پیام مازند

آخرين مطالب

آتشی که به دامان بیش از 3 هزار کارگر مازندرانی افتاد! اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام مازند - عدم تمدید قرارداد طرح حفاظت جنگل با اصرار رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری وزارت جهاد کشاورزی سبب بیکاری بیش از 3 هزار و 500 نفر از کارگران استان خواهد شد.
  مازندران دارای چندین شرکت بهره بردار جنگلی است که طبق قانون می‌توانستند از مراتع جنگلی برداشت مجاز داشته باشند به گونه‌ای که به ازای برداشت یک درخت موظف به کاشت 10 نهال بودند، اما در طرح تنفس جنگل که دولت اخیراً اجرای آن را آغاز کرده است، شرکت‌های بهره بردار حق برداشت از مراتع جنگلی را ندارند .
طبق قانون این طرح باید از سال 99 آغاز می‌شد اما جهاد کشاورزی این طرح را در سال 96 به اجرا رساند. هر چند طبق قانون شرکت‌های بهره بردار می‌توانستند درختان شکسته و بر زمین افتاده جنگلی را مصرف کنند اما این فرصت قانونی هم به آنها داده نشد .
هرچند دولت زودتر از موعد قانونی جلوی فعالیت این شرکت‌ها را در بهره برداری قانونی از جنگل گرفت اما حضور آنها در طرح حفاظت از جنگل که طرف قرارداد با سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری وزارت جهاد کشاورزی بود موجب شد تا بتوانند بخش مهمی از اشتغال موجود را حفظ کنند .
اما اصرار رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر عدم تمدید قرارداد شرکت های بهره بردار قانونی در طرح حفاظت از جنگل موجب شد تا بار دیگر استان مازندران وارد بحرانی شود که از تهران کلید خورده است.
خلیل آقایی رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیز داری وزارت جهاد کشاورزی به دلیل فشارهای رسانه ای که صورت گرفت تلویحا قرارداد شرکت های بهره بردار را در سال 98 یک ماه تمدید کرد اما خبرها حاکی از آن است این قرارداد بار دیگر تمدید نشد تا استان مازندران با بیکاری 3 هزار و 500 نفر کارگر مواجه شود.
نکته قابل تامل تصمیم دیگر سازمان جنگل ها در اعلام دیرهنگام زمان برگزاری مناقصه طرح حفاظت از جنگل است. این سازمان به تازگی مناقصه واگذاری طرح حفاظت از جنگل را اعلام کرده که برگزاری و سیر اداری آن بیش از یک ماه طول می کشد و این به معنی بلاتکلیفی کارگران شرکت های بهره بردار است. سازمان جنگل ها همچنین پایه قیمت مناقصه واگذاری طرح حفاظت جنگل را به ازای هر هکتار 4 هزار تومان اعلام کرده که این مقدار پیش 12 هزار تومان بوده است.
متاسفانه این سازمان نه تنها اجازه برداشت چوب های شکسته و برزمین افتاده را به شرکت های بهره بردار- که طبق بند 6 طرح تنفس جنگل اجازه این برداشت را دارند- نمی دهد بلکه با عدم تمدید قرارداد طرح حفاظت جنگل این شرکت ها، کمر به نابودی و بیکاری بیش از 3 هزار و 500 نفر از کارگران استان کرده است.
شاید در ذهن ها متواتر شود که احتمالا سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری وزارت جهاد کشاورزی به دلیل محدودیت منابع اقدام به این حرکت کرده اما نکته قابل تامل تصویب اعتبار این طرح به میزان 60 میلیارد تومان در بودجه امسال است.
* قیمت تمام شده حفاظت از جنگل بیش از 12 هزار تومان در هر هکتار
فریدن فردوسی مدیرعامل شرکت نکاچوب در پاسخ به این پرسش که چرا قرارداد شرکت های بهره بردار در طرح جنگل تمدید نشده است، اظهار کرد: برنامه ای که سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری وزارت جهاد کشاورزی در نظر گرفته نشان از تمدید قرارداد است اما روش این نهاد در تمدید جای تعجب دارد.
وی با بیان اینکه سازمان جنگل ها آگهی مناقصه طرح حفاظت از جنگل را به تازگی منتشر کرده است، گفت: زمانی این آگهی را اعلام کرده اند که برای شرکت در آن و پذیرش نهایی، بیش از یک ماه زمان می برد؛ یقینا در این مدت کارگران شرکت بلاتکلیف خواهند ماند.
مدیرعامل شرکت نکا چوب قیمت تمام شده حفاظت از جنگل برای این شرکت را در هر هکتار بیش از 12 هزار تومان دانست و تصریح کرد: این درحالی است که امسال طبق قانون کار باید 40 درصد افزایش حقوق داشته باشیم.
فردوسی خاطرنشان کرد: قیمتی که سازمان جنگل ها برای مناقصه حفاظت از هر هکتار جنگل اعلام کرده 4 هزار تومان است که با این مقدار نمی توانیم کارگران شرکت را پوشش دهیم.
وی با بیان اینکه در مناقصه فقط می توانیم10 درصد بیشتر از مقدار اعلام شده را در نظر بگیریم ، تاکید کرد: اگر در مناقصه برنده شویم و اگر سازمان جنگل ها با افزایش 10 درصدی موافقت کند باز این مقدار هم تامین کننده هزینه های شرکت در حفاظت از جنگل نخواهد بود.
فردوسی در ادامه با اشاره به جلسات متعدد مدیران شرکت نکا چوب با مسئولان و نمایندگان مجلس، اظهار کرد: قول مساعد می دهند که مشکل حل می شود اما می گویند صبر کنید؛ چگونه میتوانم به کارگری که دو ماه حقوق نگرفته و زندگی اش با چالش مواجه شده بگویم صبرکن شاید مشکل حل شود؟
وی به بند 6 طرح تنفس جنگل اشاره کرد و گفت: طبق بند 6 طرح تنفس جنگل، به شرکت های بهره بردار اجازه برداشت چوب های شکسته و برزمین افتاده جنگل را می دهند اما جلوی اجرای این حق قانونی را هم گرفته اند.
فردوسی تاکید کرد: اگر این اجازه را به شرکت های بهره بردار بدهند یقینا دیگر به پول دولت در بخش حفاظت از جنگل نیازی نداریم و از پس هزینه هایمان بر می آییم.
* نسبت به این تصمیم سازمان جنگل ها معترضیم
علی اصغر یوسف نژاد نماینده مردم ساری و میاندورد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه موضوع عدم تمدید قرارداد طرح حفاظت از جنگل شرکت های بهره بردار بارها در مجمع نمایندگان بحث شده است، اظهار کرد: نسبت به این موضوع معترض هستیم و برای احقاق حقوق کارگران تلاش می کنیم.
وی در ادامه سخنانش افزود: با سازمان جنگل ها و وزیر جهاد کشاورزی نشست داشته ایم و بارها تاکید کرده ایم که قرارداد شرکت های بهره بردار باید به صورت سالانه یا چند ساله تمدید شود، تلاشمان نیز بر اساس همین هدف است.
وی خاطر نشان کرد: باید بینیم مسئولان بر اساس واقعیت ها چه تصمیمی می گیرند، نسبت به این تصمیم معترض و مخالف هستیم و پیگیری می کنیم تا مشکل حل شود.
* بیکاری 3هزار و 500 کارگر
متاسفانه اصرار بی مورد رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیز داری وزارت جهاد کشاورزی بر عدم تمدید قرادادی که مشکل مالی هم ندارد تبدیل به معضلی برای استان هایی همچون مازندران شده است.گستره فعالیت این شرکت ها نه تنها کوچک نیست بلکه بیکاری بیش از 3 هزار و 500 کارگر را در بر می گیرد.
 

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/85127/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ترافیک سنگین در جاده چالوس

حمله موشکی به اسراییل اعجاز وعده صادق بوده است

برگزاری آزمون استخدام پیمانی تامین اجتماعی

جزئیات پذیرش بدون آزمون کارشناسی ارشد در دانشگاه پیام نور + سایت ثبت‌ نام

برگزاری کنگره 400 شهید روحانی مازندران

پرداخت تسهیلات خوداشتغالی به مددجویان شهرستان نور

حضور 90 بازیکن و مربی در سومین مرحله جشنواره مینی بسکتبال کشور

ماجرای چاقوکشی و ضرب و شتم در کشتی مازندران | روایت داور مصدوم: فیلم تا قبرس و آلمان هم رسیده است، کتک خوردن یک داور! | آقایان برای رضایت گرفتن ...

همه چیز درباره واریز یارانه کمک معیشتی فروردین‌ماه | جیب سرپرستان خانوارها پر پول شد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

مرگ 91 نفر بر اثر مصرف مواد مخدر در مازندران

کنگره 400 شهید روحانی استان مازندران برگزار می‌شود

توجه ویژه دولت برای رفع عقب ماندگی‌های بخش آب در مازندران

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

انتصاب جدید در ستاد مرکزی راهیان نور کشور

کشف و توقیف چوب جنگلی قاچاق در آمل

مسدود شدن 205 چاه غیرمجاز در مازندران

امید به بازگشت روز‌های خوب نساجی

مرگ 91 نفر بر اثر مصرف مواد مخدر

حمایت از تشکل‌های مردم پایه فرهنگی هنری در مازندران

انتصابات جدید در ستاد راهیان نور

امواج آرام خزری در مازندران

اقدام غیر قانونی در شرکتی کردن پرسنل سابق موسسه اعتباری نور

تعیین تکلیف حدود 7 هزار چاه کشاورزی در مازندران

رتبه نخست مازندران در صادرات لبنیات

تردد در راه های مازندران عادی و روان است

بازار برنج در مازندران از رکود خارج شده است

اولتیماتوم 2 ماهه بازرسی لرستان برای تکمیل پل شوراب

ایران‌چک 500 هزار تومانی در بازار؟! + عکس

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

محدودیت‌های ترافیکی جاده‌های شمال در آخرین روز فروردین

حمله اسرائیل به جنوب سوریه

اعزام 15 هزار دانش‌آموز به اردوی راهیان‌نور و پیشرفت

تقویت احساس ارزش واقعی تولید برنج در زندگی کشاورزان مازندرانی

هوای صاف تا نیمه ابری در مازندران

جزییات پذیرش بدون آزمون کارشناسی ارشد در دانشگاه پیام نور

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

راهپیمایی مازندرانی‌ها در حمایت از مردم غزه و عملیات وعده صادق

اقامه نماز جمعه خرم آباد به امامت حجت الاسلام والمسلمین شمسی فر

تردد روان خودرو‌ها در جاده های مواصلاتی مازندران

وزارت کشور عراق وقوع انفجار در این کشور را تکذیب کرد

شنیدن شدن صدای چندین انفجار در عراق و سوریه

شنیده شدن صدای انفجاری در استان بابل عراق