پیام مازند

آخرين مطالب

موجی نو از سد معبرها؛ انتخاب سلیقه ای جمع آوری معابر عمومی در تنکابن! مقالات

  بزرگنمايي:

پیام مازند - سد معبر از آن دسته تخلفاتی است که حیطه شناسایی و تصمیم گیری آن به طور مستقیم به نهاد شهرداری ارتباط داشته و در دسته تخلفات شهری دسته بندی می شود. قوانین مدیریت شهری مجموعه قوانینی است که در جهت رفاه حال شهروندان و سلامت روان آن ها و نیز در جهت زیبایی فضا و مبلمان شهری به مدد مدیران آمده تا محیطی جذاب و شاداب را برای همشهریان فراهم کند اما تخلفات شهری مجموعه ای از افعالی است که سبب نقض مسلم حقوق شهروندی و سلامت اجتماعی آنان شده و علاوه بر آلودگی بصری در مناظر شهری موجبات ترافیک، حادثه و مشکلات عدیده دیگر را فراهم می آورد.
  سد معبرها در چندین رسته تقسیم بندی می شوند که از آن جمله می توان به سد معبر صنوف، دوره گردها و دست فروشان، خودروها و وسایل نقلیه، اسکان اشخاص اعم از کارتن خواب ها یا چادر زدن، تکدی گری، نصب تابلو، پلاکارد و پارچه نوشته، ریختن مصالح و نخاله های ساختمانی حین ساخت و سازها و تعمیرات، ایجاد موانع فیزیکی غیرثابت بدون مجوز و حفاری های غیرمجاز بدون نصب علائم در معابر عمومی شهری اشاره کرد.
قوانین شهری شهرداری هرگونه سد معبر عمومی و اشغال پیاده رو، میدان ها، پارک ها و باغ های عمومی برای کسب و یا هر عنوان دیگری ممنوع می دادند و شهرداری مکلف است از آن جلوگیری و در رفع موانع موجود و آزاد نمودن معابر و اماکن مذکور فوق بوسیله مأمورین خود اقدام کند و هر فردی که اقدام به هر گونه تجاوز و تصرف یا ایجاد مزاحمت یا ممانعت از حق در املاک متعلق به شهرداری کند به مجازات یک ماه تا یک سال حبس محکوم می‌شود که البته با تشخیص قاضی پرونده این مجازات می تواند تبدیل به جزای نقدی شود.
اما نکته مورد چالش در زمینه سد معبر هیچ ارتباطی با وضع قوانین و چگونگی انجام تخلفات ندارد، در واقع نحوه برخورد ماموران واحد سد معبر شهرداری ها در سراسر کشور است شاهد این مدعا انواع کلیپ ها و تصاویر موجود در فضای مجازی است که در آن ها انواع و اقسام برخورد با متخلفان به چشم می خورد، این برخوردها که بیشتر تند و زننده بوده و در برخی موارد به اشکال تلخ و دلخراشی نیز وجود دارد بسته به دستورات واحد سد معبر شهرداری و مامورین متفاوت است.
اما سوال مبهم اینجاست که چرا سازمان شهرداری های کشور در برخورد با این معضل ترافیکی همواره راهکارها و قوانین مخصوص به خود را اجرا کرده و نحوه برخورد ماموران واحد سد معبر در مواجهه با افراد متخلف نیز متغیر است اگر قانون و مجازات تخلف به صراحت بیان شده، دلیل تضاد رفتاری بین ماموران یک واحد شهری در سازمانی بنام شهرداری های کشور چیست.
روی دیگر سکه در مورد چنین تخلفاتی به وضعیت بغرنج اقتصاد کشور نیز ارتباط دارد، چراکه عمده متخلفین این حوزه دستفروشان و صنوف هستند کسب روزی حلال تنها دغدغه این روزهای افرادی است که بر پایه اندک اعتقادات خود نمی خواهند مرتکب بزه اجتماعی شوند بنابراین برخورد تحریک آمیز با افرادی که تنها برای امرار معاش دست به چنین اقدامی می زنند شاید می تواند در برخی موارد به یک آسیب اجتماعی مبدل شده و گریبانگیر جامعه شود.
امروزه پدیده «سد معبر» مصداق بارز نقض حقوق شهروندی است که به علل مختلفی مانند قانون‌گریزی افراد سودجو و نبود زیرساخت‌های لازم برای اشتغال و کارآفرینی خود را بر زندگی شهری تحمیل کرده است، مشکلی که تنکابن نیز با آن مواجه است اما چرا جمع آوری سد معبرها آنهم سلیقه ای، تنکابن از جمله شهرهای مازندران است که در این خصوص گلایه هایی از سوی دستفروشان مطرح می شود و از نحوه برخورد بد ماموران شهرداری گلایه شده که چرا در جمع آوری بساط دستفروسی قانون برای همه اجرا نمی شود و گاها شاهد این هستیم که در نقطه ای دیگر از شهر دستفروشی مشغول کار خود بوده و کمی بالاتر از آن بساط فرد سالخورده ای جمع می شود.
شهردار تنکابن مدتی قبل در پاسخ به نحوه برخورد ماموران انضباط شهری تنکابن با متخلفین سد معبر، بیان کرد: جمع کردن کالاها و به اصطلاح بساط واحدهای بازرگانی به دستور و مطابق صلاحدید شخصی وی انجام می شود.
محمد زرودی شهردار تنکابن علت این اقدام را زیباسازی شهر عنوان کرده و اظهار کرد: مسیر اصلی تردد شهر یعنی محورهایی که بیشتر در معرض تردد و بازدید قرار دارند اولویت اول شهرداری بود مضاف بر اینکه کمبود نیرو در واحد انضباط شهری مانع از اجرای گسترده و جامع طرح می شود.
وی شلختگی و ریخت و پاش بیش از اندازه برخی صنوف را دلیل دیگر اجرای سد معبر دانست و گفت: تمامی اقدامات واحد انضباط شهری زیر نظر مستقیم انجام شده و برای یکایک این اقدامات نظر شهردار اهمیت دارد و این اتفاقات در حالی رخ می دهد که اکثر معابر درون شهری تنکابن به ویژه در مرکز این شهر توسط صنوف مختلف مورد تجاوز آشکار قرار گرفته و بارها گلایه شهرورندان و برخی تجار و کسبه را به دنبال داشته است.
  ذکر چند سوال ضروری است و آن اینکه آیا سد معبر در شهرهای مختلف کشور تعاریف متفاوتی داشته و یا نحوه اجرای آن سبک و سیاق متفاوت دارد؟ آیا عدم اجرای نامتوازن یک قانون لابی گری در این زمینه را افزایش نخواهد داد؟ آیا زیباسازی یک شهر فقط به مسیرهای اصلی آن وابسته بوده یا عوامل دیگری برای عناصر زیبا شناختی شهر باید مورد توجه قرار گیرد؟ آیا بهتر نیست در چنین شرایط ناموزون اقتصادی، شهرداری های کشور، بازبینی و نگرش مجددی بر قوانین شهری خود داشته باشند و یا حداقل نحوه اجرا و یا نوع برخورد با تجار و خرده کاسبان را تغییر دهند؟
 

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/85635/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

انفجار در پایگاه حشدالشعبی در استان بابل عراق

فیلم/آماده باش پرسنل درمان در بیمارستان المحاویل در بابل

انفجار مقر فرماندهی حشد الشعبی در بابل عراق

ببینید | تصاویری از آتش‌سوزی ناشی از حمله هوایی درون پایگاه کالسو در بابل

جدیدترین تصویر از انفجار بزرگ در مقر حشدالشعبی | حجم گسترده آتش را ببینید

وقوع انفجار در شمال استان بابل عراق +فیلم

ببینید | اولین تصاویر از وقوع انفجار در یک مقر نظامی در استان بابل عراق

ببینید | فوری؛ حمله هوایی به مقر فرماندهی حشد الشعبی و مقر دفاعی در پایگاه کالسو بابل

ببینید | تصاویر تازه از انفجار مقر نظامی حشدالشعبی در استان بابل عراق

الگوبرداری استان های آذربایجان غربی و مازندران از طرح سفیران زیبایی قم

کسب مجوز استفاده از پوست‌های تک‌لایه و دولایه برای درمان بیماری‌های پوستی

اولین تصاویر واقعی پیکسل 9 پرو لو رفت

حامیان طرح پنجره‌های امید در آذربایجان غربی، پنجره پر نور نیازمندان شدند

اعلام جزئیات ممنوعیت تردد از آزادراه تهران - شمال به سمت مازندران

(تصاویر) آیین سنتی برف چال در مازندران

معرفی مسئول جدید بسیج اساتید دانشگاه پیام نور استان البرز

اطلاعیه شماره 3 فراجا درباره اجرای «طرح نور»

اطلاعیه و گزارش پلیس درباره اجرای طرح نور

با هرگونه رفتار وکُنش اشتباه احتمالی ماموران برخورد خواهد شد

فراجا درباره طرح عفاف و حجاب اطلاعیه جدید صادر کرد

اطلاعیه شماره 3 فراجا در اجرایِ "طرح نور"

اطلاحیه سوم پلیس درباره حجاب

اطلاعیه سوم پلیس درباره حجاب

تردد از آزادراه تهران - شمال به سمت مازندران ممنوع شد

اطلاعیه فرماندهی انتظامی کشور درباره اجرای «طرحِ نور»

فراجا: وضعیت حجاب در جامعه مطلوب‌تر شده است | جریان سازی معاندین بر عزم و اراده پلیس تأثیری نخواهد داشت

اطلاعیه فراجا درباره وضعیت حجاب: با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران نیز برخورد خواهد شد

اطلاعیه مهم فراجا درباره «طرحِ نور» (عفاف و حجاب)

بادبان ناسا بر فراز زمین برافراشته می‌شود!

با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران نیز برخورد خواهد شد

اطلاعیه فراجا در مورد گشت ارشاد؛ اجرای طرح نور ادامه دارد

با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران برخورد خواهد شد

سکوت تراکتوری‌ها پس از شکست

اطلاعیه فراجا در مورد طرح نور: وضعیت حجاب در جامعه مطلوب‌تر شده/سناریوهای ساختگی بر عزم و اراده پلیس تاثیری نخواهد داشت/ پلیس عاری از خطا و اشتباه نبوده و با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران برخورد خواهد شد

مطلوب شدن وضعیت عفاف و حجاب در سطح کشور نسبت به قبل از اجرای طرح

فراجا: وضعیت حجاب در جامعه مطلوب‌تر شده است

توقیف خودروی قاچاق در ساری

ببینید | نساجی مازندران - تراکتور

تجهیز و نوسازی 150 هکتار شالیزار آمل

بهره‌برداری ازطرح جامع زیرساخت اراضی در مازندران

تصویرسازی از عبور نور اختروش‌ها از میان ابر‌های میان‌کهکشانی

تساوی نساجی و تراکتور در 45 دقیقه نخست

محمد مهاجری: آقای وزیر کشور برای رهبری هزینه نتراشید/گمان کرده‌اید اگر اسم گشت ارشاد را به طرح‌نور تبدیل کنید قضیه تغییر ماهیت می دهد؟

طرح نور تعطیل می شود؟

پذیرش بدون آزمون استعداد‌های درخشان کارشناسی ارشد پیام نور کیش

منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد، منطقه برتر گردشگری تهران در نوروز

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد / بنای نیروی انتظامی بر برخورد و مقابله نیست / «آیا بی حجابی از یک تخلف رانندگی نازل‌تر است؟»

ترکیب هجومی نساجی مقابل تراکتور

جابه‌جایی 3 تراکتوری با جدایی خمس