پیام مازند

آخرين مطالب

مهر گزارش می‌دهد

فعالیت 300 محیط بان در مازندران/ همه دغدغه‌های محیط بانان گفتگو

  بزرگنمايي:

پیام مازند - ساری - کمبود امکانات و تجهیزات، بر عشق محیط بانان به کار سایه انداخته و آنان که هم غم نان دارند و هم جان، با سختی بسیار روزگار می گذرانند.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: در بیش از دو میلیون و 400 هزار هکتار از مناطق حیات‌وحش، تنها 200 محیط‌بان فعالیت می‌کند که دغدغه همیشگی‌شان حفظ حیات‌وحش است و در آرزوی روزی هستند تا هیچ موجودی، شکار نشود این درحالی است که در کشور به ازای هر شش هزار هکتار یک محیط بان فعالیت می‌کند.
رحیم بابانژاد فرمانده محیط بانی بابل به خبرنگار مهر می‌گوید: مشکلات محیط بانان زیاد و گسترده است و همکاران ما با عشق و جان و دل در این زمینه فعالیت دارند.
وی مشکلات مالی، خودرویی، کمبود وقت و زمان برای رسیدگی به خانواده را از جمله مسائل فراروی عنوان کرد و گفت: کار محیط بانی زمان و مکان خاصی ندارد و هرلحظه باید آماده باشیم.
وی به مخاطرات پیش روی محیط بانان اشاره و اضافه کرد: محل کار محیط بانان طبیعت بوده از این رو خطرهای زیادی آنان را تهدید می‌کند و تنها عشق به کار سبب می‌شود تا محیط بانان در این حوزه فعالیت کنند.
بابانژاد از مردم خواست تا برای نسل‌های آینده محیط زیست را حفظ کنند و گفت: محیط زیست برای همه مردم جهان اهمیت دارد و مربوط به یک شخص و فرد نیست و از مردم و تمامی اقشار می‌خواهیم برای حفظ محیط زیست سالم حمایت کنند.

محیط زیست برای همه مردم جهان اهمیت دارد و مربوط به یک شخص و فرد نیست و از مردم و تمامی اقشار می‌خواهیم برای حفظ محیط زیست سالم حمایت کنند
این محیط بان با اظهار اینکه محیط زیست کشور آلوده است و وضعیت خوبی ندارد، فرهنگ سازی برای حفظ محیط زیست را در جامعه و به ویژه مدارس الزامی دانست و انتقال طبیعت زیبا به نسل‌های آینده را مهم برشمرد.
وی به خاطرات برخورد با یکی از شکارچیان غیرمجاز در سال 96 اشاره کرد و گفت: در درگیری با این شکارچی براثر اصابت گلوله مجروح شدم اما به لطف خدا زنده ماندم.
مسلم آهنگری فرمانده یگان حفاظت محیط زیست مازندران در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به مشکلات محیط بانان، فرسودگی ناوگان خودرویی را از جمله مشکلات بیان کرد و گفت: متوسط عمر ناوگان خودرویی محیط زیست بیش از 11 سال است.
وی توجه به وضعیت خدمتی محیط بانان را از دیگر موارد بیان کرد و گفت: به ازای هر 18 شبانه روز 12 شبانه روز استراحت دارند که از نظر روحی و روانی با مشکلاتی مواجه می‌شوند.
وی رویارویی با متخلفان و درگیری با شکارچیان غیرمجاز را از دیگر سختی‌های کار محیط بانان برشمرد و افزود: در مناطق دوردست قانون «هرکی قوی‌تر است» حاکم است و این مسئله مشکلات ما را با شکارچیان غیرمجاز بیشتر می‌کند.
به گفته آهنگری، شکارچیان متخلف در مناطق دور از مناطق انسانی و دوردست اقدام به تخلف می‌کنند و کار محیط بان در جاهایی که شهر و آبادی پایان می‌یابد، شروع می‌شود و وقتی قدرت دفاع نداشته باشند نمی‌توانند به خوبی از عرصه‌ها و حیات وحش حفاظت کنند.
فرمانده یگان حفاظت محیط زیست مازندران همچنین با عنوان اینکه حقوق محیط بانان کافی نیست و نیازمند توجه و حمایت بیشتر هستند افزود: در مازندران 300 محیط بان کار حفاظت از 502 هزار هکتار عرصه‌های تحت پوشش را عهده دار هستند و علاوه بر آن، مناطق چهارگانه، پناهگاه حیات وحش و مناطق آزاد فعالیت می‌کنیم که انرژی و توان زیادی طلب می‌کند.
وی با اشاره به اینکه 12 شرح وظیفه برای محیط بان تعریف شده است گفت: بخش عمده از وظایف مربوط به برخورد با متخلفان شکار و صید است و این وظیفه انرژی زیادی می‌گیرد و علاوه بر آن جلوگیری از آلودگی‌های آب، خاک و هوا از دیگر وظایف به شمار می‌رود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با اشاره به اینکه عمر ناوگان خودرویی محیط زیست بالای 11 است گفت: برخی خودروها را با سلام و صلوات نگهداری می‌کنیم.

حسینعلی ابراهیمی نیز می‌گوید: با توجه به وضعیت بودجه‌ای، توزیع بودجه و اعتبارات باید شاخص محور صورت گیرد زیرا برای جیره غذایی هر محیط بان شبانه روز 20 هزار تومان لازم است و در این صورت، یک میلیارد تومان برای جیره غذایی محیط بانان اعتبار لازم داریم اما 200 میلیون تومان بودجه درنظر گرفته شده است.
وی اظهار داشت: بودجه درنظرگرفته شده در زمینه خودرو نیز سبب می‌شود تا عملاً کار محیط زیست قفل شود و در حال حاضر میانگین عمر خودروهای محیط زیست 11 است و خودروها را با سلام و صلوات نگهداری می‌کنیم.
ما هنوز در محیط‌بانی از ماشین‌هایی مانند پاژیرو استفاده می‌کنیم درحالی‌که شکارچیان و متخلفان با پیشرفته‌ترین خودروها تردد می‌کنند
مدیرکل محیط‌زیست مازندران بابیان اینکه تجهیزات و ماشین‌آلات ما مناسب نیستند، عنوان کرد: ما هنوز در محیط‌بانی از ماشین‌هایی مانند پاژیرو استفاده می‌کنیم درحالی‌که شکارچیان و متخلفان با پیشرفته‌ترین خودروها تردد می‌کنند.
وی با اشاره به‌سختی کار محیط‌بانان، خطر حمله و کشته شدن نیز گفت: حقوق محیط‌بانان بسیار کم بوده و زیاد بودن ساعات کار در کنار سختی‌های آن سبب کاهش انگیزه محیط‌بانان شده است و در شاخص جذب محیط‌بان هم دچار مشکل بوده و پیشنهاد دادیم تا این شاخصه‌ها سریع‌تر اصلاح شود.
محیط بانان از جان و خانواده خود گذشته اند تا حیات وحش، جان و حیات خود را از دست ندهد اما نبود نیروی کافی محیط بان، ضرب و شتم و تهدید توسط متخلفین و شکارچیان، نبود انگیزه کافی خدمت به دلیل نبود قوانین حمایتی از محیط بانان، دوری از خانواده، زخمی و مجروح شدن و تا پای مرگ رفتن از مشکلاتی است که محیط بانان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/90952/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تولید بیش از 587 میلیون کیلو وات ساعت انرژی خالص در نیروگاه نکا

طغیان رودخانه میرود در بابل

آزادسازی یک هکتار از اراضی ملی بابل

ادعای عبور آزادراه قائمشهر_ ساری از محوطه تاریخی پایه علمی ندارد

وزیر ناتوان و برکنار شده چطور استاندار مازندران می‌شود؟

پیش‌بینی 80 درصدی نشاء مکانیزه در بهشهر

شرایط ترافیکی و جوی در راه‌های مازندران

پیش به سوی کیش ایمن‌تر/ استخدام آتش نشان آقا از میان کیشوندان

شاعر کیشوند، "وعده‌ی صادق" را روایت کرد: نشست مرهم از این مژده بر جراحت قدس

تحریم‌ های سفت و سخت و جدید آمریکا علیه ایران

افزایش کرایه‌‌ های تاکسی از این حد ممنوع شد

ضبط و معدوم‌سازی 700 کیلوگرم مواد خام دامی در مرکز لرستان

اعلام محدودیت‌های ترافیکی در جاده‌های مازندران

تولید برنج سالم در شالیزارهای رامسر

تخصیص 108 میلیارد اعتبار برای طرح های آب و خاک محمودآباد

اعلام محدودیت‌های ترافیکی پایان هفته در جاده‌های مازندران

پرده جدیدی از شبکه نمایش‌های خانگی؛ آیا حرف اول و آخر را پول می‌زند؟

انسداد 10 محور روستایی براثر سیلاب بهاری در مازندران

مهدوی سرپرست ورزش وجوانان نکا شد

نمایشگاه آثار هنرمندان تجسمی دربهشهر

ضارب 3 دختر دانش‌آموز دستگیر شد ؛ او هم یک نوجوان است

تداوم بارش باران تا ظهر امروز در مازندران

آغاز همایش ملی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی سراسر کشور

ضارب دختران دانش‌ آموز در آمل دستگیر شد

ماجرای تجاوز 4 پسر جوان به دو دختر نوجوان

یک خبر خوب و خوشحال‌ کننده برای سربازان

رئیس آموزشکده فنی و حرفه‌ای شماره دو پسران سروش معرفی شد

ارسال پیامک واریز اشتباهی شگرد کلاهبرداری مرد زندانی

فراجا اطلاعیه مهم صادر کرد+ جزئیات

ضارب متواری دانش آموزان آملی دستگیر شد

شگرد عجیب کلاهبرداری مرد جوان از داخل زندان

آغاز توزیع تخم نوغان در مازندران

تردد در راه های مازندران عادی و روان است

اجری موفق طرح نور در کرمانشاه

نخستین نشاء مکانیزه برنج در بهشهر

نشست ستاد استانی کنگره ملی شهدای غریب در گلستان برگزارشد

جانباز سرافراز «علی طحان سفلی» به خیل همرزمان شهیدش پیوست

راهیابی دانشجوی دانشگاه آزاد نور به اردوی تیم ملی امید بوکس

برنامه عملیاتی برای تسریع در امر خدمت رسانی بهتر به جامعه ایثارگری طراحی شده است

استان البرز شهدای بزرگی را تقدیم نظام کرده است

دیدار معاون مددکاری و مشارکت های مردمی بنیاد شهید و امور ایثارگران با نماینده ولی فقیه و استاندار البرز

قوانین مصوب با اعتبارات بنیاد شهید همخوانی ندارد

دستگاه های جوجه کشی شرکت مکانیزاسیون در مسیر صادرات

رسیدگی به درخواست 41 متقاضی توسط سرپرست بنیاد شهید و امور ایثارگران آذربایجان شرقی

مرگ خاله بر اثر تیراندازی خواهرزاده پنج ساله

کشف جسد یک دانشجو در ارتفاعات سرچشمه

معاون سلامت و توانمندسازی اجتماعی  بنیاد شهید و امور ایثارگران با جمعی از جانباران قطع نخاعی دیدار کرد

سیلاب بهاری راه 7 روستای مازندران را مسدود کرد

زمینه‌های فرهنگ‌سازی حجاب؛ گرایش ذاتی به حیا و خانواده‌دوستی

وزیر ناتوان و برکنار شده، چطور استاندار استانی چون مازندران می شود؟ /از عجایب و غرایب دولت رئیسی