پیام مازند

آخرين مطالب

ایسنا گزارش می‌دهد؛

گردشگری سد در مازندران در انحصار زمین‌خواران و کوه‌خواران فرهنگي

  بزرگنمايي:

پیام مازند - با وجود مواهب طبیعی موجود در این استان و تقریبا بدون برنامه‌ بودن مسئولان متولی امر گردشگری در مازندران، می‌توان گفت که سد، ابتکاری بزرگ برای متولیان این بخش می‌تواند باشد، آن هم در زمانی که این مسئولان بر روی کوه، جنگل، دشت، دریا و غیره نیز برنامه خاصی ندارند، در این بین، مازندران با وجود داشتن 800 آب بندان بکر و منحصر به فرد، می تواند به استانی پرجاذبه با 800 نقطه گردشگری جدید در کنار سدهای مخزنی بدل شود. شاید برایتان جالب باشد اما سدها تنها برای استفاده از منابع آبی پشت آن و یا تولید برق کارآیی ندارند بلکه در بسیاری از کشورهای دنیا به عنوان مقصدی برای گردشگری محسوب می‌شوند.
در مازندران نیز به دلیل وجود سدهای فراوان شامل سدهای مخزنی و سدهای خاکی یا همان آب‌بندان‌ها که تمامی آنها قابلیت گردشگری را دارند، توجه به این امر می‌تواند در کنار آشناشدن بیشتر مردم به این سازه، مباحث مربوط به گردشگری سد را نیز رونق دهند و از این طریق، ضمن اشتغالزایی، درآمدزایی نیز کرده باشند.

به گزارش ایسنا مازندران، با وجود مواهب طبیعی موجود در این استان و تقریبا بدون برنامه‌ بودن مسئولان متولی امر گردشگری در مازندران، می‌توان گفت که سد، ابتکاری بزرگ برای متولیان این بخش می‌تواند باشد، آن هم در زمانی که این مسئولان بر روی کوه، جنگل، دشت، دریا و غیره نیز برنامه خاصی ندارند، در این بین، مازندران با وجود داشتن 800 آب بندان بکر و منحصر به فرد، می تواند به استانی پرجاذبه با 800 نقطه گردشگری جدید در کنار سدهای مخزنی بدل شود.
امتیاز سدهای مازندران نسبت به سایر سدهای کشور
مهدی رمضان‌زاده مدیرگروه جهانگردی و گردشگری دانشگاه مازندران در گفت‌و‌گو با ایسنا با اشاره به این موضوع، اظهار کرد: امروزه گردشگری سدها در دنیا مورد استقبال زیادی قرار گرفته و حتی برخی از استان‌های کشورمان نیز پروژه‌هایی تعریف شده است اما در مازندران نسبت به این موضوع مهم کاری نشده است.
وی با بیان اینکه در این بحث باید به دو موضوع نوع گردشگری و استفاده بهینه از حجم بسیار زیادی از آب مورد توجه قرار گیرد، تصریح کرد: در کنار استفاده از ساحل این سدها، ورزش‌های مبتنی بر آن نیز می‌تواند مورد استفاده گردشگران قرار بگیرد.
مدیرگروه جهانگردی و گردشگری دانشگاه مازندران با اشاره به اینکه امتیازی که سدهای مازندران نسبت به سایر سدهای استان‌های کشور دارد این است که سدهای مازندران در قسمت جنوبی شهرها قرار گرفته‌اند و توام با جاذبه های بکر طبیعی هستند، خاطرنشان کرد: بسیاری از سدهای مازندران مانند سدهای شهید رجایی در شرق تا سد میجران در رامسر، در حالت طبیعی ایجاد می‌شوند که بدون هیچ زیرساختی، جاذبه فراوانی دارد. هرچند به لحاظ فنی ریسک‌هایی گردشگران را تهدید می‌کند و با وضع موجود، به صلاح نیست که از این نوع گردشگری در این استان استفاده شود.
لزوم کنترل آلودگی در گردشگری سد
رمضان‌زاده با بیان اینکه پیامدهای زیست‌محیطی، خطر غرق‌شدگی و آلودگی آب سدها بخشی از مشکلاتی است که با راه‌اندازی و رونق گردشگری سد به وقوع می‌پیوندد، گفت: با انجام مطالعات تحقیقاتی در بخش سنجش انگیزه‌های گردشگران این نوع مناطق و به لحاظ فنی می‌تواند لحظات بسیار جذابی را برای گردشگران به وجود بیاورد.

وی با اشاره به اینکه هر سدی کارکرد متفاوتی دارد و باید آن را در نظر گرفت، تصریح کرد: اگر قرار باشد سدها به صورت ترکیبی مورد استفاده قرار بگیرند، بحث مدیریت آلودگی آب‌ها بسیار مهم است. اگر حجم گردشگر در یک منطقه افزایش یابد، به طور طبیعی آلودگی افزایش می یابد چرا که هیچ ارگان نظارتی در این زمینه وجود ندارد. به عنوان مثال، با افزایش گردشگر در دریا، کوه، ساحل و جنگل، زباله و آلودگی در مازندران به شدت افزایش یافت و هیچ نظارتی نیز بر آنها نشد.
مدیرگروه جهانگردی و گردشگری دانشگاه مازندران سرمایه‌گذار باید بر اساس اصول زست‌محیطی وارد شود و سرمایه‌گذاری کند، خاطرنشان کرد: طراحی منظر، اقامت، مدیریت زباله، امنیت و غیره، مواردی است که باید سرمایه‌گذار این موارد را آماده و سپس به جذب گردشگر اقدام کند.
800 آب‌بندان مازندران؛ 800 نقطه مستعد گردشگری سد
بابک مومنی عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور مازندران نیز در گفت‌و‌گو با ایسنا، با اشاره به اینکه آب‌بندان‌ها به سدهای خاکی معروف هستند و با توجه به اینکه 800 آب‌بندان در این استان در کنار سدهای مخزنی و غیره وجود دارد، 800 نقطه جدید گردشگری در این استان قابل دسترسی هستند، گفت: گردشگری در حال حاضر در مازندران با زیرساختار فعلی، روال سنتی را طی می‌کند.
وی با بیان اینکه درآمد ناخالص بسیاری از کشورها در زمینه گردشگری حتی از درآمدهای نفتی کشورمان بیشتر بوده است، اظهار کرد: گردشگری با این نگاه در مازندران یک شوخی بیش نیست و اصلا صنعت توریست در این استان معنایی ندارد. البته اقدامات خوبی مانند بوم‌گردی در این عرصه آغاز شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور مازندران با اشاره به اینکه برای این کار باید یک پیوست گردشگری در مطالعات فعالیت های عمرانی که انجام می شود و ظرفیت گردشگری دارد، الحاق شود، تصریح کرد: احیا، مرمت و بهسهازی پروژه آب بندان ها در سطح مازندران در حال انجام است و اعتبارهای بسیار خوبی در این زمینه اختصاص داده شده اما نقش گردشگری در این زمینه، چه میزان است.
گردشگری آب‌بندان؛ موضوعی که به جلسات خلاصه شده است
وی با بیان اینکه نقش گردشگری در موضوع آب‌بندان‌ها و سدهای خاکی تنها به جلسات خلاصه شده و خروجی ندارد، گفت: امروز آب آب‌بندان تنها برای کشاورزی یا پرورش آبزیان مورد استفاده قرار نمی‌گیرد بلکه اگر قرار باشد اقتصاد روستاها شکوفا شود باید به منابع درآمدی اینچنینی توجه کرد و زیر ساخت‌های آن فراهم شود.
عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور مازندران با بیان اینکه در کشور ژاپن، درآمد گردشگری کشاورزی از فروش برنج بسیار بالاتر است، اظهار کرد: برای تحقق این امر، زیرساختارهای حمل و نقل و چالش‌های فرهنگی بهانه مسئولان برای عدم تحقق این موضوع است.

گردشگری آب‌بندان‌ها؛ در انحصار کوه‌خواران و زمین‌خواران
مومنی در ادامه با اشاره به اینکه آن سدها یا آب بندان‌هایی که پتانسیل گردشگری دارند متاسفانه با کوه خواری، زمین خواری درگیر شده اند و به جای زراعت، ویلاها روئیده‌اند، گفت: در برخی از استان ها محدودیت های پیکره آبی وجود دارد و باید بر روی همان پیکره‌ها برنامه ریزی کنند اما در مازندران که 800 آب بندان با مسیر دسترسی بسیار آسانی نسبت به سدهای مخزنی وجود دارد توجه شود.
وی در پایان خاطرنشان کرد: مهم‌ترین ملزومات گردشگری سد، جاده های دسترسی و حمل و نقل عمومی است و شرایط اسکان و آرامش گردشگر نیز باید در دستور کار قرار بگیرد تا اهد رونق در این زمینه باشیم.
گزارش از: سید احمد حسینی و بهناز مقدس خبرنگاران ایسنا مازندران
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/94879/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

انتخابات در خرم‌آباد و چگنی به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود

تاثیر سفر‌های نوروزی در بازار مسکن شمال

چگونه کشور‌های جهان از خورشید طلا و از باد پول می‌سازند؟!

رصد صفحات فضای مجازی قم در قالب طرح نور /به 150 نفر تذکر داده شد

توضیحات پلیس درباره طرح نور/ 90 درصد تذکر گیرندگان حجاب، پوشش خود را اصلاح کردند

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

خادم: پیچ هرز را هر چقدر بپیچانی، هرز است

40 درصد روستاهای بابل از نعمت گاز برخوردارند

تاخیر در واریز وجه قابل پرداخت کالابرگ فروشندگان را به دردسر انداخت

(تصاویر) اسکناس دوره ناصرالدین شاه قاجار چه بود و ارزش آن چقدر بود؟

استقلال سیاسی کشور ایران بی‌مثال است / تداوم جدی در اجرایی شدن طرح نور

تجمع بانوان قمی حمایت از طرح نور عفاف و حجاب

بازدید منتخبان مردم قم در مجلس از مرکز تحقیقات اسلامی نور

محمد خوش‌چهره: «اقتصاد» میدان شلغم‌فروشان شده است!

تجمع بانوان قمی در حمایت از طرح نور عفاف و حجاب

وضعیت راه‌های کشور؛ ترافیک سنگین در جاده‌های چالوس، هراز و آزادراه تهران - شمال

حمایت همه جانبه دستگاه قضایی استان از طرح نور فراجا

بازدید جامعه ورزش کشور از یادمان‌های جنوب غرب خوزستان

اظهارات سردار جعفری در مورد طرح نور، ماجرای تذکر رهبر انقلاب و لایحه حجاب/ فرمانده قرارگاه فرهنگی اجتماعی بقیه الله (عج) سپاه: همه باید از طرح نور حمایت کنند

پرونده مافیایی در دنیای ایجنت‌ها؛ وقتی کمیسیون انتقال منجر به تهدید می‌شود

قدردانی بانوان در مرکز گلستان از مجریان طرح ملی «نور»

وضعیت ویتامین دی مازندرانی ها رو به بهبود است

نرخ جدید عوارض آزادراه خرم آباد - پل زال اعلام شد

حمایت بیش از هزار استاد حوزه علمیه قم از اجرای طرح «نور» فراجا

حمایت 220 ایرانی خارج از کشور از ایتام مازندرانی

رائفی پور: 600 میلیون تومان پول به یکی از دوستانم داده ام، هر ماه سود آن را می دهد /مستاجرم

ضارب دانش‌آموزان آملی بازداشت شد

راه‌های روستایی متاثر از سیلاب مازندران باز شد

دو هزار اصله درخت جایگزین ویلاهای غیرمجاز نوشهر شد

شرکت 20 هزار نفر در المپیاد ورزشی فرهنگی بسیجیان مازندران

سردار رادان: هیچ ماموریتی حساس‌تر از اجرای «طرح نور» نیست

سردار رادان با اشاره به طرح نور: در قلمرو انتظامی هیچ ماموریتی حساس تر از این ماموریت وجود ندارد/ 90 درصد تذکرگیرندگان رفتار و پوشش خود را اصلاح و با پلیس همکاری کرده‌اند/ پلیس در کنار طرح نور، از دیگر ماموریت‌های خود غافل نخواهد شد

افزایش ذخایر آبی سدهای مازندران

فعالیت بیش از 400 هزار سفیر سلامت در مازندران

سردار رادان: پلیس اصراری به انتقال خودرو‌های توقیفی با جرثقیل ندارد

آغاز به کار مرکز خدمات جامع سلامت فارابی کیش در گرامیداشت هفته سلامت

افتتاح پایگاه سلامت خانواده با محوریت مادر وکودک درمجتمع مسکونی مهستان کیش

بهره گیری از مشارکت حامیان ایتام خارج از کشور

حمایت از اجرای طرح عفاف و حجاب نور

زلزله در مرزن‌آباد ؛ جدیدترین گزارش‌ها از زلزله 3.7 ریشتری در نزدیکی چالوس

گلایه نماینده ولی فقیه در مازندران از انتصاب وزیر سابق به استانداری

تداوم طرح نور با جدیت

مازندران قهرمان جوانان و گیلان قهرمان زیر 23 سال آب‌های آرام شد

اصلاح رفتار و پوشش 90 درصد تذکر گیرندگان در طرح نور

طرح نور در مجتمع های تجاری اطراف حرم رضوی اجرا می‌ شود

بزرگترین دورهمی فرهنگی تربیتی دختران مازندران برگزار شد

محدودیت‌های ترافیکی آخر هفته جاده‌های کشور

پلیس اصراری به انتقال خودروهای توقیفی با جرثقیل ندارد