پیام مازند

آخرين مطالب

بازگشایی پناهگاه حیات وحش میانکاله شاید وقتی دیگر سياسي

  بزرگنمايي:

پیام مازند - ساری- با گذشت حدود50 روز از بسته شدن درب پناهگاه حیات وحش و تالاب بین‌المللی میانکاله بر روی گردشگران به منظور آنچه که محیط زیست از آن به عنوان ساماندهی ورود و خروج به داخل این ذخیرگاه زیست کره اعلام کرد، تاکنون اقدام عملی برای اجرایی کردن طرح و بازگشایی درب پناهگاه انجام نشده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، این درحالیست که محیط زیست در نخستین روزهای بسته شدن درب پناهگاه حیات وحش و تالاب بین المللی میانکاله بر روی طبیعت گردان منطقه و داخل و خارج استان، وعده کرده بود که طرح ساماندهی را در کمترین زمان ممکن به سرانجام برساند و درب این پناهگاه بار دیگر بر روی مشتاقان به این طبیعت بکر باز شود.
براساس طرح ساماندهی که قرار بود محیط زیست مازندران با همکاری بخش خصوصی آن را اجرایی کند، تردد گردشگران و طبیعت گردان در تمام روز به داخل پناهگاه ممنوع شود و این تردد در ساعتی از روز از طریق یک دستگاه اتوبوسی که در خارج از پناهگاه گمارده می شود، انجام و پس از مدت زمان محدود نیز مسافران این اتوبوس از پناهگاه خارج خواهند شد و بیتوته روزانه و حتی شبانه از سوی طبیعت گردان در داخل پناهگاه همانند آنچه که پیش از بسته شدن درب پناهگاه برقرار بود، ممنوع می شود.
با وجود رضایت گردشگران و طبیعت گردان از این طرح نیم بند حال با گذشت حدود 50 روز با کنار کشیدن بخش خصوصی اجرای این طرح نیمه کاره ماند و محیطزیست مازندران نیز همچنان اجازه ورود به داخل پناهگاه را به گردشگران و طبیعت گردان نمی دهد و بررسی خبرنگار ایرنا نیز نشان می دهد زمان دقیقی برای بازگشایی درب پناهگاه تعیین نشده است.
این در حالیست که براساس گزارش رسمی روزانه بین 100 تا 200 گردشگر و علاقه مند به طبیعت برای بازدید از پناهگاه حیات وحش میانکاله که شامل شبه جزیره میانکاله( تالاب بین المللی میانکاله ) خلیج گرگان و جزیره آشوراده است و طبق آمار نیمی از تنوع زیستی پرندگان ایران ( 240 گونه ) و 179 گونه گیاهی در این پناهگاه حیات وحش را در خود جای داده به این مکان مراجعه می کنند که با درب بسته پناهگاه مواجه می شوند که از سوی محیط بانان نیز اجازه ورود به داخل پناهگاه داده نمی شود.
درب پناهگاه حیات وحش میانکاله از 15 تیرماه 98 تاکنون از سوی محیط زیست مازندران بر روی گردشگران و طبیعت گردان بسته است.
پناهگاه حیات وحش میانکاله حدود 67 هزار هکتار وسعت دارد که حدود 40 هزار هکتار از این منطقه را پناهگاه حیات وحش با درختان انار وحشی، تمشک و سازیل به عنوان زیستگاه پرندگان مهاجر و بومی برای تخم گذاری و جوجه ریزی تشکیل می دهد و حدود 20 هزار هکتار نیز مربوط به تالاب بین المللی میانکاله به عنوان یکی از حدود 600 ذخیرگاه زیست کره جهان است که سالانه 150 گونه پرنده مهاجر را از اقصی نقاط جهان در خود جای می دهد و وجود تنوع زیستی بی نظیر، گردشگران داخلی و گاها خارجی علاقه مند را به این منطقه می کشاند.
مخالفت تشکل های زیست محیطی با بسته ماندن پناهگاه حیات وحش
دبیر تشکل های زیست محیطی مازندران می گوید : تشکل های زیست محیطی با بسته ماندن درب پناهگاه حیات وحش در مجموع مخالفند و درب پناهگاه حیات وحش میانکاله و تالاب بین المللی آن نیز باید بر روی گردشگران و طبیعت گردان با ضوابط خاصی باز باشد.
داریوش عبادی به خبرنگار ایرنا گفت: ما با تردد غیر ضابطه مند و هرج و مرج همانند آنچه که پیش از این انجام می شد و افراد با هر وسیله نقلیه و حتی آفرود وارد پناهگاه می شدند مخالفیم و بر این باوریم که باید تردد وسایل نقلیه و حتی افراد در این پناهگاه ساماندهی شود.
وی اضافه کرد: از لحاظ زیست محیطی هر پناهگاهی دارای ظرفیت های به اصطلاح علمی "برد" برای بازدید مردم و گردشگران باید برخوردار باشد به طوری که هر روز تعداد محدودی گردشگر و مردم وارد منطقه شوند و در زمان خاصی نیز از آن خارج شوند تا به طبیعت فشار مضاعفی وارد نشود.
عبادی اظهار داشت: حال این که به یکباره درب پناهگاه بر روی تمام گردشگران و طبیعت گردان بسته بماند ، کارکرد درستی نمی تواند باشد و ابراز امیدواری کرد تا محیط زیست مازندران هر چه سریعتر با عملی کردن طرح ساماندهی درب پناهگاه را بر روی طبیعت گردان باز کند.
بازگشایی درب پناهگاه حیات وحش میانکاله شاید وقتی دیگر
معاون فنی محیط زیست مازندران می گوید : درب پناهگاه حیات وحش و تالاب میانکاله تا زمان عملی نشدن طرح ساماندهی تردد بسته می ماند.
علی اکبر یداللهی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: طرح ساماندهی تردد و انتقال گردشگران با اتوبوس به داخل پناهگاه و برقراری محدودیت زمانی برای تردد و اقامت با همکاری بخش خصوصی در دست اجرا بود که به یکباره بخش خصوصی به دلیل نامعلومی از ادامه کار انصراف داد و تا حدودی اجرا شدن این برنامه به تاخیر افتاد.
وی اضافه کرد: قطعا درب پناهگاه بر روی گردشگران و طبیعت گردان و حتی مردم عادی با شرایط و ضوابط خاصی بزودی باز می شود، ولی دیگر برای حفاظت از این فضای طبیعی زیست محیطی، اجازه تردد غیر ضابطه مند و هرج و مرج گذشته داده نمی شود و این ورود و خروج غیر ضابطه مند در سال های گذشته خسارت های زیادی را از جمله آتش سوزی چند صد هکتار از اراضی جنگلی این منطقه به دنبال داشت.
یداللهی خاطرنشان کرد: محیط زیست به دلیل فشار بر طبیعت بزرگترین ذخیرگاه زیست کره جهان در ایران و ساماندهی کردن ترددها تصمیم به بستن درب پناهگاه را گرفت و امیدواریم در آینده نزدیک با اجرایی شدن طرح این مشکل نیز برطرف شود.
وی زمان دقیقی برای بازشدن درب پناهگاه حیات وحش میانکاله در شرق مازندران نداد و تصمیم اصلی در این ارتباط را به نشست اواخر هفته جاری با کارشناسان موکول کرد.
پناهگاه حیات وحش میانکاله در 40 کیلومتری شرق شهر ساری مرکز استان مازندران و در حاشیه ساحل خزر در شمال شهرستان بهشهر قرار دارد.
/1899/6982

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/97579/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

طولانی‌ترین تونل ریلی خاورمیانه در لرستان احداث می شود

معرفی نفرات برتر رده سنی نوجوانان دختر کاراته قهرمانی کشور

پیگیری تکمیل راه آهن دورود به خرم‌آباد

تکمیل راه‌آهن دورود - خرم‌آباد از منابع مختلف پیگیری می‌شود

اعلام حمایت قاطع دستگاه قضایی استان کرمانشاه از طرح نور فراجا

توان نیروگاهی نکا برای تولید برق افزایش یافته است

(تصاویر) اجتماع مردم قم در حمایت از طرح نور فراجا

اجاره آپارتمان 30 تا 50 متر در تهران؛ رستاخیز یکخوابه‌ها

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

حمایت هزار استاد حوزه علمیه قم از بازگشت ون‌های گشت ارشاد

اجتماع بزرگ مردم قم در حمایت از طرح نور عفاف و حجاب فراجا

حجاب هیچگاه مسئله امنیتی نیست

تکمیل راه‌ دورود - خرم‌آباد مطالبه جدی مردم است

اردوی جهادی دامپزشکی در شوراب خرم آباد

سردار رادان: حجاب هیچگاه مسئله امنیتی نیست

آئین غبارروبی گلزار شهدای خرم‌آباد

ضرورت لایروبی حوضچه نیروگاه نکا/ پیشرفت زباله سوز ساری شتاب گرفت

مردم همراه و حامی پلیس برای اجرای طرح نور هستند

12 زنجیره ارزش در مازندران تعریف شد/ حضور 27 واحد تولید در اکسپو

سردار رادان: در طرح نور، رئیس جمهور از ما حمایت کرده است

سردار رادان: در طرح نور، ما حمایت رئیس جمهور و قوه قضائیه را داریم

حسن یزدانی به تشک برگشت

طرح نور طرحی برای صیانت از عفاف و حجاب دختران ایران

اعلام نرخ جدید کرایه تاکسی در خرم آباد

اجتماع دختران دانش آموز در حرم حضرت معصومه (س)

آئین تجلیل از، برترین‌های المپیاد‌های علمی دانش آموزی در بابل

نوجوان 16 ساله ناپدید شده در جنگل‌های رامسر پیدا شد

حمایت قاطع بسیج اساتید حوزه علمیه استان همدان از طرح نور فراجا

اجرای اقدام عملی برای رفع چالش‌های پیش‌روی توسعه اقتصادی مازندران

پول رسید، پرسپولیسی‌ها خندیدند

سردار رادان: در طرح نور به‌دنبال حجاب و عفاف و صیانت از دختران و خواهران خودمان هستیم/ شهادت می‌دهم که رئیس قوه قضائیه در حمایت از طرح حجاب و عفاف مردانه کنار ما بوده/ شهادت می‌دهم رئیس‌جمهور از ما حمایت کرده است

رادان: طرح نور، طرح امنیتی انتظامی نیست

سردار رادان: طرح نور اصلا طرح امنیتی و انتظامی نیست

تجمع مردمی و بانوان کرمانشاهی در حمایت از اجرای طرح نور

ریتم شبانه‌روزی یا ساعت بدن چیست؟

جلسه شورای فرهنگ عمومی - ساری

لبخند شکوفه های بهاری در مازندران

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

نقشه مهندسی فرهنگی خراسان جنوبی آماده رونمایی است

ذخیره‌سازی 2831 تن مرغ در سردخانه‌های مازندران

برگزاری نشست دبیران کانون‌ خدمت رضوی شهرهای مازندران

27 رقم برنج در کشور معرفی شده است

تجمع مردمی و بانوان کرمانشاهی در حمایت از اجرای «طرح نور»

توزیع انواع بذور اصلاح و گواهی شده برنج بین کشاورزان شهرستان بابل

بیانیه حوزه علمیه خواهران استان یزد در حمایت از طرح نور فراجا

روند تکمیل نیروگاه زباله‌سوز ساری شتاب می‌گیرد

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

تردد این خودروها در جاده چالوس ممنوع شد