پیام مازند

آخرين مطالب

کشت پاییزه با چالش مواجه است

محصولات پاییزه در سراشیبی تولید/ آژیر قرمز در مهد کشاورزی مقالات

محصولات پاییزه در سراشیبی تولید/ آژیر قرمز در مهد کشاورزی
  بزرگنمايي:

پیام مازند - ساری - مصرف بی‌رویه کودهای شیمیایی، کم توجهی به اصول و یافته‌های تحقیقاتی و علمی، پایین بودن سطح کشت مکانیزه، تولید محصولات زراعی و پاییزه مازندران را در سراشیبی قرار داده است.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: تولید کم محصولات زراعی در واحد سطح در حالی است که مازندران بهترین خاک کشور را دارد و روند نزولی تولید محصولات زنگ خطری برای کشاورزی استان مازندران به صدا درآورده است.
51 هزار تن سطح کشت گندم، 26 هزار تن جو و 23 هزار تن کلزا در استان انجام می شود و سال زراعی قبل 123 هزار تن گندم، 32 هزار تن جو و 26 هزار تن کلزا در استان تولید شد.
همچنین میزان عملکرد تولید گندم سال زراعی 97-96 حدود دو هزار و 998 کیلوگرم بود که در سال زراعی 98-97 به دو هزار و 400 کیلوگرم رسیده است. تولید جو نیز از یک تن و 500 کیلوگرم در هکتار به یک تن و 100 کیلوگرم و تولید کلزا نیز کاهش داشته‌ است.
عباس پورنصرالله مدیر محصولات زراعی جهاد کشاورزی مازندران در گفتگو با خبرنگار مهر درباره دلیل کاهش تولید محصولات پاییزی آن را زیبنده استان مازندران ندانست و گفت: مازندران بهترین خاک کشور را دارد و با این عملکرد تمامی زحمات کشاورزی و تحقیقاتی زیر سئوال می‌رود.

پورنصرالله بابیان اینکه بهترین رقم محصولات کشاورزی در استان تولید می‌شود ادامه داد: متوسط عملکرد محصولات کشاورزی در مازندران پایین است و در کشور از این نظر زیرسئوال هستیم.
متوسط عملکرد محصولات کشاورزی در مازندران پایین است و در کشور از این نظر زیرسئوال هستیم
وی مصرف بی‌رویه کودهای غیر تکلیفی را از جمله دلایل کاهش روند تولید در عملکرد سطح می‌داند و می‌گوید: 10 هزار برند کودی غیر تکلیفی داریم و کارگزاری به‌جای کود تکلیفی، کود غیر تکلیفی به کشاورز می‌دهد ولی نحوه مصرف را به کشاورز نمی‌گویند و مصرف خودسرانه از جمله تهدیدات است.
وی درعین‌حال از کشف 70 تن کود فسفات غیرمجاز در ساری خبر داد و پایین بودن سطح کشت مکانیزه را از دیگر چالش‌های فراروی کشت پاییزه می‌داند و عنوان می‌کند: هرچند در این چند سال ازنظر کشت مکانیزه روند صعودی داشتیم ولی روند آن رضایت‌بخش نیست.
پورنصرالله به موضوع کنترل به‌موقع آفات و بیماری‌ها اشاره و تأکید می‌کند: اگر در گندم حتی هفت‌تا 10 روز تأخیر در سم‌پاشی داشته باشیم فایده ندارد و باید علف هرز را کنترل کنیم.
مدیر محصولات زراعی جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به سطح کشت کلزا در 23 هزار هکتار ادامه می‌دهد: در کلزا کنترل علف هرز قبل از کشت بسیار پایین است و تنها در سه هزار و 500 هکتار قبل از کشت علف‌کش مصرف‌شده است، بااینکه علف‌کش‌های قبل از کشت قوی داریم ولی مصرف پایین است.
وی خاک‌ورزی غیرفنی را از دیگر مشکلات بیان می‌کند و می‌گوید: در اراضی دشت، شیب‌دار و شالیزاری خاک‌ورزی و دیسک بسیار نامناسب صورت می‌گیرد و اصول فنی رعایت نمی‌شود درحالی‌که بعد از دیسک زدن در زمین بدون تسطیح، کشت انجام می‌شود.
پورنصرالله بابیان اینکه روش آماده‌سازی زمین مناسب نیست، ماندابی بودن اراضی را مسئله مهمی دانست و گفت: زهکشی مناسب نداریم و باز می‌بینیم در این اراضی کشت دوم صورت می‌گیرد زیرا در زمین ماندابی باید با روش کشت مناسب مانند پشته‌ای به تولید محصولات پرداخت.
مدیر محصولات زراعی جهاد کشاورزی مازندران به سیاست جهاد کشاورزی در سال زراعی جدید اشاره کرد و بابیان اینکه بذر و کود به‌اندازه کافی وجود دارد تأکید کرد: باید پای کشاورز به مرکز جهاد کشاورزی باز شود و هیچ کارگزاری حق ارائه کود بدون حواله مراکز جهاد کشاورزی ندارد.
پورنصرالله یادآور شد: همچنین کارشناس پهنه باید حداکثر مدیریت 500 هکتار از مزارع را عهده‌دار شود و کشاورز، کارشناس پهنه را بشناسد و به وی مراجعه کند.

وی از کشاورزان مراکز دیم و کوهستانی خواست تا نسبت به مصرف کودهای پایه برای کشت اقدام کنند تا انشالله عملکرد محصولات زراعی را افزایش دهیم.
توجه به تحقیقات در مراحل رشد گیاه و محصولات زراعی مسئله مهم و حیاتی است که می‌تواند عملکرد تولید محصولات پاییزه را در مازندران رشد دهد. محمودرضا رمضان پور رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی مازندران بابیان اینکه این مرکز از بخش‌های مختلفی مانند بخش تحقیقات آب‌وخاک، گیاه‌پزشکی و اقتصاد اجتماعی تشکیل‌شده است گفت: باید با تدوین برنامه‌های مناسب چالش‌های فراروی کشت پاییزه را برطرف کنیم.
خوشبختانه در مناطق مختلف، ایستگاه‌های تحقیقاتی وجود دارد و همکاران با حضور در کنار کشاورزان و کارشناسان می‌توانند کمک‌کار باشند
وی در گفتگو با خبرنگار مهر ، آموزش و تحقیق را سبب رونق و توسعه کشاورزی و افزایش عملکرد محصولات زراعی برشمرد و گفت: خوشبختانه در مناطق مختلف، ایستگاه‌های تحقیقاتی وجود دارد و همکاران با حضور در کنار کشاورزان و کارشناسان می‌توانند کمک‌کار باشند.
وی با اشاره به اینکه هسته‌های اولیه بذر در مراکز تحقیقات شکل می‌گیرد و اگر درزمینهٔ تولید بذر فعالیت نکنیم با چالش مواجه می‌شویم گفت: ازاین‌رو دو رقم گندم رقم معراج و کلاته و یک رقم کلزا تولیدشده است.
این محقق با تأکید براینکه درباره تغذیه گیاهی تمام دستورالعمل‌های لازم را براساس پراکنش عناصر غذایی ارائه کرده‌ایم ادامه داد: پراکنش عناصر غذایی تعیین می‌کند چه میزان و چه زمانی کود شیمیایی استفاده کنیم و تاکنون در آزمایشگاه بیش از پنج هزار نمونه خاک در استان مورد آنالیز قرار گرفته که از این نظر در کشور پیشرو هستیم.
وی یادآور شد: مازندران در تعیین عناصر غذایی جزو استان‌های پیشگام است زیرا اکوسیستم مزارع مازندران نیازمند توجه است ولی مهم‌ترین موضوع، برای افزایش عملکرد محصولات زراعی توجه به بیولوژی رشد گیاه است و اینکه بدانیم چه زمانی گیاه نیازمند کود و سم است.

مدیر مرکز آموزش و تحقیقات کشاورزی مازندران تصریح کرد: استفاده غیراصولی و نابجا از کودهای شیمیایی نه‌تنها در تغذیه گیاه تأثیر ندارد بلکه سبب آلودگی محیط‌زیست نیز می‌شود.
رمضان پور بابیان اینکه مرحله پنجه‌زنی در تولید گیاه و محصولات زراعی بسیار مهم است عنوان کرد: باید به مرحله پنجه‌زنی در رشد گیاه توجه کنیم تا با عملکرد بالا درکشت مواجه شویم.
همچنین عزیزالله شهیدی فر رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران نیز بابیان اینکه 20 درصد واردات کشور مربوط به روغن و کنجاله است تأکید کرد: باید به کشت محصولات پاییزه به‌ویژه کلزا توجه جدی‌تری شود.
وی با تأکید براینکه مباحث علمی و یافته‌های تحقیقاتی در تولیدات نباید فراموش شود افزود: 20 درصد واردات کشور مربوط به سویا و کنجاله و روغن است بنابراین باید کشت کلزا با جدیت بیشتری انجام شود تا هم افزایش تولید روغن را داشته باشم و هم از وابستگی به خارج کاسته شود.
وی تصریح کرد: در کشت محصولات پاییزه نظیر کلزا باید ضمن تأمین نهاده‌ها و بذر به کشاورزان اطلاعات فنی ارائه کرد.

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/97741/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

قدردانی مردم گلستان از نیرو‌های مجری طرح ملی «نور» + فیلم

واگذاری پرسپولیس واستقلال به بانک ها،خلاف قانون ومنویات رهبری است

توهین بارسایی‌ها به دمبله: بیا این پول را بگیر خائن!

قصه آدم‌هایی که برای عزت ایران می‌کوشند

اجرای طرح هادی روستایی در بهشهر نیازمند توجه است

ساری در مازندران الگو باشد/ وجود 5000 نیروی مازاد در شهرداری

20 هزار دلار دستمزد انتقال یک تن شیشه به تهران

خطری جدی کاربران آیفون را تهدید می‌کند؛ آی‌مسیج را غیرفعال کنید!

پروین: جای درویش باشم به بازیکنی که دنبال پول باشد می گویم خداحافظ!

تعلیق فعالیت رسانه های نور و بریا در افغانستان

اجرای طرح حجاب و عفاف با عنوان طرح نور در چهارمحال و بختیاری

بارسلونا پول خرید ارلینگ هالند را ندارد، حتی در تابستان 2025

ساری در زمینه های مختلف باید الگوی دیگر مراکز استان ها باشد

اعلام محدودیت ترافیکی روز ارتش در ساری

دستگیری کلاهبردار و کشف 41 فقره کلاهبرداری در خرم آباد

160 هزار واحد مسکن روستایی در مازندران ساخته شد

حادثه تلخی که برای 3 کارگر ایرانی افتاد

نشست ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان با رویکرد طرح نور

ساخت 3 فروند شناور رو-رو مسافری و اسکله راهیان نور در 1403

قدردانی مردم گلستان از نیرو‌های مجری طرح ملی «نور»

ساخت کارخانه زباله‌سوز ساری مهم‌ترین دغدغه برای رفع معضل زباله است

حذف و اصلاح نقاط حادثه‌خیز در محور پلدختر _خرم‌آباد

دستگیری سارق و کشف 6 دستگاه خودرو مسروقه در بابل

لزوم ارزیابی مصوبات سفر رئیس جمهور به مازندران

پروین: هرکس دلش با پرسپولیس نیست خداحافظ!

خطری جدی کاربران آیفون را تهدید می‌کند/ آی‌مسیج را غیرفعال کنید!

رویکرد تقویت و اصلاح نور و رنگ در راستای بهبود کیفیت منظر شهری

اطلاعیه قطع گاز در شهرستان نکا

مرکبات مازندران به 16 کشور جهان صادر شد

صادرات 28 میلیون دلاری مرکبات مازندران به 16 کشور جهان

تکذیب خبر مرگ دختر جوان در وزرا / پشت پرده خبر مرگ دختری در طرح نور چه بود؟

مصرف 5700 مگاواتی برق دوره پیک در مازندران پیش بینی می شود

تقلب در تعمیر پکیج و رادیاتور

تکریم عفاف و حجاب در طرح نور

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

برگزاری نمایشگاه غذاهای قرآنی در نکا

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

لزوم برداشت نارنج حاشیه باغات برای قطع پل ارتباطی میزبانی مگس میوه

رمزگشایی 9 فقره سرقت از اماکن خصوصی در ساری

اعمال محدودیت‌های ترافیکی به مناسبت روز ارتش در ساری

واگذاری پرسپولیس و استقلال به بانک‌ها خلاف قانون است

کشف برنج تقلبی در بابل

نشست مسئولان وزارت جهاد کشاورزی به منظور ارتقای بخش کشاورزی مازندران

شهرداری ساری نیروی مازاد را از حالت تهدید به یک فرصت کسب درآمد تبدیل کند

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

مردم کردستان خواهان اجرای طرح نور در خصوص حجاب و عفاف هستند

حذف پذیره از قرارداد اجاره ای اماکن موقوفه ای مازندران

خروج بازار برنج از رکود، با خرید توافقی

برپایی موکب پذیرایی هیات بابل در غزه فلسطین

تکمیل مجتمع آبرسانی شیخ موسی 380 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد