پیام مازند

آخرين مطالب

عضو هیئت‌علمی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل مطرح کرد

قطعه‌سازی مهم‌ترین چالش فرآیند تولید موتور خودرو در ایران علمي

قطعه‌سازی مهم‌ترین چالش فرآیند تولید موتور خودرو در ایران
  بزرگنمايي:

پیام مازند - عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل قطعه‌سازی را مهم ترین چالش فرآیند تولید موتور خودرو در ایران دانست.
امید جهانیان در رابطه با ساختار موتورهای درون‌سوز گفت: موتور درون‌سوز قلب تپنده هر خودرو است، در واقع نیروی محرکه خودرو از موتور تأمین می‌شود و وظیفه تبدیل انرژی گرمایی سوخت را به انرژی مکانیکی دارد.
وی با اشاره به چالش‌های پیرامون ساخت موتور، اظهار کرد: در حال حاضر موتورهای ساخته شده در بحث آلایندگی و مصرف سوخت دچار چالش های جدی هستند.
عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل با بیان اینکه موتورها به دو دسته درون‌سوز و برون‌سوز تقسیم می‌شوند، افزود: دسته‌ای که انرژی گرمایی را تبدیل به احتراق و حرکت می‌کنند که به این‌ها موتور‌ درون‌سوز می‌گوییم و در مقابل موتور‌های برون‌سوز را داریم که گرما به ماده‌ای واسط داده می‌شود و آن ماده واسط توان حرکت را تولید می‌کند.
جهانیان با بیان اینکه در طراحی و توسعه فرآیند‌های‌ موتور مشکل چندانی نداریم، خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیشترین چالشی که در راه ساخت و تولید موتور داریم، فرآیند قطعه‌سازی و ایجاد شرکت‌های قطعه‌ساز است.
وی با اشاره به چالش‌های ساخت و تولید صنعت خودروسازی در کشور گفت: مشکلات اقتصادی و نقدینگی، تأمین مواد اولیه مهم‌ترین عوامل چالش ‌برانگیز صنعت خودروی کشور است.
استاد مکانیک دانشگاه نوشیروانی بابل همچنین یادآور شد: ما جزو معدود کشور‌هایی هستیم که به فناوری ساخت موتور رسیدیم و موتور‌های ملی داریم که به نام خودمان ثبت است.
جهانیان با بیان اینکه مهم ترین چالش‌های ساخت موتورهای درون‌سوز در حال حاضر، ساخت و تأمین قطعات در داخل کشور است، افزود: باید این نکته را مد‌نظر قرار دهیم که خودکفایی در ساخت و تأمین قطعه صرفاً به داشتن دانش کافی در خصوص ساخت آن محدود نمی‌شود، بلکه باید در تهیه مواد اولیه مورد نیاز و تولید انبوه آن (با توجه به تعداد تولید خودرو در کشور) نیز توانمند باشیم و این امر مستلزم برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری است.
وی خاطرنشان کرد: ما در حال حاضر خانواده موتور ملی را در اختیار داریم که شامل موتورهای بنزینی موتور EF7 تنفس طبیعی، موتور XUM ، موتور EF7-TC (توربوشارژ) و موتور دیزل سواری ( EFD ) که با نام و برند ایران در حال تولید بوده و در تمام دنیا به نام ما ثبت شده است.
عضو هئیت ‌علمی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل افزود: توانایی ساخت و مونتاژ موتور L90-EU IV ، موتور M13 CNG base (پایه گازسوز)، موتور M15GS-EU IV ، موتور Z24- EU IV و موتور M13GS- EU IV نیز در کشور وجود دارد که به شرط تأمین پیش‌نیازهای اساسی، می‌تواند همه نیازهای کشور را تأمین کند.
جهانیان با اشاره به مقوله ارتباط دانشگاه و صنعت، گفت: یک بحث و چالش دیرینه در کشور ما وجود دارد که برطرف شدن آن نیازمند تغییری اساسی در دیدگاه هر دو طرف است.
وی افزود: در حال حاضر دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل با در اختیار داشتن اعضای هیئت علمی جوان و متخصص، چند سالی است که فعالیت‌های پژوهشی خود در حوزه موتورهای درون‌سوز را آغاز نموده است.
عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل با بیان اینکه این دانشگاه موفق شده است که آزمایشگاه پژوهشی موتورهای درون‌سوز را راه‌اندازی نماید، تصریح کرد: در حال حاضر دانشجویان دوره دکتری و کارشناسی‌ارشد مشغول تکمیل رساله‌ و پایان‌نامه خود پیرامون موضوع موتورهای درون‌سوز هستند.
جهانیان یادآور شد: همچنین طی برگزاری دومین همایش ملی موتورهای درون‌سوز، تفاهم‌نامه‌ای میان دانشگاه و شرکت دیزل سنگین ایران (دسا) منعقد شد که امیدواریم سرفصل تازه‌ای در استفاده بهینه از ظرفیت‌های دانشگاهی در صنعت کشور باشد.
وی در ادامه با بیان اینکه قسمت عمده قطعات (به جز مواد معدودی) در داخل ساخته می‌شوند و آنچه اکنون بیشتر قطعه‌سازان ما را آزار می‌دهد، تأمین نقدینگی و واردات مواد اولیه از خارج از کشور است،خاطرنشان کرد:حمایت از تولید داخل به جای واردات، ایجاد تفکر سیستمی در زمینه قطعه‌سازی به گونه‌ای که همزمان با توسعه و پیشرفت قطعه‌ساز و امکان تأمین مواد اولیه آن نیز وجود داشته باشد، تأمین منابع مالی و تسویه بدهی‌ها می‌تواند به رونق بخش صنعت خودروسازی در کشور بیانجامد
انتهای پیام


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

توانمندی‌های مازندران از فرار نخبگان جلوگیری می‌کند

کمبود فضا و بی‌رغبتی والدین دوروی سکه بی‌تحرکی دانش‌آموزان

نگارش دانشنامه مازندران پایان یافت

اجرای سیاست "قیمت تضمینی" تیر خلاص به امنیت غذایی کشور

توسعه واقعی اشتغال باید مبتنی بر پژوهش باشد

معلمان مازندرانی 2 هزار اثر اقدام پژوهشی نوشتند

31 پژوهش سرای دانش آموزی در مازندران فعال است

تلگرام و اینستاگرام احتمالاً در روز جمعه رفع فیلتر می شوند

فیلترشکن‌های کانال آمدنیوز گوشی را هک می کنند

حاکمیت ما امکان اعمال مقررات بر شبکه‌های اجتماعی بین‌المللی را ندارد

اولین تاکسی پرنده دنیا، ولوکوپترVolocopter در نمایشگاه CES 2018

«ویز» رفع فیلتر شد

شکایت دولت از استارت‌آپ‌ها پس گرفته می‌شود

تولید آیفون ایکس، آیفون 8 و 8 پلاس در تابستان 2018 متوقف خواهد شد!

آخرین ابر ماه سال 96، ماه گرفتگی و ماه کامل آبی در شامگاه 11 بهمن 96

توضیح محققان در خصوص تصاویر نادرست سامانه بارشی

ادامه حیات USSD مشروط به تضمین امنیت توسط اوپراتور ها شد

فیس‌بوک برای کاربران مُسِن شده است

آژیر خطر برای کره زمین/ جان 100 میلیون نفر گرفته میشود؟

تشخیص سن از طریق چهره با راهکار های جدید

استیون هاوکینگ درگذشت

توییت وزیر ارتباطات درباره حمله سایبری به کشور

تعریف بن کارت های نمایشگاه کتاب بر روی کارت ملی هوشمند

اولین فردی که به مریخ می‌رود باید یک خانم باشد

مقطع هنرستان 5 ساله می شود

آغاز ثبت‌نام بن کتاب استادان دانشگاه‌ از امروز

با دام جدید هکرها آشنا شوید

22 درصد از تولیدات علمی کشورهای اسلامی توسط پژوهشگران ایران

اعلام نرخ شهریه مدارس غیر انتفاعی چه زمانی اعلام می شود؟

آخرین مهلت ثبت نام در آزمون استخدامی دولت

زمان برگزاری آزمون استخدامی دستگاه های اجرایی اعلام شد

مهلت ثبت نام الکترونیکی کتاب درسی تمدید شد

جزئیات ثبت‌نام دانش‌آموزان در سال تحصیلی آینده ابلاغ شد

کشف یک شکل هندسی جدید!

نوبل ریاضی به ریاضیدان کُرد ایرانی رسید

مردی که پس از مرگش زنده خواهد ماند

رژیم غذایی خیلی کم‌کالری، راهکاری نوین یا برنامه‌‌ای ثابت شده؟

حمله امنیتی به 50 میلیون فیسبوکی

فیسبوک باز هم حساب ایرانی‌ها را بست

بیشترین عبارات جستجو شده سال 2018 در گوگل

تا آخر امروز اسنپ خود را به‌روزرسانی کنید

فضاپیمای ناسا 2 رکورد ثبت کرد

آرزو‌هایی که 5G برآورده می‌کند

لپ تاپ‌های 40 میلیونی در بازار تهران

تغییرات اساسی در راه وایبر

بلک‌بری سراغ توسعه اینترنت اشیا می‌رود

گوگل پایگاه‌های نظامی تایوان را لو داد

یوتیوب به کودکان خودکشی می‌آموزد

پرتاب اولین ماهواره 5G برای دسترسی به اینترنت

نفوذ هکر‌های ایرانی به 200 شرکت آمریکایی