پیام مازند

آخرين مطالب

چالش های مدارس رسالت آموزش را از بین می برد؟ مقالات

  بزرگنمايي:

پیام مازند - روزهای پایانی تابستان است و سال تحصیلی آرام آرام فرا می رسد. نیمه دوم شهریورماه همیشه همراه بوده با شور و هیجان دانش آموزان و والدین در بازار که حکایت از آمادگی و ذوق و اشتیاق آنان برای شروع هرچه بهتر سال تحصیلی جدید دارد اما نگرانی افزایش قیمت ها در بازار لوازم التحریر و کیف و کفش مدرسه مهمترین دغدغه والدین در این روزهاست .
  اینبار اما نه تنها دغدغه افزایش قیمت ها بلکه داستان تکراری گرفتن وجه ثبت نام در مدارس دولتی چالشی است که والدین را درگیر خود کرده وعده ای که وزارت آموزش و پرورش سالهاست آن را مطرح می کند و هرگونه دریافت وجه در هنگام ثبت نام را غیر قانونی اعلام کرد اما در عمل به این تبصره و ماده قانونی در مدارس توجه نمی شود که این یک روی سکه است .
روی دیگر سکه اما کمک های مردمی به مدارس بوده که اجباری است و تنها لقب اختیاری را یدک می کشد. اجبار خانواده ها برای پرداخت وجوهی هنگام و یا پس از ثبت نام به حساب مدارس دردسر دیگر والدینی است که به دلایل مالی قید ثبت نام در مدارس غیردولتی را زده و دلخوش به اعتبار و وعده آموزش و پرورش فرزندان خود را راهی مدارس دولتی کرده اند .
از طرف دیگر مدارس دولتی نیز بدلیل کمبود بودجه و اعتبار، همواره و همه ساله حتی در تهیه کوچکترین ملزومات خود با مشکل مواجه بوده و چاره ای جز پناه بردن به جیب والدین دانش آموزان ندارند .
نوک پیکان تمامی این مشکلات و گلایه ها تنها متوجه مسئولان آموزش و پرورش است که بارها و بارها در سخنان خود بر ارتقای سطح کیفی نظام تعلیم و تربیت تاکید کردند اما در عمل نه تنها اتفاق شایان توجهی رخ نداده بلکه چالشهای جدیدی نیز بوجود آمده است .
* مشکلات معلمان تمامی ندارد
یکی از معلمین مدارس ابتدائی مازندران در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه بعضی خانواده ها در تربیت فرزندانشان با معلمان همکاری نمی کنند، اظهار کرد: تک فرزند بودن خانواده ها موجب شده که برخی از والدین تا حدودی نسبت به برخورد معلمان حساسیت های خاصی داشته و در برخی مواقع شاهدیم والدین اشتباهات فرزندان خود را قبول نکرده و در رفع این مشکل با معلمان مدرسه همکاری نمی کنند .
وی تصریح کرد: اکثر خانواده ها به علت مشکلات و مشغلات زندگی پیگیر تحصیل فرزندان خود آنطور که باید، نیستند .
این معلم ابتدایی تعداد زیاد دانش آموزان در کلاسها را یکی دیگر از مشکلات معلمان ذکر کرد و افزود: گاهی تا 38 دانش آموز در یک کلاس جای می گیرند که علل آن انتقال دانش آموزان از روستاها به شهر، کمبود معلم ابتدایی در مدارس، کم بودن تعداد کلاسها و فضای آموزشی و نبود بودجه جهت ساخت مدارس جدید است .
این معلم مدرسه یکی از اشتباهات خانواده ها در روستا را فرستادن فرزندان به مدارس شهری دانست و با بیان مزایای تحصیل در روستا گفت: در روستاها معلمان باتجربه تر و باسابقه تری تدریس می کنند و تعداد دانش آموزان در کلاسها نیز به مراتب کمتر بوده که این خود موجب صرف وقت زیاد معلمان برای هریک از دانش آموزان می شود .
وی با بیان اینکه انتخاب معلمان برای تدریس در مقاطع پایه به نظر مدیر مدرسه بستگی دارد، خاطرنشان کرد: برخی مدارس بدلیل کمبود معلم، از یک معلم تازه وارد در پایه اول دبستان استفاده می نمایند که هیچ تجربه کاری نداشته و این اقدام یک اشتباه بزرگ در سیستم آموزش و پرورش استان است .
این معلم ابتدایی نبود آزمایشگاه، زمین و امکانات ورزشی، نبود فضای سبز و کلاسهای کوچک را از جمله مشکلات مدارس ابتدایی ذکر کرد و افزود: عدم آموزش به معلمان برای استفاده از کیت های آموزشی علوم و ریاضی که از سوی آموزش و پرورش به مدارس داده می شوند و حتی نبود جزوه آموزشی در این زمینه یکی دیگر از دستورالعمل هایی است که فاقد زمینه اجرایی در مدارس دارد که در نهایت اکثر این کیت ها بلااستفاده قرار می گیرند .
وی از نداشتن معلم ورزش و هنر در برخی مدارس ابتدایی خبر داد و بیان کرد: متاسفانه بدلیل کمبود معلم در برخی مدارس یک معلم تدریس چندین دروس را به عهده دارد .
این معلم مدرسه ابتدایی همچنین تعداد سرویسهای بهداشتی نسبت به جمعیت مدارس را ناکافی دانست و یادآور شد: آبخوری مدارس بلند و فاصله اش از شیر آب زیاد است که مناسب سن دانش آموزان ابتدایی نیست.
*مهمترین مشکل مدارس دولتی نبود بودجه و اعتبار است
یکی از معاونین مدارس دولتی مهمترین مشکل این مدارس را نبود بودجه و اعتبار بیان کرد و گفت: متاسفانه مدارس دولتی هیچ ردیف اعتباری ندارند و خود مسئولین مدرسه نمی دانند چگونه هزینه های مدرسه را تامین کنند .
وی هزینه دریافتی مدارس دولتی از اولیای دانش آموزان در زمان ثبت نام را جهت پوشش کمبود نقدینگی برای اداره مدرسه عنوان کرد و در ادامه با اشاره به مشکلات مدارس دولتی سطح استان افزود: کمبود تجهیزات، امکانات ورزشی و آزمایشگاهی چالش هایی است که دانش آموزان با آن روبرو هستند که باید مسئولین ذیربط این موارد را مد نظر داشته باشند .
*اجبار پرداخت هزینه به مدرسه با دادن پاکت های کمک
یکی از والدین دانش آموزان که فرزندانش در مقاطع راهنمایی و دبیرستان تحصیل می کنند، با ابراز تاسف از برگزاری کلاس های خصوصی اکثر معلمان در بیرون از مدرسه تصریح کرد: عدم توجه معلمان در کلاس درس موجب شده که والدین به ناچار دانش آموزان را برای گرفتن نمره به کلاس خصوصی معلم مورد نظر بفرستند .
وی ضمن گلایه از آموزش و پرورش در خصوص دریافت وجه هنگام ثبت نام اظهار کرد: بارها آموزش و پرورش در رسانه ها اعلام کرده که هیچ هزینه ای در مدارس دولتی نباید پرداخت شود ولی در عمل شاهدیم که دست اندرکاران مدارس شرط ثبت نام دانش آموزان را پرداخت حق ثبت نام از سوی والدین اعلام می کنند.
این اولیای دانش آموز همچنین با اشاره به توزیع پاکتهای کمک به مدرسه بین دانش آموزان، بیان کرد: در طول سال پاکت هایی جهت کمک به مدرسه بین دانش آموزان توزیع می شود که نکته ی جالب توجه آن اجبار در این کمک ها توسط مدرسه به والدین است .
* برخی معلمان توجه ویژه به قشر خاصی از شاگردان دارند
خانمی که فرزندش در دوره ی راهنمایی تحصیل می کند ضمن گلایه از بی احترامی برخی معلمان در مدارس، گفت: دانش آموزان در مقطع راهنمایی در دوره بلوغ خود بسر می برند و معلمان بایستی از حرفهای توهین آموز و ضربه به شخصیت دانش آموزان خودداری نمایند .
وی دیگر مشکلات دانش آموزان را تدریس چندین درس توسط یک معلم، نبود امکانات ورزشی در مدارس، استفاده نکردن برخی مدارس از آزمایشگاه عنوان کرد و تاکید کرد: برخی معلمان توجه ویژه به قشر خاصی از شاگردان دارند و به سوالات دیگر دانش آموزان پاسخ نمی دهند که این یکی دیگر از چالش های تحصیل فرزندان به شمار می رود .
 

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/97435/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نساجی در خانه دوباره قرمز می‌پوشد

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

ضرب سکه طلا را ‌خیانت‌ به مملکت می‌دانیم

با ورود مستقیم کشاورزان به بورس برنج، دست سودجویان قطع می‌شود

وضعیت راه‌های کشور؛ترافیک نیمه سنگین در جاده چالوس و آزادراه تهران–پردیس

اجرای برنامه‌های شاد برای کودکان و نوجوانان خرم آبادی

کشاورزان مازندران به استقبال کشت زراعی جدید رفتند

برنامه‌ریزی ناسا برای تجدید قوای کاوشگر ستاره‌های نوترونی

نخستین نشای مکانیزه مازندران آغاز شد

افزایش 20 درصدی فوتی ناشی از حوادث کار در مازندران

رهایی محکوم به قصاص از چوبه دار در مازندران

غایب بزرگ مقابل تراکتور: یک گلزن

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

غیور مردان بوشهری در بِستر غیور زنان بوشهری شکوفا شدند

تغییر استاندار مازندران تکذیب شد

شتاب ساخت مسکن مازندران در دولت سیزدهم

جیب بارانه بگیران پر پول شد

زنجیره انسانی مازندرانی‌ها ‌در حمایت از عملیات وعده صادق

کشف انبار لوازم خانگی 12 میلیارد ریالی قاچاق در خرم آباد

شکل‌گیری زنجیره‌ علوی‌تباران در حمایت از عملیات وعده صادق

رشد هزار میلیاردی خروج سرمایه از بورس

مدیریت هوشمندنیاز اساسی مازندران در آموزش عالی

حمایت مردم اردبیل از اجرای طرح «نور» فراجا

تنبیه دانش‌آموز مرزن‌آبادی توسط معلم در حال پیگیری است

توت فرنگی جویبار در سبد میوه مناطق مختلف کشور

اولین نشای برنج در مازندران انجام شد

عزل معاون متخلف به‌دلیل تنبیه دانش‌آموز مرزن‌آبادی

شکل‌گیری زنجیره‌ علوی‌تباران در نوار ساحلی مازندران در حمایت از عملیات وعده صادق

شالیکاری در مازندران مکانیزه شود

قدردانی از زحمات نیروی انتظامی استان یزد

قدردانی نماینده ولی‌فقیه در استان از اجرای طرح نور

رد شایعات تغییر استاندار مازندران

(تصاویر) تشکیل زنجیره انسانی در ساحل مازندران

برگزاری جشن گلریزان، دست‌های ماندگار در نوشهر

حمایت مردم محمودآباد از عملیات « وعده صادق»

زنجیره انسانی در ساحل نکا

اجرای 12 پروژه آبرسانی در رامسر

رهایی محکوم به قصاص از چوبه دار در کجور مازندران

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

محدودیت‌های ترافیکی جاده‌های شمالی کشور

اعمال محدودیت‌های ترافیکی پایان هفته در محورهای مواصلاتی مازندران

قهرمانی اراک در مسابقات والیبال دانشجویان منطقه پنج دانشگاه آزاد

تدوین نقشه مهندسی فرهنگی استان مازندران

سالگرد درگذشت دست‌نشان با حضور کادرفنی نساجی

زنجیره مردمی حمایت از عملیات «وعده صادق» در سواحل دریای مازندران

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

گردهمایی فعالان هنری مساجد مازندران

مطالبه عمومی برای اجرای طرح نور درمازندران