پیام مازند

آخرين مطالب

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی خواستار شد

لزوم تغییر قوانین مجلس در حوزه کشاورزی سياسي

  بزرگنمايي:

پیام مازند - عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: کشاورزی کشور از سنتی به مدرن سوق داده می شود که نیاز به تغییر قوانین مجلس در حوزه کشاورزی است.
به گزارش ایسنا مازندران، علی اصغر یوسف نژاد در چهل و نهمین گردهمایی روسای موسسات آموزش عالی کشاورزی و منابع طبیعی کشور که در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری برگزار شد، اظهار کرد: همایش‌ها و برنامه‌های تخصصی و حرفه ای باید منافعی برای مردم و جامعه داشته باشد که هم افزایی بیشتر در بخش کشاورزی صورت گیرد.
وی با بیان اینکه در کشور 56 دانشکده و سه دانشگاه کشاورزی داریم که مسائل آموزشی طبق سرفصل‌ها ارائه شود، تصریح کرد: از نظر تخصصی و حرفه ای باید به مسائل اطراف و محیط از جمله آب، خاک، جنگل، دام و مرتع نگاهی مناسب همراه با اهمیت شود.
عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: ارزشیابی و رتبه بندی به عنوان کلینیک علمی پاسخگوی جامعه باشند، مسائل پژوهشی را به درستی انجام دهند و تنها از یک دستگاه انتظار نداشته باشیم و سیاست ملی و منطقه ای نیز باشد.
یوسف نژاد با اشاره به اینکه هفت میلیون تن محصول باغی کشاورزی زراعی در مازندران داریم که باعث افزایش بهره وری خواهد شد، گفت: روش های سنتی کنار گذاشته شود و در مسیر کشاورزی مدرن در حرکت هستیم که مجلس قوانین مرتبط را تصویب و دستگاه‌ها در راستای اجرا اقدام کنند زیرا ظرفیت در کشور و جامعه وجود دارد.
وی با بیان اینکه متاسفانه در زمان کنونی ریسک مدیران کاهش پیدا کرد و مدیران مصلحت اندیش شدند و نگاه دوگانه موجب شد برخی مسائل روی زمین بماند، افزود: پیش روی آب دریا، برداشت بی رویه جنگل یک مسئله است که باید از نگاه تشکل‌های حرفه ای تخصصی و شناسنامه دار جهت رفع مشکلات استفاده کنیم و دولت باید کارهای سیاستگذاری و حاکمیتی انجام دهد و بسیاری از وظایف خود را به تشکل‌ها و بخش خصوصی واگذار کند.
*ظرفیت بالای مازندران درتوسعه کشاورزی
احمد علی کیخا رئیس کمیسیون کشاورزی نیز در ادامه این گردهمایی اظهار کرد: دانشگاه‌های کشاورزی و منابع طبیعی مسئول تعلیم و تربیت متخصصان کشاورزی هستند و باید تلاش بیشتری داشته باشند و کمیسیون کشاورزی مجلس جهت گسترش صنعت گردشگری کشاورزی و روستایی پیگیری گسترده ای انجام داده است.
وی با بیان اینکه پنج هزار محقق در کشور وجود دارد که دو هزار و 500 محقق در بخش کشاورزی حضور دارند، افزود: باید بررسی شود چه حاصلی برای ترویج بخش کشاورزی داشته اند.
رئیس کمیسیون کشاورزی با اشاره به اینکه ظرفیت قابل ملاحظه ای برای توسعه کشاورزی داریم، افزود: بازدید مرغ لاین مازندران انجام شد که باید قدردان زحمات آنانی باشیم که با حداقل امکانات در تولید کشورنقش آفرینی می کنند.
کیخا خاطرنشان کرد: ایران جز شش کشور عضو باشگاه لاین است و روسای دانشگاه‌ها و محققان جهت اصلاح نژاد دام برای ده سال آینده برنامه ارائه دهند تا از این باشگاه عقب نمانیم.
* کشاورزی محور استقلال جامعه است
اسداله تیموری یانسری رییس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری با اشاره به اینکه کشاورزی از گذشته پایه تمدن و مایه تحول بشر بوده است، گفت: کشاورزی محور استقلال است و بی توجه به این مساله موجب معضلات عدیده ای در جامعه و آسیبی جدی ایجاد می کند.
وی با اشاره به اینکه رغبت و علاقه مندی به سرمایه گذاری در بخش کشاورزی باید افزایش پیدا کند، بیان کرد: با سرمایه گذاری و برنامه ریزی مناسب می توان به سمت تولید پایه و امنیت غذایی مناسب و کشاورزی پایدار و مداوم گام برداریم و این یک ضرورت است که نیاز داریم 70 درصد از تولیدات خود را افزایش دهیم.
رییس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری با بیان اینکه به موازات تحولات در کشاورزی دانش بنیان وارد فاز جدیدی شدیم که متاسفانه به بسیاری از ظرفیت ها توجه ای نشد، تصریح کرد: باید به موازات ظهور دانش های نوین در بخش کشاورزی و نیز با بهره گیری از علوم نوین مشکلات جامعه را به بهترین وجه حل نماییم.
تیموری یانسری با اشاره به اینکه در سیاستگذاری ها باید به بخش کشاورزی توجه ویژه ای بشود، افزود: با توجه به رشد کیفی و کمی تولیدات کشاورزی در کشور نسبت به دوره های قبل متاسفانه نسبت به جهان از رشد خوبی برخوردار نیست و می توان با تلاش بیشتر با استراتژی مناسب همچون فناوری های فضا پایه در مسیر مناسب گام برداریم.
وی یادآور شد: علی رغم رشد کیفی و کمی تولیدات کشاورزی در کشور نسبت به دوره های قبل اما همچنان این تولیدات نسبت به کیفیت جهانی از رشد خوبی برخوردار نیست.
رییس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری با بیان اینکه 150 عضو هیئت علمی دانشگاه های کشور از دانش اموختگان این دانشگاه می باشند، اظهار کرد: دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری با قدمتی 47 ساله جزء بهترین دانشگاه های کشاورزی بوده و سهم آن را در تولید علم، قابل توجه است.
تیموری یانسری با اشاره به اهمیت دروس کارورزی و اهمیت مهارت آموزی درکشاورزی گفت: برای ورود به مهارت‌آموزی دانشجویان کشاورزی باید دوره‌های کارآموزی آنان جدی گرفته و سرفصل دروس نیز انعطاف پذیر باشد.
* تنوع محصولات کشاورزی مازندران نقش محوری در رونق اقتصادی دارد
حسن خیریان پورمعاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مازندران در این گردهمایی با اشاره به اینکه مازندران در تولید 14 محصول کشاورزی رتبه اول را دارا است، افزود: در حال حاضر این استان با تولید 100 نوع محصول و تولید سالانه حدود هفت میلیون تن محصول کشاورزی سالانه هفت درصد از تولیدات کشاورزی و 11 درصد از ارزش اقتصادی کشاورزی کشور را در اختیار دارد.
وی با بیان اینکه مازندران با تنوع محصولات کشاورزی نقش محوری در رونق اقتصادی، ایجاد اشتغال و سرمایه گذاری در استان و امنیت غذایی کشور دارد، گفت: مازندران بهترین جذابیت برای گردشگری کشاورزی را دارا است و وجود 830 آب بندان به همراه زمین های زراعی بخشی از جاذبه های گردشگری این استان محسوب می شود.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مازندران با اشاره به اهمیت علاقه و انگیزه در ورود به کشاورزی، بیان کرد: اگر بخواهیم در بخش کشاورزی موفق عمل نماییم باید بخش صاحبان قدرت علمی که دانشگاهیان می باشند و بخش صاحبان قدرت سیاسی که وزارت خانه های مربوطه و اداره کل های آنان می باشند به همراه صاحبان قدرت اقتصادی که سرمایه گذاران و بخش خصوصی می باشند با کمک هم در راستای تجاری سازی گام بردارند.
خیریان پور تاکید بر توجه به پایانه های صادراتی، محصولات کشاورزی را اولویت مهم استان برشمرد و خاطرنشان کرد: وجود سه بندر، 380 کیلومتر راه آهن و 330 کیلومتر ساحل دریا به عنوان ظرفیت های مازندران برای صادرات محصولات کشاورزی است.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/97002/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

حمایت سرلشگر سپاه از طرح حجاب و تذکر رهبری: اصل ماموریت که زیر سوال نمی‌رود | صوت

(ویدیو) اظهارات سردار جعفری در مورد طرح نور، ماجرای تذکر رهبر انقلاب و لایحهٔ حجاب

توسعه زیرساخت‌ها در بنادر امری ضروری است

مصادیق نصرت الهی در جامعه ایران/تقدیر از فراجا بابت طرح نور

وعدۀ افتتاح ورزشگاه خرم‌آباد در سفر دوم رئیس‌جمهور

معرفی 48 واحد از املاک دانشگاه علوم پزشکی لرستان برای مولدسازی

تمامی مدارس بهشهر تک نوبته هستند

تأمین هزار و 224 هکتار زمین برای ساخت مسکن ملی در لرستان

فعالیت 75 دفتر خدمات الکترونیک قضائی در مازندران

بازدید جامعه ورزش کشور از یادمان‌های دفاع مقدس در جنوب غرب خوزستان

161 میلیارد تومان نقدینگی به بازار سهام تزریق شد

ممنوعیت‌های تردد در محور‌های شمالی در پایان هفته اعلام شد

آغاز ثبت نام آزمون زبان دکتری تخصصی دانشگاه پیام نور

تصمیم گیری در خصوص اجرای طرح حامیم و جشنواره ملی نهج البلاغه

800 هزار تن روغن و گندم از بنادر مازندران وارد شد

فرشاد مومنی: به سوی روند قهقرایی گسترش فقر و عقب ماندگی حرکت می کنیم/ راحت می گویند نقشی در افزایش نرخ ارز نداریم! / وزیر مسئول تولید، می گوید آنقدر واردات کرده ایم که گلوگاه های گمرکی بند آمده! با عنوان «اصلاحات پارامتریک» از جیب حقوق بگیران سرقت می کنند

اظهارات سرلشکر جعفری در مورد ماجرای تذکر رهبر انقلاب درباره نحوه اجرای طرح نور

بیش از 8000 عضو هیات علمی خانم در دانشگاه‌ها فعالیت می‌کنند

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 5 اردیبهشت 1403

آمریکا: مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم

مادر شهیدان «محمد حسن و محمدحسین نیرنگ» آسمانی شد

هدف گذاری آموزش مهارت‌های دیجیتال به 300 هزار نفر در کشور

سیاه‌چاله چیست و چگونه نور را می‌بلعد؟!

وزیر کشور: اساس طرح نور اصلاح با تذکر است / مأموران فراجا برای نحوه برخورد توجیه شده‌اند

15 عنوان برنامه هفته عقیدتی سیاسی در ساری اجرا می شود

ضرورت توجه به زیرساخت‌های حوزه امنیت غذایی

چطور بهار را به بالکن خانه ها ببریم؟ | ایده های برای نگهداری گیاهان در بالکن‌های2 متری

حسن یزدانی به تمرین تیم ملی نیامد | تکلیف کاپیتان و دو نفر با هم مشخص می‌شود

دستگیری سارق حرفه‌ای سیم و کابل برق با 30 فقره سرقت

حدادی: عدد شش برای ما مقدس است!

15 عنوان برنامه همزمان با هفته عقیدتی سیاسی در ساری اجرا می شود

اجرای طرح ایمن‌سازی مدارس حاشیه راه‌های مازندران

معاون وزیر کشور : طرح نور با قوت به‌کار خود ادامه خواهد داد / یک مورد هم نداشتیم که نسبت به اجرای طرح مخالفتی داشته باشند و به پلیس اعتراض کنند

یک مورد هم نداشتیم که نسبت به اجرای طرح نور اعتراضی داشته باشند و به پلیس اعتراض کنند

افزایش 4 برابر لایروبی رودخانه‌های مازندران

ناگفته‌هایی از مزایده زباله در ایران / پول‌سازی 10 میلیارد دلاری آشغال‌ها در سال

آغاز عملیات ارتقای تصفیه خانه آب رامسر

اینفوگرافی/ به‌بهانه روز جهانی مننژیت؛ آشنایی با شایع‌ترین علایم این بیماری

ماجرای کشف جسد یک زن 59 ساله در تالش

رونمایی از طرح جدید ترافیک تهران با یک تغییر بزرگ

نشست مقدماتی اجرای برنامه عملیاتی در بنیاد شهرستان‌های استان تهران برگزار شد

اعمال محدودیت های ترافیکی در راه های مازندران

رفع تصرف 4 هزار متر مربع از اراضی ملی بابل

گرامیداشت هفته عقیدتی سیاسی با 15 برنامه در سپاه ساری

مردم و تشکل‌های اجتماعی از «طرح نور» حمایت و پشتیبانی کرده‌اند

روایتی حقوقی و هنری از کارگران کارخانه چیت‌سازی بهشهر

رفع تصرف یک هکتار از اراضی ملی بابل

آمادگی نیروگاه نکا برای تامین برق در فصل گرم سال

اساس طرح نور اصلاح با تذکر است/ ماموران فراجا برای نحوه برخورد توجیه شده‌اند

ادعای عبور آزادراه قائمشهر ساری از محوطه تاریخی پایه علمی ندارد