پیام مازند

آخرين مطالب

تابستان بدون قطعی برق ،اگر مصرف مدیریت شود اقتصادي

تابستان بدون قطعی برق ،اگر مصرف مدیریت شود
  بزرگنمايي:

پیام مازند - ساری - مدیرعامل شرکت برق منطقه ای مازندران و گلستان گفت: مردم اگر برق بدون قطعی و خاموشی و مصرف دائم در تابستان می خواهند باید همراهی داشته باشند . مصرف خود را مدیریت کنند.

حسین افضلی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به پیش بینی افزایش هفت تا هشت درصدی پیک مصرف در استان مازندران و کشور گفت: مازندران به علت شرایط مهمان پذیری و حضور جمعیت شناور و ساخت و سازهای ویلایی بیشتر از میانگین کشوری افزایش مصرف دارد.
وی افزود: تصور راه اندازی تعداد بیشتر نیروگاه ها مشکلی را حل نمی کند چون به موازات تولید نیروگاه ها ، شبکه ها هم باید ظرفیت توزیع را داشته باشند .
وی با اشاره به برنامه سالانه شرکت توزیع برق در راستای تولید و مصرف برق گفت: برنامه ریزی و مطالعات تا سال 1403 و اتفاقی که با رشد مصرف می افتد واین مساله که کجا باید شبکه و ایستگاه های برق دایر شود تا پاسخگوی نیازهای بخش مصرف باشد، انجام شده است.
تابستان سال گذشته مردم مازندران در مرداد ماه حدود سه هزار مگاوات مصرف کردند که رکورد جدید در مصرف برق بود .
این درحالی است که میانگین مصرف در 9 ماه بهار ، پاییز و زمستان دراین استان حدود یک هزار و 800 مگاوات است که در تابستان افزایش 100 درصدی را نشان می دهد .
** اجرای 71 پروژه برای تامین برق در تابستان 97
افضلی گفت: برای تامین برق مردم در تابستان 97 ، 71 پروژه تعریف شده که باید به اتمام برسد تا در تابستان برق مطمئن بدون اعمال خاموشی برای مردم تامین شود که بخشی از این پروژه ها به اتمام رسیده و بخشی نیز به علت کمبود مالی نیمه کاره مانده اند که نیاز به همراهی مردم دارند.
مدیرعامل شرکت برق منطقه ای مازندران و گلستان با بیان اینکه برخی از این پروژه ها به بهره برداری رسیده است، افزود : تعدادی از این پروژه ها ممکن است تا پایان تابستان به علت کسری اعتبارات انجام نشود .
او همچنین گفت : برای این 71 طرح تاکنون 190 میلیارد تومان اعتبار هزینه شد و 170 میلیارد تومان دیگر نیز برای اتمام و بهره برداری باقی پروژه ها نیاز داریم .
افضلی با بیان اینکه پیش بینی می شود تابستان امسال یک هزار و 300 مگاوات کسری برق داشته باشیم ، از وارد مدار شدن نیروگاه نوشهر با ظرفیت عملی 260 مگاوات برای کمک به تامین برق مردم در تابستان سال جاری خبر داد و گفت: ایستگاه های شبکه پایین دست این نیروگاه نیز تا نیمه خرداد برقرار می شود.
مدیرعامل شرکت برق منطقه ای مازندران و گلستان بیان کرد : علاوه بر نیروگاه نوشهر ، تعدادی نیروگاه "تولید پراکنده" هم با مجموع ظرفیت 108 مگاوات آماده شده است که وارد مدار خواهند شد و به رفع کمبودها کمک خواهند کرد.
وی ادامه داد: حدود یکهزار و 100 مگاوات کمبود تولید برق مازندران نیز از شبکه سراسری تامین می شد که به زودی 360 مگاوات از این مقدار، از نیروگاه های محلی دریافت خواهد شد.
افضلی عمده ترین مشکل در زمینه تولید برق در این استان را احداث نیروگاه برشمرد و افزود: احداث نیروگاه به دلیل شرایط خاص جغرافیایی ازجمله جنگل و فاصله کم نقاط تا مناطق مسکونی و سخت بودن مکان یابی مناسب با مشکل مواجه است.
مدیر شرکت توزیع برق منطقه ای مازندران و گلستان گفت : علاوه بر این احداث نیروگاه بخاطر فرایند مشکل اخذ مجوز از جمله مجوز محیط زیست زمان بر بوده و گاهی تا 5 سال طول می کشد که این مسائل باعث دیرکرد برنامه ها می شود.
**نیروگاه های تولید پراکنده راندمان بالا ، مصرف بهینه
افضلی در زمینه نیروگاه های تولید پراکنده که همزمان هم برق و هم حرارت تولید می کنند نیز گفت: بیش از هفت سال است این نیروگاه ها در مدار کار هستند و بیش از 160 مگاوات در مازندران تولید برق می کنند.
او ادامه داد : قابلیت و مزایای این نیروگاه ها بیشتر از نیروگاه های بزرگ است ، چون وارد شبکه نمی شوند، از تولید به مصرف بوده ، تلفات ندارند و از منظر پدافند غیرعامل هم مفید هستند .
مدیرعامل شرکت برق منطقه ای مازندران همچنین از مزایای دیگر نیروگاه های پراکنده به راندمان بالای آنها اشاره کرد و افزود : در نیروگاه ها بزرگ راندمان در بهترین حالت 60 درصد است ، اما در نیروگاههای پراکنده به بیش از 90 درصد میرسد .
افضلی بیان داشت که هزینه راه اندازی هر یک از نیروگاه های پراکنده یک تا 2 میلیارد تومان است که بسیار مقرون به صرفه است .
**مردم هشدار کاهش آب و تولید برق را جدی بگیرند
مدیرعامل شرکت برق منطقه ای مازندران و گلستان تاکید کرد : به دلیل کاهش بارندگی ها و به تبع آن کاهش آب پشت سدها و توربین های تولید برق ، مردم حتما کمبود انرژی برق راجدی بگیرند .
افضلی اظهار کرد : در حال حاضر نیروگاه های برق آبی کشور با کمبود 30 درصدی آب مواجه هستند که در تولید برق تابستان آنها تاثیر خواهد گذاشت .
وی گفت : در حال حاضر توان تولید انرژی برق در مازندران حدود یک هزار و 700 مگاوات است و باقی مصرف باید از شبکه کشوری تامین شود .
مدیر عامل شرکت برق منطقه ای مازندران با بیان اینکه پیش بینی می شود امسال در سراسر کشور با کمبود تولید برق با توجه به شرایط سدها مواجه باشیم ، گفت : احتمال می رود تمامی نیاز مازندران در زمان پیک مصرف تامین نشود .
** مدیریت سامانه سرمایشی برای جلوگیری از قطعی برق
مدیرعامل شرکت برق منطقه ای مازندران با تاکید بر اهمیت مدیریت مصرف برق توسط مردم جهت رفع خاموشی ها در تابستان افزود: بیش از 80 درصد از افزایش مصرف استان و حتی کشور در تابستان مربوط به سیستم سرمایشی و تهویه هوا است .
افضلی از مردم خواست تا در فصل افزایش مصرف برق برای جلوگیری از قطعی ، درجه کولرهای خود را تنطیم کنند تا پرت انرژی نداشته باشند و درب و پنجره ها را در هنگام روشن بودن کولر کنترل کنند.
وی صرفه جویی در مصرف و عدم استفاده از وسایل برقی پرمصرف در ساعات اوج مصرف را از دیگر اقدامات لازم توسط مردم در این جهت برشمرد.
مدیرعامل شرکت برق منطقه ای مازندران و گلستان ادامه داد: مشکلات کمبود برق مربوط به تابستان است و در فصل های غیر تابستان در تامین مشکل نداریم.
افضلی پیک مصرف 2استان گلستان و مازندران را چهار هزار و 113 مگاوات عنوان کرد و افزود: از این مقدار 2هار و 950 مگاوات مربوط به مازندران است و این در حالی است که در غیر پیک مصرف یکهزار و 600 مگاوات برق در این استان مصرف می شود که در تابستان دو و نیم برابر می شود.
وی تاکید کرد: این افزایش پیک بخاطر استفاده از وسایل سرمایشی است اما اگر مردم صرفه جویی کنند برق هیچکس قطع نخواهد شد.
سال گذشته با افزایش دما در اواسط تابستان که دما در برخی روزها به بیش از 40 درجه در مازندران رسید ، مردم استان با قطعی مکرر برق روبرو شدند که عامل آن آسیب به شبکه توزیع بر اثر افزایش بار مصرف بوده است .
هفتم مرداد سال گذشته افزایش دمای بی سابقه در مازندران ، میزان مصرف برق را در استان به 2 هزار 810 مگاوات رساند که رکورد جدیدی برای این خطه از شمال کشور بود .
همچنین شرکت های توزیع برق شرق و غرب مازندران در مجموع حدود 2 میلیون مشترک دارند که این تعداد مسشترک حدود 2 هزار میلیارد ریال به شرکت های توزیع بدهکار هستند .
7335/1899

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/90841/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ضرورت تمدید اعتبار پروانه چاههای کشاورزی در مازندران

معرفی شخصیت امام(ره) در دستورکار متولیان فرهنگی قرار گیرد

برگزاری مسابقات تکواندو قهرمان قهرمانان تکواندو پسر مازندران

وعده جدید درویش به بازیکنان پرسپولیس

اندیشه های امام خمینی برای نسل کنونی جامعه بازخوانی و تبیین شود

دستگیری عاملان نزاع و درگیری دسته‌جمعی در خرم‌آباد

افزایش 8 درصدی ماموریت های اورژانس مازندران

شرکت های بین المللی حمل ونقل مازندران تعیین تکلیف می شوند

پسماند کشاورزی یکی از معضلات زیست محیطی مازندران

مازندرانی ها 16 هزار بار به اورژانس مزاحمی زنگ زدند

تولید 21 اثر در نخستین کارگاه طراحی پوستر جوانی جمعیت در بابل

دستگیری 2 حفارغیر مجاز و کشف و ضبط فلزیاب در بهشهر

16 هزار تماس مزاحمی سال گذشته در اورژانس مازندران ثبت شده است

بی حجابی فرهنگ تحمیلی جوامع غربی بر جامعه اسلامی است

محور کرج -چالوس طی 2 روز آینده از ساعت 9 تا 15 مسدود می‌شود

برداشت توت‌فرنگی در مزارع مازندران

انتصاب سرپرست جدید موسسه آموزشی علوم وفنون کیش

اعلام برنامه های هفته سلامت در نشست رییس مرکزتوسعه سلامت با خبرنگاران

ساخت و ساز در کیش باید الگوی صنعت ساختمان سازی در کشور باشد

ماجرای گروگان گیری دختر 16 ساله در تهران

انتقاد شدید روحانی مشهور از گرانی کمرشکن

در دیدار رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با مدیران ارشد بیمه دی مطرح شد؛ بیمه دی موجب رضایتمندی خانواده‌‌ی بزرگ ایثار و شهادت و مایه‌ی آبرومندی در دولت گردید

بنیاد شهید تا پایان فروردین 1403 ، حدود 2 هزار میلیارد تومان به بیمه دی بدهی دارد

نشست هم اندیشی با تشکل‌های ایثارگر استان کرمانشاه

پیدا شدن جسد گردشگر گم شده در جنگل‌های ساری

یک شهید و هشت زخمی در حمله به مقر حشد الشعبی عراق

واکنش حماس به انفجار‌ها در پایگاه نیرو‌های حشد الشعبی

محور کرج ـ چالوس برای 2 روز مسدود است

یک شهید و 8 مجروح در انفجار پایگاه کالسو در عراق

تاثیر دیپ‌ فیک‌ ها بر انتخابات هند؛ استقبال سیاستمداران از پدیده غیر واقعی (فیلم)

محور کرج -چالوس در 2 روز آینده از ساعت 9 تا 15 مسدود می‌شود

برنامه های ارتحال امام خمینی(ره) باید پربارتر از گذشته برگزار شود

آتش سوزی جنگل های سکوتپه ساری خاموش شد

دشمنان در تلاش برای منفی جلوه دادن طرح نور (عفاف و حجاب) هستند

دستگیری متخلفان شکار و صید در 4 شهر مازندران

درگیری 38 ساعته در اردوگاه نور شمس طولکرم/ شهادت هفت فلسطینی

کشف انبار کالای قاچاق در خرم آباد

انتصاب مدیر شرکت شهرک‌های کشاورزی مازندران

دموکراسی دیپ‌ فیک‌ در هند/ چگونه هوش مصنوعی شکل انتخابات 2024 را تغییر داد؟ (فیلم)

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 1 اردیبهشت 1403

زمان دقیق افزایش حقوق بازنشستگان 1403 اعلام شد

فوت گردشگر گم شده در جنگل‌های ساری

وضعیت جاده‌ها / انسداد محور چالوس به مدت 2 روز

جزئیات حمله به پایگاه «کالسو» در استان «بابِل» عراق

نقره داغ شدن متخلفان زمین خواری در عباس آباد

دستگیری 2 حفارغیر مجاز در شهرستان بهشهر

2 پروژه توسعه و مرمت آبگرم‌های شهرستان رامسر در دست اقدام است

سقوط مرگبار جرثقیل در بندر امام خمینی

مرگ تلخ و دردناک دو مرد ایرانی داخل چادر مسافرتی

اطلاعیه فراجا درباره برخی برخورد‌های اخیر گشت ارشاد