پیام مازند

آخرين مطالب

کشاورزی مازندران از بی بنیانی تا دانش بنیانی/ تولد «امیر» با فجر مقالات

کشاورزی مازندران از بی بنیانی تا دانش بنیانی/ تولد «امیر» با فجر
  بزرگنمايي:

پیام مازند - سالانه بیش از هفت و نیم میلیون تن انواع محصولات کشاورزی و باغی در استان مازندران تولید می‌شود و بسیاری از این محصولات با بهره‌گیری از ظرفیت‌های دانش‌بنیان که از فکر و ایده متخصصان ایرانی و مازندرانی نشأت می‌گیرد بر سر سفره جهانیان قرار گرفته است.
حال و روز کشاورزی و کشاورزان در مازندران در دوران قبل از انقلاب بر کسی پوشیده نیست، موقع برداشت محصول آن را خان‌ها و اربابان درو می‌کردند و سود حاصل به جیب آنان می‌رفت و از سوی دیگر وضعیت کشت و تولید در مازندران و دیگر مناطق ایران به صورت سنتی بود و کشاورزان برای تأمین هزینه‌های تولید چاره‌ای نداشتند تا اراضی و مزارع خود را به مالکان و و اربابان بفروشند و یا از آنان مساعده بگیرند، در واقع رنج و زحمت برای آنان بود و سود و گنج برای خان‌ها و اربابان.
به برکت پیروزی انقلاب اسلامی در سایه تلاش‌ها و مجاهدت متخصصان و اندیشمندان میزان تولید و ضریب سطح کشت و عملکرد محصولات کشاورزی در مازندران رشد چند برابری یافت و بسیاری از تولیدات نیز با بهره‌گیری از ظرفیت دانش بنیان به بازارهای خارجی راه یافت.
اینک به برکت انقلاب و در سایه تلاش‌های کشاورزان و دانشمندان نام مازندران در تولید و تأمین امنیت غذایی در کشور و جهان طنین انداز است و همزمان با دهه فجر، رقم جدید برنج محصول در استان مازندران رونمایی شد.
بابک مؤمنی سرپرست سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه کشاورزی اظهار کرد: به برکت تولیدات دانش بینان سالانه بیش از 300 هزار تن انواع محصولات استان به کشورهای مختلف صادر می‌شود.
وی در گفت و گو با خبرنگار مهر با اظهار اینکه ضریب کشت و مکانیزاسیون بعد از سال‌های انقلاب اسلامی رشد چشمگیری داشته است، افزود: توجه خاصی طی سال‌های بعد از انقلاب به تولید و کشاورزی شده است و در در 2 سال اخیر بیش از 3 هزار و 675 میلیارد ریال تسهیلات به مکانیزاسیون کشاورزی پرداخت شد.
وی به نقش دانش بنیان در تولید محصولات کشاورزی اشاره و از تولید رقم جدید برنج پرمحصول با نام «امیر» در مازندران خبر داد و گفت: عملکرد رقم‌های اصلاح شده برنج 7 تا 8 تن در هکتار است در حالی که این میزان در رقم برنج امیر 10 تا 11 تن، همچنین میزان نشاسته موجود در برنج امیر 20 ثبت شده که مناسب ذائقه ایرانی‌ها است.
سرپرست سازمان جهاد کشاورزی مازندران، فعالیت در بخش گیاهان دارویی را یکی از مهمترین ظرفیت‌های استان بیان کرد و گفت: تلاش در نفوذ دانش به سطح مزرعه تاکید می‌شود.
وی افزود: باید یافته‌های علمی را به مزرعه و کشاورز نزدیک کرد تا به امنیت غذایی حداکثری دست یافت که این امر متعاقباً تعاملات بیشتر را می‌طلبد.
دانش بنیان شدن کالاها و محصولات پدیده‌ای نو و جدیدی است که در سایه انقلاب شکوهمند انقلاب اسلامی و تلاش دانشمندان به بار نشسته است و چنین مساله در دوره رژیم منحوس پهلوی وجود نداشته است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و گردشگری استاندار مازندران با اشاره به تولید 650 محصول دانش بنیان در استان گفت: مجوز راه‌اندازی دهکده فناوری و دانش بنیان کشور در مازندران صادر شد.
حسن خیریان پور در گفت وگو با خبرنگار مهر با اشاره به رشد شرکت‌ها و کالاهای دانش بنیان در استان گفت: استفاده از فناوری‌های نوین و دانش بنیان کردن تولید و خدمات موجب ارتقای کیفیت تولید و افزایش کمیت و کاهش هزینه‌ها و رقابت پذیر کردن محصولات صادراتی خواهد شد و ارتقای بهره وری و افزایش نرخ رشد اقتصادی در برخواهد داشت.

پیام مازند

وی افزود: جهت گیری اکثر کشورهای توسعه یافته مبتنی بر هایتِک (فناوری بالا) در محصولات جدید و نوآوری محصولی است، این در حالی است که طبق گزارش وزارت صمت، بیش از 50 درصد ارزش افزوده صنعتی در کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه مربوط به صنایع موسوم به فناوری غیر هایتِک و فناوری متوسط و پایین است.
تلاش‌های کشاورزان و محققان با تأمین زیرساخت‌ها و امکانات سبب شده تا کالاهای دانش بنیان و تولیدی استان به بیش از 62 کشور جهان صادر شود. ناظر گمرکات مازندران از صادرات 535 قلم کالا طی دو سال اخیر از گمرکات استان به مقصد 62 کشور جهان خبر داد.
سه میلیون 270 هزار تن و ارزش بیش از 721 میلیون و 483 هزار دلار از طریق 5 گمرک صادراتی استان مازندران صادر شده است
امیر جمشیدی در گفت وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه صادرات انواع کالا از مرداد ماه 1400 تا پایان دی ماه 1402 به وزن سه میلیون 270 هزار تن و ارزش بیش از 721 میلیون و 483 هزار دلار از طریق 5 گمرک صادراتی استان مازندران (نوشهر، امیرآباد، فریدونکنار، ساری و آمل) بوده است، افزود: این میزان از نظر وزنی 41 درصد و ازنظر ارزشی 42 درصد رشد را نسبت به مدت مشابه قبل نشان می‌دهد.
وی اظهار کرد: تعداد کالاهای صادر شده از گمرکات مازندران بالغ بر 535 قلم بوده که عمده ترین اقلام صادراتی به ترتیب شامل سیمان، محصولات لبنی، مواد معدنی مواد پلاستیکی، فلزات و مصنوعات فلزی، انواع پوره، کیوی، گل و گیاه و… است.
وی ادامه داد: در طول این مدت انواع کالای صادراتی از گمرکات استان مازندران به مقصد 62 کشور جهان ارسال شد که عمده ترین این کشورها شامل عراق، روسیه، ترکمنستان، قزاقستان، آذربایجان، ازبکستان، امارات، ترکیه، ارمنستان، افغانستان، ایتالیا است.
سالانه بیش از 7.5 میلیون تن محصولات کشاورزی در مازندران تولید می‌شود و این استان به برکت تلاش‌های تولیدکنندگان و محققان در 14 محصول رتبه برتر کشور را دارا است.
کد خبر 6015974

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/774530/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فوت نخبه کنکوری مازندران به همراه پدرش بر اثر مسمومیت گاز

پیشنهاد خنده‌دار برای نجات اقتصادی بارسلونا!

وضعیت جاده‌ها/ کندوان یک‌طرفه شد

خنده‌دارترین پیشنهاد برای نجات اقتصادی بارسلونا!

نخبه کنکوری مازندران و پدرش در اثر گازگرفتگی جان باختند

جان باختن نخبه کنکوری مازندران و پدرش در اثر گازگرفتگی

فصل نشا با چاشنی فوتشال در مازندران

تاکیدامام جمعه سلماس بر حمایت از اجرای طرح نور

نخبه کنکور انسانی بر اثر مسمومیت گاز منوکسید کربن جان باخت

جان باختن نخبه کنکور در ویلای شخصی/ جزئیات

رک بگویم از همه رنجیده‌ام

استاندار همدان با همسر و فرزندان شهید شناسائی شده رنجنوش دیدار کرد

کندوان یک‌ طرفه شد

نخبه کنکور انسانی بر اثر مسمومیت گاز منوکسید کربن جان باخت‌

نخبه کنکور انسانی بر اثر مسمومیت با گاز مونوکسید کربن جان باخت

بازگشت پرواز تهران ـ خرم‌آباد ‌به مبدأ در پی شرایط بد جوی

نخبه کنکور انسانی بر اثر مسمومیت گاز مونوکسید کربن جان باخت‌

جزئیات حادثه تلخ برای جوان نخبه معلول ساروی و پدرش

درهر قفسی کلید امیّدی هست

ریزش سنگ در جاده پلدختر - خرم‌آباد

چالوس یک طرفه شد

تکرار حمایت قاطع دستگاه قضایی شهرستان از طرح نور

2 نفر در ساری براثر مسمومیت با گاز جان باختند

احتمال ریزش سنگ، با بارش باران در جاده چالوس

پیگیری طلب میلیاردی مردم از یک شرکت خصوصی

برپایی مراسم عزاداری و دسته روی در کربلای معلی

کندوان یک‌طرفه شد

امام صادق (ع) محور وحدت بین مذاهب اسلامی است

«چشم‌ها تنها برای دیدن نیستند»

توسعه گردشگری با مشارکت مردم میسر می‌شود

خیزش دانشجویی در آمریکا جنایت اسرائیل را نشان داد

حادثه تلخ برای جوان معلول ساروی که نخبه دانشگاه بود

برگزاری دوره ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی قرآن کریم در مازندران

برگزاری مصاحبه پذیرفته‌شدگان آزمون صلاحیت حرفه‌ای در ساری

پرواز تهران - خرم‌آباد به فرودگاه مهرآباد بازگشت

هر شب پناه میبرم از تو به مثنوی

احتیاط کنید؛ جاده کرج-چالوس بارانی است

فیلم/شکل‌گیری ده‌ها آبشار ساعتی در مخملکوه خرم‌آباد

امام جمعه ساری: ماماها از مسئله زشت سقط جنین فاصله بگیرند

لزوم مطالبه گری دانشگاه‌ها از دستگاه‌ها و نهاد‌های اجرایی مازندران

بارش شدید و رگباری باران در خرم‌آباد

آبشارهای ساعتی مخمل‌کوه خرم‌آباد راه افتادند! | ویدئو

بارش باران و احتمال ریزش سنگ در جاده چالوس

حمایت قاطع مردم پشتوانه فرماندهی انتظامی کشور برای ادامه طرح نور

جنجال‌سازان مسابقات کشتی مازندران در انتخابی تهران!

آشنایی با کتاب «دو دقیقه با موعود(عج)»

تاکید امام جمعه خمینی شهر بر حمایت مردم از طرح نور

حماسه «وعده صادق» روایت فتح می‌خواهد

امام جمعه قم: مردم قدردان پلیس برای اجرای طرح نور باشند

لزوم روایت گری حماسه وعده صادق در جامعه