پیام مازند

آخرين مطالب

خاموشی چراغ هنر هفتم در تنکابن ، دائمی یا موقت؟ فرهنگي

خاموشی چراغ هنر هفتم در تنکابن ، دائمی یا موقت؟
  بزرگنمايي:

پیام مازند- شهرستان تنکابن در گذشته نه چندان دور چهار سالن سینمایی به نام های انقلاب (شهر فرنگ ) ، ایران ، کاپری و شقایق داشت و بسیاری از مردم برای گذراندن اوقات فراغت و دیدن فیلم های روز کشور به آنجا می رفتند و لحظات شاد و مفرحی را سپری می کردند.
با گذشت زمان سینماها یکی پس از دیگری دستخوش تغییراتی شدند و چراغ هنر هفتم در این سالن ها یکی پس از دیگری خاموش شد تا مردم این منطقه بیش از پیش حسرت روزهای گذشته را بخورند.
سینما کاپری در اوایل انقلاب دچار آتش سوزی شد و پس از گذشت سال ها سرانجام با تغییر کاربری به مجتمع تجاری تبدیل شد و سینما شقایق نیز که در شهر خرم آباد واقع بود نیز به صورت متروکه همچنان باقی مانده اما سینماهای ایران و انقلاب به کار خود ادامه می دادند تا اینکه سینما ایران با ظرفیتی حدود 450 نفر بر اثر برف شدید سال 92 تخریب شد و هیچ اقدامی هم جهت بازسازی آن صورت نگرفت.
سینما انقلاب هم که حدود 500 نفر ظرفیت داشت پس از چندین بار بسته شدن و بازگشایی مجدد سرانجام در ماه های پایانی سال 97 به طور کامل تعطیل شد تا پرده نقره ای آن برای همیشه سفید بماند.
اکنون بیش از چهار ماه از تعطیلی تنها سینمای شهر تنکابن می گذرد و تمامی تلاش ها برای بازگشایی مجدد آن بی نتیجه مانده است و مردم و بویژه جوانان از دیدن فیلم های روز سینمای ایران بر روی پرده نقره ای محروم مانده اند.
کارشناسان معتقدند که در تمام جوامع پیشرفته ، برای اوقات فراغت مردم برنامه ریزی صورت می‌گیرد و برنامه‌های فرهنگی جزو اولویت‌های کشورهای توسعه یافته و درحال توسعه محسوب می‌شود.
آنان بر این باورند که رسانه ها نقش بسیار پررنگی درتغییر تفکرات جامعه بشری دارد و این نقش را نمی توان نادیده گرفت و سینما نیز در تحکیم ارزش ها نقش بسیار زیادی دارد و سینما ، رسانه ای تأثیرگذار و پرمخاطب در ساختمان فرهنگی یک کشور است و تاثیر بسزایی در هدایت افکار و اندیشه جامعه دارد و نبود آن می تواند معضلات اجتماعی را در خانواده ها و جامعه تشدید نماید.
معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان سینمایی کشور در دی ماه سال گذشته اعلام کرده بود که دولت به منظور ایجاد پردیس های سینمایی به ازای ایجاد هر پرده سینمایی یک میلیارد و 600 میلیون ریال تسهیلات به بخش خصوصی پرداخت می کند.
رمضانعلی حیدری خلیلی با بیان اینکه ایجاد سالن های کوچک با صندلی های کم تعداد برای پردیس های سینمایی به صرفه است ، افزود : مجتمع های فرهنگی هنری 30 شهر کشور که فاقد سالن سینما است با مشارکت بخش خصوصی به امکانات مورد نیاز نمایش فیلم تجهیز می شوند.
** تعطیلی سینما نتیجه غفلت فرهنگی مدیران
یک شهروند تنکابنی با ابراز تاسف از تعطیلی تنها سینمای این شهر ، گفت : متاسفانه در شرایطی که فیلم های بسیار خوبی بر روی پرده سینماهای کشور است و فروش بالای فیلم ها نشان از استقبال خوب مخاطبان دارد ، مردم این شهر از دیدن این فیلم ها محروم شده اند.
عارف نفاستی افزود : در شهری که به عنوان مرکزی فرهنگی همواره در هنر و هنرپروری پیشگام بوده و در عرصه هنر نمایش و سینما اساتید و بازیگران ارزشمند و فرهیخته ای را تقدیم جامعه کرده و مردمان آن نگاه ویژه‌ای به مقوله فرهنگ و هنر دارند ، نداشتن سالن سینما بسیار غم انگیز و دردناک است.
وی اظهار داشت : بسته شدن یک مرکز فرهنگی همچون سینما نتیجه غفلت فرهنگی مدیران دستگاه های مربوطه است و این مسئله به مراتب آسیب های بیشتری را در مقایسه با تهاجم فرهنگی خواهد داشت.
این شهروند با انتقاد از سکوت و بی تفاوتی مسئولان نسبت به بسته شدن سینماهای این شهر ، افزود : مدیرانی که دغدغه فرهنگی دارند و جلسات متعددی پیرامون این موضوع برگزار می کنند باید نسبت به بسته شدن سینماها به افکار عمومی پاسخ بدهند اما متاسفانه تاکنون هیچ پاسخ روشنی از آنها شنیده نشد.
وی یادآور شد : باید هر چه سریعتر نسبت به بازگشایی مجدد سینما انقلاب یا احداث یک سینمای جدید در این شهر اقدام شود تا خلا فرهنگی موجود هر چه سریعتر برطرف گردد.
**سینماهای مجتمع آدینه در انتظار بخش خصوصی
شهردار تنکابن با ابراز تاسف از بسته شدن تنها سینمای این شهر گفت : پس از اطلاع از این موضوع تلاش های زیادی جهت خرید سینما انقلاب صورت گرفت تا پس از بازسازی ، مجددا به فعالیت خود ادامه دهد اما متاسفانه توافقی در این زمینه حاصل نشد.
محمد زرودی   افزود : مالک هر دو سینمای ایران و انقلاب یک شخص حقیقی بود که متاسفانه در سال های گذشته فوت کرده و اکنون در دست وراث قرار دارند و نتوانستیم با آنها جهت خرید یک سینما به توافق برسیم.
وی به سینماهای در حال ساخت مجتمع فرهنگی تجاری آدینه اشاره کرد و اظهار داشت : این سینماها بر اساس توافق صورت گرفته مربوط به شهرداری است و می توانیم آنها را به بخش خصوصی واگذار نماییم.
زرودی افزود : نداشتن سالن سینما در شهری همچون تنکابن با پیشینه تاریخی و فرهنگی درخشان بسیار غم انگیز است و تلاش خواهیم کرد تا هر چه سریع تر چراغ هنر هفتم در این شهر روشن شود.
** ورود دو سرمایه گذار بومی برای احداث سالن سینما در تنکابن
رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تنکابن درباره آخرین وضعیت سینما انقلاب این شهرستان گفت : در طول دو سال گذشته در سینما انقلاب پخش فیلم و اجرای برنامه های هنری صورت می گرفت تا اینکه در آخرین جلسه کمیسیون بند 5 ایمنی مواردی در خصوص ایمن نبودن سالن سینما مطرح شد.
بابک شمس ناتری افزود : با توجه به ایراداتی که در ایمنی سالن سینما مطرح شد ، به بهره بردار اعلام گردید که تا زمان رفع مشکلات ، اکران فیلم صورت نگیرد.
وی با بیان اینکه بحث ایمنی یکی از نکات حائز اهمیت در هر مرکز هنری است ، اظهار داشت : در این زمینه بهره بردار با مالکین سینما صحبت هایی داشته و منتظر اتفاقات خوبی در این زمینه هستیم.
شمس ناتری گفت : در حال حاضر با رایزنی های صورت گرفته ، یکی از هنرمندان شهرستان جهت راه اندازی سینما سیار به استان معرفی شده تا به اکران فیلم های روز سینما در نقاطی که ظرفیت و شرایط آن مهیا باشد ، بپردازد.
وی در ادامه از رایزنی با دو سرمایه گذار بومی برای ساخت سینما در این شهرستان خبر داد و افزود : نخستین سرمایه گذار در حال احداث یک مجموعه تفریحی ، گردشگری و پذیرایی در یک نقطه از ساحل شهرستان است که با صحبت های انجام شده قرار است یک سالن سینما با ظرفیت مناسب نیز احداث نماید.
به گفته رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تنکابن ، این سرمایه گذار همزمان در حال طراحی و تثبیت نقشه سالن اجرای موسیقی به گنجایش یک هزار و 300 نفر است که قطعا این اتفاق خواهد افتاد و هیچ دغدغه ای در این زمینه وجود نخواهد داشت.
شمس ناتری گفت : سرمایه گذار بومی دیگر با توجه به اینکه دو سازه در حال ساخت دارد اعلام نموده که در هر دو سازه فضای مناسب برای ایجاد سالن سینما وجود دارد و بنابراین قرار است بازدیدی از محل صورت گیرد و نتیجه نهایی بزودی اعلام می شود.
این مسئول گفت : موضوع سینماهای مجتمع آدینه که توسط شهرداری مطرح شده به دلیل مشکلات حقوقی زمان بهره برداری آنها مشخص نیست و در حال حاضر تنها گزینه اصلی و قطعی همان دو سرمایه گذار بومی می باشد.
شهرستان 166 هزار نفری تنکابن در غرب مازندران واقع است.

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/84818/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بهره‌برداری ازطرح جامع زیرساخت اراضی در مازندران

تصویرسازی از عبور نور اختروش‌ها از میان ابر‌های میان‌کهکشانی

تساوی نساجی و تراکتور در 45 دقیقه نخست

محمد مهاجری: آقای وزیر کشور برای رهبری هزینه نتراشید/گمان کرده‌اید اگر اسم گشت ارشاد را به طرح‌نور تبدیل کنید قضیه تغییر ماهیت می دهد؟

طرح نور تعطیل می شود؟

پذیرش بدون آزمون استعداد‌های درخشان کارشناسی ارشد پیام نور کیش

منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد، منطقه برتر گردشگری تهران در نوروز

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد / بنای نیروی انتظامی بر برخورد و مقابله نیست / «آیا بی حجابی از یک تخلف رانندگی نازل‌تر است؟»

ترکیب هجومی نساجی مقابل تراکتور

جابه‌جایی 3 تراکتوری با جدایی خمس

وقوع هرگونه انفجار در عراق تکذیب شد /تایید شناسایی اشیا خارجی پرنده در حریم هوایی‌

دستگیری دو نفر متخلف و کشف و دو قبضه اسلحه در منطقه حفاظت شده سفیدکوه خرم آباد

اجرای طنزواره استانی با عنوان میرما در محمودآباد

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد و طرح «نور»

6 مدال بانوان مازندران در مسابقات کشوری کوراش

امام جمعه ساری: باید فرزندان خود را برای جذب در حوزه‌های علمیه ترغیب کنیم

استقرار 1419 دستگاه صندوق الکترونیک برای انتخابات خرم‌آباد و چگنی

تصادف در محور پلدختر به خرم‌آباد 8 مصدوم برجا گذاشت

طرح نور فراجا موفقیت در حوزه جنگ نرم است

عملیات وعده صادق،نماد اقتدار کشور

برگزاری آئین بزرگداشت نخستین سالگرد شهید آیت الله سلیمانی

راهپیمایی «جمعه خشم» در خرم‌آباد

برگزاری آیین شکرگزاری رحمت ماه صیام در منطقه لفور مازندران

تذکر محترمانه و ارشاد باکرامت هدف اصلی «طرح نور» است

برگزاری آزمون استخدام پیمانی تامین اجتماعی در قزوین

آیت الله علم الهدی: تذکر محترمانه و ارشاد باکرامت، هدف اصلی «طرح نور» است

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد و طرح «نور» /آموزش و پرورش موافقت کند اساتید حوزه عفاف و حجاب دختران را اقناع کنند

ماجرای چاقوکشی و ضرب و شتم در کشتی مازندران

ترافیک سنگین در جاده چالوس

حمله موشکی به اسراییل اعجاز وعده صادق بوده است

برگزاری آزمون استخدام پیمانی تامین اجتماعی

جزئیات پذیرش بدون آزمون کارشناسی ارشد در دانشگاه پیام نور + سایت ثبت‌ نام

برگزاری کنگره 400 شهید روحانی مازندران

پرداخت تسهیلات خوداشتغالی به مددجویان شهرستان نور

حضور 90 بازیکن و مربی در سومین مرحله جشنواره مینی بسکتبال کشور

ماجرای چاقوکشی و ضرب و شتم در کشتی مازندران | روایت داور مصدوم: فیلم تا قبرس و آلمان هم رسیده است، کتک خوردن یک داور! | آقایان برای رضایت گرفتن ...

همه چیز درباره واریز یارانه کمک معیشتی فروردین‌ماه | جیب سرپرستان خانوارها پر پول شد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

مرگ 91 نفر بر اثر مصرف مواد مخدر در مازندران

کنگره 400 شهید روحانی استان مازندران برگزار می‌شود

توجه ویژه دولت برای رفع عقب ماندگی‌های بخش آب در مازندران

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

انتصاب جدید در ستاد مرکزی راهیان نور کشور

کشف و توقیف چوب جنگلی قاچاق در آمل

مسدود شدن 205 چاه غیرمجاز در مازندران

امید به بازگشت روز‌های خوب نساجی

مرگ 91 نفر بر اثر مصرف مواد مخدر