پیام مازند

آخرين مطالب

طرح های نو برای کتابخوانی در مازندران فرهنگي

  بزرگنمايي:

پیام مازند - ساری – ایرنا – زیاد هم از آن دوران نگذشته است که در فیلم ها و کارتن ها، خواندن کتاب و روزنامه به عنوان بخشی از نقش بازیگران بود و یا بساط کتابفروشی در خیابان ها برپا بود و خواندن هرچند ایستاده چند صفحه از این کتاب ها روال عادی و روزانه رهگذران بود.
اما چند سالی است بخاطر ورود و گسترش شبکه های اجتماعی، رنگ و بوی فرهنگ کتاب و کتابخوانی می رود که گرد و غبار فراموشی به خود بگیرد و بقول معروف در جنگ نابرابر میان کتاب و شبکه های اجتماعی، پدیده های نوظهور پیروز این میدان شوند و این مساله می طلبد تا طرح های نو برای کتابخوانی افکنده شود.
همیشه گفته شده که اقدامات بموقع، اثرگذاریش تا بدانجاست که مقوله رو به موت را می تواند زنده بکند که می توان از طرح های ابتکاری و نو ترویج کتابخانه ای در مازندران به عنوان یکی از این اقدامات نام برد که باعث شده است تا نوستالژی ها احیا شوند.
اداره کل کتابخانه های عمومی مازندران به عنوان نهاد متولی سوق دادن جامعه به سمت کتابخوانی با اجرای برنامه ها طرحی نو را در انداخت که نشان داد برای کتابخوان کردن جامعه باید فراتر از نوشتن مطالب تشویقی با عنوان کتاب و کتابخوانی بر روی سر برگ اداری گام برداشت و باید این مهم را در زندگی مردم ملموس کرد.
برای ایجاد این روند 302 کتابدار مازندران با اجرای طرح ها پا را فراتر از محیط کاری خود یعنی کتابخانه ها گذاشتند و محیط کاریشان بخش های مختلف زندگی مردم شد تا وفاق و آشتی جامعه با کتاب و کتابخوانی ایجاد بکنند و امروز شاهد روی خوش مردم استان نسبت به کتاب و کتابخوانی باشیم.
این نهاد از 2 سال قبل اجرای طرح های ابتکاری ترویج کتابخوانی خود را با " بچه های کتاب " آغاز کرد که در آن به کودکان کار بابت هر ساعت مطالعه در کتابخانه ، معادل درآمدشان در خیابان دستمزد پرداخت می شود و این حلقه ترویج کتابخوانی با "پاتوق زنان خانه دار "، "کتابیار طلایی " و " مطالعه با طعم تابستان " ادامه یافت.
بیشتر از آنکه تعداد اجرای طرح های ابتکاری کتابخوانی توجه ها را جلب بکند در برگیری افراد و میزان تاثیر این طرح ها بر روند کتابخوانی استان مازندران بیشتر خودنمایی می کند به طوریکه در جمع افراد شرکت کننده این طرح ها از چوپان ، کشاورز ، زنان خانه دار گرفته تا افراد مسن دیده می شود.
علاوه بر این ، مدیر کل کتابخانه های عمومی استان مازندران افزایش حدود 17 هزار نفری اعضای کتابخانه های استان به عنوان بخشی از دستاورد اجرای این طرح ها دانست.
آرزو ولیپور به خبرنگار ایرنا گفت: تا پایان مهر امسال تعداد اعضای کتابخانه های مازندران 110 هزار نفر بود که به نسبت مدت مشابه سال قبل افزایش حدود 17 هزار نفری دارد .
وی همچنین برای بیان واقعی بودن تعداد اعضای کتابخانه های مازندران به ارائه آمار مربوط به میزان امانت گیری کتاب اشاره کرد و افزود: اعضا تا پایان مهر امسال 105 هزار نسخه کتاب از کتابخانه ها امانت گرفتند که به مدت مشابه سال قبل 20 هزار نسخه بیشتر است.
مدیر کل کتابخانه های عمومی مازندران همچنین از استقبال مردم استان به شرکت در جشنواره کتابخوانی رضوی که رویداد بزرگ و مهم فرهنگی و کتاب در کشور به شمار می رود ، خبرداد.
وی تعداد مازندرانی های شرکت کننده در این جشنواره در سال 95 را 24 هزار نفر اعلام کرد و گفت: امسال این تعداد به 54 هزار نفر رسید و از این تعداد 6 نفر نیز به عنوان منتخب ملی انتخاب شدند.
ولیپور دستیابی به این موفقیت ها در افزایش تعداد اعضا و استقبال مازنی ها برای شرکت در این جشنواره را ناشی از اجرای طرح های ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی دانست.
او معتقد است که برای قرار دادن کتاب در سبد خانوارها و افزایش سرانه کتابخوانی همیشه به ساخت کتابخانه و یا نوشتن مطالب تشویق کتابخوانی بر روی سربرگ نامه ها وابسته نیست.
مدیر کل کتابخانه های مازندران گفت: با انجام کارهای تحقیقی آسیب شناسی کتابخوانی و شناسایی گروههای کمتر برخوردار از بسترهای مطالعاتی در استان افراد که فرصتشان کم و مشغله زیاد دارند ، شناسایی شدند.
وی اضافه کرد: در این روند افرادی همچون زنان خانه دار، کشاورزان ، روستاییان، بچه های کار، افراد سالمند و کم سواد به عنوان جامعه هدف در این طرح تحقیقاتی شناسایی شدند.
ولیپور گفت: با اجرای طرح های بچه های کتاب، مطالعه با طعم تابستان ، پاتوق زنان خانه دار و دوست خوب کتابخانه سعی کردیم کتاب و کتابخوانی را به میان کودکان کار، کشاورزان، زنان خانه دار و دانش آموزان ببریم.
وی به طور مثال در توضیح نحوه اجرای طرح مطالعه با طعم تابستان گفت که گروههای اجرا کننده این طرح که شامل کتابداران و دانشجویان آشنا به فن کتابخوانی بودند به مناطق روستایی رفتند.
مدیر کل کتابخانه های مازندران اضافه کرد: این افراد با حضور در زمین های کشاورزی زمان استراحت کشاورزان برای آنان کتابهایی از جنس شغلشان و مرتبط با آن می خواندند.
وی با اشاره به حضور این تیم ها در مراتع و همراه شدن آنها با چوپانان گفت: این افراد همراه با چوپانان در طول مسیر برای آنها کتابخوانی می کردند و در هر مرحله حضور، افراد بیشتری برای شرکت و شنیدن کتابخوانی تیم با چوپانان همراه می شدند.
به گفته ولیپور نکته قابل توجه اجرای طرح، علاقه چوپانان به شاهنامه خوانی و درخواست برای خواندن این کتاب از سوی اعضای تیم اجرا کننده طرح بود.
وی با تاکید بر تداوم اجرای طرح های گسترش کتابخوانی، گفت: محرم امسال و همزمان با اربعین حسینی 800 جلد کتاب به موکب مازندران در نجف ارسال شد تا شرکت کنندگان در این حضور معنوی ، لحظات و ساعاتی از وقت خود را با کتابخوانی همراه بکنند .
ولیپور همچنین از برگزاری نذر کتاب در یکی از مساجد مازندران در این ایام به عنوان بخش دیگری از طرح های گسترش کتابخوانی در استان نام برد و ادامه داد: در پایان مراسم عزاداری محرم در این مسجد به شرکت کنندگان یک جلد کتاب اهدا شد.
وی افزود: همزمان با ایام اربعین حسینی که موکب هایی برای پذیرایی عزاداران در نجف برپا شد اداره کل کتابخانه های مازندران در همان زمان موکب کتابخوانی را در ساری برپا کرد.
به گفته مدیر کل کتابخانه های مازندران کتابداران با دعوت مردم به حضور در این موکب ها با در اختیار گذاشتن کتاب ، آنها را به این کار دعوت کردند.
وی گفت: در ادامه اقدامات برای گسترش کتابخوانی در جامعه اجرای طرح های دیگری همچون چند دقیقه با کتاب، یاوران موعود ، کتاب نذری و انیمیشن های کتابخوانی را در مازندران آغاز کرده ایم .
ولیپور تعداد کتابخانه های مازندران 115 باب که یک میلیون و 884 هزار و 80 جلد کتاب در آنها قرار دارد ، اعلام کرد و ادامه داد: با حضور و ورود کتابداران در جامعه و سطوح مختلف جامعه به موفقیت های خوب و قابل قبولی در زمینه جذب اعضا و امانت گیری کتاب رسیدیم که شاید با ساخت فضای کتابخانه ها به این اندازه محقق نمی شد.
24 تا 30 آبان هفته کتاب نامگذاری شده است و نهاد کتابخانه های عمومی کشور امسال و با توجه به حجم زیاد برنامه ها ، اجرای برنامه های هفته کتاب را از 19 آبان آغاز کرده است.
2096/1899

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/65440/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تردد این خودروها در جاده چالوس ممنوع شد

کشف محموله میلیاردی باتری‌های قاچاق در بابل

تجمع حافظان نور در حرم حضرت معصومه (س)

(تصاویر) شکوفه‌های بهاری مازندران

سهراب و فروغ برای هم شعر می‌خواندند/ فرح پنج بار برای افتتاحیه نمایشگاه سهراب آمد ولی او در نمایشگاه حاضر نمی‌شد؛ هیچ دلیل سیاسی هم نداشت

لزوم افزایش صندوق اعتباری فناوری مازندران

خصوص واقعی قبل از هیاهوی واگذاری!

بهره برداری از دفتر بسیج ورزشکاران شهرستان ساری

برگزاری تجمع حمایتی مردم و بانوان کرمانشاهی از اجرای «طرح نور»

همه مسئولان باید برای اجرای طرح نور کمک کنند

راهپیمایی « جمعه خشم» در مازندران برگزار می شود

برگزاری تور بین المللی دوچرخه‌سواری خزر؛ اواخر اردیبهشت

(تصاویر) رانش زمین در جاده عباس‌آباد به کلاردشت

مازندران؛ مهد علم و دانش و نیروی انسانی کارآمد

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

کسب مقام قهرمانی و سومی تیم گیلان در رقابت‌های آب‌های آرام کشور

لوکاشنکو: غربی‌ها برای کنترل اوکراین، آن را به معتاد پول و سلاح تبدیل کرده‌اند

حمایت بیش از هزار استاد حوزه علمیه قم از اجرای طرح «نور» در زمینه حجاب

دعوت 60 کاراته‌کا به مرحله دوم انتخابی تیم امید و جوانان

نفرات دعوت شده به مرحله دوم انتخابی تیم ملی کاراته مشخص شدند

شرکت 20 هزار بسیجی در المپیاد جام شهید عجمیان

روزهای گرم اردیبهشتی در آسمان مازندران

انهدام باند سارقان و کشف 26 فقره سرقت در شهرستان خرم‌آباد

کسب مدال طلای المپیاد کشوری ریاضی توسط دانش‌آموز بابلی

محسن رضایی:باید از ظرفیت فرماندهان ارشد جنگ برای تربیت راویان جوان بهره برد

ماسه‌خواری پرونده همیشه باز در سواحل مازندران

لزوم توجه به باورهای فرهنگی جامعه

اعمال محدودیت ترافیکی در جاده کرج- چالوس و آزادراه تهران - شمال

پیش‌بینی وضع هوای مازندران در 6 روز آینده

مبادله تجاری 11 میلیون دلاری گمرکات مازندران و پاکستان

ادامه مراسم جمعه‌های خشم در مازندران

ضرب‌الاجل استاندار لرستان برای تعیین‌تکلیف برج‌های خرم‌آباد

شکوفه های بهاری در مازندران

ثبت بیش از 64 میلیون تردد در جاده های مازندران

پیش بینی تولید 1500 قلم کالای دانش بنیان در مازندران

حمایت حوزه‌های علمیه خواهران و جامعه‌الزهرا (س) از طرح نور

محمودآباد میزبان تور بین‌المللی دوچرخه سواری خزر شد

لزوم تقویت دانشگاه فرهنگیان

گسترش حمایت از دانش‌بنیان‌ها در مازندران

کشف رشوه خواری و پولشویی بیش از 20 میلیاردی در استان یزد

توزیع 1000 تن مرغ و گوشت قرمز منجمد تنظیم بازاری در مازندران

استاندار ایلام: از عملکرد اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان رضایت داریم

آخرین وضعیت جاده‌ها؛ تردد روان در محورهای چالوس و هزار

تجمع مردم خرم آباد در حمایت از اجرای طرح نور

وضعیت «برج‌های دوقلو» خرم‌آباد هر چه سریع‌تر تعیین تکلیف شود

ممنوعیت های تردد در محورهای شمالی در پایان هفته اعلام شد

وضعیت «برج‌های دوقلو» در خرم‌آباد هر چه سریع‌تر تعیین تکلیف شود

آبگرفتگی 10 مسکن در سوادکوه/ 7 سردهنه در بابل آسیب دید

ادامه مراسم جمعه های خشم در مازندران