پیام مازند

آخرين مطالب

افزایش 40 درصدی کشت دوباره برنج در مازندران سياسي

  بزرگنمايي:

پیام مازند - ساری- رئیس اداره برنج سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: به دلیل وجود آب فراوان کشت دوباره برنج فراتر از پیش بینی از 35هزار هکتار سال قبل امسال به 50 هزار هکتار رسیده‌است.

به گزارش ایرنا ، کشت دوم برنج در مازندران امسال برخلاف سال‌های گذشته به دلیل افزایش روان آب در رودخانه‌ها و وجود آب پشت سدها و آببندان‌ها سبب استقبال کشاورزان حوزه آبریز 110هزار هکتاری دشت هراز شده است.
بارش‌های سیل‌آسا اواخر سال گذشته و بارندگی‌های بهاری امسال سبب شد تا همه 800 قطعه آببندان و هشت سد بزرگ و کوچک استان با ظرفیت کامل آبگیری شوند و بارش برف نیز در ارتفاعات البرز سبب شد تا روان‌آب‌های رودخانه‌های استان بویژه رودخانه هراز با دبی بیشتر همواره در جریان باشد.
بر اساس آمار سازمان جهاد کشاورزی مازندران سه سال پیش 25هزار هکتار، 2سال پیش 28 هزار هکتار و پارسال نیز 35 هزار هکتار از شالیزارهای استان زیرکشت دوم رفت و پیش بینی امسال مسئولان به رغم فراوانی آب و با توجه به منافع اقتصادی که شالیکاران در کشت دوم برخوردار می شوند ،حدود 40 هزار هکتار بوده است اما این رقم اکنون به 50 هزار هکتار رسید.
فرآیند کشت اول برنج در مازندران در سال‌های اخیر با هدف انجام کشت دوباره تغییر کرد، بطوریکه امسال یک ماه زودتر از اوایل اسفند با خزانه‌گیری آغاز شد و پس از طی مراحل آماده سازی زمین ، از دهه اول فروردین به نشاکاری یا همان مرحله‌ای می رسد که در افکار عمومی از آن به عنوان کشت برنج یاد می کنند.
کشت دوباره برنج در شالیزارهای مازندران به 2 صورت نشای مجدد و پرورش ساقه شالی یا " دونوج " انجام می شود. در روش اول کشاورزان اقدام به آماده سازی دوباره شالیزار می کنند ولی در روش دوم ساقه های باقی مانده از کشت نخست دوباره جوانه زده و پرورش داده می شود .
ابراهیم قربان نژاد رییس اداره برنج سازمان جهاد کشاورزی مازندران روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اعلام اینکه کشت دوم برنج به روش دوباره نشاء فراتر از پیش بینی به 50 هزار هکتار رسیده است که این رقم 40 درصد بیشتر نسبت به سال قبل است، افزود: وجود آب در آببندان ها و روان آب در رودخانه ها ، شرایط را برای دوباره نشاء برنج فراهم کرده است.
وی توضیح داد: از آنجایی که 95 درصد کشت دوباره برنج در حوزه آبریز هراز انجام می‌شود و روان آب رودخانه هراز نیز امسال با بارش های مناسب برف و بارندگی ها دائمی شده است، کشاورزان این منطقه از فرصت دوباره نشا استفاده کردند.
وی ادامه داد: وجود آب فراوان سبب شد تا امسال کشت دوباره برنج در زمین‌های شالیزاری زیر سد البرز و در حاشیه رودخانه تلار در قائمشهر و سد شهید رجایی در کنار رودخانه تجن ساری نیز انجام شود.
قربان نژاد با اشاره به اینکه امسال 40 هزار هکتار از زمین های استان نیز به روش دو نوج ( پرورش ساقه شالی ) در حال انجام است، گفت: اگرچه نسل سوم کرم ساقه خوار به عنوان مهمترین آفت مشکلاتی را برای کشت دوم بوجود آورده است اما این آفت با عملیاتی کردن توصیه های کارشناسان قابل کنترل است.
رئیس اداره برنج سازمان جهاد کشاورزی مازندران تصریح کرد: شالیکارانی که توصیه مهم انداختن توری روی خزانه شالی پیش از انتقال بوته نشاء انجام دادند،کمترین خسارت از آفت نسل سوم ساقه خوار را دارند.
وی ادامه داد: کشاورزانی که به این نکته توجه نکردند ، نباید به صورت خودسرانه اقدام به سمپاشی کنند ، توصیه کارشناسی این است که نمونه نشاء آفت زده را به مراکز خدمات کشاورزی و یا فروشگاه‌های مجاز سموم کشاورزی ببرند و طبق نسخه کارشناسان برنج اقدام به مبارزه شیمیایی کنند.
قربان نژاد گفت: در حال حاضر حدود 85درصد برداشت کشت اول برنج انجام شده است و کشاورزان شرق استان به ویژه در مناطق کوهپایه ای مانند دودانگه و چهاردانگه ، هزار جریب بهشهرو نکا ، گوهرباران میاندرود و بخش هایی از گلوگاه در حال برداشت هستند.
طبق آمار سازمان جهاد کشاورزی مازندران امسال حدود 214 هزار و 300 هکتار از زمین های استان زیر کشت شالی رفته است که دستکم 10 هزار هکتار بیشتر از سال گذشته است.
شالیکاران شهرستانهای فریدونکنار، آمل، بابل، بابلسر و محمودآباد در حوزه آبریز هراز هر ساله حدود 45 روز زودتر از مناطق شرقی استان کشت می کنند و نخستین برداشت رسمی امسال برنج نیز بیست و هفتم تیرماه از منطقه بابلسر آغازشد و هم اکنون نشاء دوباره این زمین‌ها به مرحله وجین دوم رسیده است.
مازندران سالانه با تولید بیش از یک میلیون تن برنج سفید، 42 درصد نیاز کشور به این محصول را تامین می‌کند.
6990/1899

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/97128/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

طولانی‌ترین تونل ریلی خاورمیانه در لرستان احداث می شود

معرفی نفرات برتر رده سنی نوجوانان دختر کاراته قهرمانی کشور

پیگیری تکمیل راه آهن دورود به خرم‌آباد

تکمیل راه‌آهن دورود - خرم‌آباد از منابع مختلف پیگیری می‌شود

اعلام حمایت قاطع دستگاه قضایی استان کرمانشاه از طرح نور فراجا

توان نیروگاهی نکا برای تولید برق افزایش یافته است

(تصاویر) اجتماع مردم قم در حمایت از طرح نور فراجا

اجاره آپارتمان 30 تا 50 متر در تهران؛ رستاخیز یکخوابه‌ها

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

حمایت هزار استاد حوزه علمیه قم از بازگشت ون‌های گشت ارشاد

اجتماع بزرگ مردم قم در حمایت از طرح نور عفاف و حجاب فراجا

حجاب هیچگاه مسئله امنیتی نیست

تکمیل راه‌ دورود - خرم‌آباد مطالبه جدی مردم است

اردوی جهادی دامپزشکی در شوراب خرم آباد

سردار رادان: حجاب هیچگاه مسئله امنیتی نیست

آئین غبارروبی گلزار شهدای خرم‌آباد

ضرورت لایروبی حوضچه نیروگاه نکا/ پیشرفت زباله سوز ساری شتاب گرفت

مردم همراه و حامی پلیس برای اجرای طرح نور هستند

12 زنجیره ارزش در مازندران تعریف شد/ حضور 27 واحد تولید در اکسپو

سردار رادان: در طرح نور، رئیس جمهور از ما حمایت کرده است

سردار رادان: در طرح نور، ما حمایت رئیس جمهور و قوه قضائیه را داریم

حسن یزدانی به تشک برگشت

طرح نور طرحی برای صیانت از عفاف و حجاب دختران ایران

اعلام نرخ جدید کرایه تاکسی در خرم آباد

اجتماع دختران دانش آموز در حرم حضرت معصومه (س)

آئین تجلیل از، برترین‌های المپیاد‌های علمی دانش آموزی در بابل

نوجوان 16 ساله ناپدید شده در جنگل‌های رامسر پیدا شد

حمایت قاطع بسیج اساتید حوزه علمیه استان همدان از طرح نور فراجا

اجرای اقدام عملی برای رفع چالش‌های پیش‌روی توسعه اقتصادی مازندران

پول رسید، پرسپولیسی‌ها خندیدند

سردار رادان: در طرح نور به‌دنبال حجاب و عفاف و صیانت از دختران و خواهران خودمان هستیم/ شهادت می‌دهم که رئیس قوه قضائیه در حمایت از طرح حجاب و عفاف مردانه کنار ما بوده/ شهادت می‌دهم رئیس‌جمهور از ما حمایت کرده است

رادان: طرح نور، طرح امنیتی انتظامی نیست

سردار رادان: طرح نور اصلا طرح امنیتی و انتظامی نیست

تجمع مردمی و بانوان کرمانشاهی در حمایت از اجرای طرح نور

ریتم شبانه‌روزی یا ساعت بدن چیست؟

جلسه شورای فرهنگ عمومی - ساری

لبخند شکوفه های بهاری در مازندران

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

نقشه مهندسی فرهنگی خراسان جنوبی آماده رونمایی است

ذخیره‌سازی 2831 تن مرغ در سردخانه‌های مازندران

برگزاری نشست دبیران کانون‌ خدمت رضوی شهرهای مازندران

27 رقم برنج در کشور معرفی شده است

تجمع مردمی و بانوان کرمانشاهی در حمایت از اجرای «طرح نور»

توزیع انواع بذور اصلاح و گواهی شده برنج بین کشاورزان شهرستان بابل

بیانیه حوزه علمیه خواهران استان یزد در حمایت از طرح نور فراجا

روند تکمیل نیروگاه زباله‌سوز ساری شتاب می‌گیرد

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

تردد این خودروها در جاده چالوس ممنوع شد