پیام مازند

آخرين مطالب

حال خوب و بد سینماهای مازندران

یک سالن نمایش به ازای هر 177 هزار نفر/فاصله 100 کیلومتری تا سینما فرهنگي

یک سالن نمایش به ازای هر 177 هزار نفر/فاصله 100 کیلومتری تا سینما
  بزرگنمايي:

پیام مازند - ساری – به ازای هر 177 هزار مازندرانی یک سالن نمایش فیلم وجود دارد و در نوار بیش از 100 کیلومتری کناره، سینمایی به چشم نمی‌آید.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: روز ملی سینما برای بسیاری از مازندرانی‌ها معنای خاصی ندارد چراکه یا در شهرهایشان سینمایی وجود ندارد و یا اینکه از فیلم‌های در حال اکران استقبال نکرده‌اند.
اگرچه آمارهای بیانگر آن است که در سال قبل بیش از 831 هزار مازندرانی به سینما رفتند و فروش سینماهای استان نیز بیش از 46 میلیارد ریال بوده اما همچنان بسیاری از هم استانی‌ها از سینما فقط نامش را شنیده‌اند.
در شرق مازندران تنها یک سینما با قدمت نیم‌قرن و داشتن 340 صندلی جور جمعیت بیش از چند صدهزارنفری را می‌کشد و جوانان شهرستان‌ها و روستاهای حاشیه برای دین فیلم باید زحمت سفر به بهشهر و بازار محله را برخود هموار سازند.
از نکا و گلوگاه و میاندرود بدون سینما که بگذریم، مرکز استان با 3 سینما، میزبان علاقه‌مندان به هنر هفتم است و مجموع صندلی‌های این سه سینما به حدود دو هزار صندلی می‌رسد.
قائم‌شهر قبلاً دو سالن سینما داشت، یکی از آنها با آتش خاکستر و در آن پاساژ بنا و یکی دیگر نیز اوایل دهه 80 تعطیل شد تا آنکه چند سال پیش با همت ارشاد در محوطه مجتمع فرهنگی سینما «حر» برای اکران فیلم راه‌اندازی شد و این سالن با استانداردهای سالن سینما از زمین تا آسمان فاصله دارد و استقبال چندانی نیز از آن نمی‌شود.

وضعیت آمل در تعداد سالن‌های سینما بد نیست اما چندان مطلوب هم نیست و جویبار و کیاکلا، سوادکوه و سیمرغ چیزی به نام پرده نقره‌ای سینما را به خود ندیده است.
شهرهای محمودآبادی، نور، عباس‌آباد، کلاردشت و فریدون‌کنار نیز یا سینما ندارند و یا سینماهای موجود در آن همانند سینمای شهر فریدون‌کنار اکنون تبدیل به مخروبه‌ای شده و جوانان این شهر چشم‌انتظار رونق دوباره سینما هستند.
تعطیلی تدریجی چهار سالن سینمای تنکابن
تنکابن که در سالهای نه‌چندان دور چهار سالن سینما داشت اکنون جوانانش یا باید مسیر 100 کیلومتری تا چالوس را پیمایش کنند و یا به رامسر بروند. آخرین سینمای این شهر چندی پیش به دلیل متروکه و فرسوده بودن تعطیل شد.
سینماداری در مازندران فرازونشیب های زیادی را پیش سر گذاشته است و به اعتقاد فعالان این حوزه، حال سینماهای استان چندان خوش نیست.
نعمتی مدیر سینمایی در نوشهر با بیان اینکه در ماه محرم و صفر معمولا با افت استقبال و فروش مواجه هستیم به خبرنگار مهر می‌گوید: این درحالی‌ است که فیلم‌های خوب و پرفروش در ماه‌های اول سال و تابستان به نمایش درآمد و استقبال خوب بوده است.
وی درعین‌حال کیفیت فیلم‌های تولیدی را در استقبال یا عدم استقبال مخاطب مؤثر می‌داند و ادامه می‌دهد: در ماه اخیر فیلم خوب که بتواند در جذب مخاطب تأثیر داشته باشد اکران نشده است.
وی با اشاره به گردشگر پذیر بودن شهر نوشهر و اینکه اکثر مخاطبان را افراد غیربومی و مسافر تشکیل می‌دهند افزود: این وضعیت گردشگری، استقبال را تاحدی مطلوب کرده است اما درمجموع وضعیت استقبال مخاطبان از سینماها مطلوب نیست.

این به آن معنا نیست که مردم فیلم نمی‌بینند بلکه از طریق رسانه‌های دیگری غیر از سالن‌های سینما نظیر شبکه خانگی فیلم تماشا می‌کنند
نعمتی با اشاره به استقبال کمرنگ افراد بومی از سینما اظهار داشت: 81 درصد مردم کشور به سینما نمی‌روند و این وضعیت در شهرستان قابل‌لمس است واین به آن معنا نیست که مردم فیلم نمی‌بینند بلکه از طریق رسانه‌های دیگری غیر از سالن‌های سینما نظیر شبکه خانگی فیلم تماشا می‌کنند.
وی نقش دستگاه‌های فرهنگی را در جذب مخاطب و تأمین ذائقه آنان مهم دانست و گفت: آموزش‌وپرورش، مهدکودک‌ها و بهزیستی و غیره باید برنامه‌ریزی کنند تا در سال یک‌بار هم شده کودکان و دانش آموزان به سینما بروند.
چند کیلومتر آن‌سوی نوشهر، سینمای چالوس با مالکیت بخش خصوصی فعال است که قدمت دیرینه‌ای دارد و زمانی سینما ارشاد چالوس نیز که اکنون به خرابه‌ای تبدیل‌شده، پا به‌پای آن در جذب مخاطب نقش‌آفرینی می‌کرد و اینک سینمای چالوس پذیرای علاقه‌مندان به هنر هفتم از چند شهرستان حاشیه و حتی تا فاصله 100 کیلومتری است.
داریوش میغی مدیر سینمای چالوس که از برخی افراد در فضای مجازی دل‌خوشی ندارد و بابیان اینکه سینما تابع قوانین کشور بوده ادامه می‌دهد: برخی افراد شناخت درستی از این مسئله ندارند و حاشیه‌هایی برای این محیط فرهنگی ایجاد کرده‌اند.
میغی با اظهار اینکه تعطیلات رسمی سینماها هرسال در قالب نامه‌ای ابلاغ می‌شود و موظف به رعایت آن هستیم، به روند بازسازی سینما و تجهیز آن اشاره می‌کند و می‌گوید: تجهیز و تداوم روند بازسازی سبب استقبال مخاطب شده است.
وی با اظهار اینکه بیشتر فیلم‌ها هم‌زمان با تهران در این سینما جهان‌نما اکران می‌شود گفت: اکران هم‌زمان در جذب و استقبال مخاطب تأثیر بسزایی داشته است.
در مازندران دو انجمن سینمای جوان و 24 موسسه تولید فیلم فعالیت دارد و بهنام طهماسبی رئیس انجمن سینمای جوان غرب مازندران در گفتگو با خبرنگار مهر بابیان اینکه ازنظر تولید فیلم و پرورش نیروی انسانی در منطقه وضعیت روبه رشدی داریم می‌گوید: آثار تولیدی زیادی تاکنون به جشنواره‌های بین‌المللی راه‌یافته است.
این انجمن مجری طرح سینما سیار در منطقه شده است و با انتخاب اپراتور در شهرهای فاقد سینما به اکران فیلم می‌پردازد
رئیس انجمن سینمای جوان غرب مازندران با اشاره به نبود سالن سینما در برخی از شهرستان‌های استان ادامه می‌دهد:این انجمن مجری طرح سینما سیار در منطقه شده است و با انتخاب اپراتور در شهرهای فاقد سینما به اکران فیلم می‌پردازد و به‌عنوان نمونه در شهر تنکابن این فیلم‌ها اکران شده است.
طهماسبی گفت: تلاش داریم کمبود سالن‌های سینما را از طریق سینما سیار جبران کنیم و حتی امکانات را به دل روستاها می‌بریم تا اقدام به پخش فیلم داشته باشیم و در تابستان جاری 15 بار اکران فیلم در تنکابن و محلات دوردست داشته‌ایم.
عباس زارع مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با گرامیداشت روز ملی سینما بابیان اینکه در حال حاضر 18 سالن نمایش فیلم با 14 سینما در استان وجود دارد گفت: پنج سالن جدید نمایش فیلم در حال پیگیری است و فعلاً در مراحل ابتدایی کار قرار دارد.
وی به طرح سینمای امید اشاره کرد و گفت: با همکاری شهرداری‌ها این طرح در حال پیگیری است و در این طرح سینماها حداقل باید دارای سه سالن نمایش فیلم باشند.
زارع با اشاره به فعالیت دو انجمن سینمای جوان در چالوس و ساری اظهار داشت: 23 موسسه تولید فیلم ویدئویی و 24 آزمایشگاه آزاد سینمایی در استان فعالیت دارد و پنج هزار و 663 صندلی در سینماهای استان وجود دارد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران ادامه داد: در سال قبل 831 هزار و 943 نفر در استان به سینما رفتند که در مقایسه با 571 هزار و 260 نفر سال 96 رشد چشمگیری داشته است.
وی میزان فروش سینماهای استان در سال قبل را بیش از 46 میلیارد و 815 میلیون ریال اعلام کرد.

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/97353/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تجمع حمایت از طرح نور فراجا در دزفول

قاسمپور: با این واگذاری فصل آینده قرارداد بازیکنان 40-50 میلیارد است/مگر فولاد خوزستان کم هزینه کرده که اینجای جدول است؟

(ویدیو) «ایکس» سالانه از کاربرانش پول می‌گیرد!

استمرار محدودیت‌های ترافیکی در هفتمین روز اردیبهشت

جریمه یک میلیاردی خیبر خرم آباد در کمیته انضباطی

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

طولانی‌ترین تونل ریلی خاورمیانه در لرستان احداث می شود

معرفی نفرات برتر رده سنی نوجوانان دختر کاراته قهرمانی کشور

پیگیری تکمیل راه آهن دورود به خرم‌آباد

تکمیل راه‌آهن دورود - خرم‌آباد از منابع مختلف پیگیری می‌شود

اعلام حمایت قاطع دستگاه قضایی استان کرمانشاه از طرح نور فراجا

توان نیروگاهی نکا برای تولید برق افزایش یافته است

(تصاویر) اجتماع مردم قم در حمایت از طرح نور فراجا

اجاره آپارتمان 30 تا 50 متر در تهران؛ رستاخیز یکخوابه‌ها

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

حمایت هزار استاد حوزه علمیه قم از بازگشت ون‌های گشت ارشاد

اجتماع بزرگ مردم قم در حمایت از طرح نور عفاف و حجاب فراجا

حجاب هیچگاه مسئله امنیتی نیست

تکمیل راه‌ دورود - خرم‌آباد مطالبه جدی مردم است

اردوی جهادی دامپزشکی در شوراب خرم آباد

سردار رادان: حجاب هیچگاه مسئله امنیتی نیست

آئین غبارروبی گلزار شهدای خرم‌آباد

ضرورت لایروبی حوضچه نیروگاه نکا/ پیشرفت زباله سوز ساری شتاب گرفت

مردم همراه و حامی پلیس برای اجرای طرح نور هستند

12 زنجیره ارزش در مازندران تعریف شد/ حضور 27 واحد تولید در اکسپو

سردار رادان: در طرح نور، رئیس جمهور از ما حمایت کرده است

سردار رادان: در طرح نور، ما حمایت رئیس جمهور و قوه قضائیه را داریم

حسن یزدانی به تشک برگشت

طرح نور طرحی برای صیانت از عفاف و حجاب دختران ایران

اعلام نرخ جدید کرایه تاکسی در خرم آباد

اجتماع دختران دانش آموز در حرم حضرت معصومه (س)

آئین تجلیل از، برترین‌های المپیاد‌های علمی دانش آموزی در بابل

نوجوان 16 ساله ناپدید شده در جنگل‌های رامسر پیدا شد

حمایت قاطع بسیج اساتید حوزه علمیه استان همدان از طرح نور فراجا

اجرای اقدام عملی برای رفع چالش‌های پیش‌روی توسعه اقتصادی مازندران

پول رسید، پرسپولیسی‌ها خندیدند

سردار رادان: در طرح نور به‌دنبال حجاب و عفاف و صیانت از دختران و خواهران خودمان هستیم/ شهادت می‌دهم که رئیس قوه قضائیه در حمایت از طرح حجاب و عفاف مردانه کنار ما بوده/ شهادت می‌دهم رئیس‌جمهور از ما حمایت کرده است

رادان: طرح نور، طرح امنیتی انتظامی نیست

سردار رادان: طرح نور اصلا طرح امنیتی و انتظامی نیست

تجمع مردمی و بانوان کرمانشاهی در حمایت از اجرای طرح نور

ریتم شبانه‌روزی یا ساعت بدن چیست؟

جلسه شورای فرهنگ عمومی - ساری

لبخند شکوفه های بهاری در مازندران

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

نقشه مهندسی فرهنگی خراسان جنوبی آماده رونمایی است

ذخیره‌سازی 2831 تن مرغ در سردخانه‌های مازندران

برگزاری نشست دبیران کانون‌ خدمت رضوی شهرهای مازندران

27 رقم برنج در کشور معرفی شده است