طور حتم این روند در سایر مناطق از جمله تالاب بین المللی میانکاله با روش غیرمرسوم موجود در فریدونکنار نیز گسترش خواهد یافت.
وی افزود: اگرچه در سال گذشته براساس مصوبه شورای تامین محیط زیست برای برخورد با شکارچیان متخلف از همراهی فرمانداری، نیروهای نظامی و انتظامی استفاده شد و توانست بازار فروش را سروسامان دهد و به توافقاتی نیز با شکارچیان دست یابد، ولی در سال جاری تاکنون هیچ یک از دستگاه ها وارد گود نشدند.
*** بدعهدی شکارچیان
مدیرکل محیط زیست مازندران گفت: براساس توافقاتی که سال گذشته با نمایندگان شکارچیان انجام شد، علاوه بر ساماندهی بازار، قرار شد تا ادوات شکار از جمله تور هوایی به طور کامل جمع شود و هر شکارچی نیز در کنار دامگاه با دومگاه ( شیوه سنتی شکار چاله ای ) یک کرس و گذر داشته باشد.
ابراهیمی افزود: شیوه شکار کرس و گذر نیز صرفا برای سال جاری پیش بینی شد و از سال 98 این دو شیوه نیز باید کنار گذاشته شود و فروش لاشه پرندگان در بازار منوط به شکارچیانی شود که دارای مجوزند.
وی اظهار داشت: در سال جاری شکارچیان با بدعهدی با پهن کردن تور هوایی وگسترش شیوه های غیرمرسوم و کشتارجمعی کرس و گذر توافق سال قبل را زیر پا گذاشتند و محیط زیست نیز یک تنه برای برخورد پا به میدان گذاشت.
به گفته ابراهیمی صرفا در 2عملیات برخورد با شیوه های شکار کشتارجمعی پرندگان حدود 200 رشته تورهوایی در فریدونکنار جمع شد.
وی پیش بینی کرد حداقل یک هزار تور هوایی در مسیر پروازی پرندگان در فریدونکنار افراشته باشد که باید با کمک دستگاه های انتظامی،نظامی و محیط زیست جمع آوری شود.
*** عزم همگانی برای برخورد
فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور گفت: براساس مصوبه شورای تامین مازندران تمام دستگاه های انتظامی، نظامی، قضایی و فرمانداری فریدونکنار باید محیط زیست را در برخورد با متخلفان همراهی کنند.
سرهنگ جمشید محبت خانی افزود: اگر عزم همگانی در استان برای برخورد با متخلفان شکار ایجاد نشود، این پدیده شوم برچیده نخواهد شد.
*** ورود مدعی العموم
دادستان عمومی و انقلاب مرکز مازندران هم با بیان اینکه قانون هر نوع صیدی را غیر مجاز می داند و نگاه مدعی عموم این است که کوتاه آمدن در اجرای قانون خلاف است.
سید یونس حسینی عالمی افزود: امروز جلوگیری از صید بی رویه پرندگان مهاجر یک مطالبه عموم مردم ایران و بین المللی بر اساس قانون است.
دادستان مرکز مازندران گفت: تمام دادستان های شهرستان های مازندران با قدرت و با نگاه ویژه نسبت به شکار پرندگان مهاجر ورود پیدا می کنند و به هیچ عنوان کوتاه نخواهند آمد.
وی هشدار داد: اگر این معضل حل و فصل نشود و مدیران مربوطه همکاری نکنند، یقین کنید که اجازه ادامه فعالیت را به آنان و خودمان نخواهیم داد.
برخورد قهری، آخرین راهکار
فرمانده انتظامی مازندران هم با بیان اینکه نیروی انتظامی آمادگی برخورد با شکارچیان را دارد، گفت: هر دستگاهی باید وظایف خود را به درستی انجام بدهد و سپس برخورد قهریه نیروی اننظامی را خواهیم داشت.
سردار سید محمود میر فیضی افزود: گزارش ها نشان می دهد که برخی از پرندگان وحشی از استان های گیلان و گلستان و دیگر شهرهای مازندران به محمودآباد و فریدونکنار برای عرضه و فروش انتقال داده می شود.
وی با اشاره به اینکه مجموعه حفاظت محیط زیست یاید به لحاظ امکانات و نیروی انسانی تقویت شوند، گفت: سازمان محیط زیست کشور باید به مازندران کمک ملی بدهد .
مازندران افزون بر 800 آببندان و تالاب دارد که همه ساله در فصل زمستان افزون بر 150 گونه پرنده زمستان گذران با جمعیت یک میلیون و 500 هزار بالی به این تالاب ها مهاجرت می کنند.
تالاب میانکاله و سرخرود از مهم ترین تالاب های پرنده پذیر مازندران هستند.
بر اساس آمار دستکم 50 گونه پرنده زمستان گذران در مازندران در زمره پرندگان تحت حفاظت و یا انقراض قرار دارند که شکار آنها ممنوع است و ایجاد دامگاه و شکار دستجمعی باعث از بین رفتن نسل این پرندگان می شود.
6982/1899

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/65367/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

استقلال سیاسی کشور ایران بی‌مثال است / تداوم جدی در اجرایی شدن طرح نور

تجمع بانوان قمی حمایت از طرح نور عفاف و حجاب

بازدید منتخبان مردم قم در مجلس از مرکز تحقیقات اسلامی نور

محمد خوش‌چهره: «اقتصاد» میدان شلغم‌فروشان شده است!

تجمع بانوان قمی در حمایت از طرح نور عفاف و حجاب

وضعیت راه‌های کشور؛ ترافیک سنگین در جاده‌های چالوس، هراز و آزادراه تهران - شمال

حمایت همه جانبه دستگاه قضایی استان از طرح نور فراجا

بازدید جامعه ورزش کشور از یادمان‌های جنوب غرب خوزستان

اظهارات سردار جعفری در مورد طرح نور، ماجرای تذکر رهبر انقلاب و لایحه حجاب/ فرمانده قرارگاه فرهنگی اجتماعی بقیه الله (عج) سپاه: همه باید از طرح نور حمایت کنند

پرونده مافیایی در دنیای ایجنت‌ها؛ وقتی کمیسیون انتقال منجر به تهدید می‌شود

قدردانی بانوان در مرکز گلستان از مجریان طرح ملی «نور»

وضعیت ویتامین دی مازندرانی ها رو به بهبود است

نرخ جدید عوارض آزادراه خرم آباد - پل زال اعلام شد

حمایت بیش از هزار استاد حوزه علمیه قم از اجرای طرح «نور» فراجا

حمایت 220 ایرانی خارج از کشور از ایتام مازندرانی

رائفی پور: 600 میلیون تومان پول به یکی از دوستانم داده ام، هر ماه سود آن را می دهد /مستاجرم

ضارب دانش‌آموزان آملی بازداشت شد

راه‌های روستایی متاثر از سیلاب مازندران باز شد

دو هزار اصله درخت جایگزین ویلاهای غیرمجاز نوشهر شد

شرکت 20 هزار نفر در المپیاد ورزشی فرهنگی بسیجیان مازندران

سردار رادان: هیچ ماموریتی حساس‌تر از اجرای «طرح نور» نیست

سردار رادان با اشاره به طرح نور: در قلمرو انتظامی هیچ ماموریتی حساس تر از این ماموریت وجود ندارد/ 90 درصد تذکرگیرندگان رفتار و پوشش خود را اصلاح و با پلیس همکاری کرده‌اند/ پلیس در کنار طرح نور، از دیگر ماموریت‌های خود غافل نخواهد شد

افزایش ذخایر آبی سدهای مازندران

فعالیت بیش از 400 هزار سفیر سلامت در مازندران

سردار رادان: پلیس اصراری به انتقال خودرو‌های توقیفی با جرثقیل ندارد

آغاز به کار مرکز خدمات جامع سلامت فارابی کیش در گرامیداشت هفته سلامت

افتتاح پایگاه سلامت خانواده با محوریت مادر وکودک درمجتمع مسکونی مهستان کیش

بهره گیری از مشارکت حامیان ایتام خارج از کشور

حمایت از اجرای طرح عفاف و حجاب نور

زلزله در مرزن‌آباد ؛ جدیدترین گزارش‌ها از زلزله 3.7 ریشتری در نزدیکی چالوس

گلایه نماینده ولی فقیه در مازندران از انتصاب وزیر سابق به استانداری

تداوم طرح نور با جدیت

مازندران قهرمان جوانان و گیلان قهرمان زیر 23 سال آب‌های آرام شد

اصلاح رفتار و پوشش 90 درصد تذکر گیرندگان در طرح نور

طرح نور در مجتمع های تجاری اطراف حرم رضوی اجرا می‌ شود

بزرگترین دورهمی فرهنگی تربیتی دختران مازندران برگزار شد

محدودیت‌های ترافیکی آخر هفته جاده‌های کشور

پلیس اصراری به انتقال خودروهای توقیفی با جرثقیل ندارد

نخستین کارسوق سواد رسانه‌ای ویژه دانش آموزان درآمل برگزار شد

90 درصد تذکر گیرندگان حجاب، پوشش خود را اصلاح کردند

طرح نور در کنار ماموریت‌های دیگر پلیس ادامه خواهد داشت/ پلیس اصراری به انتقال خودرو‌های توقیفی با جرثقیل ندارد

پایان فراق پدر کوچکترین سرباز ولایت از خطه علویان

اعلام حمایت جمعی از بانوان رشتی در اجرای طرح نور فراجا

افشای هویت شرکای رائفی‌پور؛ پول موسسه او از کجا تامین می‌شود؟

دفاع تمام قد معاون امنیتی وزیر کشور از اجرای طرح نور/استانداران موظف به حمایت از پلیس هستند

برگزاری اردوی تیم ملی کستی آزاد جوانان در ساری

بازگشایی 8 محور مواصلاتی مازندران در پی سیلاب روز گذشته

حمایت بانوان شهر بهارستان از اجرای طرح نور(حجاب وعفاف)

بازی‌دراز آماده میزبانی از زائران راهیان نور است

فرمانده فراجا: هیچ ماموریتی حساس‌تر از اجرای طرح نور وجود ندارد