پیام مازند

آخرين مطالب

شوری 4 برابری آب دریای خزر با طرح انتقال مقالات

  بزرگنمايي:

پیام مازند - ساری - طرح انتقال 200 میلیون مترمکعب آب دریای خزر به کویر مرکزی در حالی روی میز دولت قرارگرفته که به اعتقاد کارشناسان علاوه بر خسارات به نواحی ساحلی، شوری فزاینده و چهار برابری را درپی دارد.

 انتقال آب دریای خزر همچنان دغدغه دوستداران، محیط‌زیست، کارشناسان و مسئولان نواحی است اما گویا دولت عزمش را برای اجرای این طرح جزم کرده است.
کسری 190 میلیون مترمکعبی آب در استان سمنان موجب شده تا دولت راحت‌ترین و ساده‌ترین راه را برای تأمین آب این استان کویری، انتقال از دریای خزر ببیند اما به تأکید کارشناسان به تبعات و پیامدهای آن چندان توجه نشده است.
محمدعلی غلامی استاد دانشگاه در مازندران در گفتگو با خبرنگار مهر بابیان اینکه ایران در 50 سال اخیر با کاهش 50 میلی‌متری بارندگی مواجه بوده است، افزود: این درحالی‌که در این مدت دمای هوا دو درجه افزایش‌یافته و این افزایش دما و کاهش بارندگی منجر به برداشت زیاد از منابع آبی شده است و نتیجه برداشت زیاد از منابع آبی سبب شده تا در بخش‌هایی از کشور ازجمله نوار ساحلی با کمبود آب مواجه شویم.
وی متوسط بارندگی در کشور را سالانه 220 میلی‌متر اعلام کرد و گفت: استان سمنان سالانه 120 میلی‌متر بارندگی دارد و با جمعیت 700 هزار نفر سالانه 11.5 میلیارد مترمربع بارندگی دارد ولی برداشت‌های صورت گرفته موجب شده 190 میلیون مترمکعب در سال کسری آب داشته باشد.

غلامی یادآور شد: کمبود و کسری آب از یک‌سو و هم‌جواری با مازندران سبب شده تا راحت‌ترین و ساده‌ترین راه را برای تأمین آب، انتقال آب از دریای مازندران در دستور کار قرار گیرد زیرا راه راحت و آسانی است.
کمبود و کسری آب از یک‌سو و هم‌جواری با مازندران سبب شده تا راحت‌ترین و ساده‌ترین راه را برای تأمین آب، انتقال آب از دریای مازندران در دستور کار قرار گیرد زیرا راه راحت و آسانی است
وی با اشاره به اینکه دو روش ازجمله انتقال آب از سرشاخه‌ها در دستور کار قرار دارد گفت: در این صورت حدود 54 میلیون مترمکعب ظرفیت سدسازی یا اجراشده و یا مجوز برای ساخت گرفته‌شده است.
این استاد دانشگاه ادامه داد: روش دوم انتقال آب از دریای خزر و مازندران است که 200 میلیون مترمکعب در سال باید منتقل شود درحالی‌که 244 میلیارد مترمکعب آورد آب دریای مازندران از رودخانه ولگا است.
وی با اشاره به مسیر انتقال آب دریای خزر ادامه داد: مسیر انتقال از گهرباران از شش کیلومتری غرب نیروگاه نکا تا مهدی‌شهر سمنان ادامه دارد و درمجموع مسیر انتقال 624 کیلومتر طول دارد که 184 کیلومتر آن در مازندران قرار دارد.
غلامی با عنوان اینکه قرار است در آینده تصفیه‌خانه‌ای آب را تصفیه و منتقل کند گفت: هشت ایستگاه پمپاژ با مصرف برق سه هزار گیگابایت در سال قرار است در مسیر انتقال ساخته شود و هزینه اجرایی طرح بر اساس فهرست‌بهای سال 95 حدود 4500 میلیارد تومان و هزینه نگهداری و بهره‌برداری سالانه 400 میلیارد تومان است.
این استاد دانشگاه ادامه داد: اولین چالش انتقال آب از دریای خزر، بیلان آبی دریای مازندران بوده زیرا اکنون بیلان منهای 27 دارد و این تراز مدام در حال افت است و وجود خلیج میانکاله و افزایش شوری اثر فزاینده منفی بر منطقه خواهد گذاشت.
غلامی یادآور شد: مسیر آبگیری باید 11 کیلومتر در درون دریا انجام شود و این کار بر موجودات دریایی در دریا اثر منفی خواهد گذاشت و همچنین اثرات منفی بر گونه‌های جانوری و گیاهی محدوده اجرای طرح خواهد داشت.
وی با اشاره اینکه آب دریای مازندران شوری 13 گرم بر لیتر دارد افزود: خروجی اجرای طرح انتقال آب سبب شوری 50 گرم بر لیتر می‌شود و این چالش‌ها در انتقال آب دریای خزر باید مدنظر قرار گیرد، علاوه براین 140 کیلومتر از مسیر انتقال آب در مازندران از جنگل، باغ و یا زمین کشاورزی می‌گذرد و تخریب آن خسارت‌های بی‌شماری به بار خواهد آورد.
بی توجهی به رژیم حقوقی دریای خزر در طرح انتقال
غلامی به مسائل سیاسی انتقال آب دریای خزر اشاره کرد و گفت: به نظر می‌رسد به رژیم حقوقی دریای خزر در انتقال آب توجه نشده است زیرا هنوز با کشورهای حاشیه به توافق نهایی نرسیده‌ایم.
همچنین معصومه بنی‌هاشمی استاد دانشگاه نیز با اظهار اینکه ایران سهم دوم را در خطوط ساحلی بعد از قزاقستان دارد گفت: ازنظر حوزه آبریز دریای خزر پنج کشور به همراه چهار کشور دیگر در حوزه آبریز سهم دارند و ویژگی نوسانات تراز آب دریای خزر همواره ساحل‌نشینان را درگیر کرده است.

بنی‌هاشمی یکی از نگرانی‌های کاهش تراز آب دریای خزر را بحران‌های سیاسی و اقتصادی برشمرد و گفت: شور شدن آب‌های ساحلی و غرقاب شدن چاه‌های نفتی و پیامدهای ناشی از آن بر تالاب‌ها، دخل و تصرف در اراضی ساحلی ازجمله مشکلات فراروی است.
انتقال آب دریای خزر یک اشتباه استراتژیک به دلیل فنی، عددی و ریالی و تخصصی، تکنولوژی است
علی‌اصغر یوسف نژاد نماینده مردم ساری و میاندرود در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: به دلیل مختلف انتقال آب دریای خزر یک اشتباه استراتژیک به دلیل فنی، عددی و ریالی و تخصصی، تکنولوژی است و هیچ‌وقت چنین کاری شدنی نیست.
یوسف نژاد یادآور شد: مجلس و کمیسیون تخصصی مجلس نسبت به آب نگرش مثبت دارند و منابع خوبی در این زمینه در نظر گرفته‌شده و برای آبخیزداری اعتبار خوبی در نظر گرفته‌شده است.
طرح انتقال آب دریای خزر به کویر مرکزی و اتصال آن به خلیج‌فارس و دریای عمان حدود 25 سال پیش مطرح اما خیلی زود به فراموشی سپرده شد؛ در دولت دهم یک‌بار دیگر این طرح در مقیاس کوچک‌تر (انتقال آب خزر به استان سمنان) در دستور کار قرار گرفت.

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/98792/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ایجاد 9 سایت الگویی برنج در محمودآباد

ساماندهی 5 هزار چاه کشاورزی در مازندران

اطلاعیه شماره 3 فراجا درباره اجرای طرح نور

انتصاب مدیر شرکت شهرک های کشاورزی مازندران

با حضور استاندار و معاون وزیر جهاد کشاورزی:

10 فقره تغییرکاربری غیر مجاز در عباس آباد قلع و قمع شد

حمله به پایگاه الحشدالشعبی در بابل عراق

جهش مازندران به سمت تولید/ جاده پرپیچ وخم توسعه همواره شد

کشت ارقام پرمحصول در شرق مازندران رونق می گیرد

اطلاعیه فراجا درباره وضعیت حجاب؛ برخورد با هرگونه رفتار اشتباه احتمالی ماموران

ماجرای صدای انفجار مهیب در گناوه چه بود؟

واکنش اتحادیه اروپا به حادثه انفجار در اصفهان

توزیع بیش از 54 هزار تن کودشیمیایی در مازندران

7000 ورزشکار سازمان یافته در رامسر فعال هستند

هوای آفتابی مازندران در اولین روز اردیبهشت

توزیع 54 هزار تن کودشیمیایی در مازندران

جوی آرام و ترافیک روان در جاده‌های شمال

پاسخ سریع مقاومت اسلامی عراق به تجاوز اسرائیل به مقر الحشد الشعبی

عوارضی که نورخورشید به چشم وارد می‌کند!

گله از صدا و سیما در پوشش ندادن طرح نور

معرفی قهرمان قهرمانان دختر تکواندو مازندران

دعوت 5 بازیکن مازندرانی به اردوی تیم ملی راگبی

درخشش کشتی مازندران؛ غرورآفرین و امیدبخش است

مقاومت عراق: به یک هدف مهم در ایلات اشغالی حمله کردیم

برگزاری نخستین جشنواره گندم، نان و شیرینى در جزیره کیش

نمایش انیمیشن پاندای کونگ فو کار 4 درسینما لبخند کیش

استان ایلام مفتخر به حضور 6 هزار ایثارگر ارتشی است

سنتکام: ایالات متحده امروز حمله هوایی در عراق انجام نداده است

آمریکا هرگونه حمله هوایی در داخل خاک عراق را رد کرد

جزئیات دقیق درباره حمله به کنسولگری ایران در پاریس

اهالی این استان‌ ها از امروز منتظر بارش باران باشند

کتائب سید الشهدا عراق: به حمله بابل حتما پاسخ داده می‌شود

شمارش معکوس برای ثبت تالاب بین المللی گندمان در کنوانسیون رامسر

حمله هوایی به یک پایگاه حشد الشعبی در عراق/ یک کشته و 6 مجروح

آمریکا حمله به حشد الشعبی را رد کرد

حمله هوایی به یک پایگاه نظامی حشد الشعبی در عراق/ یک کشته و 6 مجروح

حمله صهیونیست‌ها به پایگاه حشدالشعبی در استان بابل عراق

انفجار در پایگاه حشدالشعبی در استان بابل عراق

فیلم/آماده باش پرسنل درمان در بیمارستان المحاویل در بابل

انفجار مقر فرماندهی حشد الشعبی در بابل عراق

ببینید | تصاویری از آتش‌سوزی ناشی از حمله هوایی درون پایگاه کالسو در بابل

جدیدترین تصویر از انفجار بزرگ در مقر حشدالشعبی | حجم گسترده آتش را ببینید

وقوع انفجار در شمال استان بابل عراق +فیلم

ببینید | اولین تصاویر از وقوع انفجار در یک مقر نظامی در استان بابل عراق

ببینید | فوری؛ حمله هوایی به مقر فرماندهی حشد الشعبی و مقر دفاعی در پایگاه کالسو بابل

ببینید | تصاویر تازه از انفجار مقر نظامی حشدالشعبی در استان بابل عراق

الگوبرداری استان های آذربایجان غربی و مازندران از طرح سفیران زیبایی قم

کسب مجوز استفاده از پوست‌های تک‌لایه و دولایه برای درمان بیماری‌های پوستی

اولین تصاویر واقعی پیکسل 9 پرو لو رفت

حامیان طرح پنجره‌های امید در آذربایجان غربی، پنجره پر نور نیازمندان شدند