پیام مازند

آخرين مطالب

مسئولان گردشگری مازندران فوتبالی هستند؟

مازندران؛ برگ برنده ایران در جام جهانی 2022/ 80 نوع گرایش گردشگری در مازندران و تقریبا هیچ! فرهنگي

  بزرگنمايي:

پیام مازند - اگر به دو دهه پیش برگردید، فوتبال تنها عشق بچه‌های جنوب شهر به زمین خاکی و ساعت‌ها با پای برهنه به دنبال یک توپ دویدن و نهایتا پیروزی و شادی در دربی خلاصه می‌شد اما امروز، این ورزش وسوسه‌برانگیز، از حالت سرگرمی و ورزشی به یک صنعت و سیاست تمام عیار بدل شده است.
ورزشی که با تبدیل شدن به یک صنعت به شدت درآمدزا، جزء یکی از پردرآمدترین حرفه‌های حال حاضر در جهان شده است و شاید برایتان جالب باشد، در کنار این ورزش صنعت گردشگری نیز رونق خاصی گرفته است.
به گزارش ایسنا مازندران، برگزاری رقابت‌های جام جهانی، یکی از آن فرصت‌هایی است که می‌تواند به رونق گردشگری بیانجامد و در این میان، برگزاری رقابت‌های جام جهانی 2022 قطر، می تواند یکی از بهترین فرصت‌های به دست آمده برای کشور میزبان و همسایگان آن ها برای رشد و رونق این صنعت باشد.
برگزاری رقابت‌های جام جهانی قطر به واسطه همسایگی و روابط بسیار خوب سیاسی با جمهوری اسلامی ایران، می‌تواند فرصتی ناب برای کشور و رونق جذب توریست و جهانگرد محسوب شود و در این میان تعدادی از استان‌های کشورمان، به دلیل خاص بودن شرایط‌شان می‌توانند در اولویت هدایت تماشاگرانی باشد که به کشورهای اطراف و همسایه نیز سری می‌زنند و از آن کشورها بازدید می‌کنند.
جزیره زیبای کیش، اصفهان، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، قم و غیره در کنار استان‌های شمالی کشور به ویژه مازندران، می‌تواند مقصد مسافر این گردشگران باشد اما سوال اینجا است آیا مازندران، شرایط، زیرساخت‌ها و امکانات مناسب برای میزبانی از گردشگران خارجی و این جهانگردان ماجراجو را دارد؟

لزوم برندسازی مناطق گردشگری مازندران از طریق رسانه
مهدی رمضان‌زاده مدیر گروه جهانگردی دانشگاه مازندران در گفت‌و‌گو با ایسنا مازندران، با اشاره به اینکه برای هدایت توریست‌هایی که برای تماشای رقابت‌های جام جهانی قطر به این کشور سفر می‌کنند، باید دید از کدام کشور هستند، گفت: اگر این مسافران از کشورهای اروپایی باشند، مسیرهای کلاسیک گردشگری ایران همانند کاشان، اصفهان، یزد، نایین، کرمان و به طور کلی 23 اثر جاذبه یونسکو، بر مازندران غلبه می کنند.
وی تصریح کرد: در اروپا، کشورهایی مانند استان‌های مازندران یا گیلان وجود دارد و گردشگر به دنبال تجربه تفاوت مبدا با مقصد سفر باشد، به طور قطع این استان‌ها انتخاب مسافران نخواهند بود.
مدیر گروه جهانگردی دانشگاه مازندران با بیان اینکه مازندران برای پذیرایی از گردشگران اروپایی باید بر روی گردشگری میراث سرمایه‌گذاری کند، خاطرنشان کرد: قلعه‌ها، باغ عباس‌آباد، گوهرتپه، خانه‌های قدیمی، محوطه‌های باستانی و غارها می‌تواند در اولویت قرار بگیرد و باید از همین امروز به دنبال برندسازی این مناطق بود.
رمضان‌زاده افزود: اگر محوریت گردشگری در مازندران برای توریست‌های مسافر جام جهانی 2022 قطر، دریا باشد، باید گفت که قطر کشوری است که اطراف آن سواحل دوبی، بحرین، سواحل جنوبی ایران همانند کیش و غیره وجود دارد و مازندران نمی تواند از این طریق موفق باشد.
وی خاطرنشان کرد: اگر گردشگر از کشورهای آفریقایی و عرب‌زبان باشند، استان‌های شمالی برند محسوب می‌شوند، چرا که در استان‌های دیگر کشورمان، جاذبه‌های میراث مبتنی بر آب و هوای گرم و خشک است که این مسافران، در کشورهای خود، درگیر آن هستند و به سمت اماکنی خواهند رفت که بیشترین تفاوت با محل زندگی آنها دارند.

کندلوس و جواهرده؛ دو برند مازندران برای مهمانان خارجی
مدیر گروه جهانگردی دانشگاه مازندران گفت: آنجا است که مازندران می تواند بر روی سواحل برنامه ریزی کند، سواحلی که توام با جاذبه های انسان ساخت باشد، در واقع ساحل بکر طبیعی را این نوع گردشگر مصرف کننده در کنار یک اقامتگاه و غذای خوب می پذیرد. کاخ موزه‌ها، چشمه‌های آبگرم، تله کابین و غیره می تواند مواردی باشد که در کنار سواحل، به آنها نیز توجه شود.
وی تاکید کرد: بنابراین شناخت بازار گردشگری یا بخش بندی بازار می تواند تعیین کننده باشد و پس از آن می توان سیاست درستی را اعمال کرد. اصولا اصل گردشگری با کیفیت و بادانش بر اساس تفاوت شکل می‌گیرد، بنابراین گردشگر اروپایی این مکان‌ها را کمتر انتخاب می‌کند.
رمضان‌زاده در ادامه با اشاره به اینکه منابع گردشگری زیادی در مازندران وجود دارد اما باید آنها را شناسایی، پایش و برند کرد و با توجه به فرصت باقیمانده کار بسیار دشواری است، خاطرنشان کرد: برای انجام این کار نیز باید منبع شناسایی شود، مطالعات بر روی آن صورت گیرد، زیرساخت های بخش عمومی فراهم شود، بخش خصوصی فعالیتش را آغاز کند، بخشی از فرهنگ به کالا تبدیل و عرضه شود و فرآیند برند و بازاریابی را آغاز کرد تا جذب گردشگر در آن صورت بپذیرد.
وی با بیان اینکه می‌توان از گزینه دوم و منابع تقریبا آماده برای معرفی به گردشگر، بهره برد، گفت: در بحث گردشگری روستایی، روستاهای برندی همچون کندولوس و جواهرده وجود دارد که بخشی از فرآیند برند شدن را پیموده است و می‌تواند در فضای بین‌المللی وارد شود.

روستاگردی و طبیعت‌گردی؛ برگ برنده مازندران در جذب توریست بین‌المللی
محمدرضا اورمزدی کارشناس گردشگری نیز در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه باید نقاط گردشگری، آن چنان اعتباری داشته باشند که به جذب گردشگر بین‌المللی بیانجامد، اظهار کرد: روستاگردی و طبیعت‌گردی، می‌تواند به عنوان دو مزیت مهم مازندران از دیدگاه گردشگران بین‌المللی قلمداد شود.
وی با بیان اینکه برای استفاده بهینه از این دو مزیت مهم گردشگری مازندران باید برنامه‌ریزی مدونی صورت گیرد، تصریح کرد: باید بر روی برخی از این جاذبه‌های طبیعی که ظرفیت‌های خفته‌ای محسوب می‌شوند تبلیغات رسانه‌ای صورت گیرد و پس از ان به صورت یک پکیج دقیق، به فروش برسد.
این کارشناس گردشگری با اشاره به اینکه سه هزار نقطه روستایی در مازندران دارای ظرفیت گردشگری بسیار خوبی است، گفت: در بحث طبیعت گردی، ظرفیت رشته کوه البرز بزرگترین جاذبه ای است که می تواند مخاطب جهانی داشته باشد.
اورمزدی با بیان اینکه قطر یک کشور خشک است و جنگل و کوه آنچنانی ندارد اما مازندران، دارای دشت، جلگه، ساحل، دریا و غیره است و می توان بر روی آن برنامه ریزی مناسبی صورت داد، یادآور شد: رشته کوه البرز بزرگترین جاذبه برای این گردشگران است و گردشگری ورزشی نیز می تواند در این بین مورد توجه قرار بگیرد.
وی در ادامه به بخشی از جاذیه‌های گردشگری این استان اشاره و اظهار کرد: به عنوان مثال ییلاق گرسماسر، جنت رودبار، ییلاق‌های دو هزار و سه هزار در تنکابن، کجور و کلاردشت، جاده زیبای کندوان و غیره می تواند در جذب گردشگر اثرگذار باشد.
80 نوع گرایش گردشگری در مازندران و تقریبا هیچ!
این کارشناس گردشگری با بیان اینکه تا به امروز به جاده زیبای کندوان هیچ توجهی نشده و تنها یک جاده عبوری است، گفت: هزاران جاذبه و 80 نوع گرایش گردشگری همانند ساحلی و دریایی، تاریخی و طبیعیت گردی، فرهنگی و غیره در مازندران وجود دارد و می توان الگوهای آن را پیاده کرد اما استفاده ای از آنها نشده است.
وی با بیان اینکه مازندران در گردشگری روستایی ظرفیت بسیار بالایی دارد، گفت: تنکابن، به بهشت بوم گردی ایران معروف شده است، بزرگترین ثقل تاریخی مازندران در شهرستان آمل و بیشترین آثار تاریخی در بهشهر قرار دارد و آثار تاریخی در کلاردشت به قبل از اسلام بر می گردد، با این حال، بسیاری از جاذبه های مازندران رسانه ای نشده و پکیجی از آن وجود ندارد.

پکیج رسانه‌ای؛ راهکار برندسازی گردشگری مازندران
اورمزدی با اشاره به اینکه باید بدانیم صرفا جاذبه نمی تواند مخاطب جذب کند بلکه باید آن را به پکیج رسانه‌ای تبدیل و آن را به فروش برسانیم، افزود: در کنار آن باید امکانات زیرساختی، نرم افزاری و سخت افزاری در این پکیج نیز مشخص شود. به عنوان مثال باید آنتن دهی در این پکیج گردشگری وجود داشته باشد اما به طور مشخص برخی از نقاط ییلاقی، موبایل و اینترنت معنایی ندارد.
وی ادامه داد: در کنار این موارد، باید فرهنگ برخورد با گردشگر و خواسته و سلایق آنها را نیز بیاموزیم و بدانیم که این موارد به صورت کوتاه مدت موفق نخواهد شد، حرکت آنی در کشور در زمینه گردشگری پاسخ نداده و موفقیت ها مقطعی بوده است.
این کارشناس گردشگری با بیان اینکه مازندران و کشورمان در نوشتن سند توسعه گردشگری، موفق نبوده‌اند و حتی به سند چشم‌انداز 1404 که قرار بود 20 میلیون گردشگر خارجی به کشور وارد شود، احترام نگذاشتند، گفت: کشوری مانند ترکیه برنامه ای مدون دارد و برای چند دهه سند تحول گردشگری کشورشان را مکتوب کرده و آن را اجرا می‌کنند.
اورمزدی با تاکید بر اینکه یکی از اولویت های اصلی توسعه اقتصادی و پایدار مازندران، توسعه گردشگری است، اظهار کرد: نگاه فردمحور و جناحی به گردشگری، مانع توسعه آن می‌شود، باید بدانیم حضور گردشگر خارجی با ورود ارز برابر است و این را می توانید پس از ورود آنها در مازندران، مشاهده کنید که حدود 80 درصد اقتصاد محلی غرب مازندران را تحت تاثیر خود قرار داده است.
گزارش از: بهناز مقدس و سیداحمد حسینی خبرنگاران ایسنا مازندران
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/93818/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برگزاری آیین شکرگزاری رحمت ماه صیام در منطقه لفور مازندران

تذکر محترمانه و ارشاد باکرامت هدف اصلی «طرح نور» است

برگزاری آزمون استخدام پیمانی تامین اجتماعی در قزوین

آیت الله علم الهدی: تذکر محترمانه و ارشاد باکرامت، هدف اصلی «طرح نور» است

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد و طرح «نور» /آموزش و پرورش موافقت کند اساتید حوزه عفاف و حجاب دختران را اقناع کنند

ماجرای چاقوکشی و ضرب و شتم در کشتی مازندران

ترافیک سنگین در جاده چالوس

حمله موشکی به اسراییل اعجاز وعده صادق بوده است

برگزاری آزمون استخدام پیمانی تامین اجتماعی

جزئیات پذیرش بدون آزمون کارشناسی ارشد در دانشگاه پیام نور + سایت ثبت‌ نام

برگزاری کنگره 400 شهید روحانی مازندران

پرداخت تسهیلات خوداشتغالی به مددجویان شهرستان نور

حضور 90 بازیکن و مربی در سومین مرحله جشنواره مینی بسکتبال کشور

ماجرای چاقوکشی و ضرب و شتم در کشتی مازندران | روایت داور مصدوم: فیلم تا قبرس و آلمان هم رسیده است، کتک خوردن یک داور! | آقایان برای رضایت گرفتن ...

همه چیز درباره واریز یارانه کمک معیشتی فروردین‌ماه | جیب سرپرستان خانوارها پر پول شد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

مرگ 91 نفر بر اثر مصرف مواد مخدر در مازندران

کنگره 400 شهید روحانی استان مازندران برگزار می‌شود

توجه ویژه دولت برای رفع عقب ماندگی‌های بخش آب در مازندران

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

انتصاب جدید در ستاد مرکزی راهیان نور کشور

کشف و توقیف چوب جنگلی قاچاق در آمل

مسدود شدن 205 چاه غیرمجاز در مازندران

امید به بازگشت روز‌های خوب نساجی

مرگ 91 نفر بر اثر مصرف مواد مخدر

حمایت از تشکل‌های مردم پایه فرهنگی هنری در مازندران

انتصابات جدید در ستاد راهیان نور

امواج آرام خزری در مازندران

اقدام غیر قانونی در شرکتی کردن پرسنل سابق موسسه اعتباری نور

تعیین تکلیف حدود 7 هزار چاه کشاورزی در مازندران

رتبه نخست مازندران در صادرات لبنیات

تردد در راه های مازندران عادی و روان است

بازار برنج در مازندران از رکود خارج شده است

اولتیماتوم 2 ماهه بازرسی لرستان برای تکمیل پل شوراب

ایران‌چک 500 هزار تومانی در بازار؟! + عکس

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

محدودیت‌های ترافیکی جاده‌های شمال در آخرین روز فروردین

حمله اسرائیل به جنوب سوریه

اعزام 15 هزار دانش‌آموز به اردوی راهیان‌نور و پیشرفت

تقویت احساس ارزش واقعی تولید برنج در زندگی کشاورزان مازندرانی

هوای صاف تا نیمه ابری در مازندران

جزییات پذیرش بدون آزمون کارشناسی ارشد در دانشگاه پیام نور

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد