پیام مازند

آخرين مطالب

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل:

خواب کافی از جمله عوامل افزایش طول عمر است علمي

  بزرگنمايي:

پیام مازند -
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: داشتن خواب کافی ازجمله عوامل موثر در افزایش طول عمر است.
  دکتر نرجس گرجی متخصص طب سنتی ایرانی اظهار کرد: خواب یکی از نیازهای اصلی انسان است که علاوه بر بهبود و ارتقاء سلامت و توان بدنی، در کیفیت عملکرد روحی و تعاملات اجتماعی انسان نیز نقش بسیار مهمی دارد.
وی با اشاره به اینکه در تحقیقات نوین نقش خواب مناسب در تنظیم عملکرد هورمونی بدن، فعالیت سیستم گوارشی و عصبی شناخته شده است، تصریح کرد: یکی از توصیه‏های مهم به والدین جهت بهبود رشد فرزندان، تنظیم زمان و میزان خواب کودکان می‏باشد.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی خاطرنشان کرد: در منابع کهن طبی نیز خواب مناسب و کافی از اصول پایه سلامتی برشمرده شد و علاوه بر افزایش طول عمر، جهت پیشگیری از ابتلا به بیماری و تسریع روند درمان مورد تاکید فراوان بوده است.
گرجی با بیان اینکه میزان نیاز به خواب در افراد مختلف متفاوت است، گفت: بعضی افراد با چهار الی پنج ساعت خواب احساس نشاط و رفع خستگی کامل دارند و برخی با 7 الی 8 ساعت خواب احساس رضایت می نمایند.
وی با اشاره به اینکه از منظر طب سنتی ایرانی میزان نیاز به خواب در افراد مختلف تا حدودی با ویژگی های مزاجی آنها ارتباط دارد، افزود: افرادی که طبع گرم و خشک دارند به خواب کمتری نیاز دارند و بالعکس افرادی که مزاج سرد و تری دارند معمولا بیشتر می خوابند البته به طور کلی از خوابیدن کمتر از چهار ساعت و بیش از 8 ساعت پرهیز کنید.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی یادآور شد: یکی از ویژگی‏های مهم خواب خوب، تنظیم زمان خواب با میزان روشنایی محیط و بهترین زمان شروع خواب، حدود 2 الی 3 ساعت بعد از غروب آفتاب می باشد.
گرجی تصریح کرد: مطالعات گسترده نشان داده هورمون ملاتونین که امروزه به عنوان یکی از مهم ترین عوامل تنظیم خواب شناخته شده با میزان تاریکی محیط ارتباط تنگاتنگی دارد در واقع نه تنها میزان خواب بلکه زمان آن در طی شبانه روز نیز بسیار حائز اهمیت است.
وی با بیان اینکه از دیدگاه طب سنتی ایران، خواب در زمان روشنایی روز، مگر در موارد اضطرار و خستگی شدید، توصیه نمی‏شود، گفت: افرادی که عادت به خواب روز دارند توصیه می شود به تدریج این عادت را ترک کرده و در صورت نیاز به زمان خواب شب بیفزایند البته بیشتر خواب طولانی عصرگاهی مد نظر است و خواب کوتاه میانه روز به ویژه در تابستان خالی از فایده نیست.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل بیان کرد: خواب دیرهنگام، سبک و منقطع همراه با دیدن رویاهای آشفته از جمله اختلالات خواب بوده که در طولانی مدت علاوه بر اثرات سوء در متابولیسم پایه بدن، باعث بدخلقی، پرخاشگری و اضطراب خواهد شد و از توصیه های مهم در این شرایط اصلاح الگوی خواب شبانه است.
گرجی افزود: در فصل تابستان نیز به دنبال تعطیلی مدارس و دانشگاه ها، الگو و نظم خواب بسیاری از کودکان و نوجوانان دچار اختلال شده که علاوه بر بروز بی حوصلگی و کسالت در طی این فصل زمینه افزایش اختلالات هضمی، وزن غیرطبیعی و کاهش ظرفیت های ذهنی را نیز در آنان فراهم می‏کند.
وی تصریح کرد: افزایش فاصله میان آخرین وعده غذایی و خواب، کاهش میزان مصرف غذاهای نفاخ و ادویه جات تند در وعده شام، پرهیز از مصرف مواد غذایی پرچرب و فست فودها، داشتن پیاده روی ملایم و گوش دادن به موسیقی آرام و بدون کلام پیش از خواب، از جمله توصیه‏های موثر در بهبود کیفیت خواب است.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ادامه داد: ماساژ ملایم خصوصا در ناحیه پیشانی، شقیقه ها و کف پا با روغن بنفشه یا بادام شیرین، استفاده از مواد غذایی مانند شیر، ماست، کاهو، کدو و گشنیز در افراد مبتلا به کم‏خوابی به شرط سازگاری با گوارش، کمک کننده می باشد .
گرجی خاطرنشان کرد: گیاهان دارویی مختلفی برای کمک به خواب به صورت خوراکی یا بوییدنی از جمله اسطوخدوس، سنبل الطیب، بهارنارنج، بادرنجبویه و بنفشه شناخته شده اند که البته با توجه به شرایط فردی و مزاج افراد میزان پاسخ دهی به آن ها در افراد مختلف می تواند، متفاوت باشد و بهتر است در این زمینه با پزشک متخصص مشورت شود.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

افتتاح 12 پروژه محرومیت زدایی در کلاردشت

بی تابی گوهر خیراندیش برای ماه چهره خلیلی + تصاویر

بازدید عضو شورای شهر تهران از مکان رویدادهای مشروطه

زنگ خطر انبارهای شیمیایی تهران

تعداد جان باختگان کرونا در کشور به 18 هزار و 132 نفر رسید

ماه چهره خلیلی درگذشت + علت فوت، بیوگرافی و عکس ها

سرپرست شبکه بهداشت : کلاردشت در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفت

پیام تبریک رییس جهاددانشگاهی مازندران به مناسبت «روز خبرنگار»

ولایت فقیه کانون امنیت ایران در حوادث جهانی است

تهران ؛ صاف تا کمی ابری

فاجعه زیست محیطی در سوادکوه/ 24 هزار ماهی تلف شدند

26 کتابفروشی مازندران مجری طرح «تابستانه کتاب» شدند

تهران در حوزه مناسب سازی، بسیار عقب است

آتش سوزی انبار ضایعات پلاستیکی خاموش شد

آجودانیه؛ از عکاسباشی ناصری تا بوستان شطرنج

بازداشت همه مسئولان بندر بیروت

بازگشت کوپن؛ واریز یارانه غیرنقدی به حساب‌ ها

اولین واکنش داماد نعمت‌ زاده به فرارش از کشور

گام بلند لائینی در اعتلای برجستگی‌های مازندران

فقر آتشنشانی اهواز در حوزه تجهیزات

پیام تسلیت دکتر عیسی کلانتری، معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست، به مناسبت درگذشت استاد هنریک مجنونیان

پیام دکتر کلانتری، معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست، به مناسبت روز خبرنگار

ترافیک نیمه سنگین در کرج-چالوس

نرخ ارز آزاد در 17 مرداد

دستگیری گروه صیادان غیرمجاز در آمل

ناکامی سارقان در کلاردشت

تهران پنجمین شهر گران دنیا در مسکن

13 دستگاه اکسیژن‌ساز در بیمارستان‌های مازندران نصب شد

احیای معجزه‌آسای راننده کامیون پس از یک ساعت در مازندران

بستری 1711 بیمار کرونایی در مازندران

انتقال انبار نفت موضوع جلسه مشترک وزارت نفت و شورای شهر

استاندار بیروت: 300 هزار نفر آواره شدند

سازو کار اخذ مالیات از خانه‌ های خالی تعیین شد

موضوع سد فینسک براساس ملاحظات اجتماعی در سطوح ملی پیگیری شد

مکاشفه از سیدخندان تا چهارراه قصر

ترافیک راههای مازندران پرحجم است/ احتمال اعمال محدودیت ترافیکی

تکذیب خودکشی همزمان 4 دختر در بابل

خیلی ساده بگم؛ روزمون مبارک

روزی برای راویان "ن و القلم و مایسطرون"

دف نوازی و نورافشانی در برج میلاد

فکری: باید از تیر دروازه ممنون باشیم

شریعتمداری: رسانه ها در هدایت،اصلاح و تغییر افکار جامعه نقشی بی بدیل دارند

قلعه نویی: جدال با نساجی عجیب و غریب بود/ بازی 20 دقیقه وقت تلف شده داشت

سپاهان صفر- نساجی یک/ پوکر زردپوشان در زدن توپ به تیر دروازه

نقد منصفانه مسیر توسعه را هموار می کند

فراخوان جذب سرمایه گذار برای راه اندازی هایپر مال پایانه شرق

برترین فیلمسازان موبایلی جشنواره در برج میلاد معرفی شدند

فرماندار: تعطیلات پیش رو زمان مناسبی برای سفر به بابل نیست

پیاده‌روی؛ مُد خلاقانه اندیشیدن

آیت‌الله سیستانی خواستار کمک به مردم لبنان شد