پیام مازند

آخرين مطالب

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل:

خواب کافی از جمله عوامل افزایش طول عمر است علمي

خواب کافی از جمله عوامل افزایش طول عمر است
  بزرگنمايي:

پیام مازند -
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: داشتن خواب کافی ازجمله عوامل موثر در افزایش طول عمر است.
  دکتر نرجس گرجی متخصص طب سنتی ایرانی اظهار کرد: خواب یکی از نیازهای اصلی انسان است که علاوه بر بهبود و ارتقاء سلامت و توان بدنی، در کیفیت عملکرد روحی و تعاملات اجتماعی انسان نیز نقش بسیار مهمی دارد.
وی با اشاره به اینکه در تحقیقات نوین نقش خواب مناسب در تنظیم عملکرد هورمونی بدن، فعالیت سیستم گوارشی و عصبی شناخته شده است، تصریح کرد: یکی از توصیه‏های مهم به والدین جهت بهبود رشد فرزندان، تنظیم زمان و میزان خواب کودکان می‏باشد.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی خاطرنشان کرد: در منابع کهن طبی نیز خواب مناسب و کافی از اصول پایه سلامتی برشمرده شد و علاوه بر افزایش طول عمر، جهت پیشگیری از ابتلا به بیماری و تسریع روند درمان مورد تاکید فراوان بوده است.
گرجی با بیان اینکه میزان نیاز به خواب در افراد مختلف متفاوت است، گفت: بعضی افراد با چهار الی پنج ساعت خواب احساس نشاط و رفع خستگی کامل دارند و برخی با 7 الی 8 ساعت خواب احساس رضایت می نمایند.
وی با اشاره به اینکه از منظر طب سنتی ایرانی میزان نیاز به خواب در افراد مختلف تا حدودی با ویژگی های مزاجی آنها ارتباط دارد، افزود: افرادی که طبع گرم و خشک دارند به خواب کمتری نیاز دارند و بالعکس افرادی که مزاج سرد و تری دارند معمولا بیشتر می خوابند البته به طور کلی از خوابیدن کمتر از چهار ساعت و بیش از 8 ساعت پرهیز کنید.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی یادآور شد: یکی از ویژگی‏های مهم خواب خوب، تنظیم زمان خواب با میزان روشنایی محیط و بهترین زمان شروع خواب، حدود 2 الی 3 ساعت بعد از غروب آفتاب می باشد.
گرجی تصریح کرد: مطالعات گسترده نشان داده هورمون ملاتونین که امروزه به عنوان یکی از مهم ترین عوامل تنظیم خواب شناخته شده با میزان تاریکی محیط ارتباط تنگاتنگی دارد در واقع نه تنها میزان خواب بلکه زمان آن در طی شبانه روز نیز بسیار حائز اهمیت است.
وی با بیان اینکه از دیدگاه طب سنتی ایران، خواب در زمان روشنایی روز، مگر در موارد اضطرار و خستگی شدید، توصیه نمی‏شود، گفت: افرادی که عادت به خواب روز دارند توصیه می شود به تدریج این عادت را ترک کرده و در صورت نیاز به زمان خواب شب بیفزایند البته بیشتر خواب طولانی عصرگاهی مد نظر است و خواب کوتاه میانه روز به ویژه در تابستان خالی از فایده نیست.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل بیان کرد: خواب دیرهنگام، سبک و منقطع همراه با دیدن رویاهای آشفته از جمله اختلالات خواب بوده که در طولانی مدت علاوه بر اثرات سوء در متابولیسم پایه بدن، باعث بدخلقی، پرخاشگری و اضطراب خواهد شد و از توصیه های مهم در این شرایط اصلاح الگوی خواب شبانه است.
گرجی افزود: در فصل تابستان نیز به دنبال تعطیلی مدارس و دانشگاه ها، الگو و نظم خواب بسیاری از کودکان و نوجوانان دچار اختلال شده که علاوه بر بروز بی حوصلگی و کسالت در طی این فصل زمینه افزایش اختلالات هضمی، وزن غیرطبیعی و کاهش ظرفیت های ذهنی را نیز در آنان فراهم می‏کند.
وی تصریح کرد: افزایش فاصله میان آخرین وعده غذایی و خواب، کاهش میزان مصرف غذاهای نفاخ و ادویه جات تند در وعده شام، پرهیز از مصرف مواد غذایی پرچرب و فست فودها، داشتن پیاده روی ملایم و گوش دادن به موسیقی آرام و بدون کلام پیش از خواب، از جمله توصیه‏های موثر در بهبود کیفیت خواب است.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ادامه داد: ماساژ ملایم خصوصا در ناحیه پیشانی، شقیقه ها و کف پا با روغن بنفشه یا بادام شیرین، استفاده از مواد غذایی مانند شیر، ماست، کاهو، کدو و گشنیز در افراد مبتلا به کم‏خوابی به شرط سازگاری با گوارش، کمک کننده می باشد .
گرجی خاطرنشان کرد: گیاهان دارویی مختلفی برای کمک به خواب به صورت خوراکی یا بوییدنی از جمله اسطوخدوس، سنبل الطیب، بهارنارنج، بادرنجبویه و بنفشه شناخته شده اند که البته با توجه به شرایط فردی و مزاج افراد میزان پاسخ دهی به آن ها در افراد مختلف می تواند، متفاوت باشد و بهتر است در این زمینه با پزشک متخصص مشورت شود.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

توانمندی‌های مازندران از فرار نخبگان جلوگیری می‌کند

کمبود فضا و بی‌رغبتی والدین دوروی سکه بی‌تحرکی دانش‌آموزان

نگارش دانشنامه مازندران پایان یافت

اجرای سیاست "قیمت تضمینی" تیر خلاص به امنیت غذایی کشور

توسعه واقعی اشتغال باید مبتنی بر پژوهش باشد

معلمان مازندرانی 2 هزار اثر اقدام پژوهشی نوشتند

31 پژوهش سرای دانش آموزی در مازندران فعال است

تلگرام و اینستاگرام احتمالاً در روز جمعه رفع فیلتر می شوند

فیلترشکن‌های کانال آمدنیوز گوشی را هک می کنند

حاکمیت ما امکان اعمال مقررات بر شبکه‌های اجتماعی بین‌المللی را ندارد

اولین تاکسی پرنده دنیا، ولوکوپترVolocopter در نمایشگاه CES 2018

«ویز» رفع فیلتر شد

شکایت دولت از استارت‌آپ‌ها پس گرفته می‌شود

تولید آیفون ایکس، آیفون 8 و 8 پلاس در تابستان 2018 متوقف خواهد شد!

آخرین ابر ماه سال 96، ماه گرفتگی و ماه کامل آبی در شامگاه 11 بهمن 96

توضیح محققان در خصوص تصاویر نادرست سامانه بارشی

ادامه حیات USSD مشروط به تضمین امنیت توسط اوپراتور ها شد

فیس‌بوک برای کاربران مُسِن شده است

آژیر خطر برای کره زمین/ جان 100 میلیون نفر گرفته میشود؟

تشخیص سن از طریق چهره با راهکار های جدید

استیون هاوکینگ درگذشت

توییت وزیر ارتباطات درباره حمله سایبری به کشور

تعریف بن کارت های نمایشگاه کتاب بر روی کارت ملی هوشمند

اولین فردی که به مریخ می‌رود باید یک خانم باشد

مقطع هنرستان 5 ساله می شود

آغاز ثبت‌نام بن کتاب استادان دانشگاه‌ از امروز

با دام جدید هکرها آشنا شوید

22 درصد از تولیدات علمی کشورهای اسلامی توسط پژوهشگران ایران

اعلام نرخ شهریه مدارس غیر انتفاعی چه زمانی اعلام می شود؟

آخرین مهلت ثبت نام در آزمون استخدامی دولت

زمان برگزاری آزمون استخدامی دستگاه های اجرایی اعلام شد

مهلت ثبت نام الکترونیکی کتاب درسی تمدید شد

جزئیات ثبت‌نام دانش‌آموزان در سال تحصیلی آینده ابلاغ شد

کشف یک شکل هندسی جدید!

نوبل ریاضی به ریاضیدان کُرد ایرانی رسید

مردی که پس از مرگش زنده خواهد ماند

رژیم غذایی خیلی کم‌کالری، راهکاری نوین یا برنامه‌‌ای ثابت شده؟

حمله امنیتی به 50 میلیون فیسبوکی

فیسبوک باز هم حساب ایرانی‌ها را بست

بیشترین عبارات جستجو شده سال 2018 در گوگل

تا آخر امروز اسنپ خود را به‌روزرسانی کنید

فضاپیمای ناسا 2 رکورد ثبت کرد

آرزو‌هایی که 5G برآورده می‌کند

لپ تاپ‌های 40 میلیونی در بازار تهران

تغییرات اساسی در راه وایبر

بلک‌بری سراغ توسعه اینترنت اشیا می‌رود

گوگل پایگاه‌های نظامی تایوان را لو داد

یوتیوب به کودکان خودکشی می‌آموزد

پرتاب اولین ماهواره 5G برای دسترسی به اینترنت

نفوذ هکر‌های ایرانی به 200 شرکت آمریکایی