پیام مازند

آخرين مطالب

آرایش صیادان مازندران برای ماهیگیری در خزر از بیستم مهر ماه اقتصادي

  بزرگنمايي:

پیام مازند - ساری - شیلات ایران فصل صید ماهیان استخوانی دریای خزر در مازندران را امسال بیستم مهر ماه و پنج روز زودتر از سال پیش تعیین کرد و صیادان استان نیز این روزها با آماده‌سازی تورها و دیگر ادوات صیادی خود را برای یک سال پربار آماده می‌کنند.
 صیادی در دریای خزر شغل مستقیم حدود پنج هزار صیاد مازندرانی است که به اشتغال هزاران نفر دیگر در نقاط مختلف استان هم رونق می دهد.
شیلات ایران هر ساله فصل صید ماهیان استخوانی دریای خزر در استان های شمالی را با بررسی شرایط مختلف از جمله میزان ذخایر ماهیان، تحولات آب و هوایی و معیارهایی از این دست تعیین می کند.
معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات مازندران امروز دوشنبه اعلام کرد که بیستم مهر ماه تا پانزدهم فروردین سال آینده زمان رسمی صید در سواحل دریای خزر در استان اعلام شده است.
قاسم کریم زاده دلیل تاخیر پنج روزه در اعلام صید نسبت به سال گذشته را مطابق با نتایج بررسی موسسه تحقیقات شیلات ایران اعلام کرد و توضیح داد: به عنوان مثال در حال حاضر ماهی کفال همچنان در حال تخم ریزی است و باید برای حفظ ذخایر این گونه دقت بیشتر کرد.
کفال در کنار ماهی سفید و کپور سه گونه مهم ماهیان استخوانی دریای خزر هستند.
کریم زاده توضیح داد: ماهی کفال به عنوان مهمترین گونه بومی دریای خزر از جمله ماهیان استخوانی است که بر خلاف ماهی سفید که برای تخم ریزی به داخل رودخانه ها مهاجرت می کند، فقط در دریا تخم ریزی و تکثیر طبیعی را انجام می دهد و زمان تخم ریزی نیز از اواخر شهریور شروع شده و تا آبان نیز ادامه دارد.
معاون شیلات مازندران گفت: به همین دلیل بر اساس بررسی های میدانی کارشناسان موسسه تحقیقات شیلات ، زمان صید در سال های مختلف به مدت پنج روز زودتر یا دیرتر تغییر می کند.
کفال که دارای گوشت نرم و کم چربی است، بیشترین میزان صید ماهیگیران مازندرانی را در فصل پائیز و اوایل زمستان تشکیل می دهد و از ماه بهمن به بعد هم ماهی سفید در صدر صید قرار می گیرد.
صید ماهی سفید در دریای خزر بسته به دمای لایه سطحی آب در طول فصل صید نوسان دارد. این گونه ماهی طی ماههای دی و بهمن به خاطر کاهش دمای لایه سطحی آب دریا به نقاط عمیق تر مهاجرت می کند و از اوایل اسفند با افزایش دما بار دیگر در توررس صیادان قرار می گیرد.
بر اساس آمار شیلات مازندران، چهار هزار و 200 ماهیگیر در قالب 54 شرکت تعاونی صیادی پره در طول 338 کیلومتری ساحل دریای خزر در مازندران فعالیت می کنند.این صیادان پارسال هفت هزار تن انواع ماهی را به روش پره از آب های ساحلی دریای خزر صید کردند، آماری که نسبت به فصل صید سال 96-97 دستکم 200 درصد افزایش نشان می دهد .
صید و ماهیگیری در سواحل دریای خزر به روش " پره " است به این صورت که تورهایی با ارتفاع هفت تا 10 متر و به طول یک هزار و 200 متر به کمک یک قایق به صورت نیم دایره در فاصله مشخصی از ساحل دریا ( 14 متری عمق دریا ) ریخته و پس از انباشته شدن از ماهیان استخوانی شامل گونه های کفال، سفید و کپور، به وسیله تراکتور به ساحل کشیده می‎شود.
سر صیاد ، فوکا پوش (صیادان باچکمه های بلند) تور ریز ، چینت چی (مرمت کار تور) قایقران و تراکتور ران از نیروهای اصلی در انجام صیادی پره هستند.
ساماندهی جایگاه صیادی، آماده کردن تراکتورها و قایق های ماهیگیری ، نوسازی و دوخت و دوز تورها و تامین سوخت از جمله فعالیت های این روزهای صیادان عضو شرکت های تعاونی صیادی پره مازندران برای پهن کردن تورهای ماهیگیری از بیستم مهر ماه در سواحل خزر است.
تهیه تور و پاره گیری تورها به عنوان اصلی ترین ادوات صیادی به روش پره این روزها کار چینت چی ها است که سخت در حال فعالیت هستند.
طبق آمار شیلات مازندران هر شرکت تعاونی در فصل ماهیگیری به سه تن تور نیاز دارد که هر ساله در اثر توفان های ناگهانی و غیر قابل پیش بینی دریا ، وجود لنگرهای غیر مجاز و همچنین وضعیت نامناسب کف دریا به لحاظ وجود نخاله و اشغال ها سبب پارگی تورها می شود.
تامین سوخت و تعمیرات تراکتور و قایق ها از دیگر فعالیت های شرکت های تعاونی صیادی پره است که این روزها ماهیگیران مشغول فعالیت هستند.
پرداخت تسهیلات 26 میلیارد تومانی به صیادان
معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات ماندران همچنین با اعلام این که 54 شرکت تعاونی پره استان در حال آمادگی برای پهن کردن تورهای ماهیگیری هستند، از اختصاص 26 میلیارد تومان تسهیلات بانکی به شرکت های تعاونی پره در سال جاری خبر داد.
کریم زاده گفت: حمایت و پشتیبانی ازماهیگیران د ربخش سرمایه در گردش ، توسعه فعالیت های آبزی پروری در کنار ساحل و مکانیزاسیون صیادی همواره مور توجه شیلات ایران است.
وی افزود: همچنین شیلات مازندران تا کنون چندین برنامه آموزشی و توجیهی برای انجام صید مسئولانه ، حفاظت و کنترل صیادی برگزار کرده است.
معاون شیلات مازندران یکی از حمایت های جدی شیلات ایران از جامعه صیادی شمال را تکثیر مصنوعی ماهیان استخوانی کپور و سفید اعلام کرد و گفت: امسال90 میلیون قطعه بچه ماهی به صورت مصنوعی و طبیعی رها سازی شده است.
وی توضیح داد: امسال با همکاری شرکت های تعاونی صیادی پره استان تکثیر طبیعی 25 میلیون ماهی کپور به روش شیل گذاری (رها کردن ماهیان مولد در مناطق مشخصی از رودخانه های شیلاتی) انجام شده است.
اجرای این پروژه می توان به جبران تکثیر طبیعی انواع ماهیان استخوانی دریای خزر کمک کرد.
6990/1654

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/97451/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برگزاری آیین شکرگزاری رحمت ماه صیام در منطقه لفور مازندران

تذکر محترمانه و ارشاد باکرامت هدف اصلی «طرح نور» است

برگزاری آزمون استخدام پیمانی تامین اجتماعی در قزوین

آیت الله علم الهدی: تذکر محترمانه و ارشاد باکرامت، هدف اصلی «طرح نور» است

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد و طرح «نور» /آموزش و پرورش موافقت کند اساتید حوزه عفاف و حجاب دختران را اقناع کنند

ماجرای چاقوکشی و ضرب و شتم در کشتی مازندران

ترافیک سنگین در جاده چالوس

حمله موشکی به اسراییل اعجاز وعده صادق بوده است

برگزاری آزمون استخدام پیمانی تامین اجتماعی

جزئیات پذیرش بدون آزمون کارشناسی ارشد در دانشگاه پیام نور + سایت ثبت‌ نام

برگزاری کنگره 400 شهید روحانی مازندران

پرداخت تسهیلات خوداشتغالی به مددجویان شهرستان نور

حضور 90 بازیکن و مربی در سومین مرحله جشنواره مینی بسکتبال کشور

ماجرای چاقوکشی و ضرب و شتم در کشتی مازندران | روایت داور مصدوم: فیلم تا قبرس و آلمان هم رسیده است، کتک خوردن یک داور! | آقایان برای رضایت گرفتن ...

همه چیز درباره واریز یارانه کمک معیشتی فروردین‌ماه | جیب سرپرستان خانوارها پر پول شد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

مرگ 91 نفر بر اثر مصرف مواد مخدر در مازندران

کنگره 400 شهید روحانی استان مازندران برگزار می‌شود

توجه ویژه دولت برای رفع عقب ماندگی‌های بخش آب در مازندران

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

انتصاب جدید در ستاد مرکزی راهیان نور کشور

کشف و توقیف چوب جنگلی قاچاق در آمل

مسدود شدن 205 چاه غیرمجاز در مازندران

امید به بازگشت روز‌های خوب نساجی

مرگ 91 نفر بر اثر مصرف مواد مخدر

حمایت از تشکل‌های مردم پایه فرهنگی هنری در مازندران

انتصابات جدید در ستاد راهیان نور

امواج آرام خزری در مازندران

اقدام غیر قانونی در شرکتی کردن پرسنل سابق موسسه اعتباری نور

تعیین تکلیف حدود 7 هزار چاه کشاورزی در مازندران

رتبه نخست مازندران در صادرات لبنیات

تردد در راه های مازندران عادی و روان است

بازار برنج در مازندران از رکود خارج شده است

اولتیماتوم 2 ماهه بازرسی لرستان برای تکمیل پل شوراب

ایران‌چک 500 هزار تومانی در بازار؟! + عکس

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

محدودیت‌های ترافیکی جاده‌های شمال در آخرین روز فروردین

حمله اسرائیل به جنوب سوریه

اعزام 15 هزار دانش‌آموز به اردوی راهیان‌نور و پیشرفت

تقویت احساس ارزش واقعی تولید برنج در زندگی کشاورزان مازندرانی

هوای صاف تا نیمه ابری در مازندران

جزییات پذیرش بدون آزمون کارشناسی ارشد در دانشگاه پیام نور

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد