پیام مازند

آخرين مطالب

مدیریت پسماند مازندران ، گزینه همیشه روی میز مقالات

  بزرگنمايي:

پیام مازند - ساری – ایرنا – مدیریت پسماند در استان گردشگر پذیر مازندران با میانگین روزانه تولید سه هزار تن زباله در شرایط عادی پس از سال ها ایده پردازی، جلسات متعدد، تشکیل کارگروهها و کمیته های مختلف ، اختصاص اعتبارات میلیاردی، ساخت و سازهای مختلف از کارخانه کمپوست گرفته تا نیروگاه همچنان مهم ترین دستور جلسات مدیران استان بدون آن که خروجی ملموسی برای مردم استان در پی داشته باشد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، معضل زباله و پسماند در استان مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی، طبیعت بی بدیل و آسیب پذیر و میزبانی از دهها میلیون گردشگر در طول سال به استناد اظهارات مقامات ارشد استان به مرحله فوق بحرانی رسیده است. انبوه زباله های انباشته شده از حاشیه ساحل گرفته تا قلب جنگل های هیرکانی نیز غرق شدن تدریجی محیط زیست انسانی، حیوانی و گیاهی استان را برای هر رهگذری پرواضح می کند.
تولید روزانه بیش از سه هزار تن زباله در روز که در برخی ایام به بیش از 6 هزار تن نیز می رسد، 2 برابر بودن سرانه تولید زباله خانگی و نبود فرآیند استاندارد مدیریت زباله در کنار معضلات دیگری مانند پسماندهای صنعتی و بیمارستانی از جمله مشکلاتی است که دهه ها سبزترین نقطه کشور را رنج می دهد و ظاهراً هر تلاشی نیز در نهایت به بن بست می خورد.
حدود یک دهه است که طرح‌های متعددی از جمله تفکیک زباله خانگی و صنعتی از مبدا، ساخت نیروگاههای زباله سوز و کارخانه‌های کمپوست به عنوان نسخه نجات بخش استان از معضل پسماند توسط کارشناسان و مدیران پیچیده شده است ولی هر بار که نشستی با حضور رسانه ها برگزار می شود مشخص می گردد که مشکل نه تنها حل نشده، بلکه در حال دامنگستر شدن بیشتر است.
ساخت نیروگاه زباله سوز در ساری و نوشهر شاید آخرین نسخه شفابخش در این زمینه بوده که قرار بود بعدها به سایر مناطق استان از جمله حل کردن عمارت زباله آمل تسری داده شود، ولی پس از گذشت هشت سال از آغاز اجرای این دو طرح کلیدی ناجی محیط زیست، نه چیزی برای مردم استان به دار است و نه چیزی به بار. اکنون مشخص شده است که پای سازمان بازرسی کل کشور هم به این طرح‌ها باز شده تا مشخص شود اعتبارات داده شده چگونه نتوانسته است طرح هایی را پس از حدود یک دهه به سرانجام برساند که قرار بود دو ساله بهره برداری شوند.
امروز سه شنبه نیز کارگروه پسماند استان مازندران به ریاست معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار برگزار شد، نشستی که اگر چه جدی تر از جلسات قبلی به نظر می‌رسید ولی خروجی آن تکرار همان وعده‌ها، کمبود اعتبارها، گلایه‌ها از مدیران گذشته و همچنین گزارش عملکردی بود که بارها و بارها گفته شده بود.
گزارش عملکرد و دیگر هیچ
مدیرکل محیط زیست مازندران در این نشست تاکید کرد: متاسفانه در سال‌های اخیر در باره مدیریت پسماند در همه ابعاد فقط شاهد گزارش دهی عملکرد هستیم و خروجی عملی در آن دیده نمی شود.
حسینعلی ابراهیمی کارنامی با بیان اینکه محیط زیست نیز در این زمینه مستثناء نبوده است، افزود: قوانین و مشکلات مردم برای همه مدیران روشن و واضح است و باید از لاک گزارش عملکردی خارج شویم. باید طرح‌های مدیریت پسماند عملیاتی شود زیرا مازندران بیش از این تحمل آزمون و خطا و فشار زیست محیطی را ندارد.
وی با بحرانی توصیف کردن خطرات زیست محیطی زباله و آلاینده ها، گفت: متاسفانه عزم جدی برای عملیاتی شدن طرح‌های مدیریت پسماند تاکنون وجود نداشته است. به عنوان مثال ساخت کارخانه‌های زباله سوز در استان حدود یک دهه پیش کلید خورد و هنوز به سرانجامی نرسیده است در حالی که در همه این مدت مدیران بخش های مختلف وعده و وعید دادند.
ابراهیمی کارنامی با تاکید بر اینکه مشکل زیست محیطی مازندران تنها در زباله خلاصه نمی شود و ابعاد دیگری هم دارد، افزود: متاسفانه در همه این سال‌ها ما حتی در حل مشکل ساده ای مانند جلوگیری از آتش زدن کاه و کلش مزارع نتوانستیم موفق باشیم و این معضل همچنان ادامه دارد.
وی با اعلام اینکه برای بهره‌برداری از نیروگاه زباله سوز ساری وعده‌های زیادی داده شده است، گفت: وعده بهره‌برداری از نیروگاههای زباله سوز های مازندران باید پیگیری شود و مسئولان و پیمانکاران باید نسبت به خلف وعده خود پاسخگو باشند.
مدیرکل محیط زیست مازندران با استناد به آمارهای متعدد مطرح شده درباره میزان پیشرفت فیزیکی پروژه زباله سوز ساری، افزود: این آمارها چندین سال است که مطرح می‌شود اما میزان پیشرفت‌ها متناسب با زمان نیست.
غیر قابل قبول
مدیرکل امور شهری استانداری مازندران خک با اعلام اینکه رضایت کامل ار روند ساخت ابنیه نیروگاه زباله سوز ساری ندارد، گفت: در حال حاضر 10 نفر برای تکمیل ساختمان این نیروگاه کار می‌کنند که با این روند نمی‌توانیم در موعد مقرر تعین شده پروژه را به بهره‌برداری برسانیم.
محمد محمدی تاکامی با بیان اینکه برای بهره برداری از نیروگاه زباله سوز ساری 120 میلیارد تومان اعتبار نیاز است، افزود: تلاش‌های جدی برای تکمیل این پروژه باید در دستور کار قرار گیرد.
وی توضیح داد: جلسات متعددی در فرمانداری، شهرداری و سازمان شهرداری های کشور برای ساماندهی نیروگاه زباله سوز ساری برگزار شده است و وعده هایی نیز داده شده که عملاً با فرایند کار در سایت همخوانی ندارد.
او با تاکید بر این نکته که نگرانی از بابت انتقال زباله ساری به منطقه چهاردانگه بسیار جدی است، گفت: با وساطت فرماندار ساری و قولی که به مردم منطقه برای بهره‌برداری نیروگاه زباله سوز ساری تا پایان سال 98 داده‌ایم، تنش‌ها تا حدودی کاهش یافته است.
بر اساس آخرین آمارهای ارائه شده به رسانه ها، نیروگاه زباله سوز ساری در بخش ابنیه که شهرداری مجری آن است کمتر از 50 درصد و در بخش تجهیزات که پیمانکار چینی بر عهده داشته، 90 درصد اعلام شده است.
مشکل این نیروگاه در حال حاضر علاوه بر عقب ماندگی در ساخت ابنیه، کناره گیری پیمانکار چینی است.
ناکامی در مازندران و ارجاع پرونده به تهران
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مازندران نیز در این نشست از انتقال پرونده نیروگاه زباله سوز ساری و نوشهر به تهران برای بررسی های بیشتر و ساماندهی خبر داد.
مهدی رازجویان همچنین گفت که سازمان بازرسی کل کشور هم برای بررسی چگونگی هزینه کرد اعتبارات این دو طرح و چرایی عقب ماندگی وارد عمل شده است که هنوز نتیجه گیری نهایی حاصل نشده است.
به گفته این مسئول، قرار است پرونده این دو طرح در سازمان برنامه و بودجه کشور و در کارگروه ویژه ای بررسی شود تا شاید با تامین اعتبار لازم و نظارت بر اجرای بقیه کار، گره از مشکلات باز شود.
7335/‏1654

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/89210/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

خبر مهم درباره بیمه تکمیلی بازنشستگان تامین اجتماعی در سال جدید

ربودن دختر نوجوان توسط پسر 25 ساله برای 10 میلیارد

بیشه خرم‌آباد از بین 8 روستای گردشگری کشور برای ثبت جهانی انتخاب شد

حمایت از اجرای طرح نور در قزوین

​تقدیر وزیر کشور از فرماندهی نیروی انتظامی در اجرای «طرح نور»/ وحیدی: فقط انگشت‌شماری از افراد قصد هنجارشکنی و اخلال در نظم عمومی داشته‌اند که به مراجع قضائی معرفی شده‌اند

صدور 25 هزار جلد سند بنیاد مسکن در دولت سیزدهم

جاده کندوان از طریق آزادراه استان البرز باز است

زباله گردها دختر تهرانی را دزدیدند

ماجرای دستگیری شهردار و عضو شورای یک شهر

رگبار باران، گردوخاک و تگرگ در اغلب مناطق کشور

زخمی شدن 9 نظامی صهیونیست در درگیری‌های اردوگاه نور شمس

تقدیر وزیر کشور از فرماندهی نیروی انتظامی در اجرای «طرح نور»

اجرای 18 پروژه بااولویت/1200 هکتار به فضای سبز ساری اضافه می شود

نهادها به وظیفه خود در حوزه حجاب و عفاف و طرح «نور» عمل کنند

دستگیری شکارچیان غیرمجاز در 4 شهر مازندران

بازخوردهای خوب از مردم برای اجرای طرح نور

قتل راننده تاکسی ترکیه ای به دست مسافر ایرانی

هشدار وزارت بهداشت به مادران باردار

امیرعبداللهیان: قصد پاسخگویی به اسرائیل را نداریم

4 جای دیدنی بابلسر که نباید بعد از اجاره ویلا از دست بدهید

چراغ خطی چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

توسعه و مرمت آبگرم‌های رامسر با جذب سرمایه گذار

پرداخت وام مسکن روستایی در مازندران

اعلام زمان تبلیغات مرحله دوم انتخابات مجلس دوازدهم

افزایش تولید نفت اوپک پلاس از ماه جولای

لزوم همت مضاعف در مسئولان برای تحقق شعار سال

با پول کم، گوشی تاشو بخرید/ عکس

زخمی شدن 9 نظامی صهیونیست در درگیری‌های اردوگاه نورشمس

ربودن دختر نوجوان توسط پسر 25 ساله برای 10 میلیارد تومان

دادستانی از اقدام قانونی فراجا در طرح نور حمایت می‌کند

برداشت توت فرنگی در مزارع مازندران

پیشکسوتان حوزه روابط عمومی در مازندران تقدیر می شوند

ضرورت تمدید اعتبار پروانه چاه‌ های کشاورزی

50 یادمان شهدای گمنام در مازندران نیازمند تکمیل است

پلیس به دنبال کشف جنایت های قاتل سریالی مخوف + جزئیات

دستگیری عاملان نزاع دسته جمعی در خرم آباد

هوشمندسازی در کاهش تلفات از اولویت‌های پلیس راهور

هشدار صندوق بین المللی پول به آمریکا

موزه دفاع مقدس مازندران محل انتقال فرهنگ جهاد است

آمار اساتید انتقالی پیام نور به فنی و حرفه ای

مسأله حجاب فراتر از یک مقوله اجتماعی است

محور کرج - چالوس طی 2 روز آینده از ساعت 9 تا 15 مسدود می‌شود

دو حفار غیرمجاز آثار باستانی در مازندران دستگیر شدند

فوت گردشگر گم‌شده در جنگل‌های ساری

پیدا شدن پیکر بی جان 2 جوان در این استان

تهران صاحب آرامستان جدید در این دو منطقه می شود

ضرورت تمدید اعتبار پروانه چاههای کشاورزی در مازندران

معرفی شخصیت امام(ره) در دستورکار متولیان فرهنگی قرار گیرد

برگزاری مسابقات تکواندو قهرمان قهرمانان تکواندو پسر مازندران

وعده جدید درویش به بازیکنان پرسپولیس