پیام مازند

آخرين مطالب

ترافیک ملی رامسر در بن بست کوه و دریا مقالات

  بزرگنمايي:

پیام مازند- برای رفع مشکل ترافیکی شهر رامسر در غرب مازندران ، جایی که کوه و دریا نزدیک ترین فاصله را در مسیر بیش از 300 کیلومتری شرق به غرب استان دارد تاکنون رویاهای زیادی توسط مسئولان و کارشناسان دیده شده اما هیچ یک تاکنون تعبیر نشده است.
زمانی صحبت از ساخت کنار گذار از بالای کوه بود ، بعدها ایجاد آن در دل کوه نقل محافل شد و سرانجام ساخت میانگذر از داخل شهر نیز با بن بست طرح های کوه محور بر سر زبان ها افتاد، ولی هیچ یک از این طرح ها به مرحله اجرا نرسید تا این که سال 91 طبق رسم و رسوم آن سال ها موضوع ایجاد کمربندی یا کنارگذر دریایی بدون اخذ مجوز زیست محیطی و احتمالا به پشتوانه حمایت یکی از شخصیت های محلی مرکز نشین و صاحب منصب شروع شد.
مسیر کنارگذر دریایی رامسر که حدود هفت سال از زمان ساخت آن می گذرد، تنها در ایجاد چند مسیر داخل دریایی به طول چند صد متر متوقف مانده است و محیط زیست در دولت دهم با توجه به آثار مخرب غیرقابل مهار این طرح اجازه نداده است مجری طرح آن را بیشتر به پیش ببرد.
عملیات اجرایی این طرح ملی اردیبهشت ماه سال 91 در قسمت ساحلی شهرگردشگرپذیر رامسر با حضور وزیران وقت راه و شهرسازی و دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح آغاز شد و قرار بود ظرف مدت سه سال و نیم به بهره برداری برسد.
سوابق طرح مطالعاتی اجرایی کردن این پروژه ملی از لحاظ ابعاد فنی و مهندسی در کشور به سال 1385 باز می گردد و قرار بود بر اساس آن جاده کنارگذر چهار بانده ساحلی به طول حدود 10 کیلومتر از دل دریا به همراه احداث جزیره مصنوعی با امکانات رفاهی و تفریحی ساخته شود.
اجرای این طرح البته به تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری ایران رسید و بنا بود با سرمایه گذاری بخش خصوصی در قسمت ساحلی رامسر به طول حدود 10 کیلومتر در داخل دریا آغاز شود ضمن آن که حدود 187 هکتار نیز زمین از دریا برای بخش گردشگری استحصال شود .
میزان اعتباری لازم برای اجرای کامل این طرح ملی در آن زمان با سرمایه گذاری بخش خصوصی حدود 131 هزار میلیارد ریال پیش بینی شده بود.
ایجاد خط رفت و برگشت به عرض حدود 46 متر و نیز پیش بینی 2 خط راه آهن از دیگر مشخصات فنی این طرح بوده است.
رامسر یکی از شهرستان های غربی مازندران است که به خاطر برخوداری از موقعیت های ممتازی نظیر جاذبه های طبیعی ،تاریخی و گردشگری منحصربفرد نظیر جنگل ، دریا ، کوه ، جلگه و اماکن اقامتی مانند هتل قدیم ، هتل جدید کاخ موزه ، آب های گرم معدنی و حتی فرودگاه به عروس شهرهای ایران شهرت دارد.
با این وجود جمعی از مسئولان ، کارشناسان و شهروندان رامسری با اشاره به ورود چشمگیر مسافران ، گردشگران داخلی و خارجی به این شهر گردشگرپذیری و در پی آن بروز معضل بغرنج ترافیک خواستار اجرای کامل این طرح ملی در این منطقه شده اند.
براساس آمار موجود، در نوروز سال 97 نزدیک به سه میلیون نفر شب مسافر در رامسر اقامت داشتند.
* 10 میلیارد تومان هزینه راه دسترسی در دریا
معاون فرماندار رامسر در خصوص این طرح گفت : در مرحله اول اجرای این طرح ملی چند مسیر دسترسی در سه مسیر تا عمق 300 تا 400 متری داخل دریا احداث شده است.
علی لاریجانی در گفت و گو به خبرنگار ایرنا افزود : این راه دسترسی به عرض 8 متری در محدوده شرق ، مرکز و غرب شهر و با هزینه ای بالغ بر 10 میلیارد تومان احداث شده است.
وی گفت : این طرح به دلیل مشکلات زیست محیطی جلوگیری شد.
رئیس اداره راه و شهرسازی رامسر گفت که متولی اجرای این طرح که سرمایه گذار بخش خصوصی وابسته به وزارت دفاع ، پشتیبانی نیروهای مسلح است پس از حدود یک سال و فعالیت اجرایی در سال 92 کاملا متوقف کرد.
حمیدرضا مقتدر با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی در زمینه ساخت این پروژه نقشی آنچنانی ندارد، افزود: برای رهایی مسافران و گردشگران از معضل ترافیک این شهر نیازمند کنارگذر است چرا که منطبق نبودن زیرساخت ها حمل و نقل عمومی پاسخگوی حجم انبوه مسافران و گردشگران ورودی به این شهر نیست.
وی طول راههای اصلی و فرعی رامسر را حدود 378 کیلومتر اعلام کرد و ادامه داد : از این میزان حدود 275 کیلومتر راه روستایی ، 87 کیلومتر راه فرعی و حدود 16کیلومتر نیز راه اصلی شریانی می باشد.
نماینده مردم شهرستان های تنکابن ، رامسر و عباس آباد در مجلس شورای اسلامی گفت: ظاهرا مجری این طرح تمامی مجوزهای آن را به جز زیست محیطی دریافت نموده و به همین خاطر محیط زیست با ادامه عملیات آن مخالفت کرده است.
شمس الله شریعت نژاد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : این موضوع چندین بار مورد پی گیری قرار گرفت و حتی امسال نیز در نشست های مختلف مطرح و از مسئولان ذیربط خواسته شد با توجه به آنکه با صرف سرمایه ملی بخشی ازعملیات اجرایی این طرح انجام گرفته درهرصورت هرچه زودتر تکلیف این پروژه باید مشخص شود.
وی با اشاره به آنکه زیر ساخت های شهرهای گردشگرپذیرغرب مازندران در ابعاد مختلف بویژه حمل و نقل پاسخگوی نیاز حجم انبوه مسافران ورودی به این منطقه نیست تاکید کرد که باید این کنارگذر ساخته شود منتهی ارزیابی های زیست محیطی نیز باید در فرآیند اجرای آن مدنظر قرار گیرد.
این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت : وقتی که در شهرهای ساحلی گردشگر پذیر غرب مازندران خدمات ملی ارائه می شود باید برای توسعه زیرساخت های آن نیز با هدف رفاه ، آسایش و آرامش مسافران و گردشگران تدبیری بیندیشند تا زمینه ماندگاری بیشتر آنان با هدف تقویت و رونق گردشگری فراهم شود ضمن آنکه مردم بومی این مناطق نیز درچار مشکلات نشوند.
وی خواستار پی گیری مسئولان ذیربط برای رفع موانع و مشکلات موجود بر سر راه اجرای این طرح ملی در این شهرستان گردشگرپذیر شد.
** مجوز محیط زیست ضمنی بوده نه قانونی
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان مازندران نیز گفت: طبق اسناد موجود، مجری این طرح به شکل ضمنی مجوزهای زیست محیطی از استان مازندران دریافت کرده بود درحالی که باید مجوز قانونی دریافت می کرد.
محمدتقی انزانپور در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: متاسفانه در دولت نهم بدون توجه به مسائل زیست محیطی و دریافت مجوز مبادرت به اجرای این طرح کرد و در نهایت پس از شکل گیری دولت یازدهم از ادامه عملیات جلوگیری شد با این وجود باید تکلیف این پروژه مشخص شود .
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان مازندران گفت: ساخت راه ساحلی به علت فاصله اندک کوه و دریا و نیز ساخت وسازهای بی رویه در دهه های گذشته در استان های شمالی بویژه مازندران ضرورت دارد، منتهی موارد پیش شرط اجرای چنین طرح هایی ، رعایت همه موارد زیست محیطی و نیز مطالعات جامع و فنی الزامی است.
** طرح مجوز زیست محیطی نداشت
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان رامسر هن گفت: با بررسی های به عمل آمده تاکنون مجوزی برای اجرای این طرح از سوی اداره کل محیط زیست مازندران صادر نشده است و البته قرار بود همزمان با مطالعه و اجرا برای عملیاتی شدن این طرح ملی آثار زیانبار زیست محیطی آن نیز پیش بینی شود که چنین نشد.
محمدرضا نیاستی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : اداره کل محیط زیست مازندران در ماه های نخست اجرای این طرح مخالفتش را بیان کرد هرچند پیمانکار نیز سعی داشت به روند اجرای این طرح ادامه دهد ولی بعدا اجازه به او داده نشد و کار متوقف شد.
وی اظهار داشت : هم اکنون اقداماتی که در اجرای این طرح صورت گرفته که شامل ساخت سه مسیر دسترسی با طول حدود 300 متر تا 400 متر در داخل دریاست ، چنان رسوب گذاری در طرفین آنها صورت گرفته که آب به آسانی جریان ندارد.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست رامسر گفت : اداره کل محیط زیست زمانی می تواند با اجرای این طرح موافقت کند که عملیات به شکل شمع کوبی یا به عبارتی جاده کمربندی هوایی ایجاد شود تا آثار زیانبار زیست محیطی آن کاهش یابد.
نیاستی افزود : هم اکنون این نهاد از مسئولان و دست اندرکاران ذیربط درخواست کرده تا سرنوشت این پروژه را هرچه زودتر مشخص کنند . اگر قرار است طرح ادامه یابد باید منطبق با استانداردهای زیست محیطی باشد و غیر از آن باید سازه های ایجاد شده جمع آوری گردد.
استاندار مازندران نیز یکشنبه هفته پیش در همایش روستایی و شهری که با حضور وزیر کشور در هتل رامسر برگزار شده بود با ابراز نگرانی گفت که حضور گردشگر برای هر منطقه ای مفید است اما متاسفانه نبود زیرساخت های مناسب و کافی سبب شده است تا حضور انبوه گردشگران در مازندران برای این استان تبدیل به مصیبت شود.
احمد حسین زادگان افزود : آزاد راه تهران - شمال که افتخاری برای کشور است ضمن آنکه نمی تواند به صورت کامل مشکل را بر طرف کند بلکه نگرانی ما این است که با اجرای کامل این طرح ملی جمعیت مضاعفی از گردشگران به استان اضافه شود.
وی همچنین با اشاره یه پیشنهاد احداث آزاد راه دریایی اظهار داشت: این آزاد راه هزینه سنگین تملک زمین را ندارد و می تواند موجبات توسعه استان را فراهم کند.
به گفته استاندارمازندران ، آزاد راه دریایی می تواند علاوه بر مسیر شمال به جنوب، در مسیر شرق به غرب دریای خزر نیز راه اندازی شود.
تلاش خبرنگار ایرنا برای تماس با مدیر طرح ملی کنارگذر ساحلی به منظور دریافت اطلاعات بیشتر راجع به این موضوع بی نتیجه ماند.
رامسر با دست کم 70 هزار نفر جمعیت ثابت و دست کم 500 هزار نفر جمعیت متغیر یکی از شهرستان های غربی مازندران است.

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/80589/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تغییراتی در چشم که باید نگران تان کند!

چرا رهبری درباره گشت ارشاد و طرح نور تذکر داده بودند؟

حادثه تلخی که برای یک اتوبوس در اصفهان رخ داد

قابلیت جدیدی از اندروید 15 برای استفاده از گوشی در تاریکی

اعلام حمایت طلاب حوزه علمیه خواهران استان آذربایجان شرقی از طرح نور فراجا

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

انتخابات در خرم‌آباد و چگنی به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود

تاثیر سفر‌های نوروزی در بازار مسکن شمال

چگونه کشور‌های جهان از خورشید طلا و از باد پول می‌سازند؟!

رصد صفحات فضای مجازی قم در قالب طرح نور /به 150 نفر تذکر داده شد

توضیحات پلیس درباره طرح نور/ 90 درصد تذکر گیرندگان حجاب، پوشش خود را اصلاح کردند

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

خادم: پیچ هرز را هر چقدر بپیچانی، هرز است

40 درصد روستاهای بابل از نعمت گاز برخوردارند

تاخیر در واریز وجه قابل پرداخت کالابرگ فروشندگان را به دردسر انداخت

(تصاویر) اسکناس دوره ناصرالدین شاه قاجار چه بود و ارزش آن چقدر بود؟

استقلال سیاسی کشور ایران بی‌مثال است / تداوم جدی در اجرایی شدن طرح نور

تجمع بانوان قمی حمایت از طرح نور عفاف و حجاب

بازدید منتخبان مردم قم در مجلس از مرکز تحقیقات اسلامی نور

محمد خوش‌چهره: «اقتصاد» میدان شلغم‌فروشان شده است!

تجمع بانوان قمی در حمایت از طرح نور عفاف و حجاب

وضعیت راه‌های کشور؛ ترافیک سنگین در جاده‌های چالوس، هراز و آزادراه تهران - شمال

حمایت همه جانبه دستگاه قضایی استان از طرح نور فراجا

بازدید جامعه ورزش کشور از یادمان‌های جنوب غرب خوزستان

اظهارات سردار جعفری در مورد طرح نور، ماجرای تذکر رهبر انقلاب و لایحه حجاب/ فرمانده قرارگاه فرهنگی اجتماعی بقیه الله (عج) سپاه: همه باید از طرح نور حمایت کنند

پرونده مافیایی در دنیای ایجنت‌ها؛ وقتی کمیسیون انتقال منجر به تهدید می‌شود

قدردانی بانوان در مرکز گلستان از مجریان طرح ملی «نور»

وضعیت ویتامین دی مازندرانی ها رو به بهبود است

نرخ جدید عوارض آزادراه خرم آباد - پل زال اعلام شد

حمایت بیش از هزار استاد حوزه علمیه قم از اجرای طرح «نور» فراجا

حمایت 220 ایرانی خارج از کشور از ایتام مازندرانی

رائفی پور: 600 میلیون تومان پول به یکی از دوستانم داده ام، هر ماه سود آن را می دهد /مستاجرم

ضارب دانش‌آموزان آملی بازداشت شد

راه‌های روستایی متاثر از سیلاب مازندران باز شد

دو هزار اصله درخت جایگزین ویلاهای غیرمجاز نوشهر شد

شرکت 20 هزار نفر در المپیاد ورزشی فرهنگی بسیجیان مازندران

سردار رادان: هیچ ماموریتی حساس‌تر از اجرای «طرح نور» نیست

سردار رادان با اشاره به طرح نور: در قلمرو انتظامی هیچ ماموریتی حساس تر از این ماموریت وجود ندارد/ 90 درصد تذکرگیرندگان رفتار و پوشش خود را اصلاح و با پلیس همکاری کرده‌اند/ پلیس در کنار طرح نور، از دیگر ماموریت‌های خود غافل نخواهد شد

افزایش ذخایر آبی سدهای مازندران

فعالیت بیش از 400 هزار سفیر سلامت در مازندران

سردار رادان: پلیس اصراری به انتقال خودرو‌های توقیفی با جرثقیل ندارد

آغاز به کار مرکز خدمات جامع سلامت فارابی کیش در گرامیداشت هفته سلامت

افتتاح پایگاه سلامت خانواده با محوریت مادر وکودک درمجتمع مسکونی مهستان کیش

بهره گیری از مشارکت حامیان ایتام خارج از کشور

حمایت از اجرای طرح عفاف و حجاب نور

زلزله در مرزن‌آباد ؛ جدیدترین گزارش‌ها از زلزله 3.7 ریشتری در نزدیکی چالوس

گلایه نماینده ولی فقیه در مازندران از انتصاب وزیر سابق به استانداری

تداوم طرح نور با جدیت