پیام مازند

آخرين مطالب

حس تازگی در یک روستای 2500 ساله مقالات

حس تازگی در یک روستای 2500 ساله
  بزرگنمايي:

پیام مازند- روستای ناتر پنهان شده در دل کوهستان مرزن آباد حس ناب آرامش را به انسان هدیه می دهد. روستایی که از آن به بهشت پنهان کوهستان تعبیر می شود. اگر به این روستا سفر کنید سادگی و زیبایی را با مردمانی باصفا در کنار هم می بینید.

این روستا به واسطه داشتن جنگل، کوه و آب فراوان از مناطق پر جاذبه گردشگری در مازندران به حساب می آید. یونجه‌زارها، علف‌زارهای باغی و جالیزها، این روستا را محاصره کرده و درختانی چون گردو، سیب، فندق، اجا، بید، صنوبر، تبریزی و... دور نمای ناتر را خوشتر در منظر نظر جلوه می دهند.

اگر به سمت شمال روستای ناتر در حرکت باشید، مقصد شما احتمالا یکی از روستاهای "بیجدنو، فشکور" و کمی دور تر "تله" است. در سمت جنوبی و با حد فاصل یک یال کشیده شمالی- غربی با روستاهای نکرس، چاکبزه الیت و در جنوب غربی با دلیر همسایه است. و چشم انداز غربی ناتر شما را به یک زیبایی منحصر به فرد راهنمایی می کند، بخشی که از هیچ آبادی و روستایی خبری نیست و تا چشم کار می کند مرتع دیده می شود.

راه دسترسی به روستای ناتر

برای رسیدن به روستای زیبای ناتر باید راهی پر پیچ و خم را  در دل کوهستان چالوس طی کرد تا به این بهشت رسید.

برای رفتن به روستای ناتر، راهیِ جاده چالوس شوید، در محور چالوس کرج در چهار کیلومتری مرزن آباد و در محور کرج – چالوس چهار کیلومتر پس از مرزن آباد وارد جاده آسفالت و کوهستانی خواهید شد، طول این جاده حدود 35 کیلومتر است و درختان سوزنی برگ در دو طرف آن به چشم می خورند. دیدن این مناظر را از دست ندهید.


روستاهای طویر، کوتر، مرس، مکار، عالیرو، فشکور، خارس و بیجده نو نیز از این جاده قابل دسترسی هستند.

پیش تر از این، ناتر، آخرین روستای منطقه کوهستانی به شمار می آمد اما با احداث جاده مرتعی امکان ادامه مسیر تا روستای دلیر و الیت هم وجود دارد.

ناتر یکی از 33 روستای با ارزش کشور است که با تمام قابلیت های گردشگری مانند بسیاری از روستاهای دیگر، آنچنان که باید مورد توجه قرار نگرفته است. سر درآوردن خانه های نوین در این روستا می تواند زنگ خطری برای تخریب بافت باستانی این روستا باشد.

*روستای ناتِر بهشت پنهان کوهستان

به مقصدمان نزدیک و نزدیک تر می شویم و این را می شود از استشمام هوای پاک، که هر لحظه بیشتر به اعماق جانمان می رود فهمید.

هرچه به ناتر نزدیک‌تر می شوید بیشتر غرق زیبایی و سادگی این روستا خواهید شد. خانه هایی که با معماریِ قدیمی و از کاهگل، سنگ و چوب ساخته شده و رنگی از اصالت را به روستا پاشیده اند.

یونجه زارها و جالیزها، این روستا را در آغوش گرفته اند و درختانی چون گردو، سیب، فندق، اجا، بید، صنوبر و تبریزی در جای جای آن دیده می شوند وهر آنچه که به چشم می آید جلوه هایی از سادگی و تازگی را به نمایش می گذارد.

ناتر نزدیک 2500 سال است که در میان کوهستان جا خوش کرده است اما هنوز هم می شود تازگی را در اینجا لمس کرد و آنچه شنیده می شود سکوت کوهستان و نوای پرندگان خوش آواز است که هر لحظه بیشتر به آرامش، نزدیکمان می کنند.

*دیدنی‌های روستای ناتر

منطقه های خوش آب و هوای بارینگتون و کندیچال با آن مراتع سرسبز، بساط خود را در مجاورت با کوهستان و نزدیکی روستای ناتر پهن کرده اند و طبیعت را با خود آراسته اند.

جنگلی که در جنوب روستا است درختان خود را در نهایت زیبایی به نمایش گذاشته، چشمه های روستا، آب گوارایی را به ساکنان زمین هدیه می دهند. قلقله چشمه، ککی چشمه و چشمه لنار با آب خنک و گوارا به این روستا زندگی بخشیده اند.


چشمه‌های شفابخش

چشمه شفابخش داریو در منطقه کندیچال از آن دسته چشمه های گازدار است که بیماری هایی همچون سنگ کلیه را بهبود می بخشد.امامزاده فضل فاضل سایه  رحمتش را بر روستا گسترانیده و جای خاصی در ایمان و قلب مردمان این منطقه دارد. همه ساکنان اعتقاد زیادی به این امام زاده و معجزاتش دارند. بقعه این امام زاده بزرگوار بر بالای کوهی واقع شده است، بنای این بقعه دارای پلانی هشت ضلعی است و گنبد دو پوش با نمای داخلی نیم دایره و نمای بیرونی هرمی به صورت هشت ضلعی بر روی بنا استوار است.

با ذوب شدن برف کوهستان در برفچال های تمار ( محلی که برف را در آن انبار می کنند) منطقه  کندیچال، رودخانه آیسورار جریان پیدا می کند و به سمت شرق پیش می رود. این رودخانه در مکانی به نام مکارود به رودخانه چالوس می ریزد و در مسیر پرفراز و نشیبش حیات را در منطقه، جاری می سازد. آبشارِ بارینگتون در فاصله 3 کیلومتری غرب روستا، موسیقی آب را می نوازد و صدایش در منطقه طنین انداز است.کوهستان با قله های مسمور، تخت سلیمان، کرچم و حمم کر، شکوهش را به رهگذران می نمایاند. با ورود به روستای ناتر محو تماشای زیبایی های این روستا خواهید شد.

قدم زدن در کوچه های روستا و تماشای معماری خانه ها، لذت کم نظیری را برایتان به ارمغان می آورد، با کمی گشت و گذار متوجه می شوید که در یکی از بهترین مکان ها برای عکاسی هستید پس ثبت تصاویر را ازدست ندهید. به بقعه امامزاده فضل فاضل هم سری بزنید و مشغول راز و نیاز شوید.


اگر علاقه‌مند به کوهنوردی هستید این منطقه کوهستانی با قلل سر به فلک کشیده اش لحظات خوبی را برای شما می سازد. به نزدیکی رودخانه و آبشار بروید و لذت آب بازی را تجربه کنید تا خستگی از تنتان بیرون برود.

پیاده روی در مناطق سرسبز و کوهستانی و استشمام هوای پاک، خاطرات خوبتان را تکمیل خواهد کرد. اگر در فصل بهار و تابستان راهی ناتر شدید، چیدن و جمع آوری گیاهان داروییِ با ارزش این منطقه را فراموش نکنید.

*بهترین فصل سفر به ناتر

طبیعت است و چهار فصل زیبا، که هرکدام تصویری تازه را به نمایش می گذارند.اگر سرما را به جان می خرید، لباس سپید زمستان در کوهستان دیدنی است،پاییز هم همه رنگ های طبیعت را به منطقه می پاشد و بهار و تابستان شکوفه ها و سبزی درختان را به ارمغان می آورند. اما اگر به دنبال آب و هوایی مطبوع در فصول گرم سال هستید این روستا را به شما پیشنهاد می کنیم چرا که هوای آن خنک تر از حد معمول است.


*معماری روستای ناتر

معماری روستا، ترکیبی از معماری سنتی و مدرن است که در کنار هم وجود دارند. معماری قدیمی، شامل ساختمان های متراکم شده است که به دلیل ساختار ویژه و روش به کارگیری مصالح در مقابل عوامل طبیعی از قبیل سرما، گرما، باد و بوران، طوفان و از همه مهم تر زلزله استحکام خود را حفظ می کند.

این خانه ها دارای سازه هایی با سنگ، چوب و ملاتی از خاک رس هستند که ابتدایی ترین نوع ساخت و ساز را به نمایش می گذارند. استفاده از سنگ در سازه ها و شیوه معماری لته سر در مناطق کوهستانی به وفور دیده می شود و ناتر نیز از این قضیه مستثنی نیست.


*تاریخ روستای ناتر

قدمت ناتر را 2500 سال می دانند و می گویند که مردمانش از منطقه خرم آباد تنکابن (شهسوار) مهاجرت کرده و در این مکان کوهستانی ساکن شده اند. امروزه این روستا دارای سه محله  اتر (بافت قدیمی و باستانی)، پشتالو، علی گاسر (محله تازه تأسیس و قشلاق نشین) است.

در گذشته این روستا از مسیر دلیر (روستایی در جنوب غرب ناتر)،به وسیله رشته راهی فرعی به طالقان نیز منتهی می شد، این راه، قدیمی ترین مسیر ارتباطی روستاهای شمالی کوهستان غرب با طالقان به حساب می آید،این مسیر کوهستانیِ صعب العبور از نیمه دوم بهار تا نیمه پاییز با پای پیاده قابل دسترسی بود اما با تلاش یکی از اهالی ناتر در مرمت آن، قابلیت عبور چارپایان از قبیل اسب و قاطر نیز امکان پذیر شد.

پوشش گیاهی

جنگل ها، مراتع، سبزه زارها، گلزارها، مزارع و علفزارها در جای جای این منطقه زیبا به چشم می خورند.

بز پلهم پرتالی، پلهم، تلس، چچم،چماز، درزن تکی، زفن زنک، ساس واش، سرخس شیر(شبدرکوهی)، سازی، شنگ، گزری، گرز، گزنه، کرگزنا، مچه، منا، کوکلاشک، ککی ماره، کرچام، کو واش، الندره، اجا، تل سف، حمرو، راش، زرشک، سرماگ، شیردار، کرپ، کرزل، کچت، کلیکک، کنس، گالش انگیرک، گو هلیک، مخرا، ملج، موزی، ولیک و هلی دار از جمله گیاهانی هستند که در این منطقه می رویند. در این میان، گیاهان دارویی این روستا نیز از اهمیت و شهرت خاصی برخوردارند، از میان آنها می توان به آیشم، باریجه، پر سیاوشان، ترم، تشی گزر، ترش اساگ، جرن، زرشک، زمنج، سیر کوهی، سوسن، شماقل، شقایق، فشکی واش، کوچای، لاری، مهر اساگ، ولزلفک، نسترن کوهی و هلاله سر اشاره کرد..

صنایع دستی روستای ناتر

بافت البسه از قبیل جوراب پشمی، پیراهن پشم بافت، چوقا، جاجیم ازار، شالکه، دستکش پشمی، کلاه خود پشمی، کلا، شولا، کلک، نمد، قالی، لوازم چاروداری، ساختن کچه یا قاشق چوبی،کترا یا ملاقه چوبی، کجلز یا کفگیر چوبی،گالدم یا پیمانه چوبی برای شیر، برپاچ یا همان سینی بزرگ چوبی لیفا، پارو، دسته تبر و دسته فنداره و...این صنایع و ابزار و آلات همگی سابقا در ناتر تولید می شدند و کاربرد داشتند اما اکنون به دلیل غیر کاربردی شدن، تولیدشان نیز متوقف شده است.

 

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/81706/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مراجعه بیش از 33 هزار بیمار به مراکز درمانی دانشگاه علوم‌ پزشکی بابل در نوروز 1403

کشف انبار لوازم‌خانگی 12 میلیاردی قاچاق در خرم‌آباد

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان کردستان: طرح نور باید تمام و کمال اجرا شود

خط کشی 48 کیلومتر از راه‌های شهرستان تنکابن

اعتبارات آبرسانی در مازندران 23 درصد افزایش یافت

پسروی آب دریا چالش بزرگ فراروی نیروگاه نکا

کشف و ضبط چوب آلات قاچاق جنگلی در شهرستان سوادکوه

پسروی آب دریای خزر چالشی بزرگ برای نیروگاه نکا

کشف انبار لوازم خانگی 12 میلیاردی قاچاق در خرم آباد

ایکس از کاربران جدید پول می‌گیرد

تکمیل و بهسازی اردوگاه شهید مهدی باکری نیازمند توجه ویژه است

تفاهم‌نامه محیط زیستی نیروگاه نکاو دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل

بیانیه بسیج جامعه پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بابل در خصوص انتشار خبر «اقدام عجیب یک دندانپزشک در بابل!»

تردد روان و عادی در جاده چالوس

پیش‌بینی وضع هوای مازندران در 6 روز آینده

جشنواره نان و شیرینی کیش به دلیل شرایط نامناسب جوی از 30 فروردین آغاز می شود

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعا رسیدگی کرد

تجلیل استاندار یزد از خانواده شهدای ارتش

افزایش 23 درصدی تخصیص اعتبار طرح‌های آبرسانی مازندران

ضبط و معدوم سازی 350 کیلوگرم مرغ غیربهداشتی و فاسد در شهرستان بابلسر

فناوری روز دنیا در خدمت بهداشت کیشوندان/ از جدیدترین دستگاه ماموگرافی کشور در بیمارستان کیش بهره‌برداری شد

توسعه تجهیزات و ارتقای خدمات بیمارستان؛ راهبرد اصلی سازمان‌ منطقه آزاد کیش در حوزه سلامت

دولت سه لایحه جدید به مجلس ارسال کرد

رفع تصرف 1000 مترمربع از اراضی ملی بابل

فعالیت های کانون مساجد در مازندران توسعه می یابد

خدمات درمانی دانشگاه علوم‌پزشکی بابل به بیش از 33 هزار بیمار

آسمان مازندران صاف تا نیمه ابری همراه با افزایش دما

ممنوعیت تردد موتورسیکلت‌ها در جاده چالوس

آغاز دومین روز مسابقات کشتی جهانی در مازندران

پنتاگون جزئیات جدیدی درباره حمله ایران فاش کرد

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

فعالیت دو پایگاه هلال احمر مازندران شبانه روزی شد

بالگرد اورژانس هوایی در فرودگاه خرم‌آباد مستقر شد

کارزار جهانی نور قرمز در خوی

ممنوعیت تردد موتور سیکلت ها در جاده چالوس

دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران از پاسخ تنبیهی ایران علیه رژیم صهیونیستی حمایت کرد

فعالیت دائمی 2 پایگاه هلال احمر مازندران

عاشق ترین درنای دنیا در مازندران خانه دار شد! | عکس و فیلم

باران رحمت در کیش؛ شب پرتلاش نیروهای شرکت عمران، آب و خدمات برای جلوگیری از آب‌گرفتگی معابر جزیره

تالاب میانکاله کمی جان گرفت

شناسایی 7 مورد تغییرکاربری غیرمجاز در فریدونکنار

این شما و این علیرضا بیرانوند جدید؛ 16 ساله از خرم آباد + عکس

استقرار بالگرد اورژانس 115 در فرودگاه خرم آباد

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

سریع‌ترین دوربین جهان با قدرت 156٬000٬000٬000٬000 عکس در ثانیه

معرفی نفرات برتر پنج وزن نخست کشتی جام عبداله موحد

درنای بلژیکی خانه‌دار شد

«نور نیوز» ارگان رسانه‌ای شورای عالی امنیت ملی و دبیرخانه آن نیست

(ویدیو) چشم روشنی فریدونکنار؛ درنای بلژیکی خانه‌دار شد

شناسایی هفت مورد تغییرکاربری غیرمجاز در فریدونکنار