پیام مازند

آخرين مطالب

حال خوب زنان سرپرست خانوار مازنی در دولت تدبیر و امید سياسي

حال خوب زنان سرپرست خانوار مازنی در دولت تدبیر و امید
  بزرگنمايي:

پیام مازند - ساری - زنان سرپرست خانوار به عنوان قشر آسیب پذیر جامعه که رسیدگی به آنها از اصلی ترین وظایف نهادهای خدمات رسان بشمار می رود ، با وجود مشکلات فراوان ، در دولت تدبیر و امید روزگارشان بهتر شده است .

بر اساس نتایج سرشماری سال 95 ، در استان مازندران بیش از یک میلیون خانوار زندگی می کنند که از این تعداد 127 هزار و 439 خانوار تحت سرپرستی زنان هستند که بیش از 11 درصد کل خانوار استان را تشکیل می دهند.
این قشر به دلیل اینکه علاوه بر رسالت زن و مادر بودن ، ناچارند بار مالی و مسئولیت های مردانه خانواده را نیز به دوش بکشند ، همواره با مشکلاتی چندین برابر مردان از جمله مشکلات مالی ، اشتغال و مسکن و نگاههای اجتماعی در جامعه مواجهند که کاهش آنها از بار روانی و اجتماعی آنان می کاهد.
نمی توان شرایط اقتصادی و معیشتی سخت خانواده ها به خصوص قشر آسیب پذیر را نپذیرفت ، اما با توجه به وضعیت گذشته زنان سرپرست خانوار ، امروز می توان حال آنها را خوب دانست .
زهرا زن 45 ساله ای که همسرش را در یک سانحه تصادف از دست داده و سرپرستی یک خانواده چهار نفره را برعهده دارد بزرگ ترین مشکل خود را مسائل مالی عنوان ‌کرد و گفت : مستمری ماهانه بهزیستی در کنار مشاغل موقت چون نظافت منزل و دستفروشی پسرم تنها منبع مالی خانواده ام است.
وی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : به خاطر پرداخت دیه مجبور شدیم منزلی را که در آن سکونت داشتیم ، بفروشیم و الان چندین سال است که در زیرزمین منزل یکی از اقوام به صورت اجاره ای سکونت داریم.
این زن سرپرست خانوار که سال 96 خانه خود را به کمک تسهیلات بهزیستی ساخت ، گفت : یکی از مشکلاتی که بیشتر افرادی مانند من دارند ، مشکل مسکن است که اگر در این زمینه راهکارهای حمایتی بیشتر و یا پرداخت تسهیلات آسانتر شود از مشکلات ما کم خواهد شد.
این بانوی بابلی ، سخت گیری ها در مورد معرفی ضامن را از دغدغه ها در مسیر دریافت وام دانست و افزایش مبلغ تسهیلات حمایتی را کارگشای زنان سرپرست خانوار عنوان کرد.
وی افزود : امیدهایی طی چند سال گذشته با افزایش مستمری و وام های پرداختی برایمان حاصل شده ، اما با توجه به شرایط اقتصادی جامعه ، افزایش حمایت ها و نیز راهکارهایی برای پوشش بیمه ای از خواسته های زنان سرپرست خانوار است.
فریبا 32 ساله که چهار سال پیش شوهرش در سانحه ساختمانی به دلیل قطع نخاع دیگر توان تامین مالی زندگی را ندارد ، به خبرنگار ایرنا گفت : اوایل از کار افتادگی همسرم زندگی بر ما و 2 فرزندمان بسیار سخت می گذشت .
وی با بیان اینکه خانواده اش نیز که از ابتدا مخالف ازدواجشان بودند هیچ کمکی به آنان نکردند ، افزود : در اوایل با کار فصلی در زمین کشاورزی زندگی را می چرخاندم ولی افزایش فشارهای مالی باعث مراجعه ام به بهزیستی شد و پس از طی روند چند ماهه و ارائه مدارک تحت پوشش قرار گرفتم و در حال حاضر به صورت مستمر، ماهیانه مبلغ مشخصی به حساب ما واریز می کنند و علاوه بر آن یارانه ما را نیز بر اساس افراد تحت پوشش بهزیستی افزایش داده اند که بخشی زیادی از بار سنگین زندگی را از دوشمان گرفته است .
این بانوی ساروی که مانند بسیاری دیگر از زنان سرپرست خانوار از وضعیت نامناسب معیشتی گلایه داشت ، گفت : در چندسال گذشته نه تنها دریافت مستمری ، بلکه خدمات رایگان بیمه ای شامل من ، همسرم و فرزندانم شده که از دریافت هر پولی با ارزش تر است .
این بانوی سرپرست خانوار گفت که از وقتی شوهرش قطع نخاع و یکجا نشین شده ، بسیاری از بیماری ها به سراغش آمده است که تا کنون به دلیل پوشش مناسب بیمه ای بهزیستی با مشکلی رو به رو نشده اند .
وی افزود : بخشی از دشواری زندگی ما نگاه مردم است که باید تغییر کند و به ما به عنوان افراد عادی نگاه شود ، زیرا تحت پوشش بهزیستی یا کمیته امداد بودن خود نوعی ترحم در جامعه بر می انگزد که برای خودمان و بیشتر برای فرزندانمان رنج آور است .
** رتبه هشتم در تعداد زنان سرپرست خانوار
معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی مازندران نیز به خبرنگار ایرنا گفت که این استان با یکصد هزار و 343 زن سرپرست خانوار ، در جایگاه هشتم قرار دارد که از این تعداد بیش از 16 هزار نفر تحت پوشش بهزیستی و حدود 50 هزار نفر نیز تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) قرار دارند.
فاطمه پورفاطمی افزود : زنان سرپرست خانوار تحت پوشش شامل زنان با همسران فوتی و یا معلول و معتاد ، مطلقه و هرگز ازدواج نکرده می شود که بیشتر این زنان نیز در سنین میانسالی قرار دارند .
وی با تفکیک این زنان به دسته های مختلف ، گفت : 43 درصد از آنان در دهک پائین قرار دارند ، 26 درصد باسواد هستند ، 60 درصد مشکلات جسمی و روانی دارند و 47.5 درصد از آنها به صورت انفرادی زندگی می کنند.
پور فاطمی افزود : 42 درصد از زنان تحت پوشش حمایتی بهزیستی و کمیته امداد مطلقه هستند و حدود چهار درصد از زنان سرپرست خانوار مازندران نیز که تحت پوشش چتر حمایتی بهزیستی و کمیته امداد قرار دارند هرگز ازدواج نکرده اند.
وی توانمندسازی زنان ، جلوگیری از افزایش آمار این گروه ، برخورداری از بیمه های اجتماعی ، کاهش آسیب و بهبود و ارائه خدمات حمایتی را از جمله اقدامات انجام شده از سوی ارگان های حامی در حوزه زنان سرپرست خانوار برشمرد.
** هیچ مستمری بگیری در نوبت دریافت نیست
مدیرکل بهزیستی مازندران هم با اشاره به اینکه تاکنون مستمری افراد تحت پوشش بهزیستی در دولت تدبیر و امید بیش از سه برابر افزایش داشته ، گفت : تا به این لحظه هیچ زن سرپرست خانواری در استان پشت صف دریافت مستمری و خدمات نیست.
سعید آرام افزود : هم اکنون 16 هزار و 338 زن سرپرست خانوار تحت پوشش بهزیستی استان خدمات دریافت می کنند که بیش از 12 درصد کل خانواده های دارای زن سرپرست خانوار استان را تشکیل می دهد .
وی گفت : از این میزان 6 هزار نفر از بهزیستی استان و کشور مستمری دریافت کرده و باقی هم از دیگر خدمات بهزیستی مانند امکانات بیمه ای برخوردارند .
آرام بیان کرد : تا قبل از سال 92 تعداد 14 هزار نفر زن سرپرست خانوار تحت پوشش بهزیستی قرار داشتند که 25 درصد از واجدین شرایط دریافت مستمری پشت نوبت قرار داشتند که اکنون همه تحت پوشش دریافت مستمری قرار گرفته اند.
مدیرکل بهزیستی مازندران گفت : از سال 92 که برنامه بازنگری پرونده ها آغاز شد ، 36 درصد زنان سرپرست خانوار تحت پوشش از کارافتادگی همسر بوده و 27 درصد همسر آنها فوت و طلاق گرفته بودند .
آرام تاکید کرد : با هدفمند شدن برنامه های بهزیستی و حرکت در مسیر تحقق مستمری با اولویت زنانی که فاقد همسر هستند اکنون 42 درصد از زنان فاقد همسر (به دلیل طلاق یا فوت همسر ) تحت پوشش مستمری قرار گرفتند .
او گفت : تا نقطه ای که گروههای هدف بهزیستی به وضعیت مطلوب برسند ، فاصله بسیار است اما در چند سال اخیر قدم های جدی برای رفع نیاز های زنان سرپرت خانوار انجام شده است .
مدیر کل بهزیستی مازندران توانمند سازی زنان سرپرست خانوار را یکی از جدی ترین برنامه های دولت و بهزیستی برای رفع دائمی نیاز این افراد و به کارگیری آنان در چرخه اقتصاد دانست و گفت : از سال 92 تا کنون بیش از 130 میلیارد ریال تسهیلات اشتغالزایی به این گروه هدف پرداخت شد .
آرام تاکید کرد : این میزان تسهیلات به بیش از 6 هزار زن سرپرست خانوار اختصاصا داده شد و بهزیستی حضور این افراد در بحث اشتغال زایی را به صورت مستمر پیگیری می کند .
وی همچنین افزود : حتی با پرداخت تسهیلات اشتغال زایی ، بهزیستی متعهد است تا مدت مشخصی مستمری و بیمه این افراد را پرداخت کند.
آرام گفت : زنان سرپرست خانوار و افراد تحت سرپرستی آنان قشر بسیار آسیب پذیری هستند که نیاز است در کنار بهزیستی جامعه هم نسبت به آنان احساس مسئولیت کند .
مازندران حدود سه میلیون و 300 هزار نفر جمعیت دارد که از این تعداد 240 هزار نفر تحت پوشش بهزیستی هستند.
گزارش از : رضا غلامی
7335/1654

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/93503/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ترافیک سنگین در جاده چالوس

حمله موشکی به اسراییل اعجاز وعده صادق بوده است

برگزاری آزمون استخدام پیمانی تامین اجتماعی

جزئیات پذیرش بدون آزمون کارشناسی ارشد در دانشگاه پیام نور + سایت ثبت‌ نام

برگزاری کنگره 400 شهید روحانی مازندران

پرداخت تسهیلات خوداشتغالی به مددجویان شهرستان نور

حضور 90 بازیکن و مربی در سومین مرحله جشنواره مینی بسکتبال کشور

ماجرای چاقوکشی و ضرب و شتم در کشتی مازندران | روایت داور مصدوم: فیلم تا قبرس و آلمان هم رسیده است، کتک خوردن یک داور! | آقایان برای رضایت گرفتن ...

همه چیز درباره واریز یارانه کمک معیشتی فروردین‌ماه | جیب سرپرستان خانوارها پر پول شد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

مرگ 91 نفر بر اثر مصرف مواد مخدر در مازندران

کنگره 400 شهید روحانی استان مازندران برگزار می‌شود

توجه ویژه دولت برای رفع عقب ماندگی‌های بخش آب در مازندران

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

انتصاب جدید در ستاد مرکزی راهیان نور کشور

کشف و توقیف چوب جنگلی قاچاق در آمل

مسدود شدن 205 چاه غیرمجاز در مازندران

امید به بازگشت روز‌های خوب نساجی

مرگ 91 نفر بر اثر مصرف مواد مخدر

حمایت از تشکل‌های مردم پایه فرهنگی هنری در مازندران

انتصابات جدید در ستاد راهیان نور

امواج آرام خزری در مازندران

اقدام غیر قانونی در شرکتی کردن پرسنل سابق موسسه اعتباری نور

تعیین تکلیف حدود 7 هزار چاه کشاورزی در مازندران

رتبه نخست مازندران در صادرات لبنیات

تردد در راه های مازندران عادی و روان است

بازار برنج در مازندران از رکود خارج شده است

اولتیماتوم 2 ماهه بازرسی لرستان برای تکمیل پل شوراب

ایران‌چک 500 هزار تومانی در بازار؟! + عکس

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

محدودیت‌های ترافیکی جاده‌های شمال در آخرین روز فروردین

حمله اسرائیل به جنوب سوریه

اعزام 15 هزار دانش‌آموز به اردوی راهیان‌نور و پیشرفت

تقویت احساس ارزش واقعی تولید برنج در زندگی کشاورزان مازندرانی

هوای صاف تا نیمه ابری در مازندران

جزییات پذیرش بدون آزمون کارشناسی ارشد در دانشگاه پیام نور

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

راهپیمایی مازندرانی‌ها در حمایت از مردم غزه و عملیات وعده صادق

اقامه نماز جمعه خرم آباد به امامت حجت الاسلام والمسلمین شمسی فر

تردد روان خودرو‌ها در جاده های مواصلاتی مازندران

وزارت کشور عراق وقوع انفجار در این کشور را تکذیب کرد

شنیدن شدن صدای چندین انفجار در عراق و سوریه

شنیده شدن صدای انفجاری در استان بابل عراق